محاسبات غلط بایدن درباره حشد شعبی

جهان،   4000408060 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

تجاوز آشکار ایالات متحده علیه مواضع حشد شعبی و حاکمیت عراق بدون توجه به رویدادهای سیاسی این کشور، نشان می‌دهد که بایدن با عدم درک درست از تحولات منطقه موج تازه قیام عراقی‌ها برای اخراج آمریکایی‌ها را برانگیخته خواهد کرد.

محاسبات غلط بایدن درباره حشد شعبی

به گزارش الف، به فاصله کوتاهی از برگزاری رژه نظامی حشد شعبی عراق با حضور مقامات رسمی این کشور، جنگنده‌های ایالات متحده آمریکا بامداد دوشنبه مواضع حشد شعبی در منطقه البوکمال واقع در مرزهای مشترک سوریه و عراق را هدف قرار دادند. در جریان این تجاوزات که آمریکایی‌ها مدعی هستند در چارچوب مبارزه با تروریسم انجام داده‌اند، 4 نیروی حشد شعبی و نیز یک کودک سوری به شهادت رسیدند.

اما نیروهای مقاومت در برابر این تجاوز ساکت ننشستند و ساعاتی بعد رسانه‌ها از حمله  راکتی مقاومت به مقر ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش در  میدان نفتی «العمر» در «دیر الزور» در خاک سوریه خبر دادند.

بر همین اساس می‌توان پیامدهای این تجاوز آمریکایی‌ها و نیز پاسخ‌های احتمالی مقاومت در صورت ادامه‌دار شدن تجاوزات را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد.

در وهله نخست توجه به این نکته ضروری است که حمله به مواضع حشد شعبی به دستور «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید ایالات متحده صورت گرفت، آن هم در حالی که وی با خروج چند سامانه ضد موشکی از عربستان و عراق و کویت و اردن مدعی عقب‌نشینی از منطقه است. اما این حمله نشان داد که همه دولت‌های آمریکا-چه دموکرات باشند چه جمهوری‌خواه-، در جاه‌طلبی‌های خود در خاورمیانه به یک صورت عمل می‌کنند و بنابراین بایدن نیز همانند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده عراق و سوریه را در راس منافع استراتژیک خود در منطقه می‌بیند و قصد تخلیه این کشورها از نظامیان آمریکایی را ندارد.

نکته دیگر این که حملات مذکور که نقض آشکار حاکمیت عراق است هم‌زمان با اجلاس سه جانبه عراق و مصر و اردن در بغداد صورت می‌گیرد. این امر نشان می‌دهد که آمریکا هیچ اهمیتی برای رویدادهای عراق و موضوعات سیاسی این کشور و نیز دولت آن قائل نیست. 

همچنین در شرایطی که نیروهای مقاومت در منطقه در قدرتمندترین وضعیت ممکن خود قرار دارند و پس از تحولات اخیر فلسطین و نتایج نبرد شمشیر قدس، به نظر می‌رسد که دولت بایدن درک درستی از تحولات منطقه ندارد؛ همانطور که «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در توئیتی با عنوان « موجودیت آمریکا در عراق و سوریه رو به زوال است» اعلام کرد: بایدن از تجربه شکست در افغانستان درس نگرفته و با آتش بازی می‌کند.

اما این تجاوزات قطعا پیامدهای منفی برای دولت بایدن در این مرحله به دنبال خواهد داشت. همانطور که گفته شد رژه نظامی حشد شعبی با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و تاکید وی بر جایگاه بالای این نیروها در کشور و نقش پررنگی که در مبارزه با تروریسم ایفا کردند، محبوبیت نیروهای مردمی عراق را نزد مردم این کشور دو چندان کرد.

حمله آمریکایی‌ها به مواضع حشد شعبی در چنین شرایطی با خشم گسترده عراقی‌ها همراه خواهد شد و همچنین به ویژه آنکه در زمان اجلاس سه جانبه با مصر و اردن انجام شده، دولت عراق را که معمولا در قبال تجاوزات واشنگتن سکوت می‌کند نگران خواهد کرد. بر این اساس باید منتظر موج تازه خیز عراقی‌ها و نمایندگان این کشور برای اقدام جهت اجرای مصوبه پارلمان در خصوص اخراج نظامیان بیگانه که در ژانویه 2020 به دنبال شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» به  دست تروریست‌های آمریکایی تصویب شد باشیم.

از سوی دیگر حشد شعبی با محکوم کردن این تجاوزات به آمریکایی‌ها هشدار داد که قطعا انتقام خواهد گرفت و همانطور که تجربه ثابت کرده، این هشدار به زودی عملی می‌شود. همچنین بعید نیست نخستین عملیات انتقامی مقاومت از اشغالگران آمریکایی، در سفارت ایالات متحده در منطقه سبز بغداد و یا پایگاه «عین‌الاسد» که پیش از این نیز در اولین واکنش انتقامی به شهادت سردار سلیمانی آماج موشک‌های ایرانی قرار گرفت، باشد. به ویژه اینکه نیروهای مقاومت عراق امکانات و توانایی لازم برای مورد هدف قرار دادن این دو موضع ایالات متحده را با استفاده از موشک و پهپاد دارند.

به گفته کارشناسان مشکل مشترک همه رهبران آمریکایی این است که از تجربه‌های شکست واشنگتن در خاورمیانه درس نمی‌گیرند. به نظر می‌رسد جو بایدن که معاون «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق ایالات متحده بود فراموش کرده که ارتش آمریکا قبل از ظهور رسمی گروه‌های مقاومت در عراق، در سال 2011 مجبور به عقب‌نشینی از خاک این کشور شد. همچنین واشنگتن پس از 20 سال حضور بی‌نتیجه و صرف 2 تریلیون دلار، ناچار شد بیش از 3600 سرباز خود را از افغانستان خارج کند.

به باور تحلیلگران و کارشناسان، آمریکا همانگونه که از افغانستان خارج شد، با وجود تلاش‌هایی که برای ماندن در عراق و سوریه می‌کند، در نهایت باید این دو کشور را نیز ترک کرده و به دنبال یافتن محل نفوذ جدیدی برای خود باشد. حمله به مواضع بسیج مردمی عراق در بازه زمانی کنونی موجب تقویت حقانیت حشد شعبی در جامعه عراق می‌شود و روند فشارهای این کشور برای اخراج آمریکایی‌ها را سریعتر می‌کند. 

در سایه برگزاری اجلاس سه جانبه عراق با مصر و اردن، بغداد در صدد بازیابی جایگاه منطقه‌ای و اسلامی خود بوده و بر همین اساس عدم واکنش دولت عراق به نقض آشکار حاکمیت این کشور توسط بیگانگان، ماهیت این دولت را زیر سوال می‌برد.

در این شرایط دولت الکاظمی موظف است با کنار گذاشتن مواضع نرم خود در قبال آمریکایی‌ها- نه صرفا از حشد شعبی- بلکه از تمامیت ارضی عراق و ملت این کشور در برابر تجاوز آمریکایی‌ها دفاع کند. حتی اگر سکوت دولت در قبال این تجاوزات نیز ادامه داشته باشد، استراتژی گروه‌های مقاومت ثابت کرده که مقابل چنین تحرکاتی ساکت نخواهند بود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۳۱۰۵۱۶:۴۴:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۱۰
الان کسانی که فکرشان دست دشمنان است می گویند حشد الشعبی چی کاره است و باید ادغام شود!
ناشناس۲۰۷۳۱۲۶۱۷:۰۹:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۱۰
حشد شعبی به اتفاق دوستان باید انتقام سخت بابت خون المهندس و سردار سلیمانی را بگیرد
ناشناس۲۰۷۴۱۴۵۱۵:۱۶:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۱۱
۱۸ ماه گذشته و هیچکار نتونستیم بکنیم
ناشناس۲۰۷۳۲۶۴۱۹:۰۶:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۱۰
چرا همیشه فکر می کنید آمریکا اشتباه می کند؟
ناشناس۲۰۷۳۳۴۲۲۰:۴۰:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۱۰
چون توی منطقه ما لشکرکشی کرده
ناشناس۲۰۷۳۳۵۰۲۰:۴۶:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۱۰
چون که آمریکایی ها هیچ اختراع و اکتشافی ندارن و مردمشون پراید سوار میشن و فقیر هستن و این ما هستیم که علم و اختراعات رو در دنیا پیش می بریم و غول اقتصادی دنیا هستیم
ناشناس۲۰۷۳۸۴۳۱۰:۳۴:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۱
به همه دنیا از جمله آمریکا هم می خواهیم واکسن بدیم ! از نوع مجانی ..
حسین۲۰۷۴۰۶۰۱۳:۳۳:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۱۱
به خاطراینکه امریکابه خاطرثروت زیادش ۲میلیون بی خانمان داره مردمش هیچ کدوم به خاطرسوارشدن ماشینای خوب دنیادندون تودهانشون ندارن
ناشناس۲۰۷۳۵۶۲۰۰:۳۲:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۱۱
حداقل تا حالا اینجوری بوده!!
ناشناس۲۰۷۳۵۶۶۰۰:۳۵:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۱۱
مثلا دستاورد آمریکا از حمله به افغانستان و عراق سوریه و .. چی بوده!؟ غیر از اینکه باعث شده مردم این کشورها برای دفاع از خودشون گروه‌های مردمی تشکیل بدن که آمریکا رو تحت فشار قرار داده!؟
ناشناس۲۰۷۳۸۸۰۱۱:۰۶:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۱۱
اینو باید از افغان ها بپرسی نه اینکه نظر خودت رو..
ناشناس۲۰۷۴۱۵۱۱۵:۱۹:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۱۱
هنوز یک ماه از خروج امریکا از افغانستان نگذشته که طالبان نصف افغانستان رو گرفته و رئیس جمهور افغانستان رفته آمریکا التماس کمک داره
ناشناس۲۰۷۳۶۰۲۰۱:۲۲:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۱۱
چون به تعبیر قرآن کافران همیشه خودشان گرفتار مکر الهی هستند اما متوجه نیستند. همانطور که فرعون با دست خود دشمن خود را بزرگ کرد، دشمنی که خود سخت به دنبال کشتن او بود. کافر جماعت اگر عقل داشت که کافر نبود. حالا شما چرا فکر می کنید که آمریکا با امپراتوری ها و قوم های کافر و ستمگری که در طول تاریخ بودند و همه از بین رفتند فرق دارد؟ آمریکا هم به همان سرنوشت گرفتار خواهد شد. حالا سوال اینجاست که محبت دشمن خدا در قلب شما چه می کند؟
ناشناس۲۰۷۳۸۴۶۱۰:۳۵:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۱۱
از کجا میدونی اونها کافرند و شما حق مطلق ؟
ناشناس۲۰۷۳۸۸۱۱۱:۰۷:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۱۱
کسی که زورگو هست و مردم از دستش در امان نیستند میشه کافر
ناشناس۲۰۷۴۰۸۱۱۳:۵۰:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۱۱
کاملا موافقم!
ناشناس۲۰۷۴۰۰۵۱۲:۵۴:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۱۱
چون در خارج از مرزهای خودش داره قتل عام می‌کنه همین در ناحق بودنش شکی نمی گذارد
ناشناس۲۰۷۴۰۰۹۱۲:۵۶:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۱۱
به نام خد- مغلطه نکن سفسطه نکن حق مشخص و باطل نیز مشخص است. فقط تو و امثال تو با ژست های روشنفکر مابانه می خواهید مغلطه کنید. این ژست ها به درد اینجا نمی خورد بگذار برای شب یلدا که دور و اطراف مشتی ساده لوح هستند ..
ناشناس۲۰۷۳۹۷۸۱۲:۳۴:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۱
قوم های مخالف این کافرها همه موندند؟ خوب اونا هم همه رفتند.همه اقوام از بین میرند .
ناشناس۲۰۷۳۶۱۶۰۲:۰۲:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۱۱
این حرفها مصرف داخلی دارد ولی کسی باور نمیکند
مهدی۲۰۷۳۷۵۷۰۸:۴۹:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
چون تفکر تجاوز واشتغال کشورها رو داره به همین منظور سیاست زور دیگه جواب نمی ده
ناشناس۲۰۷۳۷۹۱۰۹:۳۶:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۱۱
چون تو همیشه فکر می کنی آمریکا باید درست باشد!
ایرانی۲۰۷۳۸۲۱۱۰:۰۷:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۱۱
بایدهم اشتباه کنه چونکه جای امریکاییا اینجانیست بایدمنطقه روترک کنداینجاسرزمین مردم مسلمانه کسی حق ایجادفتنه وخونریزی راندارد
ناشناس۲۰۷۳۲۶۶۱۹:۰۷:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۱۰
آره این ما هستیم که همیشه درست فکر می کنیم!
ناشناس۲۰۷۳۲۷۲۱۹:۱۲:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۱۰
فلسفه کنونی بودن حشدالشعبی در عراق چیست؟ مگر داعش نابود نشده؟ مگر اوضاع امنیتی عراق بهبود نیافته؟ خیلی وقت است که خبری از انجام انفجار و حادثه تروریستی از عراق مخابره نشده است.
ناشناس۲۰۷۳۸۴۵۱۰:۳۵:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۱۱
داری می سوزی کد خدا پرست؟
ناشناس۲۰۷۳۹۸۱۱۲:۳۵:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۱
فلسفه کنونی بودن آمریکا در عراق چیست؟ مگر داعش نابود نشده؟ مگر اوضاع امنیتی عراق بهبود نیافته؟ خیلی وقت است که خبری از انجام انفجار و حادثه تروریستی از عراق مخابره نشده است.
ناشناس۲۰۷۳۹۹۱۱۲:۴۵:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۱۱
حشدالشعبی داره تلاش میکنه مصوبه پارلمان عراق برای خروج آمریکا رو عملی کنه
علی از آلمان۲۰۷۳۲۷۹۱۹:۱۴:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۱۰
عدم فهم آمریکا از مشکلات دست ساز خود در منطقه در اثر عدم شعور وی نیست، بلکه ام.آمریکا ناچار است که دایما برای کارخانه هایی که دفتر سفارشاتشان خالی است، سفارش ایجاد کند. در این زمانه یا فروش تسلیحات است که ارزش این کار را دارد و یا ساخت و ساز پروژه های بزرگ پر خرج میتواند آمریکا را از ورشکستگی اقتصادی نجات بخشد. این است که آمریکا از پسا جنگ جهانی دوم تا کنون دایما در حال جنگ است و خود اعتراف میکند که در کلیه این جنگ ها هدف نظامی خود را بدست نیاورده است و باشکست روبرو گردیده است. با این جنگ ها میتواند حد اقل انبارهای اسلحه را خالی کرده تا دوباره بتواند سفارش پرکردن آنهارا بدهد و در عین حال با ایجاد خرابی زیر ساخت ها، بتواند جامعه آمریکایی را از سکون و پرداخت اجاره از طریق یارانه و اکنون هم که تغذیه عده کثیری از طریق گدایی در آشپزخانه خیرین محلی تامین میشود. در زمان ترامپ تعداد آنها به ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر میرسید.
ناشناس۲۰۷۳۳۱۵۱۹:۵۹:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۰
مشخصا هيچ اطلاعي از افكار عمومي كنوني عراق نداريد. متوجه هم نيستيد كه شليك راكت، بمب هاي كنار جاده اي و .. جو ناامني ايجاد مي كند و در درجه اول باعث ناراحتي خود مردم عادي عراق مي شود.
ناشناس۲۰۷۳۹۸۹۱۲:۴۴:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
تا اونجا که همه میدونیم مردم عراق یه عده نماینده برای مجلس انتخاب کردن و اون نماینده‌ها تصویب کردن که آمریکا از عراق خارج بشه، حالا اینکه شما میخوای این نظر قانونی و واضح مردم عراق رو جور دیگه تفسیر کنی معلومه یه جای کارت ایراد داره!!؟!
ناشناس۲۰۷۳۳۶۹۲۱:۰۷:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۱۰
کلوخ انداز را پاداش سنگ است.وقتی به پایگاههای آمریکا با پهپاد و راکت حمله می کنند اون هم جواب میده
ناشناس۲۰۷۳۸۴۷۱۰:۳۶:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
گم شوید از خاک این کشور
ناشناس۲۰۷۳۹۸۸۱۲:۴۱:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
شماها عادت دارین تاریخ رو از وسط نقل کنین. تاریخ از اینجا شروع میشه که آمریکا داعش رو بوجود آورد و به قول ترامپ هیلاری مادر داعشه؛ بعد حشدالشعبی برای مقابله با داعش بوجود اومد اما آمریکا خیلی جاها مانع مقابله اونا با داعش شد و خیلی جاها به داعش اسلحه داد و اونا رو از شکست حتمی نجات داد، الان هم به هسته‌های خاموش داعش کمک میکنه و اونا رو از سوریه به عراق منتقل میکنه، خب توی این حالت مشکل اصلی خود آمریکاییها هستن که وقتی با تصویب مجلس عراق از این کشور نرن، حشدالشعبی مجبوره اونا رو به زور بیرون کنه!!!
ناشناس۲۰۷۳۳۷۴۲۱:۱۳:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۱۰
ته تهش آمریکا از عراق برود ، ولی یه کشور جنگ زده مفلوک فقط به درد تروریستها.. میخوره !!!!
ناشناس۲۰۷۳۹۹۵۱۲:۴۶:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۱۱
آمریکا الان سالهاست که توی عراقه، چه تاثیری در بهبود وضعیت عراق و مقابله با تروریستها داشته!؟!؟
حسین۲۰۷۴۰۷۸۱۳:۴۹:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۱۱
آدم تروریست باشه ولی وطن فروش وخائن نباشه
ناشناس۲۰۷۳۳۸۸۲۱:۳۱:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۱۰
وقتی به پایگاه آمریکایی ها حمله می‌شود آنها هم مقابله به مثل می‌کنند بالاخره آمریکا ست چوب مداد نیست ضمنا همین که از عراق خارج شوند همان بلایی سر عراق می آید که الان سر افغانستان آمده اونوقت نصف نیروی نظامی تان را باید فرستید مرز افغانستان نصف دیگر را هم مرز عراق
ناشناس۲۰۷۳۴۲۴۲۲:۰۷:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۰
چرا در طی این حملات یه امریکایی کشته نمیشه؟
ناشناس۲۰۷۳۹۹۶۱۲:۴۸:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۱
خب برای اینکه هیچکس از داخل پایگاه اونا خبر نداره، خودشون هم میگن همه سالمن!!
مسعود۲۰۷۳۴۴۰۲۲:۱۸:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۱۰
خیلی از مردم عراق این اواخر دید مثبتی روی حشد الشعبی ندارد به نظرم عراقی ها باید سرنوشت کشورشان را خودشان انتخاب کنند نه ایران و سایر کشورها با دخالت در آن
ناشناس۲۰۷۳۸۴۹۱۰:۳۷:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۱۱
بله خیلی از مردم را دیدیم از نظر شماها!!!
حسین۲۰۷۴۰۷۰۱۳:۳۷:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
اون عده ازعراقیها مثل ..یه عده غربگراووطن فروشن که باعث وبانی تمام بدبختیها توکشورای منطقه هستن اون دسته ایی که ..
ناشناس۲۰۷۳۶۳۷۰۲:۵۴:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
حتی از طرف جامعه مدنی عراق هم حشدالشعبی باید در نیروی نظامی تحت نظر حکومت مرکزی عراق، ادغام شود. وابستگی حشدالشعبی به ایران، از نظر مردم عراق، صرفاً تهدید است.
ناشناس۲۰۷۳۶۴۷۰۳:۲۲:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۱۱
الان عراق با ایران وارد جنگ‌ بشه حشد شعبی کدوم طرفه؟
حسین۲۰۷۴۰۷۵۱۳:۴۴:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۱۱
چرابایدباایران واردجنگ بشه؟چراباطرح این سوالهامیخوای ذهن مردم رومنحرف کنی
ناشناس۲۰۷۳۶۸۹۰۶:۰۲:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۱۱
باید مدام توی سر آمریکا زد والا او ظالمانه می زند هر نیروی نظامی آمریکایی یک ابر تروریست است
مهدی۲۰۷۳۶۹۸۰۷:۰۰:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۱۱
سلام آقای محترم شما فکر کن یکی از چند کیلومتر آنطرف تر ما داخل خانه شما و شیشه های منزل شما را خور میکند آن وقت شما میری دستانش راهم ماچ میکنی واقعا انسان میمونه چرا مردم کمی فکر نمیکنند .
ناشناس۲۰۷۳۸۹۸۱۱:۲۷:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۱۱
الان مگه حشدالشعبی یک نیروی عراقیه ؟ حشدالشعبی هم تحت نفوذ ایرانه !
ایرانی۲۰۷۳۷۲۷۰۸:۱۶:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۱
کاشکی اینقدر که از مردان و زنان کشورهای عربی حرف می زنید و حمایت می کنید، قدری هم از مردان و زنان ایرانی صحبت می کردید. صدا وسیمای ایران بیش از 10 دقیقه از حادثه کشته شدن یک زن مسلمان عرب در کشور لبنان صحبت میکند وبرنامه میگذارد، ولی هیچ صحبتی از حادثه تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران و کشته شدن 2 خبرنگار نمی کند. من نمیدانم شما چگونه خود را ایرانی میدانید.(((((((((((( سانسورکنید)))))))))).
ناشناس۲۰۷۳۷۹۰۰۹:۳۶:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۱۱
چرا باید گروه های نظامی غیر دولتی مسلح در خاک عراق وجود داشته باشند که به دولت هم پاسخگو نیستند؟؟ ابتدا به این سوال جواب بدین بعد بگین آمریکا و اروپا اشتباه می کنند
نجیب۲۰۷۳۸۰۱۰۹:۴۶:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۱۱
لعنت بر آمریکای جهان خوار. فقط فکر تجاوز و اشغال کشورهای مسلمان هست. چرا آمریکا فکر می کند برای همه جهان می تواند تصمیم بگیرد؟؟؟ یک زمان ایران رو چاپید بعدش رفت سراغ عربستان اون هایی هم که جلوش وایسادن زد داغون کرد. مسلمانان کی می خواهند بیدار شوند که آمریکا و یهودی ها تنها به فکر خوار و ذلیل کردن مسلمانان هستند. چرا قرآن نمی خوانید؟ چرا؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۰۷۳۹۱۰۱۱:۴۲:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۱۱
می دونیم آمریکا به فکر خوار وذلیل کردن دیگران وکسب منافع هست اما واقعا اگر خود ما توان نظامی آمریکا رو داشتیم یعنی بمب اتم ،ساخت هواپیماهای جنگی مافوق صوت در انواع مختلف قدرت هوایی در جابه جایی نیروهای نظامی ،کشتی های غول پیکر هواپیمابر وناوگان زیردریایی هسته ای واین همه نیروی نظامی و... چه کار می کردیم ؟! ممکنه بگید از مسلمانان وافرادی که زیر ظلم دشمنان هستند دفاع می کردیم . خب الان آمریکا هم همین ادعا رو داره وگرنه کدوم خانواده آمریکایی فرزندش رو راهی ارتش می کرد وبه اون هم افتخار می کرد ,؟ یا کدوم سرباز آمریکایی باجون ودل کیلومترها دور از خاک خودش می جنگید ؟
ابوالقاسم کیوانزاده۲۰۷۳۸۱۱۰۹:۵۶:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۱۱
حماقت وجنون در ریاست جمهور های آمریکا واضح است .دیدگاه ضعیف آمریکا از مسائل سوریه وعراق وقدرت روز افزون گروه های مقاومت آنها را جری می‌کند. گروه های مقاومت باید متفقا برای خروج آمریکا تلاش کنند باید خواب راحت رااز آنها گرفت .تجهیز کننده داعش آمریکا است.وتا این غده سرطانی هست آرامشی نیست
ناشناس۲۰۷۳۹۱۲۱۱:۴۳:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
بعد همین گروهها به جان هم می افتند .
ناشناس۲۰۷۳۸۸۸۱۱:۱۳:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۱۱
به نام خدا امام رضا(ع) فرمودند:در آخرالزمان فتنه ای می آید بدتر از دجال که.. اونایی که طرف دشمن رو میگرن حتما برن در مورد فتنه ای بد تر از دجال تحقیق کنن
کورش۲۰۷۴۱۲۶۱۴:۴۶:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
کشور ی که نمی تواند پایگاه امریکا رابیرون کند حقشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین