خطر انقراض پلنگ ایرانی قوت گرفت / پرونده یوز‌های ایرانی به جریان افتاد

اجتماعی،   4000331074

کلانتری گفت: محیط زیست و عرصه‌های طبیعی سرمایه‌های ملی کشور هستند، بنابراین آحاد مردم در حفاظت از آن نقش دارند.

خطر انقراض پلنگ ایرانی قوت گرفت / پرونده یوز‌های ایرانی به جریان افتاد

کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت‌وگو با حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری از جمله اصلی‌ترین وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است. این سازمان در طول سالیان گذشته تلاش کرده تا بتواند بخشی از این گونه‌های در معرض خطر را حراست کند، از جمله این گونه‌ها می‌توان به یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی اشاره کرد.

وی افزود: اولویت سازمان حفاظت محیط زیست حفظ گونه در زیستگاه است، اما اگر در جایی به این نتیجه برسیم که گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض هستند، حتما نیازمند مدیریت مداخله‌ای هستیم و باید بتوانیم این گونه‌ها را به صورت تکثیر در اسارت و یا تکثیر در زیستگاه‌های محدود حفظ کنیم و توسعه دهیم تا از انقراض قطعی آن‌ها جلوگیری کنیم و نگذاریم سرنوشت شیر ایرانی و ببر مازندران برای گونه‌های دیگر تکرار شود، لذا در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است و اولین اقدام درباره گونه‌های در معرض انقراض، برای یوزپلنگ آسیایی انجام شد.

کلانتری در ادامه بیان کرد: در سال‌های گذشته سه فرد یوز در پارک طبیعت پردیسان تهران نگهداری می‌شدند، اما آنجا زیستگاه اصلی شان نبود، به همین دلیل به استان سمنان و زیستگاه زادآور تهران، منتقل شدند تا بتوانیم یوزپلنگ را از خطر انقراض قطعی نجات دهیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست درباره وضعیت یوزپلنگ‌ها گفت: اکنون یوزپلنگ‌های در اسارت و یوزپلنگ‌هایی که در طبیعت هستند در وضعیت مناسبی قرار دارند. از ابتدای سال ۹۹ تا امروز در حدود ۵ خانواده یوزپلنگ توسط مردم و محیط بانان مشاهده شدند و این نشان دهنده استعداد زیستگاه‌های موجود برای توسعه و افزایش جمعیت یوزپلنگ‌ها است.

وی افزود: اگرچه در حال حاضر از نظر کمی تعداد یوزیلنگ‌ها چندان زیاد نیست و جمعیت آن‌ها به کمتر از ۵۰ قلاده می‌رسد، اما همین هم برای ما افتخار خیلی بزرگی است چرا که نشان می‌دهند ایران برای گونه‌های جاوری چقدر ارزش قائل است.

کلانتری تصریح کرد: از سوی دیگر برای حفاظت از گونه‌ها باید به حفاظت از زیستگاه‌ها هم بپردازیم، زیرا گونه‌های جانوری و گیاهی نیازمند حفاظت در برابر اقدامات توسعه‌ای هستند و در کل دنیا هم همین طور است. ایران کشوری مستعد و دارای تنوع اقلیمی، اکوسیستمی و زیستی مناسبی است، به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست حفط زیستگاه‌ها را هدف خود می‌داند و در این راستا تلاش می‌شود که زیستگاه‌های گونه‌های جانوری و گیاهی که بعضا منحصر به فرد و اندومیک هستند، حفظ شوند.

کلانتری با اشاره به اینکه در کشور تا به امروز ۸۲۰۰ گونه گیاهی شناخته و ثبت شده و حدود ۱۳۰۰ گونه جانوری مهره دار شناسایی شده است، افزود: از مجموع ۱۳۰۰ گونه جانوری مهره دار در کشور، حدود ۱۰ درصد گونه‌ها به دلایل مختلف در معرض تهدید هستند. از جمله این موارد می‌توان به تخریب زیستگاه‌ها، شکار غیرقانونی و بی رویه، خشکسالی‌ها، چرای بی رویه دام در عرصه‌ها، کوه خواری و زمین خواری و ... اشاره کرد. در کنار این وضعیت حدود ۱۰ گونه جانوری این سرزمین هم در معرض خطر انقراض قرار دارند و نیازمند مدیریت مداخله‌ای هستند.

وی افزود: به این دلیل سازمان حفاظت از محیط زیست به حفاظت مشارکتی روی آورد و مردم هم خوشبختانه در حفاظت شریک سازمان هستند و ما تمام تلاشمان را برای توانمندی جوامع محلی به کار گرفتیم تا هم آن‌ها را در حفاظت مشارکت دهیم و هم بتوانیم مناطق را به شکلی حفظ کنیم.

کلانتری تصریح کرد: دیدگاه سازمان حفاظت محیط زیست در حفظ مناطق، صرفا حفاظتی نیست، بلکه بر حفظ زیستگاه‌ها با بهره برداری اصولی، پایدار و منطقی تمرکز دارد تا بتوانیم در کنار حفاظت از این مواهب الهی، شاهد بهره برداری پایدار نیز باشیم و در ادامه به نسل‌های بعد واگذار کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: حیات وحش، محیط زیست و عرصه‌های طبیعی سرمایه‌های ملی کشور هستند، بنابراین آحاد مردم در حفاظت محیط زیست نقش دارند، چراکه حفظ محیط زیست فقط وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست، بلکه همه در برابر محیط زیست مسئولیت شرعی و قانونی دارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین