وحشت آمریکا از جریان های رسانه ای شیعی

جهان،   4000407116 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی به اقدام اخیر دولت آمریکا در مسدودسازی دامنه وب سایت های خبری رسانه‌های ایرانی و محور مقاومت پرداخته است.

وحشت آمریکا از جریان های رسانه ای شیعی

 به گزارس الف این پایگاه خبری در این باره نوشته است: «آمریکا در برهه زمانی کنونی صرفا راجع به ایران و مسائل مرتبط با این کشور و رسانه های آن نگرانی ندارد، نگرانی گسترده ترِ آمریکا از ایدئولوژی اسلام شیعی است که در نوع خود می تواند چالش‌ها و بحران های زیادی را برای آمریکا و متحدان منطقه ای و بین المللی آن ایجاد کند. در واقع، آمریکا عملا با اقدام اخیر خود در مسدود سازی دامنه وب سایت های خبری رسانه های  ایران و محور مقاومت نشان داد که شدیدا از پدیده "اسلام شیعی" هراس دارد».

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد:

«وزارت دادگستری آمریکا در آخرین روزهای حضور دولت "ترامپ" در قدرت در سال گذشته میلادی، اعلام کرد کرد که دو شهروند آمریکایی و یک شهروند پاکستانی، به اتهام اینکه اقدام به ارسال دلار به ایران در سال های 2018 و 2019 کرده اند، بازداشت شده اند. اگرچه در آن زمان جنجال‌های زیادی به راه انداخته شد که این افراد با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط هستند، با این حال، در نهایت معلوم شد که این افراد پولِ مذکور را در چهارچوب "خُمس" به ایران ارسال کرده اند. خمس از جمله وجوه شرعی است که مسلمانان شیعه موظف به پرداخت آن هستند و "آیت الله خامنه ای" به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در زمره مجتهدانی است که مقلدان وی می توانند وجوه شرعی خود را برای وی ارسال کنند و ایشان نیز آن ها را برای اهداف خیریه هزینه می کنند. از این منظر، اقدام دولت آمریکا در بازداشت افراد مذکور، نوعی سیاه نمایی و مشروعیت زدایی از یک حکم و رویه صریح دینیِ مسلمانان است.  
این حرکت دولت آمریکا، با وضع تحریم های گسترده از جانب آن علیه "آستان قدس رضوی"، یکی از نهادهای مذهبی مهم ایران که تولیتِ حرم مطهر امام رضا در مشهد مقدس را بر عهده دارد، دنبال شد. شهر مشهد در ایران سالانه میزبان میلیون ها زائر است که به قصد زیارت حرم اما رضا(ع)، به این شهر سفر می کنند. 
این رویه ها که تنها یک هفته قبل از خروج ترامپ از قدرت عملیاتی شدند، نمودهایی عینی از شکست کارزار "فشار حداکثری" دولت آمریکا علیه ایران بوده اند. 
با این حال، جانشین ترامپ یعنی "جو بایدن"، سعی داشته تا در قبال ایران، رویکرد دیپلماتیک تری را اتخاذ کند و به طور خاص، در این رابطه به مساله ضرورت احیای "توافق برجام"(که ترامپ از آن در سال 2018، به صورت غیرقانونی خارج شد) اشاره داشته است. با این حال، بایدن نیز اکنون با چالش های مختلفی رو به رو است. رویه‌های دولت آمریکا موجب شده تا اکثر ایرانیان به این کشور بی اعتماد شوند و در شرایط فعلی، دولت جدید ایران به ریاست جمهوری "ابراهیم رئیسی" نیز به احتمال زیاد، رویکرد های سخت گیرانه ای را در قبال واشنگتن اتخاذ خواهد کرد. دولت بایدن حتی در برهه کنونی نیز دست از تحریکات خود علیه ایران بر نمی دارد و در جدیدترین اقدام، به تازگی دامنه وب سایت های رسانه های مشهور ایرانی و محور مقاومت نظیر "پرس تی وی" را مسدود کرده است. امری که عملا در فضای "مذاکرات هسته ای وین"، اقدامی غیرسازنده به شمار می رود و حتی می‌تواند احتمال دستیابی به یک توافق را غیرمحتمل تر از هر زمانی کند. 
در این راستا، "سعید خطیب زاده" در واکنش به اقدام غیرقانونی دولت آمریکا علیه شبکه های خبری ایران و محور مقاومت، این مساله را رویه واضح و عیان آمریکا در محدود کردن نقشِ آزادی بیان در سطح جهانی توصیف کرده است. خطیب زاده در ادامه گفته است: "دولت جدید آمریکا نیز راه دولت قبلی این کشور را در پیش گرفته است. امری که می تواند شکست های مضاعفی را برای واشنگتن به دنبال داشته باشد". وی قویا تاکید کرده که ایران این نوع از فشارها و رفتارهای آمریکا را رد می کند و حقوق خود را از مجاری قانونی دنبال خواهد کرد. 
بدون تردید این قبیل اقدامات واشنگتن علیه تهران، تعامل و گفتگو میان دو طرف، مخصوصا در شرایطی که رئیس‌جمهور جدید ایران در ماه آگوست سال جاری میلادی قدرت را به دست خواهد گرفت، تسهیل نخواهد کرد. 
با این حال، آمریکا فقط سایت های خبری ایران را هدف قرار نداده است. همانطور که گفته شد، این کشور سایت‌های خبری وابسته به محور مقاومت نظیر سایت های نزدیک به حزب الله عراق، شبکه تلویزیونی مخالفان شیعی بحرین، و همچنین شبکه المسیره را که به حوثی های یمن تعلق دارد را نیز هدف قرار داده است. این رویکردِ دولت بایدن به وضوح نشان می دهد که واشنگتن تا چه میزان از رویکرد رسانه های ایرانی و همچنین محور مقاومت در برابر اقدامات و رویه های خود و متحدانشان نظیر اسرائیل در منطقه، نگران است و احساس خطر می کند. 
نکته قابل توجه در مورد اقدام اخیر دولت آمریکا علیه جریان های رسانه ای محور مقاومت این است که آمریکا حتی آن دسته از رسانه های غیرحزبی ِ مرتبط با "اسلام شیعی" را نیز در کشورهای مختلف، هدف قرار داده است. در این رابطه، بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به این اقدام دولت آمریکا، ابراز خشم و انزجار کرده اند. آن‌ها به طور خاص گفته اند که حتی مساله آمریکا، صرفا دشمنی با ایران هم نیست و الا چرا باید وب سایت هایی شیعی که متعلق به ایران نیستند نیز هدف قرار گیرند و مسدود شوند. به نظر می رسد که این رویکرد دولت بایدن، تا حد زیادی ریشه در رویه های دولت ترامپ دارد و باید آن را به نوعی میراثی دانست که ترامپ بنیان گذاشت و بایدن نیز آن را دنبال می کند. 
آمریکا در برهه زمانی کنونی صرفا راجع به ایران و مسائل مرتبط با این کشور و رسانه های آن نگرانی ندارد، نگرانی گسترده تر آمریکا از ایدئولوژیِ اسلام شیعی است که در نوع خود می توان چالش ها و بحران های زیادی را برای آمریکا و متحدان منطقه ای و بین المللی آن ایجاد کند. در واقع، آمریکا عملا با اقدام اخیر خود نشان داده شدیدا از پدیده اسلامِ شیعی هراس دارد. اما در این نقطه باید این سوال را پرسید که چرا آمریکا اینگونه است؟ 
شاید تا حد زیادی پاسخ به این پرسش را بتوان با توجه به ریشه های انقلابیِ اسلام شیعی توضیح داد. از سویی نباید فراموش کرد که "شیعیسم"، حتی در شرایط کنونی نیز، یک پدیده ناشناخته برای غرب است و صرفا از سال 2003 و همزمان با حمله آمریکا به عراق، در محافل رسانه ای و دانشگاهی به آن توجهی ویژه شده است. در این رابطه بسیاری از ناظران و تحلیلگران غربی بر این باورند که ماهیت انقلابیِ اسلام شیعی، تهدید قابل توجهی برای غرب و منافع آن به شمار می رود.  
با این همه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی درایران در سال 1357، بار دیگر اسلام شیعی قدرت گرفت و نگرانی‌های جدی از آن سال تاکنون، برای غرب و منافع آن، ایجاد شده است. از یک چشم انداز سیاسی، اقدام دولت آمریکا در مسدودسازی وب سایت های شماری از رسانه های جریان مقاومت در کشورهای مختلف، هیچ معنای استراتژیک خاصی ندارد. با این حال، وقتی از چشم اندازی ایدئولوژیک به این موضوع نگاه شود، آمریکا با یک مذهب به نام اسلام شیعی رو به رو شده که مبتنی بر "پارادایم کربلا" است و علاوه بر اینکه هویت اسلام شیعی را بار دیگر مورد تعریف قرار داده، شیعیان را در امر مبارزه با بی عدالتی و نابرابری ها، بیش از پیش تشویق و ترغیب می کند. از این رو، برخورد آمریکا با این جریان های رسانه ای(رسانه های شیعی)، نمودی از رویه های عملگرایانه آمریکا به دلیل نگرانی از منافع راهبردی خودش است که توسط اسلام شیعی مورد تهدید واقع شده است.
هنوز نمی دانیم که سیاستگذاران آمریکایی تا چه میزان از اسلام شیعی آگاهی دارند. با این حال، ترس و وحشت اصلی این است که نادانسته هایشان، آن ها را به سمت برخی رفتارهای نادرست سوق می دهد که اقدام اخیر دولت آمریکا در مسدود سازی دامنه برخی وب سایت های خبری ایران و رسانه های محور مقاومت، نمودی روشن از این مساله است». 

*لینک: 
https://www.middleeastmonitor.com/20210625-taking-over-shia-websites-is-more-than-about-iran-the-us-has-exposed-its-fear-of-revolutionary-religion/

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۶۸۹۷۲۰۹:۴۱:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۸
ایران ادعای حقوق بشر نداره و بخاطر همین حقوق بشر کذایی تحریمم هست اما امریکاست که گلوش رو با حقوق بشر پاره کرده درحالی که جلوی ازادی بیان رو میگیره
ناشناس۲۰۶۹۱۵۸۱۱:۲۲:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۸
چرا ایران ادعای حقوق بشری ندارد؟ از سرخپوستان و سیاهان آمریکا، تا شیعیان نیجریه تا فلسطینی ها تا....
ناشناس۲۰۶۹۲۳۶۱۲:۱۱:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۸
ماجرای کشف گورهای دست جمعی کودکان در کانادای مدعی حقوق بشر چی هست ؟!
ناشناس۲۰۶۹۴۰۷۱۳:۳۷:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۸
مسئول آن واتیکان است.
ناشناس۲۰۶۹۴۹۶۱۴:۰۸:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۸
با دستمال کثیف نمیشه شیشه رو تمیز کرد!
ناشناس۲۰۶۹۰۳۰۱۰:۰۸:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۸
چقدر متوهم هستید...
ناشناس۲۰۶۹۱۶۷۱۱:۲۶:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۸
مسدود سازی سایت های اینترنتی جبهه مقاومت نشان داد که ادعای آزادی بیان در امریکا و غرب دروغی بیش نیست.
ناشناس۲۰۶۹۰۳۱۱۰:۰۸:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۸
همانقدر که مردم ما در داخل صدا و سیما می بینند، مردم دنیا هم در خارج پرس تی وی و العالم می بینند.
ناشناس۲۰۶۹۲۱۱۱۱:۵۶:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۸
پس چرا مسدودش کردن که آبروی خودشون رو ببرن!!؟؟
ناشناس۲۰۶۹۴۳۸۱۳:۴۷:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۸
مسدود نکردند. دامنه com که در آمریکا به ثبت رسیده بود را باطل کردند. الان این سایتها بر روی دامنه ir قرار دارند.
ناشناس۲۰۶۹۳۲۲۱۳:۰۱:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۸
به همین خیال باش تا چیزی موثر نباشه آمریکا سراغش نمیره اینو تجربه ثابت کرده
ناشناس۲۰۶۹۰۴۲۱۰:۱۱:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۸
وقتی ما نگران توییتر و تلگرام و میلیون ها سایت بوده و آنها را فیلتر و بلاک می کنیم، آنها هم همین کار را با سایت های ما می کنند.
ناشناس۲۰۶۹۰۴۶۱۰:۱۱:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۸
باید ممنون باشیم که کل اینترنت ما را قطع نکرده اند.
ناشناس۲۰۶۹۱۶۲۱۱:۲۳:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۸
همینطور امواج ماهواره ای ما را
ناشناس۲۰۶۹۱۷۰۱۱:۲۷:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۸
وحشت امریکا و اسرائیل از جبهه مقاومت منطقه جدی است.
ناشناس۲۰۶۹۳۸۳۱۳:۲۲:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۸
برو ممنون باش و به پایشون بیفت از این همه لطفی که بهت کردند و از اینکه نکشتنت متشکر و قدردانشان باش !!!!
ناشناس۲۰۶۹۵۴۵۱۴:۳۰:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۸
کل اینتر نت را قطع کنند جاسوسانشان چطوری جاسوسی کنند؟
ناشناس۲۰۶۹۲۴۵۱۲:۱۶:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۸
پرس تی وی رسانه ملی ایران است و متعلق به شیعه و سنی و مسیحی و ... است.
ناشناس۲۰۶۹۳۸۴۱۳:۲۳:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۸
ببیندی این رسانه ها چقدر آنها را سوزونده که مجبور به قطعش شده اند
ناشناس۲۰۶۹۵۵۵۱۴:۳۴:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۸
بالاخره چی را باور کنیم پرس تی وی را هیچ کس نگاه نمی کند یا امریکا خیلی به جریان چرخش آزاد اطلاعات پای بند است یا...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین