بایدن: با پوتین درباره ایران گفت‌وگو کردم

جهان،   4000327003 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهور آمریکا گفته با همتای روسیه‌ای اش درباره «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» گفت‌وگو کرده است.

بایدن: با پوتین درباره ایران گفت‌وگو کردم

به گزارش فارس، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه گفت با او درباره آنچه «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» خوانده شده صحبت کرده است.

بایدن گفت میان آمریکا و روسیه درباره اینکه ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند توافق وجود دارد.

او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت پوتین توافق کرده به آمریکا در موضوعات افغانستان و ایران کمک کرده و برای مردم سوریه و لیبی، امنیت ایجاد کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

پوتین دنبال جنگ سرد با آمریکا نیست

بایدن در بخش دیگری از اظهاراتش، درباره تنش‌های اخیر میان مسکو و واشنگتن گفت تصور نمی‌کند ولادیمیر پوتین به دنبال جنگ سرد با آمریکا باشد.

او گفت بر اساس دیداری که با پوتین داشته معتقد است چشم‌اندازهای واقعی برای رسیدن به پیشرفت در روابط با روسیه وجود دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا با وجود این در بخش دیگری از اظهاراتش گفت «حوزه‌هایی مانند بلاروس و اوکراین هم وجود دارند که چالش‌انگیزتر هستند.»

او به مسئله «الکسی ناوالنی»، منتقد غرب‌گرای دولت روسیه هم اشاره کرد و گفت چنانچه او فوت کند، روسیه با عواقب سنگینی مواجه خواهد شد.

جو بایدن اضافه کرد گفت‌وگویش با پوتین مبتنی بر دوستی نبوده بلکه این دیدار یک «گفت‌وگوی پراگماتیک درباره منافع دو کشور» بوده است.

ساعاتی قبل‌تر، «ولادیمیر پوتین» نیز در کنفرانس خبری جداگانه‌ای تصریح کرد که مسکو و واشنگتن توافق کرده‌اند گفت‌وگوها بر سر مسائل کنترل تسلیحاتی را از سر گرفته و سفیران دو کشور کارشان را از سر بگیرند.

  وی در این خصوص گفت: «درباره بازگشت سفرا به پست‌های خود توافق کردیم. این مسئله حل شده است.» پوتین در این ارتباط که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت، این مسئله «کاملاً فنی» است.

رئیس‌جمهور روسیه در خصوص مسائلی که در این نشست با همتای آمریکایی خود به آن‌ها پرداخت نیز گفت: موضوعات این گفت‌وگو به احتمال بسیار برای همه شناخته شده است، ثبات استراتژیک، امنیت سایبری، درگیری‌های منطقه‌ای، روابط تجاری و ما همچنین درباره همکاری در قطب شمال صحبت کردیم. ایالات متحده و روسیه مسئولیت ویژه‌ای برای ثبات استراتژیک به عنوان قدرت‌های هسته‌ای دارند.

پوتین در ادامه بیان داشت روسیه و آمریکا قرار است رایزنی درباره امنیت سایبری را آغاز کنند و هر دو طرف باید در این خصوص تعهدات خاصی را بپذیرند. 

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای آمریکا مبنی بر نقش داشتن روسیه در حملات سایبری، این ادعاها را رد کرد. 

دیدگاه کاربران

ابراهیم۲۰۴۷۷۶۸۰۱:۵۰:۳۶ ۱۴۰۰/۳/۲۷
بسم الله حکیم تحولات سیاسی در اروپا و کانادا به نفع ایران اسلامی خواهد بود.مردم اروپا از رفتارهای ارباب مآبانه آمریکا احساس حقارت میکنند و در پی عبور از این دوران هستند .حاکمان آمریکا در حالی که در حل معضلات اجتماعی و گسستهای جمعیتی کشور خود ناتوانند در پی تعیین تکلیف برای اقتصاد و سیاست اروپا و شرکای خود هستند.شرکائی یکطرفه که هیچگاه پاسخی همطراز از آمریکا دریافت نمیکند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین