تحلیلگران غربی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران چه گفتند؟

گروه جهان الف،   4000330012 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، با پوشش گسترده جریان های سیاسی و رسانه ای غربی همراه بود. برخی تحلیلگرانِ این جریان ها ماهیتِ برگزاری انتخابات و مردم سالاری در ایران را زیر سوال بردند و در عین حال با حمله به "آیت الله رئیسی" سعی نمودند تا از او مشروعیت زدایی کنند. چالش های پیش رو و به طور خاص برنامه دولتِ آتی ایران درمورد "توافق برجام" نیز از جمله دیگر محورهایی است که آن را پوشش داده اند.

 تحلیلگران غربی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران چه گفتند؟

به گزارش الف، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در تاریخ جمعه 28 خردادماه 1400 برگزار شد و "آیت الله سید ابراهیم رئیسی" با کسب بیش از 17 میلیون رای توانست هشتمین رئیس جمهورِ ایران شود. از همان نخستین روزهای آغاز فرآیند انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان، بسیاری از جریان های  رسانه ایِ غربی سعی کردند تا به طور ویژه این رویداد را پوشش داده و تا جای ممکن، با توجه به شرایط خاصِ ایران(با توجه به روند مذاکرات احیای برجام در وین و تشدید تنش های منطقه ای میان ایران و آمریکا و همچنین رژیم های همراه با واشنگتن نظیر اسرائیل) از کلیتِ انتخابات و نامزدهای انتخاباتی حاضر در آن مشروعیت زدایی کنند و به نوعی، نظام و ساختار سیاسی ایران را با چالش رو به رو کنند تا شاید از این رهگذر بتوانند اهداف و منافع خود در برهه زمانی فعلی را در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران، هر چه بهتر و بیشتر به پیش برند. 

با این همه، می توان سه محور اساسی را در نوشته ها و تحلیل های تحلیلگران غربی در مورد انتخابات ایران شناسایی کرد که در نوع خود حاکی از معنا دار بودنِ نوع پوشش رسانه ای است که جریان های سیاسی و رسانه‌ای غربی جهت پوشش انتخابات ایران اتخاذ کرده اند. 

1: زیرسوال بردن اصلِ انتخابات و مردم سالاری در ایران 

یکی از ابتدایی ترین رویه هایی که جریان های سیاسی و رسانه ای غربی از همان آغازین روزهای مرتبط با شروع فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در پیش گرفتند، زیر سوال بردن اصلِ انتخابات، دموکراسی و مردم سالاری در کشورمان بود. در این راستا، جریان های سیاسی و رسانه ای غربی در نوشته ها و تحلیل های مختلفی که ارائه می دادند به صورت مرتب از واژگانی نظیر "انتخاباتِ از پیش تعیین شده"، "انتخابات بی رونق"، "ضرورت تحریم انتخابات ایران"، "مرگ جمهوریت در انتخابات ریاست جمهوری ایران"، "حرکت از جمهوری اسلامی به سوی حکومت اسلامی"، و "انتخابات فرمایشی" استفاده کردند. رسانه ها و اندیشکده هایی نظیر واشنگتن پست، فارین پالیسی، انیسیتو تحقیقاتی تونی بلر، بلومبرگ، نیویورک تایمز، فرانسه 24 ، و سی ان ان، از جمله رسانه های غربی بودند که با تکرار مکرر این واژگان به نوعی سعی کردند آنچه فرمایشی بودن انتخابات ایران می خواندند را در اذهان مخاطبان خود ماندگار و ملکه کنند و از این طریق دستورکار جنگ تبلیغاتی و سیاسی خود علیه کشورمان را به پیش برند. 

در واقع، این جریان های سیاسی و رسانه ای با ایجاد یک دایره مفهومی و واژگانی مشخص حولِ انتخابات ریاست جمهوری ایران سعی داشتند تا فضایی مسموم ایجاد کرده و ضمن ایجاد ناامیدی در جامعه ایران، دیگر اهداف خود نظیر حمله به شورای نگهبان و روند تایید صلاحیت ها از سوی آن را در دستورکار قرار دهند و از این طریق، به نوعی از یکی از حساس ترین و مهمترین نهادهای انقلابی ایران که نقش مهمی در عدم فساد و زوال قدرت در کشورمان دارد نیز مشروعیت زدایی کنند. البته که پیش از این و در انتخابات های مختلف در کشورمان نیز حمله به شورای نگهبان یکی از سیاست های جدی و بنیادین جریان های سیاسی و رسانه ای غربی بوده که فقط در هر دوره، نوع و رویکرد این جریان سازی ها تغییر کرده است. 

2: حمله به  "آیت الله سید ابراهیم رئیسی"

یکی از مهمترین محورهای جنگ تبلیغاتی جریان های سیاسی و رسانه ای غربی و مخصوصا تحلیلگران آن ها علیه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، معطوف به حمله به آیت الله سید ابراهیم رئیسی(رئیس جمهور منتخب) و تلاش جهت ارائه تصویری مخدوش و تحریف شده از ایشان بود. در واقع، بسیاری از تحلیلگران غربی سعی کردند تا از آیت الله رئیسی تصویری خشن و خارج از قاعده را تصویرسازی کنند و از این منظر، از آغاز دوره جدیدی از تنش زایی در عرصه سیاسیِ(و مخصوصا سیاست خارجی ایران) ایران خبر دهند. البته که پیش از این نیز تحلیلگران غربی صرف حضور آیت الله رئیسی در انتخابات را محکوم کرده و آن را نمودی از فرمایشی بودن برگزاری انتخابات در ایران ارزیابی کرده بودند. 

در این راستا، "راوی اگراوال" تحلیلگر فارین پالیسی در مقاله ای با عنوان "انتخابات ایران غیرآزاد، نابرابر، و فرمایشی است"  به سابقه آیت الله رییسی در نظام قضایی ایران اشاره می کند و ادعاهای تکراری غرب را درباره حقوق بشر در ایران مطرح می کند. خط تخریب آیت الله رئیسی توسط دیگر تحلیلگران غربی نیز دنبال شده است.  "پاتریک وینتور" تحلیلگر گاردین نیز همین ادعا را تکرار کرده است.نیویورک تایمز و واشنگتن پست نیز در گزارش های خود به طور جداگانه به آیت الله رئیسی حمله کرده و به نوعی سعی کردند انتخاب ایشان را به آنچه پیگیری یک دستور کارِ ایدئولوژیک در ایران ادعا کردند، نسبت دهند. "ویویَن یی" در گزارشی برای نیویورک تایمز مدعی شده که انتخابات ایران نوعی رقابت در سطح یک نفراست (آیت الله رئیسی). در این راستا، رویترز نیز در چندین گزارش و تحلیل خود به صراحت سعی کرده حضور آیت الله رئیسی درعرصه انتخابات ایران را به ایجاد یک تحول ایدئولوژیک در عرصه سیاست داخلی ایران و ضرورت حرکت گسترده تر به سمت آرمان های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران ارتباط دهد. در واقع از این منظر سعی شده تا اساسا انتخابات ریاست جمهوری ایران به مثابه پدیده ای غیرمردمی تصویرسازی شود. در کنار همه این ها سعی شده تا از آیت الله رئیسی به مثابه کسی که قرار است آزادی های اساسی مردم ایران را تضعیف کند نیز یاد شود. خط تحلیلی که جریان های سیاسی و رسانه ای غربی مدت هاست علیه ایشان به طرق مختلف پیگیری می کنند  و سعی در تضعیف موقعیت ایشان از این طریق دارند. 

3: چالش های پیش رویِ دولت آتی ایران

یکی دیگر از محورهای پوششی جریان های سیاسی و رسانه ای غربی در مورد انتخابات ایران، چالش هایی است که دولت آتی ایران بایستی با آن ها دست و پنجه نرم کند. آن ها به طور خاص اولین دستورکار اساسی دولت جدید ایران را آنگونه که "میدل ایست مانیتور" در گزارشی مطرح می کند، بازیابی سرمایه اجتماعی در ایران، مبارزه گسترده با فساد و بهبود شرایط اقتصادی  توصیف کرده اند. میدل ایست مانیتور به طور خاص تاکید می کند که دولت جدید ایران اگر نتواند از خود شایستگی و کارآمدی نشان دهد، تا حد زیادی می تواند خود موجب ایجاد چالش های بیشترِ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شود. 

یو اس ای تودی در گزارشی به قلم "کیم هلگارد" به طور خاص به مساله برجام در دولت آتی ایران اشاره کرده و گفته است که بعید به نظر می رسد که روند مذاکرات مرتبط با احیای برجام در دولت آتی ایران، تغییر چندانی با دولت کنونی این کشور داشته باشد و انتظار می رود این روند در دولت جدید ایران به ریاست جمهوری ابراهیم‌رئیسی نیز همچنان ادامه یابد. این مساله مخصوصا با توجه به اینکه شخص ابراهیم رئیسی نیز با احیای برجام موافق است، بیش از پیش تقویت می شود. 

"علی حرب" تحلیلگر میدل ایست آی نیز در گزارشی می نویسد که در دولت جدید ایران به ریاست جمهوری آیت الله رئیسی، ایران به میزان کمتری با چالش ها و تنش های داخلی در امر مذاکرات رو به رو است و شخصِ رئیس به نحو بهتری می تواند مذاکرات با طرفهای غربی را به پیش برد و در نهایت نتیجه ای را در این مسیر، حاصل کند. در واقع این تحلیلگر سیاسی بر این باور است که انتخاب آیت الله رئیسی، ایران را تا حد زیادی از حیث سیاست داخلی منسجم تر خواهد کرد که این مساله می تواند موضع ایران را در مذاکرات هسته ای با غرب تقویت کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۵۲۹۰۴۱۳:۲۰:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۳۰
شما چی فکر میکنید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین