بورل، رئیس جمهوری امریکا را در جریان مذاکرات برجام قرار داد

جهان،   4000326042

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان داشت که در جریان دیدار با رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس بروکسل، بحث برجام را پیش کشیده و گفته که مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران به توافق نزدیک شده است.

بورل، رئیس جمهوری امریکا را در جریان مذاکرات برجام قرار داد

«جوسپ بورل» روز سه‌شنبه طی سخنانی در اندیشکده آلمانی «جرمن مارشال فاند» به جلسه مشترک امروز اتحادیه اروپا و آمریکا با حضور جو بایدن در پایتخت بلژیک اشاره کرد و گفت که بخش مهم نشست پیرامون مسائل امنیتی بود و برجام یکی از مسائل مورد علاقه مشترک بود.

به گزار ایرنا، وی با بیان این ادعا که اتحادیه اروپا و آمریکا با کمک هم در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما این توافق را ایجاد کردند افزود: امروز هم (با آمریکای بایدن) تلاش می‌کنیم تا آن را دوباره فعال کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه ایران و آمریکا در مذاکرات احیای برجام در وین به صورت مستقیم گفت‌وگو نمی‌کنند گفت: ما تلاش زیادی را انجام می‌دهیم که برجام احیا شود. افراد من در وین هستند و آن‌ها به دلیل عدم ارتباط مستقیم بین ایران و آمریکا نقش مهمی را (در راستای احیای برجام) ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه پیوستن و خروج از یک توافق بین المللی کار ساده‌ای نیست یادآور شد که ایالات متحده پس از ترک برجام، تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرد و ایران هم در مقابل گام‌هایی را در راستای کاهش تعهداتش تحت برجام برداشت.

به گزارش ایرنا، ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«بایدن»، بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

بورل می‌گوید که ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا به لحاظ اقتصادی خسارت زیادی را متحمل شده است. ایران به گفته او «طی دو سال گذشته نتوانست نفت صادر کند و از این منظر هزاران میلیون دلار ضرر کرد.»  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که آمریکا باید تحریم‌ها را رفع کند تا ایران به اجرای کامل برجام بازگردد.

وی با این حال این تحولات را حساس خواند و گفت که در جلسه امروز «به بایدن گفتم ما نزدیک توافق بر سر احیای برجام هستیم و نباید این فرصت را از دست بدهیم» بورل در پاسخ به سووال مجری که واکنش بایدن چه بود گفت: او لبخند زد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس توضیح داد که گره کار در مذاکرات وین، بر سر ترتیب و توالی احیای برجام است؛ اینکه به گفته او «تحریم‌ها یکجا برداشته شود یا به تدریج». او به مطالبه ایران درباره جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام و ادعای آمریکا برای مذاکره درباره توان موشکی ایران و سایر مسائل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت که از نظر او «ابتدا باید به مرحله‌ای بازگردیم که ترامپ (توافق را) ترک کرد و بعد درمورد سایر مسائل گفت و گو کنیم»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا زمان برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده در برجام را کوتاه ارزیابی کرد و یادآور شد که تفاهم میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی تکمیلی اجرای برجام سوم تیر به پایان می‌رسد. وی بیان داشت که تا پیش از این موعد باید از فرصت مذاکرات وین استفاده شود.

بورل گفت که به نتیجه مذاکرات خوش بین است اما «در عرض چند هفته دیگر متوجه می‌شویم کارها خوب به نتیجه می‌رسد یا نه.»

به گزارش ایرنا، دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

 
 
  
  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین