شکار یک تروریست پس از ۲۵ سال/ وقتی دوربین‌ها از گرما هنگ کرد!

فرهنگی،   4000327017

محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «قصر قند» ضمن اشاره به روایت این مستند از هلاکت یک تروریست پس از ۲۵ سال تعقیب، از دشواری‌های ثبت این عملیات در قالب یک مستند گفت.

شکار یک تروریست پس از ۲۵ سال/ وقتی دوربین‌ها از گرما هنگ کرد!

 محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «قصر قند» که در حال حاضر به صورت اینترنتی در حال اکران است، در گفتگو با مهر درباره تولید آن گفت: مستند «قصر قند» محصول سال ۹۵ است. زمانی که ما از طریق شبکه افق مطلع شدیم یکی از تروریست‌های مشهور که حدود ۲۵ سال تحت تعقیب بوده، وارد مرزهای ایران شده و قرار است عملیاتی برای دستگیری و یا کشته شدن او اجرا شود، از من پرسیدند حاضری برای ثبت این عملیات به بلوچستان بروی که من استقبال کردم و خیلی سریع هم تیم را جمعی کردیم.

وی ادامه داد: این مستند روایت یک عملیات پیچیده اطلاعاتی است که در قالب آن جلیل قنبرزهی که از سال ۷۱ تحت تعقیب نیروهای امنیتی بود، به درک واصل شد. این تروریست ۱.۵ تن مواد منفجره همراه خود به ایران آورده و قرار بود کارگاه تولید کمربند انتحاری در کشور راه‌اندازی و ماشین‌های بمب‌گذاری را تجهیز کند. هدف‌گذاری‌اش هم انفجار این مواد در مناطق سنی‌نشین و شیعه‌نشین بود تا به بهانه آن جنگ‌های طایفه‌ای به راه بیفتند. اتفاقی که الحمدالله رخ نداد و از آن پیش‌گیری شد.

این مستندساز درباره روایت «قصر قند» از این عملیات توضیح داد: این مستند در گرمای ۶۰ درجه در بلوچستان تولید شد. دوربین‌های ما از ساعت ۹ و ۱۰ صبح به بعد به‌طور کامل خاموش می‌شد و ناگزیر بخش‌هایی از مستند با دوربین موبایل ثبت شده است. ما چند روز در بیابان و شاهد سربازانی بودیم که با دهان روزه این عملیات را به سرانجام رساندند. مسئول هدایت هلی‌کوپتر در آن عملیات می‌گفت من از پایگاه چابهار بلند می‌شدم، می‌آمدم و بعد از یکی دو ساعت عملیات، مجدد بازمی‌گشتم، یک سطل آب روی سرم خالی می‌کردند تا خنک شوم و دوباره با هلی‌کوپتر مسلح‌شده به میدان می‌آمدم.

وی ادامه داد: این خلبان هلی کوپتر می‌گفت در روز اصلی عملیات از ۱۰ صبح تا ۵ عصر این برنامه ادامه داشته تا نیروهای کمکی خودشان را رسانده بودند. ۴ روز تعقیب و گریز در بیابان اتفاق می‌افتد و ردزن‌های بلوچ را به کمک گرفته بودند تا رد این گروه را در آن بیابان پیدا کنند. نهایتاً هم از همین طریق توانسته بودند باغ نخل خرمای متروکه‌ای که در آن مخفی شده بودند، این گروه تروریست را غافلگیر کنند.

اسلام‌زاده درباره متفاوت‌ترین تجربه خود در فرآیند ساخت مستند «قصر قند» هم گفت: من سفر به بلوچستان زیاد داشته‌ام اما ارتفاعات منطقه قصر قند و نیک‌شهر را تا آن زمان ندیده بودم، به خصوص در آن فصل گرما. گرمای بسیار وحشتناکی را در آن منطقه تجربه کردیم. شب‌ها که در بیابان می‌خوابیدیم، دمای هوا در حدود ۵۰ درجه بود. خاطرم هست چفیه‌ای را خیس کرده بودم و همان‌طور در خواب هم با آن خودم را باد می‌زدم تا صبح! ساعت ۹ صبح سه دوربین ما از شدت گرما، هنگ کرد. خودم هم به مرز تشنج رسیده بودم چون چنین گرمایی را تا آن زمان تجربه نکرده بودم.

این مستندساز در پایان درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود بیان کرد: این روزها مشغول نهایی کردن مجموعه مستند «سرطان اجتماع» هستم که با نام تلویزیونی «به نام قانون» قرار است پخش شود و ان‌شالله در اوایل تابستان از آنتن شبکه مستند پخش خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین