نظرات برگزیده مخاطبین الف: مسئولان نباید فقط زمان انتخابات به یاد مردم باشند/ رئیسی اهل خدمت به مردم است/ دلیل عدم تائید صلاحیت لاریجانی را علناً اعلام کنید

سیاسی،   4000401123 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: مسئولان نباید فقط زمان انتخابات به یاد مردم باشند/ رئیسی اهل خدمت به مردم است/ دلیل عدم تائید صلاحیت لاریجانی را علناً اعلام کنید

مخاطبین الف درباره یادداشت «اصلاحات؛ فشار به پایین و چانه زنی در بالا!» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*اصلاح طلبان نمونه بارز سیاستمدارانی هستند که ماسک مخالف سیاسی  بر چهره زده و مردم را بدنبال خود کشاندند. جریانی را راه انداختند که کاملا  احساساتی و بی هدف بود. چه بسیار جوانان این مرز و بوم که به خاطر این فاسدان سیاسی پر پر شدند. اصلاح طلبی و اعتدال گرایی در این جامعه و این سیستم مرده و مردم به صورت کلی به ماهیت  فاسد و منفعت طلب آنها پی بردند.

*تخریب، حمله و تحقیر رقیب عوامل محرکی شد که مردم را علیه ناطق نوری(حامی دولت گرانی ساز و اشرافی وقت یعنی دولت هاشمی) شوراند و خاتمی را پیروز انتخابات۷۶ کرد. در ۱۴۰۰ نیز همان اتفاق رخ داد اما به گونه ای متفاوت! یعنی با وجود حجم انبوه تخریبها و بی اخلاقیها توسط کاندیداهای کارگزارانی و اصلاح طلب(حامیان دولت گرانی ساز و اشرافی مستقر یعنی دولت روحانی) با کمک رسانه های داخلی و خارجی ، اما شاهد بودیم که مردم همانند۷۶ واکنش معکوس نشان دادند و اقبالها به آقای رییسی اخلاق مدار روز به روز افزایش یافت. تخریبها و جوسازیها در روزهای آخر اوج گرفت اما مردم خسته از گرانی و رانت و بداخلاقی پاسخ تخریب گران و شرکای وضع موجود را در ۲۸خرداد دادند به نحوی که رای کاندیدای مورد حمایت خاتمی و ظریف و اکثر احزاب اصلاح طلب ، نصف آراء باطله شد.

*دیگه رییسی همه قدرت و اقتدار لازم رو داره بسم الله عمل کنه اگه نتونه کاری از پیش ببره. اصلاح طلب که رفت اصول گراها هم میرن 

*اولین کار آقای رئیسی نگاه به ظرفیت‌های داخلی است وقتی از نظر داخلی قوی شدی توی گفتگوها با طرفهای خارجی میتونه عزتمندانه جلو بره وگرنه گفتگوی مستقیم با آمریکا دردی رو دوا نمیکنه چون سالها نشون داده مذاکره با طرفهای خارجی سودی به حالمون نداره چون اونا فقط منافع ملی خودشون رو میبینن و منافع ملی اونا ایجاب میکنه بقیه رو بدون و بچاپن و دلشون برا ما نمیسوزه.

*هیچکس نه در حکومت نه مردم با اصل ارتباط با امریکا مشکل نداره منتها ارتباط درست. اصلاح طلب ها دنبال ارتباط به هر قیمتی بودند که خب نتیجه اش را همه مون داریم میبینیم برجامی که پشتش تضمین نبود از همون اولش هم یه کاغذ پاره ای بیش نبود اگه اون برجام تضمین شده بود ترامپ هرگز نمیتونست پاره کنه.

*شماها خسته نشدید از این آمریکا هرچه آمریکا میخواست بکند در این دولت لیبرال و حامی غرب میکرد ولی آخرش چه شد ثمره عمر هشت ساله ملت ما را یک دیوانه مثل ترامپ پاره کرد سئوال اینجاست آیا به جای اینکه این دولت غرب گرا همه تخم مرغهایش را در سبد برجام میگذاشت تنها درصدی را خرج جوانان و خودباوری به ملت بزرگ ایران و هزینه برای شکوفایی اقتصادی این ایران بزرگ میکرد وضع خیلی بهتر از حال کنونی نمیبود؟

*اصلاح طلبان و بهاری ها ، تمام شدند. همانطور که قاسم سلیمانی پایه گذار امنیت خارجی و برون مرزی شد و داعش را نابود کرد و کاری با اسرائیل تا دندان مسلح کرد که دور خودش دیوار کشیده و ... رییسی هم پایه گذار مسائل کلان اقتصادی و رفاه مردم خواهد شد ... انقلابی ها دروغ نمی گویند. کمتر حرف میزند و بیشتر عمل می کنند ... .

*آقای رئیسی به دور از جناح بازی هستند ایشون نه اصولگرا ونه اصلاح طلب هستن.

*نادیده گرفتن دهها میلیون ایرانی که رأی ندادند یا رای سفید یا اعتراضی دادند و نیز پشت گوش انداختن این واقعیت که خیلی از رأی دهندگان دوره های پیشین، این بار پای صندوق نیامدند، خطای بزرگ استراتژیک خواهد بود.

یک قانون نانوشته در ایران می گوید: همه روسای جمهور پس از اتمام دوره کاری خود، با انتقادات فراوان بدرقه می شوند!

*آقا خدا رو شکر که اصلاح‌طلبان رفتند و در هیچ جا دیگر از ایشان اثری نخواهیم دید! شما هم دیگه تو رو به خدا دست از سر این اصلاح‌طلبان خائن و وطن فروش و دزد و ناکارامد و بی‌عرضه و هیچی‌ندار و پاچه‌ورمالیده و چه و چه بردارید و به امور مملکت برسید! انشاءالله ظرف 4 ساله آینده تحت زعامت و هدایت اصولگرایان عزیز، مملکتی کاملا گل و بلبل و پیشرفته‌تر از سوییس و ژاپن خواهیم داشت!

اکثر کامنتها به نکته اصلی مقاله دقت نکردند: تقدم برطرف کردن دغدغه های معیشتی بر توسعه سیاسی در ایران. اما نکته باریک این است که عدم توسعه سیاسی خود به صورت غیر مستقیم باعث مشکلات معیشتی میشود. هر دوی اینها همزمان ضروری هستند ولی عموم مردم به مسایل معیشتی بیشتر حساسیت نشان میدهند.

***

یادداشتی با عنوان «ابر قهرمانی به نام دولت دوازدهم!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد. تعدادی از این نظرات را می خوانید:

*دولت جدید اگر با دنیا تعامل نکند، در همه سیاست هایش شکست خواهد خورد.

*اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوء مدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.

*اگر نمیبینی که امثال رئیسی و جلیلی واقعا اهل خدمت به مردم هستند نه به باند و حزب و گروه و ... به خاطر این است که عینک سیاسی رو چشمتون هست

*روحانی ایران رو نابود کرد ولی بر فرض اینکه روحانی برود! جایگزینش چه کسی است؟ آیا قراره بهتر بشه یا بدتر؟ با رفتن این و اون کاری درست نمیشه. ریشه کار خرابه. 

*دولت روحانی رکورددار تورم و رشد اقتصادی منفی و اختلاس و کاهش تولید برق و کاهش 86 درصدی سرمایه گذاری خارجی بود همچنین دولتی در 42 ساله گذشته نوبر بود.

*هر ۴ سال یکبار مسئولین یکدفعه متوجه می‌شوند که مردمی توی این کشور وجود داره و مشکلاتی دارند! بعد هم مردم فراموش می‌شوند تا ۴ سال دیگه!

*در زمان احمدی نژاد اوضاع مردم خوب بود من جوان مجرد با دلار 1000 الی 3000 تومان سالی 4 مرتبه سفر خارجی میرفتم با 12 میلیون تومان خودرو سمند خریدم اما اینها قیمت ارز را 10 برابر کردند و عوارض خروج از کشور را 6 برابر کردند دیگه نه میشه خارج رفت نه میشه خونه خرید نه میشه ماشین خرید.

*در سالهای 80 الی 89 مردم از نظر درآمد در مطلوب ترین وضعیت بسر می بردند و بدترین سالها هم سالهای 72 الی 76 و سالهای اخیر بوده است.

*بیشترین رشد توسعه کشور توسط خاتمی بود اما یادمان باشد که آقای هاشمی کشور را بعد از جنگ و باخزانه خالی  تحویل گرفت و به بهترین شکلی که میتوانست عمل کرد و  موفق بود

*کمی انصاف هم خوب است. هر دولتی بود نمی توانست با این همه تحریم و جنگ اقتصادی روی پا بایستد چه برسد اوضاع اقتصادی را خوب کند. به نظر من دولت روحانی با این همه فشار تحریم خوب مقاومت کرد. هر چند سوء تدبیر هم بود. نباید به روحانی و دولتش نمره 0 یا 100 داد. ولی نمره اش بالاتر از 60 بود.

* این دولت توانمندی بالایی در فنر سازی ونصب آن در اقتصاد داره! فنر بورس رو ببینید چقدر خوب شده!

*ابتدای دولت: ما چنان رونق اقتصادی ایجاد می کنیم که کسی نیاز به یارانه نداشته باشد؟؟!! انتهای دولت: ما  نگذاشتیم قحطی شود؟!(روحانی وجهانگیری ) والله چقدر رو دارند؟! حالا هم میگند چون کاندیداهای ما حذف شدند مشارکت کم شده؟! عجب!!

***

مخاطبین الف درباره مطلبی با عنوان «معمای اظهارات مصلحی را چه کسی باید حل کند؟!» نظرت متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*شرايط امروز كشور شرايط بسيار حساس و پراهميتي است كه بايد همه چه از زواياي داخلي و چه از زواياي بين المللي اين شرايط حساس را درك كنند

*خیلی از کشورها را به تبعیض و نژادپرستی متهم می کنیم، اما خودمان شهروند درجه 1 و 2 داریم. ژن خوب داریم. آقا زاده داریم.

*حالا مثلا هاشمی هم دوباره رییس جمهور می شد، فرقی هم می کرد؟

*{پاسخ به کامنت بالا}نرود میخ آهنین بر سنگ! ای کاش بفهمید که مساله، اصلا مسال اشخاص نیست. بحث بر سر آقای ایکس و ایگرگ و غیره نیست. مساله روال دموکراتیک است

*اینکه شورای نگهبان به هیچ جا پاسخگو نباشد یک ضعف بزرگ قانونی است که باید اصلاح شود

*مصلحی زیر حرفش نزده، فقط گفته شورای نگهبان صرفاً براساس گزارش وزارت اطلاعات تصمیم نمی گیرد و مسائل دیگر را هم مدنظر قرار میدهد.

*به احمدی نژاد و لاریجانی و مطهری و ... حق بدید که خواستار روشن شدن و علنی شدن دلایل رد صلاحیتشون هستند

*هر دم از باغ بری می رود. فقط به مردم بگویی دلیل ارجحیت زاکانی وقاضی زاده و مهرعلی زاده و همتی به جهانگیری و لاریجانی و پزشکیان چه بوده است؟!!!!! 

 *بنظر بنده باید به فرم دیگری به موضوع نگاه کرد آنهم مشخص کردن  فرد دروغگوست. باید مشخص شود کدامیک از آقایان (مصلحی یا کدخدایی)مطالب دروغ را منتشر کرده اند.

*افراداحراز نشده حق دارند که دلیل  مردودی خود را بدانند. چرا مقاومت وجود دارد. همین مقاومتها  شائبه به وجود می آورد  ومردم را بی اعتماد می کند. این همه حرف وصحبت می کنید یکبارهم‌ در تلویزیون معترضان را قانع کنید چه چیه خواسته هاشون پاسخ دهید ، چه میشود مگر.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۶۳۲۸۰۱۶:۴۲:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۴
اصلاح طلبان نباید از دولت جدید سهم خواهی کنند در دولت انقلابی جایی برای رانت خواران و نجومی بگیران وجود ندارد.
ناشناس۲۰۶۳۲۸۳۱۶:۴۳:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۴
واکسن آسترازنکا مرجوعی برخی کشورهای اروپایی را چرا به ایران می آورند ؟!
ناشناس۲۰۶۳۲۸۵۱۶:۴۵:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۴
نمره دولت روحانی 0 بود در 8 سال گذشته در هیچ بخشی پیشرفت نداشتیم و عقبگرد داشتیم.
ناشناس۲۰۶۳۲۸۷۱۶:۴۷:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۴
روحانی اقتصاد مملکت و معیشت مردم رو توی مدت ۸ سال به کلی نابود کرد بعد اونوقت میگه : هیچکس از ما یه تشکر نکرد ! # سنگ .. _ نجومی
ناشناس۲۰۶۳۲۹۰۱۶:۴۸:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۴
شورای نگهبان با رد صلاحیت جهانگیری و لاریجانی و مطهری به اینها لطف کرد وگرنه آراءشون همانند همتی نصف آراء باطله می شد.
ناشناس۲۰۶۳۵۳۴۱۹:۳۳:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۴
خلایق هرچه لایق .
ناشناس۲۰۶۳۷۴۰۲۲:۲۸:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۴
قوانین را باید تغییر دهند بنحوی که هرکس در شورای نگهبان تایید صلاحیت نشد علت آن هرچه باشد شفاف و بی کم و کاست در اختیار رسانه ها قرار گیرد ، این کار 2 حسن دارد یکی دیگر حاشیه ای ایجاد نمی شود و دیگر اینکه هر کس یک نقطه تاریک در گذشته اش داشته باشد کاندید نمی شود .
ناشناس۲۰۶۳۷۴۵۲۲:۳۱:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۴
علم الهدی : رئیسی سر سفره امام زمان بزرگ شده و انگیزه خدایی دارد .
ناشناس۲۰۶۳۷۴۷۲۲:۳۳:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۴
شیخ حسن واکسن ستاد اجرایی فرمان امام ( ره ) رو تزریق کنه
ناشناس۲۰۶۳۷۸۱۲۲:۵۳:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۴
اگر يك بار پاسخ بدهند هي بايد پاسخ بدهند وخداي نكرده كار مشکل پيدا مي كند ..
ناشناس۲۰۶۴۰۸۲۰۳:۴۰:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۵
طرح صیانت از مردم در فضای مجازی که قبل انتخابات تکذیب شد الان برای چی دوباره داره میره مجلس؟ تا کی می خواین .. امتحان کنین؟
ناشناس۲۰۶۴۰۹۳۰۳:۵۷:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۵
فعلا که با طرح بستن پیامرسانها که قبل انتخابات تکذیب شد دوباره نشون دادن نه تنها دنبال اصلاح نیستند بلکه .. بر خلاف جهت حرکت کنند
ناشناس۲۰۶۴۲۶۶۰۸:۰۵:۳۳ ۱۴۰۰/۴/۵
عصر لاریجانی .. خیلی وقته که تموم شده ..
ناشناس۲۰۶۴۳۳۴۰۸:۴۷:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۵
این دولت جدید اگر با کدخدا تعامل سازنده و اساسی نکند به مراتب از دولت قبلی ناموفق تر و .. خواهد شد
ناشناس۲۰۶۴۳۶۳۰۸:۵۷:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۵
روحانی توانست کشور را ۸۰ سال به عقب براند ..
ناشناس۲۰۶۴۳۸۸۰۹:۰۹:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۵
متاسفانه جناب آقای رئیسی در این مدت که پا عرصه ریاست جمهوری گذاشته اند از روز ثبت نام در وزارت کشور تا به امروز هیچ ایده و طرحی برای اداره کشور نداشته اند و به غیر از یکسری حرفهای کلی از زبان ایشان هیچ سخنی که نشان دهد ایشان برنامه ای برای حل مشکلات کشور دارند نشنیده ایم
ناشناس۲۰۶۴۶۶۶۱۱:۱۸:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۵
برای من نوعی هیچ وقت سوال ایجاد نمی شود که چرا آقای X تائید شد و چرا آقای Y تائید نشد . حتی پیشنهاد می شود شورای محترم نگهبان مثل کشورهای دیگر مثلا" آمریکا 2 نفر و حداکثر 3 نفر را تائید صلاحیت کنند که از هر لحاظ بهتر می شود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین