آموزش تندخوانی

گزارش بازرگانی،   4000327027

می دونی چطور میشه در هرکاری به موفقیت رسید؟

از نظر کال نیپورت نویسنده کتاب کارعمیق، برای موفق شدن در هر کاری باید به دو نکته توجه کرد. ۱-موارد سخت رو سریع یاد بگیرید ۲- کار با کیفیت با سرعت بالا انجام دهید.

امروز می خواهیم در این مقاله روشی رو بهت معرفی کنیم که با اون می تونی هر چیزی رو در کوتاه ترین زمان یاد بگیری.

مطالعه همیشه یکی از بهترین راه ها برای یادگیری مطالب مختلف در هر زمینه ای هستش. برای این که بتونی مطالب مختلف رو سریع و در مدت زمان کوتاهی یاد بگیری نیاز به مهارتی به نام تندخوانی داری. به همین خاطر ما این مقاله رو به آموزش تندخوانی اختصاص دادیم.

تاریخچه تندخوانی

بهتره قبل از این که درباره آموزش تندخوانی صحبت کنیم، نگاهی به تاریخچه تندخوانی بیاندازیم. باید بهت بگم که این تمرینات و تکنیک ها در ابتدا اصلا برای تندخوانی به وجود نیامده بود.

خلبانان نیروی هوایی آمریکا به دلیل دید کمی که داشتند و سرعت بالای هواپیما نمی تونستند دشمنان را به خوبی در زمین تشخیص دهند و از طرفی خیلی زود توسط هواپیماهای دیگر در نبرد های هوایی و یا به وسیله ضد هوایی ها کشته می شدند.

به همین دلیل نیروی هوایی تصمیم گرفت که از هر طریقی کاری کنه تا حوزه دید خلبانان و قدرت تصمیم گیری آنها در لحظه افزایش پیدا کند. از این رو دستگاهی اختراع کرد که تصاویر و کلماتی را در مدت زمان کوتاه به خلبانان نشان می داد. رفته رفته سرعت این دستگاه بیشتر می شد.

خانم اولین وود، مخترع تندخوانی هستش. در واقع او برای اولین بار متوجه شد که وقتی خط بری می کنه، سرعتش بیشتر میشه. پس از مدتی که تحقیقات مختلفی که انجام داد، تمارین نیروی هوایی رو هم به یافته های خودش اضافه کرد و در نهایت موفق به کشف تندخوانی شد.

افزایش سرعت مطالعه

اولین قدم برای افزایش سرعت مطالعه، پیدا کردن سرعت مطالعه خودته. تا زمانی که به وضعیت موجود خودت و سرعتی که داری آگاه نباشی نمی تونی برای زیاد کردن اون برنامه ریزی کنی. برای زیاد کردن سرعت مطالعه خودت بهت پیشنهاد می کنم که:

در ابتدا یک کتاب که متن روانی داره انتخاب کنی.(رمان می تونه انتخاب مناسبی باشه)

۲-پس از انتخاب کتاب یک زمان سنج آماده و و سعی کن که در یک دقیقه بدون این که درک مطلبت کاهش پیدا کنه، با بالاترین سرعت بخونی.

۳- در نهایت هر چند صفحه که خوندی رو تعداد کلماتش رو در تعداد صفحات ضرب کن و تقسیم بر ۶۰ کن.

۴-عدد به دست آمده سرعت مطالعه تو رو نشون میده.

تمارین مختلف افزایش سرعت

پس از پیدا کردن سرعت مطالعه نوبت می رسه به اینکه چند تا راهکار بهت بدیم تا بتونی با استفاده از آنها سرعت مطالعه خودت رو به خوبی افزایش بدی. یادت باشه برای اینکه سرعت مطالعه خودت رو رشد بدی باید این تمرینات رو به طور منظم انجام بدی.

تمرین ۳ ثانیه‌ای؟!

در این تمرین در ابتدا باید کتاب رو به سه قسمت عمودی تقسیم کنی. به عبارتی هر خط به سه قسمت تقسیم میشه) در این تمرین با ریتم آهسته یعنی ۱..۲..۳ ، که تقریبا بین هر کدام از این اعداد یک ثانیه فاصله وجود داره سعی می کنیم که یک خط رو بخونیم.

یعنی با شماره یک قسمت اول خط، با شماره دو قسمت دوم خط، با شماره سه قسمت سوم خط خوانده میشه. این کار رو برای حداقل ۵۰ صفحه تکرار کن و بعدش تلاش کن که این فاصله یک ثانیه رو کم تر کنی.

تمرین با کتاب برعکس

یکی از معروف ترین تمرینات تندخوانی، خواندن با کتاب برعکس می باشد. در این تمرین باید یک کتاب را به صورت برعکس دستت بگیری و پس از آن تلاش کنی تا در یک بازه زمانی دو تا سه دقیقه ای با کمک انگشتان خودت شروع به خواندن کنی.

در ابتدا نباید از خودت انتظار درک مطلب داشته باشی وفقط باید به خواندن متن اکتفا کنی.

بعد از اینکه بازه زمانی دو تا سه دقیقه ای خودت به پایان رسید چند ثانیه مکث کن و دوباره شروع کن. این کار رو حداقل برای ۵۰ مرتبه تکرار کن.

به طور کلی کتابی که برای تمارین تندخوانی انتخاب می کنی، بهتره که نثر ساده و روانی داشته باشه.

ستاره

این تمرین یکی از معروف ترین تمرین های تندخوانی است که باعث تقویت عضله چشمت میشه. برای این کار فقط کافیه که روی کاغذ یک ستاره بکشی و بعدش اضلاع اون ستاره رو دنبال کنی. این تمرین رو بین دو تا پنج دقیقه انجام بده.

جستجوی اعداد

در یک کاغذ مثل شکل زیر اعداد یک تا پنجاه رو به صورت درهم یادداشت کن و پس از اون سعی کن که با استفاده از چشمانت این اعداد رو به ترتیب پیدا کنی. زمان این کار رو یادداشت کن و هر دفعه که این تمرین رو انجام میدی سعی کن که زمان انجام این کارت رو کاهش بدی.

سرعت سطری

یکی از ساده ترین تمارین تندخوانی که در بیشتر کلاس های آموزش تندخوانی به اون پرداخته میشه پیدا کردن سرعت سطری هستش. این تمرین خیلی ساده است. کافیه که خطی که بین خط یک و دو قرار داره رو با سرعت دنبال کنی.

جستجوی اعداد پیشرفته

یکی از تمارین تندخوانی که آقای تونی بوزان نیز در کتاب خودش به آن اشاره کرده، تمرین جستجوی اعداد پیشرفته است. در این تمرین تلاش کن که اعدادی که در ستون سمت چپ وجود داره رو در ستون سمت راست پیدا کنی. این تمرین خط بری تو رو خیلی رشد میده.

کلام آخر

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم یکی از دو شرط موفق شدن در هر کاری اینه که موارد سخت رو در مدت زمان کمی یاد بگیری و یکی از اصلی ترین راه های یادگیری مطالعه کردن می باشد. در نتیجه افزایش سرعت مطالعه و در عین حال درک مطلب بالا کمک می کنه تا هر چیزی رو در مدت زمان کمی یاد بگیری.

با انجام مستمر این تمرینات گفته شده می تونی چشمان خودت رو تقویت کنی. البته تندخوانی بحث خیلی مفصل تری هستش. تمرینات بیشتری داره، باید با یادداشت برداری آشنا بشی تا اطلاعاتی که می خونی رو بعد از مطالعه یادداشت کنی تا برای مرور دوباره به اونها مراجعه کنی و با این موارد ایده های پولسازی که در ذهن شما نقش میبندد بسیار شگفت انگیز هست.

وبسایت ماهان تیموری ما اطلاعات بیشتری درباره تندخوانی بهت دادیم و از طرفی برنامه تندخوانی شاپرک هم برات قرار دادیم که با استفاده از اون هم تفریح کنی و هم سرعت مطالعه خودت رو رشد بدی و تمرینات رو به خوبی انجام بدی. اگر می خوای سرعت مطالعه خودت رو افزایش بدی همین الآن وارد وبسایت ماهان تیموری شو.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین