آیا آمریکایی ها از برجام عبور می کنند؟!

سیاسی،   4000406003 ۹۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا آمریکایی ها از برجام عبور می کنند؟!

طي چند ماه اخير كه از روي كار آمدن دولت جو بايدن می‌گذرد مقامات آمريكايي در زمان‌های مختلف درباره سرانجام برجامي كه در زمان باراك اوباما امضا شد موضع‌گیری کرده‌اند. بررسی موضع‌گیری آن‌ها نشان‌دهنده این است مقامات آمریکا دیگر چندان مایل نیستند به برجام سال 2015 برگردند.

يكي از اولين موضع‌گیری‌ها كه در دولت جو بايدن درباره توافق هسته‌ای صورت گرفت به وندي شرمن، معاون وزیر امور خارجه برمی‌گردد كه در جلسه تأیید صلاحیتش در سنا و در حضور سناتورها در اواسط اسفندماه سال گذشته گفته بود دولت جديد آمريكا قصد دارد یک توافق هسته‌ای طولانی‌تر و قدرتمندتر با ايران به امضا برساند.

وندي شرمن در آن جلسه خطاب به باب منندز، سناتور مطرح دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته بود «باید تحریم‌ها علیه ایران در خصوص نقض حقوق بشری، حمایت از تروریسم، فروش سلاح و ... را نگه داریم. فکر می‌کنم چیز‌های زیادی است که باید به قوت خود باقی بماند».

در يكي از آخرين موضع‌گیری‌ها نیز نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه با پایگاه ان‌پی‌آر از حفظ تحریم‌هایی که در زمان دونالد ترامپ وضع‌شده‌اند سخن گفت.

رابرت مالی، روز جمعه 4 تیرماه دراین‌باره گفت آمریکا آمادگی رفع تحریم‌هایی را دارد که برای بازگشت به برجام لازم است اما همه تحریم‌هایی که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرده رفع نخواهد شد.

تحریم‌های دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد: تحریم‌هایی که اجرای آن‌ها در زمان اوباما بر اساس توافق هسته‌ای متوقف‌شده و ترامپ آن‌ها را با صدور یک فرمان اجرایی دوباره اعمال کرده بود.

تحریم‌هایی که به بهانه‌های ساختگی مختلف مانند هسته‌ای، موشکی و تروریسم علیه ایران اعمال‌شده است.

و تحریم‌هایی که از قبل در فهرست تحریم‌های هسته‌ای قرار داشته اما دولت ترامپ آن‌ها را ذیل برچسب تحریمی جدید نیز قرار داده تا عملاً رفع آن‌ها توسط دولت‌های بعد مشکل باشد.

به همین دلیل بود که محمدجواد ظریف در ابتدای روی کار آمدن دولت جو بایدن، در مقاله‌ای که در فارن افرز منتشر کرد شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع کامل و بدون قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده، باز اعمال‌شده یا دوباره برچسب‌گذاری شده اعلام کرده بود.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه 22 فروردین‌ماه 1400 تأکید کرده بود: فهرست تحریم‌های ضد ایرانی که واشنگتن برای بازگشت به برجام باید یک‌باره لغو کند، بیش از 1500 تحریم است که شامل تحریم‌های موضوعی، افراد و مؤسسات است.

البته اواخر اردیبهشت‌ماه سال 1400 خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت دولت جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای می‌باید تحریم‌های وضع‌شده در دوران ترامپ علیه 700 فرد و نهاد مرتبط با ایران را بردارد.

آخرین اظهارنظر به محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در خاتمه جلسه هیئت دولت در تاریخ 2 تیرماه برمی‌گردد که بیان داشته بود: «در متن نهایی تقریباً تمامی مسائل اقتصادی و لغو حدود 1040 مورد از تحریم‌های مربوط به روابط بانکی، نفت، پتروشیمی، فولاد، بیمه، کشتیرانی و هواپیمایی توافق شده است. همچنین برخی از تحریم‌هایی که مربوط به مسئولان، افراد و دستگاه‌هایی که مرتبط با بیت مقام معظم رهبری هستند هم توافق شده تا تحریم برداشته شوند».

درواقع باوجود پیچیدگی تقسیم‌بندی از تحریم‌ها، مقامات جمهوری اسلامی ایران همیشه در موضع‌گیری‌های خود بر رفع کلیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و انجام راستی آزمایی در راستای برداشتن واقعی آن‌ها تأکید داشته است. این مسئله به‌ویژه شامل تحریم‌هایی است که بعد از سال 2018 توسط دونالد ترامپ و بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای وضع‌شده است.

همچنین رابرت مالی، سرپرست هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در وین عنوان داشته بود اگر مذاکرات حداقل خواسته‌ها و مطالبات امنیتی آمریکا را برآورده نسازد واشنگتن آمادگی کنار رفتن از رایزنی‌ها را دارد.

به‌طورکلی موضع‌گیری مقامات آمریکایی نشانگر آن است که قرار نیست دولت جو بایدن اولاً ساختار تحریم‌ها را برهم بزند، ثانیاً آمریکا زمانی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را کنار می‌گذارند که تهران بپذیرد درباره موضوعات منطقه‌ای، سیاست دفاعی و ... نیز رایزنی و مذاکره کند و برجام‌های دیگری امضا شود. ثالثاً برخلاف ایران، آمریکا همیشه چماق کنار رفتن از مذاکرات را بالا نگه‌داشته تا به‌زعم خودشان تهران ناچار به کوتاه آمدن از خواسته‌هایش گردد.

به نظر می‌رسد متناسب با سیاست‌های آمریکا، دولت فعلی در چهل روز آینده و دولت بعدی می‌باید راهبردها و استراتژی‌های خود را بازتعریف یا تعریف نمایند تا ابزارهای چانه‌زنی و قدرت مذاکرات ایرانی افزایش یابد. بنابراین به نظر می‌رسد هم‌زمان با ادامه مذاکرات ضرورت دارد به تقویت ارتباطات با همسایگان، مذاکره و رایزنی با کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه و ... تمرکز شود تا در صورت توافق آورده از وین نیز افزایش یابد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۶۵۸۳۰۰۹:۴۲:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۶
چرا آمریکا باید تحریم های حداکثری فلج کننده علیه ایران را کم یا لغو کند؟
ناشناس۲۰۶۵۹۰۹۱۰:۲۵:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۶
علی اکبر صالحی: ایران 500 میلیون دلار بابت ساخت نیروگاه اتمی به روسیه بدهکار است.
ناشناس۲۰۶۵۹۵۱۱۰:۴۹:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۶
نیروگاهی که 1 درصد برق ایران تامین کرده و سالی چند بار نقص فنی پیدا می کند! آیا ارزش این همه سرمایه گذاری و کشیدن منت روسها را داشت؟
ناشناس۲۰۶۵۹۹۳۱۱:۱۱:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۶
خخخه هسته ای فقط برای برق نیست قربان تازه اول برو معلوماتت را بالا ببر که هر سال باید چند روزی از مدار خارج شود شماها ایرانی نیستید و همان تقی زاده ها هستید
ناشناس۲۰۶۶۲۸۷۱۳:۵۵:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۶
دانشمند! چند مورد از داروهایی هسته ای که تو ایران و با غنی سازی ساخته میشه رو نام ببر
ناشناس۲۰۶۶۵۵۲۱۶:۰۶:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۶
دانشمند بزن تو اینترنت ببین به جای عقده گشایی از صنعت کشور جناب ضد ایرانی
ناشناس۲۰۶۶۰۱۴۱۱:۲۹:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۶
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست آنچه البته به جایی نرسد صدا است
ناشناس۲۰۶۶۰۶۱۱۲:۰۱:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۶
فریاد است!
ناشناس۲۰۶۶۰۳۶۱۱:۴۲:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۶
خوش به حال پوتین
ناشناس۲۰۶۶۰۳۹۱۱:۴۴:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۶
مانند سرمایه گذاری برای مونتاژ هواپیمای روسی آنتونوف 140 یا همان ایران 140 در اصفهان!
ناشناس۲۰۶۶۱۰۹۱۲:۲۸:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۶
نیروگاه بوشهر نزدیک به 2 درصد برق ایران را تامین میکند و طبیعتا مثل نیروگاه های حرارتی احتیاج به تعمیر و نگهداری در طول سال دارد. طبق نقشه راهی که اروپایی ها برای ایران قبل از انقلاب ترسیم کردند ایران باید 20000 مگاوات برق هسته ای تولید کند یعنی 20 تا نیروگاه هسته ای. نیروگاه بوشهر هم توسط زیمنس آلمان در حال ساخت بود که نیمه کاره رها کردند و روس ها تکمیلش کردند.
ناشناس۲۰۶۶۲۲۴۱۳:۲۴:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۶
فرق کاری که اروپا انجام دهد و روسیه در همین است!
ناشناس۲۰۶۶۴۹۲۱۵:۳۶:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۶
تولید نیروگاه هسته ای با آب سنگین سالها است که در دنیا منسوخ شده است. هزینه بالا و خطر زیاد دارد و رسما به صرفه نیست مگر آنکه تکنولوژی جدید آلمانی ها در آن بکار برده شده باشد که آنهم هر کشوری توانش را ندارد
ناشناس۲۰۶۶۵۳۰۱۵:۵۳:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۶
قطعا ارزشش را نداشته و ندارد
ناشناس۲۰۶۶۸۴۹۱۸:۳۲:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۶
تحریم‌های آمریکا بسیار کم اثرتر از تحریم‌های شیخ حسن و جماعت حریصِ همراهش هست _____ اگه روحانی بره این ادعا بیشتر ثابت میشه
ناشناس۲۰۶۵۹۶۲۱۰:۵۵:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۶
تعداد تلفات کرونایی آمریکا دیروز 150 نفر بوده. در همین مدت تلفات روسیه 650 نفر بوده است!
ناشناس۲۰۶۶۰۰۱۱۱:۱۷:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۶
تفاوت واکسن فایزر و مدرنا با واکسن اسپوتنیک!
ناشناس۲۰۶۶۰۹۷۱۲:۲۲:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۶
تفاوت واکسن آمریکایی در کشتار و مشکلات قلبی نسبت به واکسن روسی!
ناشناس۲۰۶۶۲۷۵۱۳:۴۸:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۶
وقت آن است که ما به آمریکایی‌ها بگوییم که ما به شما واکسن کرونا می‌دهیم و اگر کمبودی دارید حاضریم کمکتان کنیم.
ناشناس۲۰۶۶۰۱۱۱۱:۲۵:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۶
بنابراین امریکا خوب است و دیگران بد!
ناشناس۲۰۶۶۲۹۰۱۳:۵۷:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۶
آمریکا روزی 2 میلیون تست انجام میده با دفت 98 درصد. حتی از جنازه ها. ایران و روسیه روزی چند تا تست انجام میدن؟ با چقدر خطا؟
ناشناس۲۰۶۶۴۱۸۱۴:۵۱:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۶
برجام و تحریم های آمریکا چه ربطی به مقایسه تلفات کرونا تو روسیه و آمریکا داره؟
ناشناس۲۰۶۵۹۱۶۱۰:۲۸:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۶
چون ایران بعد چند سال از تحریم ها نفت را از بودجه خالی می کند و به صورت علمی اقتصاد اداره می شود و دیگر غرب گراها نمی توانند با حرف های دروغ بیایند سرکار و کشور فروشی کنند
ناشناس۲۰۶۵۹۷۵۱۱:۰۱:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۶
نگاه به کشور باید بر اساس منافع ملی باشد. نه منافع ایدئولوژی...
ناشناس۲۰۶۶۱۰۱۱۲:۲۴:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۶
پس به کد خدا بگو دست از نگاه ایدئولوژی بردارد و مثل یک کشور عادی با شما رفتار کند
ناشناس۲۰۶۷۰۴۵۲۰:۲۴:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۶
منافع ملی و ایدئولوژیک از یه جا ناشی میشه
ناشناس۲۰۶۶۲۰۸۱۳:۱۴:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۶
اول اینکه چرا وقتی ثروت خدادادی داریم باید در فقر باشیم و اجازه بدیم کشورهای اطراف منابع مشترک رو خالی کنند؟ دوم اینکه اقتصاد بدون نفت نیاز به تجارت فراوان با کشورهای دیگر دارد که با وجود تحریم اون هم غیرممکنه..
قلی۲۰۶۶۵۷۴۱۶:۲۰:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۶
بدبختی ایران و ایرانی از زمانی شروع شود که در بلکوک شرق قرار گرفت !
کور پیش بین در خشت خام۲۰۶۵۹۳۱۱۰:۳۶:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۶
هشت سال است این جمله کلیشه ای و دیالوگ را می شنویم که مذاکرات مثبت مفید سازنده و رو به جلو بود و برد برد است اخیرا هم مذاکرات فرسایشی نیست به دیالوگ اضافه شده است
ناشناس۲۰۶۶۰۵۴۱۱:۵۸:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۶
این برجام خسارت محض بوده
ناشناس۲۰۶۶۱۹۹۱۳:۰۹:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۶
برجام و سعد اباد که کشور فروشی بود به خاطر دشمن بتن و پلمب کردن شهدا شرمنده ایم
ناشناس۲۰۶۶۵۰۴۱۵:۴۴:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۶
شما بدون برجام پیش ببر ببینیم چه کار می کنی !
ناشناس۲۰۶۶۳۴۳۱۴:۲۲:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۶
با امدن اقای رییسی و شعار ایشان در حوزه اقتصاد مبنی بر اتکا به داخل دیگر اقایان نباید نیازی به برجام و تبادلات اقتصادی با دنیا داشته باشند این گوی و این میدان ببینم چه گلی به سر مردم میزنید.
ناشناس۲۰۶۵۸۳۷۰۹:۴۶:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۶
باید با غرب به ویژه با آمریکا تعامل و گفتگوی بی پرده و مستقیم کرد.
ناشناس۲۰۶۵۹۳۵۱۰:۳۹:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۶
جناب روحانی:برجام نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم فقط معلوم نیست زیرابی دارت چکار میکنن
ناشناس۲۰۶۶۵۱۰۱۵:۴۶:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۶
زیر آبی ؟!! فکر کردی فقط ایران طرف مذاکره است که زیر آبی بره ؟!! یعنی تمام کشورها از جمله رفقایتان روسبه وچین هم زیر آبی میرن ؟!
ناشناس۲۰۶۶۲۸۵۱۳:۵۵:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۶
واقعا که درست گفتی
ناشناس۲۰۶۵۸۴۳۰۹:۴۹:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۶
هسته ای جز ضرر هیچ دست آوردی برای ایران نداشته است.
ناشناس۲۰۶۵۹۱۲۱۰:۲۶:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۶
کوته فکرانی مثل تو اینطوری نظر می دهند
ناشناس۲۰۶۵۹۱۵۱۰:۲۷:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۶
ذخایر نفت و آب را بر باد دادیم. ذخایر اورانیوم را نیز.
ناشناس۲۰۶۶۵۱۶۱۵:۴۹:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۶
وقتی فکر کردیم ذخایر اورانیوم ما را نجات میده از فکر حفظ ذخایر آب ونفت وغیره بیرون آمدیم غافل از این که ذخایر اروانیوم عطش ما را رفع نخواهند کرد !
ناشناس۲۰۶۵۹۲۶۱۰:۳۰:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۶
آره مثل نفت که بلای اقتصاد ما شده
ناشناس۲۰۶۶۳۸۰۱۴:۳۹:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۶
یعنی فکر میکنی اگر هسته ای نبود ایران تحریم نبود و همه چیز خوب بود و تحریم های آمریکا هیچ مبنای ایدئولوزیک ندارد؟
ناشناس۲۰۶۵۸۵۲۰۹:۵۲:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۶
مواظب عراقچی باشید که ممکلت را نفروشد...
ناشناس۲۰۶۵۹۱۳۱۰:۲۷:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۶
عراقچی یک کارمند است.
ناشناس۲۰۶۵۹۶۶۱۰:۵۶:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۶
مجری درجه 3
ناشناس۲۰۶۵۹۹۴۱۱:۱۲:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۶
کارمندی که باید درست چانه زنی کند نه این که...
ناشناس۲۰۶۶۰۸۷۱۲:۱۸:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۶
خدا کنه کارمند خوبی باشه!!!
ناشناس۲۰۶۶۹۱۲۱۹:۰۲:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۶
جلیلی رو بفرستید تا ابد مذاکره کنه ،
محمد۲۰۶۷۸۴۹۱۲:۰۸:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۷
چقدر شما ساده این، عراقچی چیکاره ست
ناشناس۲۰۶۵۸۸۲۱۰:۰۵:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۶
برای برگشت آمریکا به برجام و امکان فروش نفت و دریافت پول آن باید امتیاز بیشتری بدهیم مجوز امتیازدادن ها به دولت روحانی داده نشد ولی امیدواریم به رییسی داده شود کاهش تورم با چاپ اسکناس امکان ندارد ولی با فروش نفت ممکن است دیگه صبر مردم رو به اتمام است دولت جدید باید عمل کند
ناشناس۲۰۶۶۰۴۶۱۱:۴۹:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۶
تا کجا باید امتیاز بیشتری بدهیم!؟ یعنی مثلا اگه سال دیگه دوباره مانع فروش نفت شد باز هم باید امتیاز بیشتری بدهیم!؟ بعد که کل امتیازهامون تموم شد چی!؟ باید تا آخر عمر نون و سیب‌زمینی بخوریم!؟!؟
ناشناس۲۰۶۶۳۷۷۱۴:۳۸:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۶
تا آخر عمر می شوید لیبی و عراق در ضمن خطاب به نظر اصلی اقتصاد اول یاد بگیر
ناشناس۲۰۶۶۳۸۱۱۴:۳۹:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۶
راهکار شما چیست ؟؟ ادامه تحریم ها !؟ جنگ ؟! یا چی ؟؟ مذاکره و تعامل نکنیم؟؟ چه کنیم؟
ناشناس۲۰۶۶۵۶۰۱۶:۱۰:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۶
تعامل شما کشور فروشی است
ناشناس۲۰۶۶۲۱۳۱۳:۱۹:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۶
واقعا یا خائنی یا نمیفهمی چی داری میگی بهتره بدونی آمریکا کل کشور رو میخواد نه چیز دیگه ای
ناشناس۲۰۶۶۴۰۶۱۴:۴۶:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۶
چرا باید ما به پنج شش کشور از بین دویست کشور امتیاز یا باج بدهیم؟ چون قلدر هستند؟ یعنی اگر یک قلدری به کسی بگوید باید خانواده ات را به من بفروشی وگرنه جلوی رفاهتان را میگیرم، آن فرد چون صرفا طرفش قلدر است باید زن و بچه اش را بفروشد؟ ایا ارزش وطن خیلی کمتر از خانواده است؟ چطور همان آمریکا برای استقلال از بریتانیا آنهمه جنگید و کشته داد و مقام و ارزش جرج واشنگتن هم برای همین است ولی ما باید سریع وا بدهیم تا تحت فشار نباشیم.
ناشناس۲۰۶۷۰۵۴۲۰:۲۸:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۶
آمریکا حق را می گوید این تحریمها ناشی از عملکرد خود ماست
ناشناس۲۰۶۵۸۸۸۱۰:۱۰:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۶
مهم تحریم های نفتی و بانکی و بیمه و ... است حالا برای اینکه چند نفر تحریم می مونند که نباید یک ملت و اسیر کرد. مردم انتظار اقدامی که منافع عموم را داشته باشه هستند.
ناشناس۲۰۶۶۰۴۷۱۱:۵۱:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۶
اتفاقا نکته جالب اینه که میخوان تحریم اون چند نفر رو بردارن اما تحریم نفت و بانک و ... سر جاش بمونه!!!!!
ناشناس۲۰۶۵۸۹۰۱۰:۱۲:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۶
تو رو خدا این وزیر رو از وین برگردانید تمام عزت و شرفمان به باد رفت
ایران۲۰۶۶۱۴۹۱۲:۴۷:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۶
عراقچی وزیرنیست.... ....
ناشناس۲۰۶۶۱۷۱۱۲:۵۴:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۶
اول تو بانک حساب باز کن بعد دخیل ببند که برنده بشی! به عبارت دیگه اول وزیر را به وبن بفرست بعد دعای برگشتش را بکن ببم جان!
رضا۲۰۶۷۲۳۶۲۲:۴۵:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۶
فازت چیه؟گرفتن مرغ با کارت ملی عزت هست؟
ناشناس۲۰۶۵۹۱۷۱۰:۲۸:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۶
ما نیاز به دولتی داریم که بتواند انرژی هسته ای صلح امیز را با تکنولوژی روز بدون گرفتار شدن در دام تحریم بدست آورد. مثل اغلب کشورهای دنیا.
حسام۲۰۶۵۹۲۱۱۰:۲۹:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۶
من حاضرم مثل اماراتی ها تو صف خرید شاسی بلند تویوتا اتاق 300 مدل 2022 دو ساعت معطل بشم اما کشورم در تحریم نباشه
ناشناس۲۰۶۵۹۹۸۱۱:۱۵:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۶
باشه فقط افراد نابلد و خیانت کار سرکار نیاورید که کشور را بازیچه قرار بدهند آن وقت می تونی تو صف این چیزها هم بروی با ثروتی که ایران دارد
ناشناس۲۰۶۶۳۸۶۱۴:۴۲:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۶
یعنی رئیسی قراره تحریم ها را لغو و ماشین هایی مطابق همه وارد ایران کند؟
ناشناس۲۰۶۶۰۲۱۱۱:۳۲:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۶
بنده فعلا تو صف مرغ هستم...
ناشناس۲۰۶۶۰۹۵۱۲:۲۱:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۶
یک کشوری تویوتا ساخته شما چه ساخته ای؟ اندیشه مصرف گرایی با وطن دوستی سازگاری ندارد.
ناشناس۲۰۶۶۳۹۴۱۴:۴۴:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۶
محصول انحصار پراید است داداش
ناشناس۲۰۶۶۱۵۰۱۲:۴۷:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۶
فعلا در صفوف دیگری هستیم
ناشناس۲۰۶۶۴۶۵۱۵:۱۸:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۶
خب برو همونجا.زیر بار ذلت زندگی کن
ناشناس۲۰۶۶۴۸۱۱۵:۲۹:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۶
من برا پژو پارس دوساله تو نوبتم شما دنبال شاسی هستی یارو به ده راه نمیادن سراغ دختر کدخدا رومیگرفت
ناشناس۲۰۶۶۸۹۰۱۸:۵۲:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۶
خوب باید نوکر آمریکا باشی که توصف تویوتا بایستی ولی عرضه آفتابه درست کردن هم نداشته باشی
ناشناس۲۰۶۵۹۶۷۱۰:۵۶:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۶
شماها اجاز ه نمیدین که توافقی صورت بگیرد. فقط بهانه دست آنها می دهید و می گویید که آنها همکاری نکردند
ناشناس۲۰۶۶۰۹۹۱۲:۲۳:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۶
حالا اگه برجام نبود میگفتم شاید راست میگی، اما برجام که با اجازه کامل به دولت و با رضایت کامل دولت ایران و آمریکا انجام شد چرا اینجوری شد!؟!؟
ناشناس۲۰۶۶۱۰۶۱۲:۲۷:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۶
عجب یعنی بعد از 20 سال بازی هسته ای که علیه شما راه انداختند نفهمیدی برای چی هست؟ آخرش هم نمی فهمی
ناشناس۲۰۶۶۰۱۶۱۱:۳۱:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۶
تنها راه برون رفت از وضع موجود ایجاد یک جنگ تمام عیار و منهدم کردن کلیه ادوات جنگی آمریکا در خلیج فارس است. ضمنا اسرائیل هم با خاک یکسان شود. مذاکره نه تنها جواب نمیده بلکه اونا رو پر رو هم می کنه.
ناشناس۲۰۶۶۳۵۳۱۴:۲۹:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۶
حاجی منم باهات موافقم اما فکر میکنم ایران امروز را با زمان هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان اشتباه گرفتی بیا زمان خودمون
ناشناس۲۰۶۶۳۹۸۱۴:۴۵:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۶
چشم! امر دیگه ای باشه ؟ اونوقت شما تشریف می بری جنگ ؟؟
ناشناس۲۰۶۷۲۰۴۲۲:۲۷:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۶
هر موشک یک سرباز. الان دیگه نیاز نیست آدم های واقعی برن جنگ
ناشناس۲۰۶۶۶۴۴۱۷:۰۱:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۶
حتما اونامیشنندنظاره می کنندکه ماداریم نابودشون می کنیم
ناشناس۲۰۶۶۰۶۶۱۲:۰۴:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۶
بعضیا یه طوری میگن شما اجازه ندادید که ب توافق بشود انگار امریکا هیچ هست .. اصلا ایران رو بکنید یکی از ایالت های آمریکا باز هم این روند تحریم برچیده نخواهد شد ...ما که دیدیمو درس هم گرفتیم ولی گمونم شماهاا که جشن برجامو رو گرفتید باز هم تو توهمات خودتون زندگی میکنید ...خوبه ترامپ برجامتون رو ریزه ریزه کرد
ناشناس۲۰۶۶۰۹۲۱۲:۲۰:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۶
هموطنان عزیز. به جای توهین و حمله به ظریف ها و جلیلی ها بیایید بپذیریم که ما همه با هم هستیم و راه حل را بیابیم. به نظر من ایران باید ۲ شرط جدید هسته ای را وارد کند: اول اینکه مواد هسته ای تولید شده و سانتریفیوژ های ساخته شده در دوران خروج امریکا از برجام در عدد سقف مقدار مواد هسته ای و تعداد سانتریفیوژ محسوب نمی شود. ثانیا ایران مواد هسته ای مازاد خود را با قیمت تمام شده که میلیاردها دلار است و نه با قیمت بازار به بازار عرضه می کند.
ناشناس۲۰۶۶۱۱۷۱۲:۳۳:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۶
تعلیق تحریم ها در بازه های زمانی ۱۲۰ روزه با روح برجام سازگاری ندارد. ایران می تواند این تعلیق را بپذیرد ولی به بهانه آن امتیاز هسته ای بگیرد.
ناشناس۲۰۶۶۱۱۹۱۲:۳۳:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۶
اميدوارم عبور كنند تا وضعيت مردم و حكومت مشخص شود
ناشناس۲۰۶۶۲۴۰۱۳:۲۹:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۶
امیدی به برجام نیست.
تاریخ۲۰۶۶۷۴۴۱۷:۴۱:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۶
متخصصانِ (پاک وخیر خواه)، آگاه، دلسوز وطن و مردم و مطلعین از اسرار ایران امروز، و مسئولانی که خواهان آسایش مردم هستند باید نظری بدهند و اقدامی کنند.
ناشناس۲۰۶۶۷۶۰۱۷:۴۷:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۶
امیدوارم یه جنگ حسابی با امریکا و اسراییل بکنیم
محسن۲۰۶۷۱۲۷۲۱:۲۴:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۶
وقتی که فهرست تحریمها مشخصه وشرط ایران لغو همه تحریمهاست پس چند ماهه سرچی مذاکره میکنیم آیا وقت کشی نیست وفقط مذاکره برای مذاکره نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین