منتظر پدیده انسان-ویروس باشید!

سلامت   4000327024

به نظر می‌رسد اکنون شواهد بیشتری برای اثبات ادعای بحث برانگیز ادغام ژن‌های کووید-۱۹ با دی‌ان‌ای انسانی وجود دارد.

منتظر پدیده انسان-ویروس باشید!

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، گروهی از دانشمندان برجسته در جستجوی آزمایشی بهتر برای کووید-۱۹ هستند. چرا که گاهی اوقات نتیجه آزمایش افرادی که در گذشته به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، حتی با قابل اعتمادترین آزمایش کرونا موسوم به "PCR" نیز با وجود اینکه هیچ شواهدی از تکثیر ویروس در بدن آنها نیست، باز هم مثبت می‌شود.

اکنون این دانشمندان یک فرضیه دارند که بر اساس آن کووید-۱۹ می‌تواند در کروموزوم‌های انسانی به صورت معکوس ادغام شود و قطعاتی از کد ژنتیکی خود را در ژنوم انسان وارد کند. این روش برای ویروس‌ها غیرمعمول نیست و ممکن است این موضوع، موارد نادر آزمایش کرونای مثبت کاذب با تست PCR را توضیح دهد.

برخی از آزمایشات اخیر باعث تقویت وجود ادغام معکوس ژن‌های آران‌ای کووید-۱۹ در دی‌ان‌ای انسان شده است، اما منتقدان این تحقیق اطمینان چندانی ندارند و می‌گویند این نتایج می‌تواند محصول انجام در آزمایشگاه باشد. آنها همچنین نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند که ممکن است برداشت غلط از این کار انجام شود و منجر به مسائل ایمنی عمومی شود.

آزمایش دقیق و فراوان برای کمک به کنترل شیوع هر بیماری همه‌گیر مهم است. آزمون PCR از مدت‌ها قبل یک استاندارد طلایی برای آزمایش کووید-۱۹ بوده است. ما تاکنون از تست PCR به شکل بسیار موفقیت آمیز استفاده کرده‌ایم و محدودیت‌های مختلف این آزمون را دریافته‌ایم. اکنون دانشمندان برای دستیابی به یک آزمایش قابل اطمینان‌تر تلاش کردند تا توضیح دهند که چرا نتیجه تست بعضی از بیماران همچنان مثبت می‌شود.

"ریچارد یانگ"، متخصص تنظیم ژن و "رودولف جائنیش"، زیست‌شناس سلول‌های بنیادی از موسسه فناوری ماساچوست(MIT) گروهی از محققان را برای تحقیق در مورد این ناهنجاری هدایت کردند. از آنجا که ویروس "SARS-CoV-2" ویروس مسئول ایجاد عفونت کووید-۱۹، دارای ژن‌های ساخته شده از آران‌ای(RNA) است، محققان بر این ایده متمرکز شدند که به ندرت یک آنزیم انسانی ممکن است توالی ویروسی را در دی‌ان‌ای ما کپی کرده و در کروموزوم‌های ما وارد کند.

"جائنیش" در جدیدترین مقاله خود که در مجله PNAS منتشر شده است، ادعا کرد تیم وی شواهد مبهمی مبنی بر ادغام توالی ویروس کرونا در ژنوم انسان یافته است. محققان رابطه‌ای بین عناصر ویروس و توالی ژنتیکی ویروسی یکپارچه را یافتند که از فرضیه رونویسی معکوس آنها پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، آنها با "استفان هیوز" از انستیتوی ملی سرطان آمریکا همکاری کردند تا روشن شود که آیا ادغام ویروسی در واقع اتفاق می‌افتد یا اینکه فقط یک نتیجه در این آزمایش بوده است.

"سدریک فشوت" یکی از منتقدان مطالعه قبلی این گروه از دانشگاه "کرنل" که متخصص توالی‌های ویروس درون‌زا در انسان است، این مقاله جدید را بسیار قانع کننده‌تر می‌داند و اکنون این فرضیه را قابل قبول می‌خواند.

اگرچه این فرضیه تقویت شده است که کووید-۱۹ می‌تواند به طور معکوس در دی‌ان‌ای انسان رونویسی شود، اما هنوز اجماع علمی در این باره وجود ندارد.

برخی از منتقدان نیز "جائنیش" و "یانگ" را متهم کرده‌اند که ترس بی‌اساسی را درباره اینکه واکسن‌های کرونای مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان(mRNA) می‌تواند دی‌ان‌ای انسان را تغییر دهد، ایجاد می‌کنند. نکته مهم این است که این واکسن‌ها دی‌ان‌ای انسان را تغییر نمی‌دهند. "جائنیش" و "یانگ" نیز بارها تأکید کرده‌اند که مطالعه آنها به این معنی نیست که واکسن‌های mRNA می‌توانند در دی‌ان‌ای انسان ادغام شوند.

در هر حال این اختلاف نظرها به اهمیت دقیق بودن جمع‌آوری اطلاعات در مطالعات علمی اشاره دارد، به خصوص این مطالعه که مربوط به سلامتی افراد جامعه و این ویروس جدید است.

عناوین مرتبط

یکتانتتریبون

1. مقایسه در آمد اعضای هیات علمی در ایران با کشورهای پیشرفته غربی چه می گوید؟

2. بازداشت رئیس یکی از ادارات به دلیل رفتار غیر اخلاقی در محیط اداری

3. میراث اقتصادی پر دردسر رئیس‌جمهور منتخب

4. مکالمه عاشقانه پدر و دختر ایرانی که میلیون‌ها بار دیده شد

5. آقای مهندس ، آقای دکتر!

6. مردان اقتصادی دولت دوازدهم در قاب تاریخ

7. سعیدی: امروز روز تلخی برای مجلس بود، از مردم عذرخواهی می کنم

8. نخستین انتصاب و نخستین سیاست رئیسی چه باید باشد؟

9. عکسی زیبا از جواد فروغی

10. جهانگیری: امروز نمی توان به مردم دروغ گفت

11. کارِ کیست؟!

12. روحانی: مصوبه مجلس نبود تحریمی وجود نداشت/ جنگ اقتصادی به دولت مربوط نمی‌شود

13. دو كلمه با ظريف و روحانی

14. کشف ۲۰۰۰ کیسه سیمان احتکار شده

15. برای تصویرسازی از ایران چه کرده ایم؟

16. یک نفر در کرج به اتهام انتشار تصاویر خالکوبی دستگیر شد