کابینه ای که فرصت آزمون و خطا ندارد!

گروه سیاسی الف،   4000408040 ۱۹۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها گمانه زنی های مختلفی درباره کابینه دولت سیزدهم در رسانه ها مطرح می شود و نام های گوناگونی ردیف می شود. فارغ از صحت و سقم این گمانه زنی ها آنچه باید در ترکیب کابینه دولت سیزدهم مورد توجه کامل باشد کارآمدی وزرا و مدیران دولتی است. 

هم شعارهای رییس جمهور منتخب بر این امر حکم می کند و هم شرایط ویژه ای که کشور در آن قرار دارد می طلبد که از حداکثر ظرفیت موجود در میان مدیران پیشتر امتحان پس داده ی همراه و همفکر رییس جمهور منتخب در این زمینه استفاده شود و کسانی که از تجربه کافی برای اداره امور کشور در این شرایط خاص برخوردارند در اولویت قرار بگیرند. 

 شرایط امروز کشور اجازه آزمون و خطا به مدیران بی تجربه ولو بسیار با انگیزه و خیرخواه و خواهان تغییر را نمی دهد و لازمه پشت سر گذاردن این شرایط دشوار احتیاط کافی در این زمینه است.

امروز پیچیدگی اوضاع در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی  عملا نیازمند مدیرانی است که ضمن اعتقاد به تغییرات ساختاری از توانمندی لازم نیز در این زمینه برخوردار باشند.

 به نظر می رسد ترکیبی از تجربه و پختگی مدیران ارشد و انگیزه و تلاش بالای مدیران میانی جوان تر برای گذر از این دوره دشوار ضروری است. 

متاسفانه تجربه گذشته نشان می دهد که علیرغم طرح شعارهای بزرگ و اغلب  درست در زمینه های مختلف از سوی منتقدان پرشور و آرمان خواه، حاملان این شعارها هنگامی که خود در مقام «عامل» قرار می گیرند به دلیل بی تجربگی، یا ناتوان از تحقق -ولو نسبی- آن شعارها بوده اند یا در کمال تعجب از آن آرمان ها و شعارهای درست عدول کرده اند ! 

به هیچ وجه نباید اسیر هیجانات و شورمندی های غیرواقع بینانه ای شد که علیرغم انرژی زیادی که برای حرکت ایجاد می کند در معرض خطر افتادن در بیراهه و گم کردن مقصد است.

به این امر مهم برخی تصویرسازهای منفی از جریان سیاسی پیروز انتخابات در داخل و خارج از کشور، نگاه ناظر منتقدانه رقبا و از همه مهمتر امیدواری ایجاد شده در بخش قابل توجهی از جامعه برای حرکت به سوی حل مشکلات را باید افزود. 

کوچکترین خطای دولت جدید دستاویزی خواهد شد برای هجمه به دولت از سوی بدخواهان و ضعیف شدن اندک شعله امیدی که در دل جامعه روشن شده است.

طبیعتا رییس جمهور منتخب در این ایام در معرض فشارهای مختلفی از سوی شورانگیزان سیاسی برای ورود به عرصه مدیریت کلان کشور قرار خواهد گرفت که چاره کار نه پس زدن این انرژی بلکه هدایت و استفاده مناسب از آن است. 

این نکته همان مضمون بارها مورد اشاره رهبر انقلاب یعنی « آرمان گرایی واقع بینانه» است که در شراط امروز کشور بیش از گذشته اهمیت یافته است. 

خوشبختانه رییس جمهور منتخب از سرمایه سیاسی بسیار بالایی نیز در ارکان مختلف حاکمیتی برخوردار است که یاری گر او  برای اداره کشور در این شرایط دشوار خواهند بود.