نتانیاهو پس از ۱۲ سال نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی از قدرت كنار گذاشته شد؛ نتانیاهو در این مدت چه کارنامه‌ای از خود به جا گذاشت؟

جهان،   4000325087

سرانجام ترفندهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس جهت بقا در راس معادلات سیاسی و اجرایی تل‌آویو، راه به جایی نبرد و نفتالی بنت، دوست قدیمی و دشمن امروز وی از كنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) رای اعتماد گرفت. بركناری نتانیاهو پس از ۱۲ سال حضور مستمر در قدرت، مولد حوادث تازه‌ای در سرزمین‌های اشغالی بوده است.

نتانیاهو در این مدت چه کارنامه‌ای از خود به جا گذاشت؟

به گزارش الف به نقل از جام جم، در اینجا به بررسی دوران حضور نتانیاهو در قدرت و تبعات بركناری وی از معادلات اجرایی سرزمین‌های اشغالی می‌پردازیم:

 نتانیاهو كیست؟
بنیامین «بی‌بی» نتانیاهو در مجموع به مدت ۱۶سال (از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و سپس از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ میلادی) نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس بوده است. نتانیاهو در سال ۱۹۴۹ میلادی در تل‌آویو متولد شد. او در بیت‌المقدس و در میان صهیونیست‌های اشغالگر و افراطی رشد كرد. نتانیاهو و خانواده پدری او، بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ در ایالات متحده آمریكا ساكن بودند. او سال ۱۹۶۷ به سرزمین‌های اشغالی بازگشت و به عضویت در یگان تكاوری فوق‌ویژه ستاد كل فرماندهی و عملیات ارتش اسرائیل به نام یگان سایرت متكل پیوست.
 
با این حال نتانیاهو دوباره در سال ۱۹۷۲ به آمریكا بازگشت و تحصیلات خود را در مؤسسه فناوری ماساچوست آغاز كرد. او سرانجام تحصیلات خود را در رشته معماری به پایان رساند و پس از آن نیز به تحصیل علوم سیاسی در دانشگاه هاروارد مشغول شد. ارتباطات نتانیاهو، لابی‌های صهیونیستی در آمریكا و حتی سازمان سیا، بر هیچ‌كس پوشیده نبود. او بارها اذعان كرده است كه (تحت نظارت سازمان سیا و موساد) به عنوان یكی از عوامل امنیتی رژیم صهیونیستی در آمریكا مشغول به كار بوده و در كنار آن، به فعالیت تجاری در این كشور نیز ادامه داده است.
 
در سال ۱۹۹۲ با تصویب كنست قرار شد انتخاب نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از سال ۱۹۹۶ با رای مستقیم ساكنان اراضی اشغالی صورت گیرد. در آن سال، نتانیاهو به نمایندگی از حزب لیكود، در انتخابات حضور پیدا كرد و توانست بر رقبای خود غلبه پیدا كند. او از همان زمان با شعار سركوب مقاومت فلسطین بر سر كار آمد، اما در سال ۱۹۹۹، بدون آن‌كه دستاوردی در این مسیر به دست آورد از قدرت بركنار شد. از آن زمان تا سال ۲۰۰۹ میلادی، نتانیاهو درصدد بازگشت به قدرت بود. ضمن آن‌كه پارلمان رژیم صهیونیستی باردیگر در سال ۲۰۰۱ میلادی، قانون انتخاب مستقیم نخست‌وزیر را لغو كرد و دوباره آن را به پارلمان سپرد. نتانیاهو در سال ۲۰۰۹ میلادی، زمانی دوباره توانست بر سر كار بیاید كه رژیم اشغالگر قدس دو شكست پی در پی را در برابر مقاومت لبنان (در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میلادی) و حماس (در ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی)، پذیرفته بود.

نتانیاهو وعده داده بود كه اگر به قدرت برسد، حماس را سرنگون خواهد ساخت و نشانی از مقاومت در منطقه باقی نخواهد گذاشت. او همچنین وعده داد كه به شهركسازی‌های غیرقانونی در اراضی اشغالی و خصوصا كرانه باختری رود اردن ادامه دهد و درخصوص مساله قدس نیز كمترین امتیازی به فلسطینیان ندهد! نتانیاهو از آن زمان تا روز یكشنبه (۲۲ خرداد) در مسند قدرت حضور داشت، اما نه‌تنها نتوانست حماس و مقاومت را نابود سازد، بلكه در چهار نبرد پیاپی با مقاومت فلسطین، شكست را پذیرفت.
 
 سازمان ملل هم نتانیاهو را تحمل نكرد

حتی سازمان ملل متحد كه دهه‌هاست در برابر كشتار فلسطینیان و اشغال اراضی آنها به دست رژیم اشغالگر قدس سكوت كرده و حتی از اسرائیل به عنوان یك كشور! یاد می‌كند، در دوران نخست‌وزیری نتانیاهو چندین بار با تل‌آویو وارد مناقشه شد. نخستین مناقشه نتانیاهو و سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۰۹ میلادی و در ماه‌های اول حضور مجدد وی در مسند قدرت آغاز شد. قاضی ریچارد گلدستون در گزارشی ۵۴۷ صفحه‌ای كه براساس ۲۰ هزار صفحه، سند و عكس مختلف تهیه شده بود، با اشاره به ادامه تحریم نوار غزه و بسته بودن گذرگاه‌ها، اسرائیل را به علت استفاده از فسفر سفید برای حمله به ساختمان‌های آژانس امدادرسانی به آوارگان (آنروا)، هدف قرار دادن بیمارستان القدس و حمله به بیمارستان الوفا، ناقض قوانین بین‌المللی، مرتكب جنایات جنگی و ضدبشری دانست و محكوم كرد. این جنایات، جملگی در جریان جنگ ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی و حماس به وقوع پیوسته بود. بنیامین نتانیاهو به ساكنان اراضی اشغالی وعده داد كه مانع از تصویب این گزارش در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد شد. اما این گزارش، در نهایت توانست با كسب ۱۱۴ رأی موافق در مقابل ۱۸ رأی مخالف به تصویب برسد و مجمع عمومی نیز قطعنامه خود را در مورد تصویب آن صادر كرد.

پس از آن، بارها رژیم اشغالگر قدس توسط اعضای غیرغربی سازمان ملل متحد، به سبب جنایت علیه فلسطینیان به چالش كشیده شد. اما نقطه اوج تقابل نتانیاهو و سازمان ملل متحد، به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ باز می‌گشت. با اتمام سال ۲۰۱۸ میلادی، رژیم صهیونیستی از یونسكو (سازمان آموزشی-فرهنگی سازمان ملل متحد) رسما خارج شد. ترامپ نیز در خصوص خروج از یونسكو، با نتانیاهو همراهی كرد. تصمیم آمریكا و رژیم صهیونیستی پس از آن اتخاذ شد كه یونسكو فلسطین را به عنوان یكی از اعضای رسمی خود به رسمیت شناخت.

 ناتوانی نتانیاهو در برابر ایران قدرتمند
 
نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس كه حضورش در مسند قدرت، همزمان با حضور سه رئیس‌جمهور آمریكا (بوش پسر، اوباما و ترامپ) بود، از هیچ‌گونه اقدامی در مواجهه با نظام و ملت ایران رویگردان نبود؛ از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران كه منجر به شهادت افرادی مانند دكتر علیمحمدی، دكتر شهریاری، دكتر رضایی‌نژاد، دكتر احمدی‌روشن و دكتر محسن فخری‌زاده گردید تا انجام اقدامات خرابكارانه در تاسیسات هسته‌ای كشورمان و ارائه گزارش‌های ادعایی و دروغین علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران. در پی ناآرامی‌هایی كه در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ در كشورمان رخ داد، نتانیاهو كه خود نسبت به نقش‌آفرینی سازمان تروریستی‌-‌جاسوسی موساد،
در مدیریت برخی اغتشاشگران آگاه بود، نتوانست ذوق‌زدگی خود را از بروز ناآرامی در كشورمان كتمان كند.نتانیاهو هر ساله در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اصلی‌ترین محور سخنان و حملات خود را متوجه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت می‌كرد. در سال ۲۰۱۲ میلادی، محور اصلی سخنان نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان، برنامه هسته‌ای كشورمان بود. او در این سخنرانی كه بعدا به سوژه‌ای طنز علیه وی و مقامات رژیم اشغالگر قدس تبدیل شد، تصویری از یك بمب فرضی را به حاضران نشان داد و گفت كه ساختن بمب اتم سه مرحله دارد. مرحله اول كه ۷۰ درصد راه است ایجاد اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد كم، به مقدار كافی است؛ كه ایران این مرحله را تمام كرده‌است. مرحله دوم كه پایان آن ۹۰ درصد راه است، ایجاد اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد بالا، به مقدار كافی است. سپس او با ماژیك قرمزرنگی، خط قرمزی را در بخش ۹۰ درصد كشید و گفت اینجا خط قرمز ماست. او گفت خط قرمزها از جنگ جلوگیری می‌كنند! پس از این سخنرانی افراد مختلفی تصویر نتانیاهو در حال كشیدن خط قرمز را ویرایش كردند و آن را در شبكه اجتماعی توییتر به سخره گرفتند.
در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز نتانیاهو در مصاحبه‌ای با شبكه بی‌بی‌سی فارسی مدعی شد: «من فكر می‌كنم اگر مردم ایران آزاد بودند، شلوار جین می‌پوشیدند، به موسیقی غربی گوش می‌دادند و انتخاباتی آزاد می‌داشتند.» در واكنش به این سخن او، تعدادی از ایرانیان تصاویری از خود در حالی كه شلوار جین پوشیده‌اند را در شبكه اجتماعی توییتر ارسال كردند.
 
 تنفس مصنوعی به تروریست‌های تكفیری
 
تاسیس داعش در منطقه (با كمك آمریكا و عربستان سعودی) یكی دیگر از اقدامات نتانیاهو محسوب می‌شود. این اقدام، در سال ۲۰۱۳ میلادی و با استقرار بقایای القاعده و گروه‌های تروریستی در مناطقی از سوریه و عراق عینیت كامل یافت. در بین سال‌های ۲۰۱۳ میلادی تاكنون، اخبار زیادی از ارتباط مستقیم اعضای داعش و سازمان جاسوسی موساد و برخی نزدیكان نتانیاهو منتشر شده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی و در اوج نبرد جبهه مقاومت با تروریست‌های تكفیری در سوریه و عراق، هكرها، موفق شدند به رایانه‌های شماری از كارمندان امنیتی رژیم صهیونیستی دست یابند.‌ براساس گزارش روزنامه الاخبار (كه به گزارشی جنجالی در بحبوحه نبرد در سوریه و عراق تبدیل شد)، این اسناد ثابت كردند كه برخی كارمندان امنیتی موساد، با دستور و حمایت نتانیاهو وظیفه داشته‌اند ضمن تسلیح غیرمستقیم اعضای گروه‌های  تروریستی مسلح، مانند داعش و جبهه النصره، رهبران آنها را نیز مورد حمایت قرار دهند.
 
در یكی از اسناد، درباره قراردادی تسلیحاتی صحبت شده بود كه رژیم صهیونیستی سعی داشت آن را در پراگ، پایتخت چك، برای گروه موسوم به الجبهه‌الاسلامیه و همچنین گروه‌های جندالشام و جبهه النصره امضا كند.
 
 ۴ شكست در برابر مقاومت فلسطین
 
در سال ۲۰۱۲ میلادی، رژیم اشغالگر قدس به دستور نتانیاهو، جنایت گسترده‌ای را علیه غیرنظامیان فلسطینی آغاز كرد. پس از ترور الجعبری، معاون فرمانده گردان‌های عزالدین قسام - شاخه نظامی حماس - رژیم صهیونیستی كه این عملیات را دستاورد بزرگی برای خود می‌دانست، حملات گسترده هوایی علیه نوار غزه را آغاز كرد تا بلكه بتواند مقاومت را نابود كند! اما حماس و جهاد اسلامی در نبردی هشت روزه، رژیم اشغالگر قدس را وادار به عقب‌نشینی كردند. در این نبرد، برای نخستین بار گروه‌های مقاومت تل‌آویو را هدف شلیك موشك‌های فجر ۵ قرار دادند كه وحشت زیادی در میان صهیونیست‌ها ایجاد كرد.
در سال ۲۰۱۴ میلادی، نتانیاهو دومین جنگ را با هدف نابودی مقاومت فلسطین آغاز كرد. رژیم صهیونیستی آغازگر نبرد هوایی با فلسطینیان و بمباران غزه در این جنگ بود. در مقابل، رزمندگان حماس پس از هشدار درخصوص استمرار جنایات رژیم اشغالگر قدس و بی‌نتیجه بودن این هشدارها، عملیات بنیان المرصوص را آغاز كردند. در این نبرد ۵۱ روزه، نزدیك به ۲۲۶۰ شهید و نزدیك به ۱۱ هزار مجروح بر جای گذاشت. كودكان و زنان بخش زیادی از شهدا را تشكیل دادند به نحوی كه خبرها از شهادت ۵۰۰ كودك و بیش از ۲۵۰ زن حكایت داشت. رژیم صهیونیستی تعداد نظامیان كشته‌شده در جنگ غزه را ۶۴ نفر اعلام كرد، این در حالی است كه برخی منابع مانند پایگاه پانورما، اعلام كرد كه در این نبرد، بیش از ۶۰۰ نظامی صهیونیست به هلاكت رسیده‌اند. نتانیاهو در این نبرد نیز نتوانست به هیچ‌یك از اهداف اولیه خود دست پیدا كند.
در سال ۲۰۱۹ میلادی، نتانیاهو بازی خطرناك دیگری را در تقابل با مقاومت فلسطین آغاز كرد، اما این نبرد فقط دو روز به طول انجامید! صبح روز چهارم می‌‌۲۰۱۹ میلادی، رژیم صهیونیستی به مناطقی دیگر در نوار غزه حمله كرد و مقاومت با شلیك صدها راكت و موشك به این حملات پاسخ داد، به گونه‌ای كه نظامیان ارشد صهیونیستی به نتانیاهو درخصوص ادامه نبرد با مقاومت هشدار دادند و سرانجام با وساطت دو كشور مصر و قطر و همچنین سازمان ملل متحد، پس از ناكامی مطلق رژیم صهیونیستی در این نبرد، آتش‌بس در نوار غزه برقرار شد.
 
سرانجام امسال، در سال ۲۰۲۱ میلادی، نتانیاهو با هدف ایجاد وضعیت اضطراری در سرزمین‌های اشغالی و تمدید دوران نخست‌وزیری خود، نبرد دیگری را علیه فلسطینیان آغاز كرد. در این جنگ ۱۲ روزه، صدها كودك و زن بیگناه در غزه به خاك و خون كشیده شدند.
 
در مقابل، رزمندگان مقاومت با موشكباران گسترده تل‌آویو و حیفا و درهم شكستن سامانه گنبد آهنین در اراضی اشغالی، سخت‌ترین ضربات را به صهیونیست‌ها وارد و ده‌ها نفر از نظامیان رژیم اشغالگر قدس را نیز به هلاكت رسانده یا زخمی كردند. این جنگ نیز در نهایت با اعلام آتش‌بس از سوی رژیم صهیونستی پایان یافت. بسیاری از تحلیلگران، شكست اخیر رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزه در مقابل حماس و جهاد اسلامی را به مثابه آخرین تیر بر پیكر نتانیاهو تفسیر كرده بودند.

 برگزاری جشن پایان نتانیاهو در تل‌آویو
 
گروهی از صهیونیست‌ها شب گذشته بعد از آن كه كنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به نفتالی بنت رای اعتماد داد و او به عنوان نخست‌وزیر جدید این رژیم سوگند یاد كرد، برای گرفتن جشن پایان دوره نتانیاهو به خیابان‌ها آمدند. به گزارش اسپوتنیك، طبق تخمین رسانه‌های محلی صهیونیستی، هزاران نفر در میدان رابین تل‌آویو جمع شدند و رفتن نتانیاهو بعد از ۱۲ سال نخست‌وزیری را جشن گرفتند.
براساس آنچه تحلیلگران می‌گویند، انزوای رژیم اشغالگر قدس در نظام بین‌الملل، شكست‌های متعدد منطقه‌ای تل‌آویو، ناكامی چهارباره نتانیاهو در برابر حماس و جهاد اسلامی در نبردهایی كه از سال ۲۰۱۲ تاکنون صورت گرفته است، فساد مالی نتانیاهو و تنش‌های داخلی در اراضی اشغالی، جملگی سبب شد تا بسیاری از صهیونیست‌ها نیز از سقوط نتانیاهو استقبال كنند.


محاكمه نتانیاهو به اتهام مفاسد مالی
 
با پایان یافتن دوران نخست‌وزیری نتانیاهو و به دلیل پایان مصونیت سیاسی، زمینه برای محاكمه وی فراهم شده است. دریافت رشوه،‌ كلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی سه اتهام بزرگی است كه پس از بررسی پرونده‌های قضایی به وی وارد شده است. پرونده موسوم به «۱۰۰۰» بنیامین نتانیاهو را به دریافت هدایایی به ارزش بیش از ۱۰۰ هزار دلار از آرنان میلشان، تهیه‌كننده اسرائیلی هالیوود، نیز سیگارهای لوكس و گرانقیمت از جیمز پكر، كارآفرین و سرمایه‌دار استرالیایی متهم می‌كند.  آرنان میلشان و جیمز پكر هر دو موارد مطرح‌شده در این پرونده را انكار كرده‌اند. دادستان كل در این پرونده قصد دارد برای نتانیاهو كیفرخواستی با اتهام‌های تقلب و سوء‌استفاده از اعتماد صادر كند. به گفته دادستان، در این پرونده اتهامی متوجه میلشان، تهیه‌كننده هالیوود نیست.   پرونده «۲۰۰۰» نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونستی را متهم می‌كند كه در ازای جلب و دریافت پوشش مناسب رسانه‌ای، با صاحب امتیاز روزنامه یدیوت آهارنوت وارد مذاكره شده است. مذاكرات حصول توافقی را مدنظر داشته كه براساس آن روزنامه یاد‌شده، به نفع آقای نتانیاهو عمل كند و نخست‌وزیر نیز در ازای آن با بخشنامه‌ای مانع رشد و پیشرفت نشریه رقیب شود. موارد اتهامی مدنظر در كیفر خواست دادستان بر ضد نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در این پرونده ارتشاء و سوء‌استفاده از اعتماد عنوان شده است. همچنین وی در پرونده موسوم به «پرونده ۳۰۰۰» در باره خرید زیردریایی‌ها و كشتی‌های جنگی از آلمان به طور غیرقانونی كه طی چند ماه گذشته آغاز شده است، مورد بازجویی قرار خواهد گرفت. در نهایت، پرونده موسوم به «۴۰۰۰»، مهم‌ترین پرونده اتهامی نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس است كه وی را متهم به پرداخت رشوه و تضاد منافع می‌كند. براساس گزارش شبكه یورونیوز، به موجب این پرونده نتانیاهو متهم است در ازای جلب حمایت رسانه‌ای یك پایگاه خبری، حدود ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات مالی در اختیار شركت «بیزك»، بزرگ‌ترین شركت مخابراتی اسرائیل قرار داده است. دادستان كل اسرائیل قصد دارد برای نخست‌وزیر رژیم صهیونستی درخصوص این پرونده، كیفرخواستی به موارد اتهامی فساد، تقلب و سوء‌استفاده از اعتماد صادر كند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین