نیکی هیلی: اگر المپیک پکن را تحریم نکنیم، چین تایوان را می‌گیرد!

جهان،   4000327025

سفیر پیشین ایالات متحده نزد سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در دیدار با حدود ۷۰ تن از قانونگذاران جمهوریخواه خواستار تحریم بازی‌های المیپک زمستانی ۲۰۲۲ پکن از سوی آمریکا شد.

نیکی هیلی: اگر المپیک پکن را تحریم نکنیم، چین تایوان را می‌گیرد!

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، در شرایطی که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار «تحریم دیپلماتیک» بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن به بهانه نقض حقوق بشر در این کشور شد. اما پکن با رد اتهام‌های نسل کشی و سایر موارد نقض حقوق بشر نسبت به مسلمانان در منطقه سین کیانگ آنها را «دروغ و اطلاعات جعلی» خواند.

در همین ارتباط، «نیکی هیلی» فرماندار پیشین کارولینای جنوبی و سفیر سابق ایالات متحده نزد سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به کنگره آمریکا رفت تا با حدود ۷۰ قانونگذار جمهوریخواه وابسته به کمیته تحقیق جمهوریخواه دیدار کند.

در این دیدار وی خطاب به قانونگذاران جمهوریخواه مدعی شد: «در آخرین المپیکی که آنها (چین) برگزار کردند، خودشان را نمایش دادند. این شیوه‌ای است که خود را می‌بینند. آنها خود را به جهان معرفی کردند. المپیک بعدی اگر بدون مشکل برگزار شود، روش آنها برای نشان دادن این است که آنها اکنون ابرقدرت جهان هستند».

این سفیر سابق ایالات متحده در ادامه ادعاهای خود افزود که عدم اقدام ایالات متحده نسبت به موارد نقض حقوق بشر ادعایی در چین واشنگتن را همدست پکن کرده و چین را جسور می کند».

در این دیدار وی خطاب به قانونگذاران جمهوریخواه مدعی شد: «در آخرین المپیکی که آنها (چین) برگزار کردند، خودشان را نمایش دادند. این شیوه‌ای است که خود را می‌بینند. آنها خود را به جهان معرفی کردند. المپیک بعدی اگر بدون مشکل برگزار شود، این روش آنها برای نشان دادن آن است که آنها اکنون ابرقدرت جهان هستند».

این سفیر سابق ایالات متحده در ادامه ادعاهای خود افزود که عدم اقدام ایالات متحده نسبت به موارد نقض حقوق بشر ادعایی در چین «واشنگتن را همدست پکن کرده و چین را جسور می کند»».

هیلی در تداوم نگرش آشکارا خصمانه خود علیه سیاست چین واحد مدعی شد: «اگر ما (بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن) را تحریم نکنیم، به حرف‌های من توجه کنید: تایوان مورد بعدی است. و اگر آنها تایوان را بگیرند، همه چیز تمام شد چون آنها فکر خواهند کرد که از آزادی برای تصرف هر سرزمینی برخوردار خواهند بود، نه تنها در منطقه بلکه در هر کجای دیگری که می خواهند».

این در حالی است که ساعاتی پیش، خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که «آمی بِرا» و «استیو کابوت» رؤسای دموکرات و جمهوریخواه کمیته فرعی روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده ظرف دو سه روز آینده لایحه‌ای موسوم به «سند صلح و ثبات تایوان» را به صحن مجلس معرفی خواهند کرد که به ادعای آنان هدف آن «حمایت از فضای دیپلماتیک، اقتصادی و مادی» این جزیره مورد مناقشه است.

در واقع، تلاش قانونگذاران کنگره آمریکا برای تشدید تدابیر تقابل جویانه علیه پکن در حالی صورت می‌گیرد که چین برخی مقامات تایوان را به همدستی با بیگانگان و ترویج سودای جدایی طلبی متهم می‌کند. پکن پیش‌تر هم به واشنگتن هشدار داده بود که سیگنال‌هایش ممکن است به تحریک جریان‌های جدایی طلب تایوان منجر شود و باید از این کار دست بردارد. همچنین، پکن پیش‌تر هشدار داده بود که جدایی طلبی تایوان، معنایی جز جنگ نخواهد داشت.

چین همواره به آمریکا و متحدان غربی‌اش درباره خط قرمز خود مبنی بر لزوم احترام به اصل چینِ واحد که مستلزم عدم تحریک جریان‌های جدایی‌طلب مناطق تابعه شامل تایوان، هنگ کنگ، ماکائو و تبت می‌شود؛ هشدار داده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین