ديگر حاجت هيچ استخاره‌ای برای شورای نگهبان نيست!

سیاسی،   4000408033 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
ديگر حاجت هيچ استخاره‌ای برای شورای نگهبان نيست!

رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه بار دیگر به موضوع تائیدصلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری اشاره و عنوان داشتند در این دوره از انتخابات به طور بی‌سابقه‌ای تلاش‌هایی توسط رسانه‌های آمریکایی، انگلیسی و برخی کشورهای مرتجع و روسیاه با بکارگیری تعدادی از عناصر خائن ایرانی برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات در دنیا صورت گرفت.

ایشان در ادامه به موضوع تائید صلاحیت‌ها پرداختند و بیان داشتند« البته بنده ممکن است با بعضی از نظرات شورای محترم نگهبان مثلاً در باره یکی دو مورد یا کمتر و بیشتر موافق نباشم اما اعضاء محترم این شورا را افراد متشرع، پرهیزگار و مقید به وظیفه دینی می‌دانم که بر طبق قانون و وظیفه دینی عمل می‌کنند».

آیت الله خامنه‌ای روز جمعه 14 خردادماه نیز در سخنانی به مناسبت سی و دومین سالروز رحلت امام خمینی(ره) فرموده بودند: به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم وجفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبتهای خلاف واقع داده شد که بعداً  ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است.

اگرچه همان گونه كه رهبر انقلاب بیان داشته شورای نگهبان بر اساس وظیفه شرعی و قانونی خود عمل كرده است و همه باید به تصمیم آن احترام بگذارند اما برای آنكه در جامعه اجماع عمومی ایجاد شود و در انتخابات نیز مشاركت حداكثری رخ دهد ضرروت دارد این شورا دلایل عدم احراز صلاحیت نامزدها را به آنها ابلاغ نماید. در غیر این صورت مردم تمایلی چندانی به حضور در صحنه نخواهند داشت و از سوی دیگر رسانه‌های معاند نیز می‌توانند از این موضوعات سوءاستفاده كنند و زمینه نارضایتی و ترغیب مردم به عدم شركت در انتخابات را فراهم نمایند.

در دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری به صراحت بسیاری از افرادی كه صلاحیت آنها برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی احراز نشد خواستار بیان دلایل این امر از سوی شورای نگهبان شده بوده‌اند. در حال حاضر با توجه به فضایی كه ایجاد شده و با توجه به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری، ضرورت این امر چند برابر شده است. بویژه آن كه در بند 2 - 11 سیاست‌های كلی انتخابات مصوب 24/7/1395 ابلاغی رهبر انقلاب اسلامی بر «پاسخگویی مکتوب در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان» تأکید شده است.

همچنین قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف مصوب 1378 بیان می‌دارد «کلیه مراجع رسیدگی‌کننده صلاحیت داوطلبان در انتخابات مختلف (به‌استثناء انتخابات خبرگان رهبری که مطابق اصل یک‌صد و هشتم (108) قانون اساسی خواهد بود) موظفند صرفاً بر اساس مواد قانونی و بر اساس دلایل و مدارک معتبر که توسط مراکز مسئول قانونی به مراجع اجرائی و نظارتی ارسال‌شده است، به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند و چنانچه صلاحیت داوطلبی را رد کردند باید علت رد صلاحیت را ... با ذکر مواد قانونی مورد استناد و دلایل مربوط به داوطلب ابلاغ نمایند».

اگر چه سخنگوی شورای نگهبان پیش از این عنوان داشته بود قانونی برای انتشار عمومی دلایل عدم احراز صلاحیت وجود ندارد اما بسیاری از نامزدها عنوان كرده بودند كه حتی دلایل به خود آنها نیز ابلاغ نشده است. همچنین افرادی مانند علی لاریجانی، مسعود پزشكیان و ... نیز به صراحت درخواست داشتند تا دلایل عدم احرازشان به آنها علنی اعلام شود.

بالطبع در این وضعیت حاجت هیچ استخاره نیست و شورای نگهبان با توجه به شرایط پیش آمده و برای تغییر نگاه جامعه ضرورت دارد تا به صورت علنی دلایل عدم احراز صلاحیت نامزدهایی مانند علی لاریجانی را اعلام نماید.

البته مناظره نامزدهای انتخابات نیز ثابت كرد برخلاف تاكید شورای نگهبان بر برنامه محوری، برخی از كاندیداها هیچ برنامه جدی برای ارائه نداشتند و همین مسئله نیز ابهام چگونگی احراز صلاحیت برخی نامزدها برای افكار عمومی را مضاعف كرده است.

فراموش نشود تا زمانی كه حداقل شفافیت و پاسخگویی در بین نهادها و دستگاه‌های مختلف وجود نداشته باشد انتظار اقناع و رضایت مردم نیز نباید وجود داشته باشد. حتی اگر مسئله تائیدصلاحیت‌ها به روایت برخی نظرسنجی‌ها تاثیر چندانی بر مشاركت مردم نداشته باشد اما رضایت همان درصد اندك نیز حائز اهمیت است و از سوی دیگر برخی جناح‌ها و گروه‌ها نیز همیشه روی این عامل تاكید داشته و به جهت این كه از لحاظ سیاسی خلع سلاح شوند ضرورت دارد مطابق سیاست ها و قوانین رفتار شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۰۷۴۶۰۹:۲۵:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۹
الف جان بعد از سالها تا حالا کجا بودی تا این حرفا رو بزنی. حتما باید رهبری بگن تا شورای نگهبان به خودش بیاد. اینا حرفایی هست که سال ها پیش اصلاح طلبان می گفتن و اونا رو به ضدانقلاب بودن متهم می کردن.
ناشناس۲۰۷۰۸۵۷۱۰:۳۹:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۹
چه ربطی داشت آن وقت؟ تازه رهبری گفت ممکن است و نه این که حتما و این ها برای خودشان خبر درست می کنند و به خود می گیرند
کرار۲۰۷۰۸۷۲۱۰:۴۶:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۹
رهبری معظم فرمودند شایدیکی دومورد انتقادداشته باشم ولیکن اینم فرمودندتصمیم گیری رابه شورای نگهبان که همگی مومن وبرای خداتصمیم میگیرندسپرده اند. ضمنا از اصلاح طلبان نگید که تمام بدبختی های ما برای همین اصلاح طلبان غربگراهست مسکن ازابتدای سال۹۲که دولت اصلاح طلبان روی کارامدبیش از۶۰۰درصدگرون شده بازم حرف ازاصلاح طلبان میزنید؟
ناشناس۲۰۷۱۵۸۰۱۶:۲۶:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۹
اولا که روحانی اصلاح طلب نبود دوما به اصلاح طلبان واقعی هیچوقت قدرت پیاده کردن وعده هاشون داده نشد
ناشناس۲۰۷۰۸۷۸۱۰:۴۸:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۹
آره شما اصلاح طلب ها در این دور می روید جار و جنجال درست می کنید در رسانه هاتون برای شخص لاریجانی که بدون دلیل یا به خاطر فرزند و... رد صلاحیت شد و رهبری هم ورود می کند ولی برداشت رهبری چی هست و برداشت شماها چیز دیگر در ضمن اصلاح طلبی را دیگر همه فهمیدن دورو و دنبال چی هست
ناشناس۲۰۷۱۳۳۸۱۴:۲۱:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۹
اصلاح طلبا همه چیز وهمه اصول ومبانی انقلاب را به نفع استکبار ودرست درجهت خواست انها به قول خودشان اصلاح وبه تعبیر درست تغییر میدهند نه انکه بعضی فکر میکنن در جهت کمال ان مبانی طبق خواست انقلابیون ودر مسیر وجهت اسلام اصلاح کنند هرگز این تصور را نداشته باشیم
ناشناس۲۰۷۰۹۰۶۱۱:۰۰:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۹
متاسفم که در این مملکت قانون اساسی حکم یک ورق پاره را دارد.
ناشناس۲۰۷۰۹۱۰۱۱:۰۲:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۹
آن موقع که سران قوان در جلسه ای برای کشور تصمیمات مهم چون افزایش 3 برابری قیمت بنزین و یا تایید بودجه کشور را می گیرند، شورای نگهبان کجا تشریف دارد تا از قانون اساسی نگهبانی کند؟
ناشناس۲۰۷۱۰۴۴۱۲:۰۳:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۹
جناب سران قوا حکم حکومتی داشتند
ناشناس۲۰۷۱۱۵۰۱۲:۵۴:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۹
حکم حکومتی در قانون اساسی ذکر شده است؟
محمد۲۰۷۱۴۴۹۱۵:۱۵:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۹
شما روی کاغذ حذف میزنید. اما مردم انقلابی در کف خیابان حرف میزنن. شما تو سایت مطلب می‌زاری. ما در کف کارخونه ها کار و تلاش می‌کنیم. وقتی کم میارید گیر میدید به شورای نگهبان. آخه انصاف هم خوبه،سال ۹۲اگه دنبال مهندسی آرا بودن ۳۰۰هزار رای رو میدادن به قالیباف.آقای روحانی چقدر رای آورد،؟ شما رو دعوت میکنم به انصاف.
ناشناس۲۰۷۲۰۵۷۲۲:۳۶:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۹
عجب!!!! مغالطه را میدونی چیه؟سخنان درست و به‌حق،برای دفاع از ناحق و ظلم.
محمدرضا بهرامی۲۰۷۲۲۹۶۰۲:۴۸:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۱۰
آفرین بر شما
ناشناس۲۰۷۰۷۷۷۰۹:۴۸:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۹
اولا که نامزدی که به صورت واضح بعنوان پوششی وارد انتخابات میشن تنها برنامه ای که دارد هدر دادن وقت مردم و پول بیت المال است ولاغیر ثانیا باید نظارت به نهادی مستقل و فراجناحی منتقل شود که پاسخگو باشد و اگر اعضای ان به نحوی به حمایت از کاندیدایی پرداختند حتی با این بهانه که من ان موضع را از منصب دیگری گرفته ام با انها برخورد و بلافاصله عزل شوند
صمصام۲۰۷۰۷۸۸۰۹:۵۷:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۹
آقای لاریجانی گفته اند دلایل ردصلاحیت ام رو اعلام کنید حتی اگر آبرویم ریخته شود دیگه از این محکم تر بگه ؟؟؟؟
ناشناس۲۰۷۰۹۱۸۱۱:۰۵:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۹
قانون اجازه پخش ایرادات افراد رو به شورای نگهبان نداده و این مطلب رو خود لاریجانی بخوبی میدونه و از همین جاست که خواسته خودش رو ذی حق نشون بده و مثلا شورای نگهبان رو ناحق، اگه راست میگه خودش بیاد اینکار رو بکنه و دلایل رد صلاحیتش رو پخش کنه .
ناشناس۲۰۷۱۲۴۶۱۳:۴۰:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۹
چیزی که بهش گفته نشده رو چه جوری بیاد به مردم بگه؟ غیب‌ می‌دونه؟ یا بعدا به دروغگویی متهمش نمی‌کنید؟
ناشناس۲۰۷۰۹۳۸۱۱:۱۶:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۹
همچنین احمدی نژاد.
ناشناس۲۰۷۱۰۱۳۱۱:۵۲:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۹
خودش بهتر می دونه تو جوش بیخود نزن
ناشناس۲۰۷۰۷۹۴۱۰:۰۱:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۹
واقعا چدا باید عده ای مخالف قانون باشند...و دنبال هجمه به شورای نگهبان هستند؟؟
کرار۲۰۷۰۸۷۹۱۰:۴۹:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۹
چون دوست دارند دوباره دولت تحت حمایت اصلاح طلبان روی کار بیاد و حقوق های چندصدمیلیونی بگیرن و تورم شدید بیش از ۶۰۰درصدی مسکن وگرانی شدید و خانه خراب کن ارز،سکه،مرغ و ارزاق و... ایجادکنند بعضیها دوست دارن خوششون میاد.دم شورای نگهبان گرم
ناشناس۲۰۷۱۵۶۱۱۶:۱۶:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۹
اگه اجازه بدید در این مورد مردم قضاوت کنن.
ناشناس۲۰۷۰۷۹۸۱۰:۰۲:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۹
کسانی که گزارش غلط داده بودند چرا باز خواست نشدند .
ناشناس۲۰۷۰۸۹۶۱۰:۵۵:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۹
خیلی ساده است حاکمیت متوجه شده بود دولت قرار است لاریحانی را به عنوان دولت سوم بر کرسی ریاست جمهوری بنشاند بدرستی جلوی این کار گرفته شد
ناشناس۲۰۷۱۰۵۱۱۲:۰۴:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۹
دوست‌عزیز‌رییس‌جمهوررا‌دولت‌تعیین‌میکند‌یامردم
ناشناس۲۰۷۱۲۹۴۱۴:۰۴:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۹
مردم روحانی رو انتخاب کردند ولی روزی هزاربار پشیمون شدند و گفتند تقصیر حکومته که رد صلاحیتش نکرده
ناشناس۲۰۷۰۹۲۴۱۱:۰۷:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۹
مردم کسانی را که شعار مرگ بر امریکا میدهند و حقوق کلان از بیت المال میگیرند و میفرستند ان طرف آب به رسمیت نمی شناسند
کاظم۲۰۷۱۰۸۵۱۲:۲۶:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۹
کدام مردم؟
حسنی۲۰۷۰۸۰۵۱۰:۰۵:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۹
به نطر می‌رسد باید نهاد دیگری ایجاد شود که بر کار شورای نگهبان نظارت داشته باشد. نظر شورای نگهبان وحی منزل نیست و اعضای آن معصوم نیستند.
کرار۲۰۷۰۸۸۶۱۰:۵۱:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۹
راست میگی باید اصلاح طلبان تایید بشن و مسکن که ازسال۹۲تاالآن بیش از۶۰۰درصد گرون شده را برسونن به بالای ۲۰۰۰درصد و مرغ ۳تومانی شده ۳۰هزارتومان بشه ۶۰هزارتومان و ارز ۳هزارتومانی شده ۳۰هزارتومان باید بشه ۵۰هزارتومان و... درود برشورای نگهبان البته باید همتی و مهرعلیزاده راهم ردصلاحیت میکرد
خودم۲۰۷۱۱۳۲۱۲:۴۸:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۹
دوست عزیز آقای حسنی گفتند باید نهاد دیگه ای تشکیل بشه که نظارت به کار شورای نگهبان داشته باشه وشورای نگهبان معصوم نیست خب یعنی اون نهاد تازه تشکیل شده از امامان معصوم هستند ؟اونا هم مثل بقیه .
ناشناس۲۰۷۰۸۰۶۱۰:۰۵:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۹
باید یک دلیلی وجود داشته باشه که بخوان الان ارایه کنند به نامزدهای رد صلاحیت شده.
ناشناس۲۰۷۰۸۰۸۱۰:۰۹:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۹
حرف غلط نزن رهبری منظورش در فضای مجازی بود که علیه خانواده برخی حرف زدن
ناشناس۲۰۷۰۸۵۰۱۰:۳۴:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۹
رهبری منظورشون رو واضح گفتن شما نمیخواد تعبیر تفسیر کنی در صحبتهای ایشون اشاره ای به هیچ فضایی نشده
ناشناس۲۰۷۱۰۳۷۱۲:۰۱:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۹
حرفش واضح است و گفتن ممکن است یعنی هم هست و هم نیست و اگر می خواست صراحتا می گفت در ضمن در مورد توهین ها و خانواده حرفش هم واضح است ربطی به شورای نگهبان نداشت
ناشناس۲۰۷۰۸۱۱۱۰:۱۰:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۹
علنی اعلام کند؟!! طبق قانون نمی تواند جناب تحلیل گر اول بروید قانون را اصلاح کنید بعد مدعی شوید در ضمن لاریجانی وزنه ای به حساب نمی آید برای رای مردم
صمصام۲۰۷۰۸۳۸۱۰:۲۵:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۹
همچنین قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف مصوب 1378 بیان می‌دارد «کلیه مراجع رسیدگی‌کننده صلاحیت داوطلبان در انتخابات مختلف (به‌استثناء انتخابات خبرگان رهبری که مطابق اصل یک‌صد و هشتم (108) قانون اساسی خواهد بود) موظفند صرفاً بر اساس مواد قانونی و بر اساس دلایل و مدارک معتبر که توسط مراکز مسئول قانونی به مراجع اجرائی و نظارتی ارسال‌شده است، به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند و چنانچه صلاحیت داوطلبی را رد کردند باید علت رد صلاحیت را ... با ذکر مواد قانونی مورد استناد و دلایل مربوط به داوطلب ابلاغ نمایند». قانون هم ملزم کرده که شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت رو اعلام کنه
ناشناس۲۰۷۰۹۱۵۱۱:۰۴:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۹
اقای لاریجانی را خیلی گنده نکنید ایشان هیچوقت محبوبیتی نداشتند میان مردم ایشان دور قبلی قم رای نیاورد به مصلحت اعلام کردند برنده شدوخدا میدونه اگر لاریجانی میامد همین تعداد هم پای صندوق نمی امدند
ناشناس۲۰۷۰۸۱۳۱۰:۱۱:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۹
برادر قوانینی که فرمودید بیان داشته دلایل رد صلاحیت. که اینجا رد صلاحیت نبوده و عدم احراز صلاحیت بوده است. لطفا...
پرهام۲۰۷۰۸۴۲۱۰:۲۸:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۹
چه قانونی بالاتر از خواست مردم. همه میخوان که دلایل اعلام بشه. چرا این کار نمی کنن.
حمید۲۰۷۱۰۷۳۱۲:۱۸:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۹
رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت اصولا چه فرقی با هم دارند ؟ این بازی با کلمات است مثل اینکه بگویید من نخوابیدم اما من بیدار بودم خب این دوتا چه فرقی با هم دارند ؟؟؟؟
ناشناس۲۰۷۰۸۱۵۱۰:۱۱:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۹
لاریجانی با این همه خسارتی که به کشور زد فقط چون فامیل است باید....!
عمران۲۰۷۰۹۵۸۱۱:۲۴:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۹
مساله شخص نیست مساله رویه است! این صد بار!
ناشناس۲۰۷۰۸۴۵۱۰:۳۰:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۹
وقتی به این سادگی صدا اعتراضات مردم شنیده نشود ! وقتی عدم مشارکت مردم را به گردن کرونا و دلایل واهی انتصاب میدهند ! دیگر از شورای نگهبان انتظار چه چیزی است ؟ اعمال سلایق .... فردی و یا گروهی !!!
پرهام۲۰۷۰۸۴۶۱۰:۳۰:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۹
این دومین باره که رهبری فرمودند از برخی کاندیداها که در حقشون جفا شده دلجویی بشه. شورای نگهبان هم اصلا عین خیالش نیست. یعنی حتی خود کاندیدا هم حق نداره بدونه دلایل عدم احراز صلاحیتش چی بوده؟
عمران۲۰۷۰۸۴۹۱۰:۳۲:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۹
به همه توصیه میکنم که مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی در مورد معنی «نظارت» در انتخابات و وظایف محوله به شورای نگهبان در قانون اساسی را نگاه کنند. در یک جلسه آقای کیاوش از آقای بهشتی (رئیس جلسه) سوالی میکنند در مورد معنی نظارت و جواب آقای بهشتی بسیار شنیدنی است.
ناشناس۲۰۷۰۸۶۰۱۰:۴۰:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۹
برادران لاریجانی‌مگه اقای زاکانی نگفت سه برادر ملیاردها دلار به جیب زدن اگه ریس جمهور میشدم ازحلقومشان بیرون میکشیدم
ناشناس۲۰۷۱۰۴۶۱۲:۰۳:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۹
آقای زاکانی اگر مستنداتی دارند به آقای رئیسی ارائه دهند تا از حلقومشان بیرون بکشد وگرنه سکوت کنند که این به تقوا نزدیکتر است
ناشناس۲۰۷۱۲۰۱۱۳:۲۱:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۹
منظور جناب زاکانی فساد برادران ریخته گران است
ناشناس۲۰۷۱۳۳۰۱۴:۱۹:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۹
سه برادری که زاکانی گفت 250 هزار میلیارد تومان بالا کشیده اند برادران نجفی مدیران پتروشیمی باختر و صاحبان شهرک لاکچری باستی هلیز هستن.
ناشناس۲۰۷۰۸۹۷۱۰:۵۵:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۹
علیرغم انتقاداتی که به لاریجانی داریم ولی بنظر من یه مدیر کاربلد هستن
ناشناس۲۰۷۰۹۴۷۱۱:۱۹:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۹
رئیس مجلس در همه کم کاریها و خرایکاریهای دولت بنفش هماهنگی کامل داشته و باید پاسخگو باشد.
مهدی۲۰۷۰۹۸۴۱۱:۴۰:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۹
با سلام.اگه درک درستی از واقعیت ها وجود میداشت، همه مسئولین، دغدغه اولشون میشد بازسازی عقبه مردمی نظام که متاسفانه با کج بینی ها و کژکارکردهای متعدد در طی دهه ها و خصوصا بعد از غائله شوم ۸۸، بشدت تخریب شده. مشی و منش شورای نگهبان نسبت به مردم و خودعقل کل پنداری آقایان، نقش مهمی در تخریب مشروعیت و مقبولیت مردمی حاکمیت مستقر ایفا کرده. حکومت دینی همانند اصل دین، ماهیتی ارشادی و غیرتحمیلی داره. جمهوریت هم میانه ای با تحمیل ندارد. بنابراین تحمیل دیدگاه اقلیت به اکثریت با استناد به قانونی که نوع استنباط از آن، نه با ماهیت دین سازگاری دارد و نه از پشتوانه مردمی برخوردار است، چندان حرف مسموعی به نظر نمی رسد. به عنوان یک دلداده آئین و ایران، که در زمینه مبانی مشروعیت حاکمیت دینی ، دیدگاه های بدیعی دارد، تاسف عمیق خود را از خودزنی ناهوشمندانه این شورا از مسیر تخریب مصرانه پشتوانه مردمی نظام اسلامی اعلام میدارم.
علی 671۲۰۷۰۹۸۸۱۱:۴۲:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۹
چرا راه دور می رویم قانون می گوید رییس جمهور باید ایرانی الاصل باشد لاریجانی متولد عراق است .و نقاط ضعف زیاد هم داشته که شورای نگهبان آبرو داری کرد و سوم اینکه باید تا چند سال این لاریجانی ها منصب داشته باشند و نوبت به دیگران ندهند .راستی مگر در این مملکت قحط الرجال است که بالا می رویم لاریجانی ها .پایین می آییم لاریجانی ها .دوره شان تمام شده باید بفهمند .
علی۲۰۷۱۰۲۳۱۱:۵۵:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۹
نظریات آقا نگاه صحیح به شورا نگهبان دارد
ناشناس۲۰۷۱۰۸۹۱۲:۲۸:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۹
آقای الف جای تعجب دارد هر کامنتی که‌ اصولگراها عليه اصلاح طلبان می‌زنند راخوب چاپ می‌کنید ولی اگر از اصولگراها نقد شود ممیزی می‌کنید. واقعا در همين کامنت ها دقت کنيد ببینید چطور عده‌ای حرف واضح رهبری را تحریف و تفسیرمیکنند و اگر چاره داشته باشند آن را نادرست و رد می کنند
ناشناس۲۰۷۱۱۰۴۱۲:۳۶:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۹
...لطفا شورای نگهبان راهم خویش وقومی وفامیل بازی نکنید،شورای نگهبان خودش میدونه چکارکنه.
توکلی۲۰۷۱۱۱۳۱۲:۴۲:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۹
با مکانیسم فعلی برای شورای نگهبان امکان ندارد عدم احرازها را اعلام کند. به دلایل ذیل ۱_ عدم احراز با رأی گیری محرمانه است یعنی دست کم ۶ نفر از اعضا شورا رای به احراز نداده اند و معلوم نیست این ۶ نفر کی هستند و اگر شورا بخواهد اعلام کند باید از تک تک اعضا سوال کند و این مغایر محرمانه بودن آراست ۲_ به فرض این که شورا از محرمانگی آرا عبور کند ظاهراً رأی گیری برای تک تک شرایط انجام نمی‌شود و پس از بحث و بررسی یک رأی گیری برای مجموع شرایط انجام می شود در این صورت ممکن است ۶ نفری که رای نداده اند به ۶ دلیل مختلف رأی نداده باشند مثلا در مورد آقای لاریجانی یکی به دلیل یکشنبه سیاه مجلس در مدبر بودن ایشان شک کند دیگری به دلیل توییت های زشت ایشان در مورد پادگان و دادگاه و اهانت به آقای جلیلی در تقوای ایشان شک کند سومی به خاطر از کار انداختن مجلس و تسلیم محض آن به دولت در مدیر بودن ایشان شک کند. چهارمی به خاطر تحصیلات فرزندانشان در خارج از کشور و استفاده از فرصت های خانوادگی برای تصاحب مناصب و استمرار آن در طول بیش از ۴۰ ساله گذشته. در این صورت هر کدام از این دلایل را شورای نگهبان اعلام کند ممکن است یازده عضو شورا با آن مخالف باشند. علاوه بر این ممکن است برای یک یا چند عضو شورا تک تک این دلایل کافی نباشد و با نظر به مجموع دلایل نتواند رای به احراز بدهد
ناشناس۲۰۷۳۹۵۵۱۲:۱۳:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۱۱
عالی بود توضیحاتتون برای من که خیلی مفید بود
ناشناس۲۰۷۱۱۱۹۱۲:۴۴:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۹
اگر شفاف بودن و رو راست بودن شورای نگهبان در اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداها قبل از برگزاری انتخابات انجام می شد، می توانست بسیار کارساز باشد و حتی منجر به بالا رفتن آمار مشارکت مردم در این انتخابات گردد؛ اما حالا دیگر این کار بیهوده است و هیچ دردی را درمان نخواهد کرد.
ناشناس۲۰۷۱۲۴۱۱۳:۳۷:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۹
ای بابا چقد سخت میگیرید اسیاب به نوبت دیگه حالا این گروه میره یه گروه دیگه میاد هر کی اومده یجور حال ملت رو میگیره چپ و راست مانند قیچی بنام هدفمندی یارانه و عدالت اجتماعی ملتو قلقلک میدن تا احساس خوشحالی کنند .... ای کاش صلاخیت دلشتم حکم اعدام صادر میکردم برای هرکسی که خون شهیدان و جانبازان و اشک چشم خانواده شهدا رو پایمال کرده ....
ناشناس۲۰۷۱۳۵۶۱۴:۲۹:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۹
به نظر من شورای نگهبان در این چهل ودو سال بهترین انتخاب را داشت خداوند در دنیا واخرت پاداش کار انها را بدهد
یا علی۲۰۷۱۴۰۶۱۴:۵۶:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۹
دم شورای نگهبان گرم حق نگهدارشون باشه
علی حیدری۲۰۷۱۵۰۹۱۵:۴۶:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۹
والله ، به والله ، شورای نگهبان عملاً از دلسوز ترین کسان انقلاب هستند ، این کار می باید در ۷۵ انجام می دا د که حلقه کیان وعامل جورج سورس در ۷۶ انقلاب را در زیر پای نامحرمان قرار نمی داد.
ناشناس۲۰۷۱۷۹۹۱۸:۲۹:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۹
بزرگترین خطا چشم بستن بر واقعیتهای جامعه و انداختن آنها به گردن بیگانگان است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. این صدای اقتدار ایران است ...

    2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    3. وحدت ملی با وعده صادق

    4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    12. اسراییل چه باید بکند؟ 

    13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    آخرین عناوین