واکسن ایرانی برکت کرد

اجتماعی،   4000325089

مجوز مصرف واکسن «کووایران برکت» صادر شد. وزیر بهداشت خودش شخصاً این خبر را رسانه‌ای کرد. به گفته وی قرار است هفته آینده نیز مجوز واکسن پاستور صادر شده و این دو واکسن وطنی وارد سبد واکسیناسیون کشور شوند تا دیگر دغدغه بدعهدی شرکت‌های خارجی را برای تأمین واکسن نداشته باشیم.

واکسن ایرانی برکت کرد
 
به گزارش الف به نقل از جوان آنلاین، مجوز مصرف واکسن «کووایران برکت» صادر شد. وزیر بهداشت خودش شخصاً این خبر را رسانه‌ای کرد. به گفته وی قرار است هفته آینده نیز مجوز واکسن پاستور صادر شده و این دو واکسن وطنی وارد سبد واکسیناسیون کشور شوند تا دیگر دغدغه بدعهدی شرکت‌های خارجی را برای تأمین واکسن نداشته باشیم. سعید نمکی با بیان اینکه راه ۲۰ ساله تولید واکسن را یک ساله طی کردیم، یک‌بار دیگر تأکید کرد: «با افتخار می‌گویم واکسنی که در ایران ساخته می‌شود، کم‌عارضه‌ترین، مؤثرترین و بی‌خطر‌ترین واکسنی است که می‌توان نام برد.» به گفته وزیر بهداشت از زمستان امسال این آمادگی وجود دارد تا واکسن‌های ایرانی کرونا را به کشور‌های متقاضی که از همین حالا برای پیش‌خرید آن اقدام کرده‌اند، صادر کنیم.

با بدعهدی شرکت‌های چینی، روسی و کره‌ای تولیدکننده واکسن کرونا برای صدور محصولاتشان به کشور روند واکسیناسیون دچار چالش‌هایی شد و بسیاری از سالمندانی که برای دریافت دوز دوم واکسن خود به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کردند به دلیل ترسیدن دوز دوم بدون اینکه واکسنی دریافت کنند، به خانه برگردانده می‌شدند. در همان زمان بود که مینو محرز، محقق پروژه واکسن کووایران پیشنهاد داد تا هرچه زودتر مجوز مصرف اضطراری این واکسن صادر شود، چراکه از نگاه این پژوهشگر دوز دوم برخی واکسن‌ها همچون سینوفارم چین را به دلیل شباهت ساختاری می‌توان با کووایران انجام داد. البته طبق آخرین برنامه و به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بناست تا واکسن‌های وارداتی تأمین شوند و سیاست فعلی وزارت بهداشت استفاده از واکسن یکسان برای واکسیناسیون دوز دوم است، اما تأیید و ورود واکسن‌های وطنی به سبد واکسیناسیون با عنایت به لزوم واکسیناسیون ۷۰ درصدی در جامعه برای دستیابی به ایمنی و نیاز به دست کم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن امری اجتناب‌ناپذیر بود، زیرا در شرایطی که واکسن در دنیا به کالایی سیاسی و انحصاری تبدیل شده، هیچ کشوری ۱۲۰ میلیون دوز واکسن به ما نمی‌فروشد. روز گذشته پس از چند روزی امروز و فردا شدن، سرانجام مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران صادر شد تا خیال نظام سلامت از بابت تأمین واکسن مورد نیاز واکسیناسیون عمومی در کشور راحت شود. با وجود این و به رغم آنکه بناست هفته آینده واکسن پاستور هم مجوز مصرف اضطراری بگیرد، اما واردات واکسن هم ادامه می‌یابد.

یک ساله طی کردن راه ۲۰ ساله

واکسن ایرانی کوو ایران برکت اولین واکسن ایرانی کرونا است که با طی مراحل تست مجوز وزارت بهداشت برای مصرف را پیدا کرده ا‌ست. طبق اعلام مدیر اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی این واکسن در فاز سوم روی ۲۰ هزار داوطلب تست شده ا‌ست. محمد مخبر گفته ا‌ست تولید این واکسن تا شهریور ماه امسال به رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دوز خواهد رسید. سعید نمکی، وزیر بهداشت که به قول خودش یک‌شنبه شب از شادمانی تأیید نهایی واکسن ایرانی خوابش نبرده‌بود، درباره فرآیند ساخت واکسن‌های ایرانی اینگونه توضیح داد: «از کشور‌ها خواستیم برای ساخت واکسن با ما کار کنند، ذره ذره با آن‌ها پیش رفتیم و وقتی به فاز تحقیقات رسیدند، خواستند در ایران تست کنند که گفتیم ما زیر بار نمی‌رویم. بعد کشور‌های منطقه که می‌گویند واکسن زدند، در کلینیکال ترایال واکسن سایر کشور‌ها بودند و ما قبول نکردیم مردم ما تحت آزمایش واکسنی قرار گیرند. تنها کشوری که در انتقال دانش فنی با ما کنار آمد کوبایی‌ها بودند که تازه آن هم فاز یک و دو در کشور خودشان طی شد و فاز سوم را در ایران انجام دادیم. راه دیگری که رفتیم راه سبد کوواکس بود.»
نمکی با تأکید بر اینکه همزمان به تولید داخل فکر کردیم، افزود: «در یک سال گذشته دل به دریا زدیم و روی تمام پلتفرم‌های دنیا کار کردیم و خوشبختانه راهی را در یک سال رفتیم که باید ۲۰ سال طی می‌شد. با افتخار می‌گویم واکسنی که در ایران ساخته می‌شود کم‌عارضه‌ترین، مؤثرترین و بی‌خطر‌ترین واکسنی است که می‌توان نام برد. یک روزی نه در کسوت وزیر بهداشت، بلکه در کسوت معلم دانشگاه می‌روم در تلویزیون و می‌گویم این واکسن ایرانی چیست و چه کار‌ها برای آن شد.»

اقدام آزادانه و کارشناسانه

وزیر بهداشت با اشاره غیر مستقیم به برخی حاشیه‌ها درباره تأیید اضطراری واکسن‌های برکت و پاستور افزود: «قرار بود واکسن پاستور و واکسن مجموعه برکت همزمان مجوز مصرف اضطراری بگیرند که واکسن پاستور یکی دوتا از سند‌های کتبی‌اش کامل نبود و ما هم هیچ فشاری بر کمیته‌های ناظر نگذاشتیم. خدا شاهد است که آزادانه و کارشناسانه اقدام کردیم. واکسن پاستور هم قرار شد مدارک را کامل کند و هفته آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد. از هفته آینده دستور توزیع دوز‌های آماده را دادیم. واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و مجموعه پاستور هفته آینده می‌پیوندد و واکسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیک خواهد پیوست.»

آمادگی صادرات از زمستان

نمکی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های تولید واکسن ایرانی آماده شده‌است و در صورت تغییر دولت هیچ مشکلی در فرآیند تولید واکسن پیش نخواهد آمد، افزود: «تمام جمعیت هدف ملت ایران تا آخر پاییز می‌تواند واکسینه شود. ظرفیت تولید داخل در این ماه و ماه آینده حدود ۵ یا ۶ میلیون دوز خواهد بود و در ماه‌های بعد تصاعدی تا ۵۰ یا ۶۰ میلیون د‌وز بالا می‌رود و ما در زمستان آماده صادرات واکسن کووید به کشور‌هایی هستیم که از الان آمده‌اند برای پیش‌خرید با ما صحبت کنند. از بیرون هم هر چه توانمندی داشته‌باشیم، استفاده می‌کنیم.»
به گفته وزیر بهداشت تا پایان دولت گروه‌های آسیب‌پذیر شامل جمعیت بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و گروه‌های پر ریسک واکسینه خواهند شد. تا پایان تیرماه حدود ۱۵ میلیون نفر واکسینه می‌شوند و تا نیمه مرداد با برنامه‌ریزی صورت گرفته و مجموعه واکسن داخلی و خارجی واکسیناسیون ادامه خواهد یافت.
نمکی با تأکید بر اینکه واکسن خارجی هم در راه است، افزود: «واکسیناسیون از این هفته تسریع می‌شود و واکسن خارجی هم دارد می‌رسد و از هفته آینده مشکل واکسیناسیون نخواهیم داشت.»
داوطلب شدن ۲۰ هزار نفر برای فاز سوم کار آزمایی بالینی واکسن کووایران از اعتماد مردم به ماحصل تلاش دانشمندان ایرانی حکایت دارد. حالا و با تأیید وزارت بهداشت این واکسن رسماً وارد سبد واکسیناسیون کشور شد تا بتوان به مهار بیماری کرونا در ماه‌های آینده امیدوارتر بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین