اعلام دلایل رد صلاحیت به چهار کاندیدا/ بازبینی فیلم جلسه بررسی صلاحیت رفسنجانی

سیاسی،   4000327033 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی شورای نگهبان گفت:اگرچه در قانون انتخابات ریاست جمهوری ما حکمی را برای بیان دلایل (عدم احراز صلاحیت) نداریم اما هر کدام از افراد که درخواست کردند آنها را دعوت کردیم. هفته گذشته ۴ نفر را دعوت کردم و مطالب را گفتم و الان هم ۲ نفر دیگر درخواست کردند که در اولین فرصت مطالب را ارائه می کنیم.

اعلام دلایل رد صلاحیت به چهار کاندیدا/ بازبینی فیلم جلسه بررسی صلاحیت رفسنجانی

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی که امروز(پنج شنبه) ۲۷ خردادماه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت  گفت:  آنچه که وظیفه شورای نگهبان در بحث انتخابات است پاسداری از آرای مردم است و شورای نگهبان  این وظیفه را انجام داده و به درستی این حق الناس پاسداری شود.   علاوه بر سلامت انتخابات که وظیفه شوراست سلامت مردم را مدنظر داریم و  تمهیداتی برای سلامت مردم در روز انتخابات اندیشیده شده است.

وی افزود: وقتی که ما از جایگاه مردم در تعیین سرنوشت شان سخن می گوییم انتظار این است که پاسداری و صیانت دقیق از این امر انجام صورت گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: دغدغه‌هایی را مقام معظم رهبری دیروز فرمودند که به جاست و شورای نگهبان هم آنها را مدنظر داشته و اقداماتی را انجام داده است.

کدخدایی در ادامه گفت: ناظران شورای نگهبان به صورت ۲۴ ساعته بر چاپ و توزیع تعرفه‌ها نظارت داشته اند و حدود ۱۰ درصد بر تعداد تعرفه‌ها افزوده شده تا نگرانی خاصی وجود نداشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: از طرف شورای نگهبان مشکلی در تعرفه‌ها اعم از کمبود و یا توزیع وجود نخواهد داشت و ناظران شورای نگهبان به دقت نظارت خواهند داشت.

کدخدایی افزود: یکی از نکاتی را که  رهبری فرمودند باید تدابیری را  برای سلامت مردم داشته باشیم که از ابتدا بین کارشناسان ما و وزارت کشور این امر آغاز شد و بحث فاصله گذاری‌ها و استفاده بیشتر از فضای باز و ضدعفونی کننده شعب است. یک نفر هم  از سوی وزارت بهداشت در هر شعبه حضور دارد. اثر انگشت حذف شده و احراز هویت به صورت الکترونیکی اخذ می شود.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات این است که  حدود ۶۷ هزار شعبه در سراسر کشور پیش بینی کردیم که این میزان حدود ۷ درصد نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و ۲۲ درصد نسبت به انتخابات  مجلس افزایش داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مردم اگر تخلفی را مشاهده کردند از دوستان ما در وزارت کشور یا سامانه مردم ناظر که اعلام شده گزارشات را بفرستند.

وی تاکید کرد: کار مهمی که برای شفافیت نظارت ما انجام می شود اولا نامزدهای انتخابات هم مجلس و خبرگان و ریاست جمهوری می توانند نمایندگانی را در شعب داشته باشند و این هماهنگی انجام شده و از سال ۸۸ پیشنهاد داشتیم که نمایندگانی از نامزدهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان باشند که این کار سه شنبه انجام شد و جمعه می توانید با آنها ملاقات داشته باشید.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: از لحاظ وظیفه نظارتی ما هیچ جای نگرانی نیست. نظارت موثر شورای نگهبان انجام خواهد شد تا این رویداد سرنوشت ساز که توسط مردم خوب ما رقم می خورد را صیانت کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه نروژی درباره اینکه چرا شورای نگهبان اقدام به تایید صلاحیت کاندیدای اصولگرا کرده است  و از کاندیدای اصلاح طلب کسی تایید نشده است گفت:  شاید خبرنگار مربوطه  اسامی را ندیدند. در این دور و همه ادوار بین افرادی که احراز می شود از همه گروه‌ها هستند و حتی کسانی که انتخاب شدند از گروه های دیگر هم هستند. این دور هم چنین وضعیتی بوده و هیچ گاه شورای نگهبان براساس نگاه سیاسی نامزدها نظر نمی دهد و نظر شورا براساس قانون انتخابات و قانون اساسی است.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو آلمان درباره وظایف شورای نگهبان در روز انتخابات گفت: وظیفه شورای نگهبان براساس قانون، نظارت بر انتخابات است.  در روز انتخابات هم وظیفه ما پاسداری و صیانت از آرای مردم است و بر این مبنا، ناظران شورای نگهبان (بین ۳ تا ۵ نفر) در شعب اخذ رای مستقر هستند و هر تخلف احتمالی به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی مبنی براینکه شورای نگهبان برای انتخاب کاندیداها تایید یا رد می کند و روند آن مشخص نیست گفت: آنچه که شورا براساس نظارت انجام می دهد منطبق بر اصول ۱۱۵ قانون اساسی و قانون انتخابات است و بعد از بررسی هایی که انجام می شود باید با رای اکثریت اعضای شورا اظهار نظر شود و رای اکثریت شورا ملاک نهایی برای احراز یا عدم احراز کاندیدهاست.  

وی افزود" قوانین انتخابات ممکن است اشکالاتی  داشته باشد که مجلس باید آن را اصلاح کند و ان‌شاءالله در آینده مجلس محترم آنرا  اصلاح کند.

کدخدایی  در پاسخ به سوال خبرنگار ایتالیا درباره  دلایل رد صلاحیت برخی از کاندیداها بویژه لاریجانی و احمدی نژاد گفت: بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی مستندات افراد مطرح و قرائت می شود و باید اعضا نسبت به هر فرد ۷ رای مثبت داشته باشند و اینکه هر عضو شورا بر چه اساسی رای مثبت یا منفی می دهد نمی توانم بیان کنم ولی ملاک نهایی رای اعضای شورای نگهبان است.

وی افزود: اگرچه در قانون انتخابات ریاست جمهوری ما حکمی را برای بیان دلایل نداریم اما هر کدام از  افراد که  درخواست کردند آنها را دعوت کردیم. هفته گذشته ۴ نفر را  دعوت کردم و مطالب را گفتم و الان هم ۲ نفر دیگر درخواست کردند که در اولین فرصت مطالب را ارائه می کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اولویت شمارش با آرای کدام انتخابات است؟  گفت: هماهنگی های  لازم ما  با وزارت کشور انجام شده که اولویت با شمارش آرای ریاست جمهوری و مجلس و خبرگان رهبری و شوراها است.

وی درباره بیانات رهبری گفت: همان روز شورای نگهبان بیانیه ای صادرکرد. آنچه در روند رسیدگی هاست مجموعه ای از مباحث است و نهایتا رای گیری اعضاست و  اگر دستگاهی حس می کند گزارش خلاف واقع گفتند باید اصلاح کنند و  اینطور نیست که مبنای رسیدگی شورا یک گزارش واحد باشد و البته اگر گزارش‌ها خلاف باشد شورای نگهبان آن را مدنظر قرار نخواهد داد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در این دور از انتخابات کاندیداهای تایید شده  اصلاح طلب ، مورد تایید رهبران اصلی اصلاح طلب نبودند؟  گفت: نگاه شورای نگهبان سیاسی و جناحی نیست و ارزیابی شورا براساس افکار سیاسی نیست بلکه معیارهایی که در قانون اساسی ذکر شده ملاک است و شورای نگهبان یک نهاد فقهی و حقوقی است نه یک نهاد سیاسی.  مبنای بررسی صلاحیت ها قانون بوده و برای ما فرقی ندارد که نگاه سیاسی افراد چیست.

وی افزود: عملکرد شورای نگهبان در گذشته هم اثبات می کند که از همه‌ی گروه های سیاسی در انتخابات ها کاندیدا داشته اند.


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه برخی معتقدند که شورای نگهبان در مورد نظر رهبری  درباره بررسی صلاحیت‌ها به شیوه خود عمل کرده است. پاسخ شما چیست؟ گفت: قبلا گفتم  شورای نگهبان براساس قوانین و بر مبنای رای اعضای شورای نگهبان اعلام نظر می کند. ملاک‌های قانونی ما باید مدنظر قرار گیرد و همانگونه که در رسانه‌ها مطرح شد، دستگاه‌های دیگر باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون گزارش تخلفات خاصی  را درباره انتخابات دریافت نکرده‌ایم، درباره هیات‌های نظارت گفت: این هیات‌ها وظیفه نظارت بر انتخابات را برعهده دارند، آموزش‌های لازم و موارد دیگر اداری درباره ناظران انجام شده است.  برای خارج از کشور هم هیات نظارت مستقلی شورای نگهبان دارد که وظیفه نظارت بر انتخابات خواهند داشت.

کدخدایی در  پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر مصلحی گفت: طبق قانون مراجع مختلف باید گزارشاتی که در اختیار دارند را برای شورای نگهبان ارسال کنند اما این گزارشات تنها جنبه کارشناسی دارد. گاهی گزارشات دقیق نبوده و شورای نگهبان نیز خلاف آن نظر داده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: دو نفر از اعضای دیگر شورای نگهبان غیر از من نیز این خبر را تکذیب کردند. دیروز نیز فیلم جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی را به همراه برخی از اعضای شورای نگهبان بازبینی کردیم و آقای مصلحی چیزی که گفته بودند را در آن جلسه بیان نکردند. ان‌شاءالله در زمان مناسبی آن فیلم را منتشر خواهیم کرد. البته ایشان مواردی که از او نقل قول شده بود را تکذیب کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نامه آقای روحانی پاسخ داده شده است؟  گفت: بله پاسخی تهیه شده است و به زودی ارائه می شود.

کدخدایی تاکید کرد: ان‌شاءالله انتخابات خوبی فردا رقم بخورد و به تعبیر رهبری رویداد سرنوشت ساز است و جمهوریت نظام را تثبیت می کند و توجه داشته باشید حق تعیین سرنوشت بحثی است که جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۴۰ سالی که از عمرش می گذرد به جامعه ارائه کرده است و همانطور که درادوار گذشته حضور مردم را شاهد بودیم ان‌شاءالله در این دوره هم شاهد باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما چهار انتخابات را داریم. دو انتخابات سراسری و دو انتخابات هم در حوزه‌های مختلف برای میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری داریم.

وی بیان کرد: از جهت نظارت شورای نگهبان بر انتخابات هیچ نگرانی‌ وجود ندارد و نظارت موثر شورای نگهبان با دقت انجام خواهد شد.

کدخدایی تصریح کرد: آرای  کاندیداها در شورای نگهبان متفاوت است و بنده نمی‌توانم آرای مخفی اعضای شورای نگهبان به کاندیداها را اعلام کنم.

وی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان چند روز بعد از انتخابات نظر خود را اعلام می‌کند گفت: طبق قانون بعد از گزارش از سوی وزارت کشور شورای نگهبان پنج روز فرصت بررسی و اعلام نظر دارد تلاش می کنیم در این فرصت قانون نظر خود را اعلام کنیم.

دیدگاه کاربران

کدخدا کلاس اول۲۰۴۸۳۹۸۱۲:۱۴:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۲۷
وظیفه شورای نگهبان در بحث انتخابات پاسداری از آرای مردم است
ناشناس۲۰۴۸۴۷۰۱۲:۵۲:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۲۷
اتفاقا حق مردم است که از پشت پرده اعمال مسوولان رد صلاحیت شده آگاهی یابند تا خود مردم آنها را طرد کرده و یا کاری کنند که محاکمه گردند
ناشناس۲۰۴۸۴۸۰۱۲:۵۸:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۲۷
رد صلاحیت حجت الاسلام هاشمی بدلیل کهولت سن و پیری اقدام بجا و درستی بود از شورای نگهبان تقدیر و تشکر می کنیم.
ناشناس۲۰۴۸۵۹۲۱۴:۲۸:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۲۷
وظیفه شما طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت در مورد سیاستهای کلی نظام در انتخابات در بند 2_11 ، اعلام مکتوب دلایل رد صلاحیت است. یعنی هم قانونا وظیفه دارید ولی اطلاع ندارید و هم اعلام شفاهی شما عمل به وظیفه نبوده و کافی نیست . جناب حقوقدان!
ناشناس۲۰۴۸۵۹۴۱۴:۲۹:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۲۷
فیلم رو الان زمان مناسبه و منتشر کنید ..
ناشناس۲۰۴۸۶۹۸۱۵:۴۰:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۲۷
هر روز یکی از مسائل و موارد پنهان برای ملت آشکار میشه.
ناشناس۲۰۴۸۷۴۸۱۶:۴۴:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۲۷
به کیا دلایل عدم احراز را اعلام کردند؟!!!! همه از جمله لاریجانی، احمدی نژاد، پزشکیان، جهانگیری، هاشمی و... میگن اعلام نکردند
ناشناس۲۰۴۸۷۶۷۱۶:۵۱:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۲۷
بند ۱۱-۲ سیاستهای کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری، اذعان دارد باید دلایل عدم احراز به کاندیداها بطور شفاف اعلام شود، آقای کدخدایی به کجا میروی؟ .. به نظرم عدم احراز جهانگیری، احمدی نژاد، لاریجانی، هاشمی به حق بود ولی با عدم شفافیت و عدم اعلام دلایل عدم احراز، کار خوب شورای نگهبان، ضایع شد
ناشناس۲۰۴۸۷۸۵۱۷:۰۴:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۲۷
یه عده کارشون نق زدن و همیشه طلبکاری و هیاهو و جنجالسازیه اینها هرگز بنای قانع شدن و پذیرفتن ندارن ____ اینا اتفاقاً همون‌ باعثان و بانییان وضع اسفبار امروز هستن حالا اگه قانع میشن ، بریم سر موضوع جدید!!!!
ناشناس۲۰۴۸۸۴۸۱۸:۰۳:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۲۷
به صورت دقیق کدخدایی تخلفات را بررسی می کند؟.؟.!
ناشناس۲۰۴۸۹۵۷۲۱:۰۳:۰۲ ۱۴۰۰/۳/۲۷
اطلاعات قطره چکانی و مبهم.
ناشناس۲۰۴۸۹۷۰۲۱:۱۲:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۲۷
حالا لاریجانی پس از دریافت دلیل رد صلاحیت باید به مردم اعلام کند دلیل رد صلاحیتش چه بوده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین