آمریکا و دوگانگی آزادی بیان در برخورد با رسانه های مقاومت

جهان،   4000402044 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکا درحالی ادعای احترام به آزادی بیان و لزوم مجازات ناقضان این حق را دارد که این ادعا در تناقض روشن با عملکرد مقامات این کشور به خصوص در برابر رسانه های مقاومت است.

آمریکا و دوگانگی آزادی بیان در برخورد با رسانه های مقاومت

به گزارش الف، غربی‌ها و در راس آن ایالات متحده همواره با ادعای آزادی بیان، سیاست سایر کشورها و به ویژه کشورهای خاورمیانه را در این زمینه مورد انتقاد قرار داده و به چالش می‌کشند. 

آمریکا سالانه به بهانه نقض مولفه‌های حقوق بشری و دمکراتیک هجمه‌های سنگینی به سایر دولت‌ها و ملت‌ها وارد آورده و آن‌ها را تحت فشار سنگین قرار می‌دهد حال آنکه بررسی دقیق همین مولفه‌های مورد ادعای آمریکا در داخل این کشور نشان می‌دهد که بسیاری از بدیهیات و مسائل اولیه دمکراسی در داخل این کشور و توسط نظام سیاسی آن به شکل نظام‌مند و سیستماتیک نقض می‌گردد.

عملکرد دولتمردان آمریکایی در چند سال اخیر نشان می‌دهد، در واقع آزادی مطبوعات در امریکا صرفا یک شعار است که جامعه امریکایی به آن دست نیافته است و قواعد و مقررات مربوط به آن نیز قوانین متروکه ای هستند که توسط دولت اجرا نمی شوند و فقط در جایی که به نفع دولت باشد به این قوانین استناد می گردد. 

در سطح داخلی آمریکا تاریخ همواره شاهد رفتارهای خشونت‌آمیز مسئولان کاخ سفید با معترضان بوده و به ویژه در دو تظاهراتی که طی دو سال گذشته در آمریکا-یکی در اعتراض به کشته شدن وحشیانه «جورج فلوید» شهروند آمریکایی-آفریقایی به دست پلیس و دیگری توسط هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا پس از شکست وی در انتخابات انجام شد، بوده است. در همین راستا سازمان‌های حقوق بشری گزارش می‌دهند که پلیس آمریکا در سال 2020 بیش از 930 بار به خبرنگاران و اهالی رسانه حمله کرده است . بر این اساس در جریان اعتراضات اخیر در ایالات متحده گزارشگر سی ان ان در حال گزارش دهی و در برابر دوربین دستگیر شد. شماری از خبرنگاران با شلیک گلوله‌های پلاستیکی زخمی شدند . «لیندا تیرادو» یکی از خبرنگاران آمریکایی در حالی که مشغول عکاسی بود به دلیل اصابت گلوله پلاستیکی برای همیشه کور شد .

«استفن لندمن»، تحلیلگر، نویسنده و فعال سیاسی آمریکایی می‌گوید، بخش قابل توجهی از اندیشکده‌ها و انجمن‌های دانشگاهی و آکادمیک در آمریکا از اولویت‌های امپریالیستی و نئولیبرال حمایت می‌کنند. در واقع، اگر غیر از این باشد، منابع مالی فدرال را دریافت نخواهند کرد. علاوه بر این، آنها با فشار زیاد و حتی تهدید روبرو خواهند شد تا از این سیاست‌ها حمایت کنند.

در سال 2015  انجمن مطبوعات دانشگاه آمریکا، انجمن ناشران آمریکایی و سایر سازمان‌ها به طور مشترک، شکایتشان را به دادگاه منطقه منهتن نیویورک تقدیم کردند، مبنی بر اینکه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی تحت نظر وزارت خزانه داری، به عمد از ورود آثار ادبی نویسندگان ایرانی، کوبایی و سودانی به ایالات متحده جلوگیری کرده و با تغییر تحریم‌های اقتصادی علیه این سه کشور تحت عنوان سیستم سانسور از گردش آزاد اطلاعات و ایدئولوژی‌ها جلوگیری  کردند.

سانسور شدید رسانه‌ای توسط آمریکا در عملیات‌های مخرب این کشور در خاورمیانه از جمله جنگ عراق کاملا مشهود است. در سال 2003 در جریان حمله ایالات متحده به عراق، واشنگتن از هر وسیله ممکن برای جلوگیری از دسترسی مطبوعات به اطلاعاتِ به موقع و درست دریغ نکرد و به خاطر تسلط بر رسانه‌های داخلی، اصل روزنامه‌نگاری یعنی گزارش صادقانه و بی‌طرفانه را نادیده گرفت. پتر آرنت ، خبرنگار کهنه‌کار رادیو و تلویزیون ملی آمریکا (NBC)، به دلیل ابراز برخی نظرات شخصی در باب جنگ عراق، به سادگی از کار اخراج شد.

رسانه‌های بین‌المللی نیز در جریان جنگ عراق اجازه پوشش دقیق و درست اتفاقات را نداشتند و آمریکا در هرزمان به راحتی می‌توانست برنامه‌های آنها را قطع کند. گزارشگران بدون مرز در این زمینه اعلام کردند که نظامیان آمریکایی علاوه بر شرکت در عملیات‌های جنگی، همواره خبرنگاران را نیز مورد هدف قرار داده و تهدید می‌کردند.

اما مطبوعات و فعالان رسانه در خارج از آمریکا و سراسر جهان نیز از سیاست سرکوب آزادی بیان توسط این کشور در امان نیستند و از آنجایی که قطب رسانه‌ای جهان تحت تسلط ایالات متحده است، واشنگتن به راحتی می‌تواند اقداماتی ضد رسانه‌های معارض خود در همه کشورها انجام دهد.

در این میان رسانه‌های مقاومت که کارآمدی خود را در جنگ با دشمن ثابت کرده‌اند، بیش از سایر رسانه‌ها مورد هجمه ایالات متحده قرار گرفته‌اند و این کشور به بهانه‌های مختلف اقدام به جریمه و یا مسدود کردن وبسایت‌های وابسته به مقاومت می‌کند. اخیرا نیز پایگاه اینترنتی رسمی پرس تی وی، کتائب حزب الله عراق، آژانس خبری المعلومه و کاف مدیا عراق، پایگاه اینترنتی شبکه العالم، المسیره یمن، اللؤلؤة بحرین، فلسطین الیوم و الکوثر توسط آمریکا مسدود شده‌اند. البته موج مسدودسازی سایر رسانه‌های مقاومت توسط ایالات متحده همچنان ادامه دارد و از آنجایی که بیانیه رسمی از سوی دولت آمریکا درباره این اقدام منتشر نشده فهرست کامل این وبسایت‌ها در دسترس نیست.

مسدودسازی رسانه‌های مقاومت توسط آمریکا اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد و مطمئنا آخرین بار نیز نخواهد بود. اما آنچه که مسلم به نظر می‌رسد آن است که در وهله نخست ایالات متحده علنا ثابت می‌کند که اصل آزادی بیان و مطبوعات در آمریکا که بر اساس آن افراد حق نشر افکار و عقاید و اخبار را از طریق نوشته‌ها یا مطبوعات دارند بدون اینکه نشر آن‌ها منوط به کسب اجازه یا محکوم به سانسور باشد، شعاری بیش نیست و در وهله دوم رسانه‌های مقاومت در انجام ماموریت خود با موفقیت عمل کرده و موجب نگرانی مقامات آمریکایی شده‌اند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۶۱۹۰۴۰۱:۱۳:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۴
بنیاد نهادن تمدن بدون غارتگری همان قدر دشوار است که نگاهداری تمدن بدون برده داری! ویل دورانت کتاب تاریخ تمدن
ناشناس۲۰۶۲۲۹۸۰۹:۱۰:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۴
کدومیک از رسانه های غربی آزاد هستند که در ایران فعالیت کنند ؟!!!
ناشناس۲۰۶۲۳۰۹۰۹:۱۷:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۴
نشان از افول قدرت نرم آمریکا دارد
ناشناس۲۰۶۲۳۹۷۱۰:۰۷:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۴
حالا شما منادی ازادی بیان شده اید؟!!!!!
ناشناس۲۰۶۲۴۴۱۱۰:۲۶:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۴
آزادی بیان در امریکا و غرب شعاری بیش نیست.
ناشناس۲۰۶۲۸۴۶۱۳:۲۱:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۴
پس لطف کنید فرزندان مسئولین و مقامات نظام رو بگید از آمریکا برگردن
ناشناس۲۰۶۲۹۶۳۱۴:۲۰:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۴
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین