جلیلی: کادر درمان کشور ربات نیستند/ رئیس جمهور سلامت را فقط از وزارت بهداشت نخواهد

سیاسی،   4000325047

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: یکی از بحث‌هایی که در نظام سلامت و نقش رئیس جمهور خیلی اهمیت دارد این است که رئیس جمهور سلامت را فقط از وزارت بهداشت نخواهد و به همه دستگاه ها برای ارتقای سلامت کشور ماموریت بدهد.

جلیلی: کادر درمان کشور ربات نیستند/ رئیس جمهور سلامت را فقط از وزارت بهداشت نخواهد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در دیدار خود با کادر درمان بیمارستان شهدای هفتم تیر شهرری در خصوص مشکلات مطرح شده کادر درمان در این جلسه، گفت: وقتی که کشور ما درگیر جنگ تحمیلی شد برخی نیروهای مسلح وظیفه داشتند که از امنیت کشور دفاع کنند، اما همه کشور باید به کمک آنها می آمدند تا آنها بتوانند امنیت را محقق کنند سلامت نیز به همینگونه است اگر بخواهیم سلامت آحاد جامعه ما تامین شود فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست و همه دستگاه ها باید بسیج شوند و مقدمات سلامت را فراهم کنند تا جامعه سالم شکل بگیرد.


وی با اشاره به اینکه وزارتخانه های دیگر نیز در امر سلامت دخیل هستند، خاطرنشان کرد: وقتی بخشهای دیگر کار لازم و وظیفه شان را به موقع انجام ندهند همه بار به دوش بخش سلامت خواهد افتاد  صداوسیما، آموزش و پرورش، وزارت کشاورزی، وزارت صنعت و... همگی می‌توانند در نظام سلامت کشور نقش ایفا کنند و در ارتقای آن موثر باشند. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی از بحث‌هایی که در نظام سلامت و نقش رئیس جمهور خیلی اهمیت دارد این است که رئیس جمهور سلامت را فقط از وزارت بهداشت نخواهد و به همه دستگاه ها برای ارتقای سلامت کشور ماموریت بدهد در این هشت سال توفیق داشتم جلسات متعددی را با دوستان در بخش سلامت داشته باشم و عقیده دارم باید یک نگاه ویژه به سلامت کشور بشود  موضوع بعدی این است که آیا باید تمرکز را روی درمان بگذاریم یا روی پیشگیری؟ ما از ابتدای انقلاب چند طرح در نظام سلامت داشته ایم که شاید موفقترین آن ایجاد شبکه بهداشت بود که گسترش آن موجب ایجاد بحث سلامت در روستاها شد و برکات و آثار آن موجب کمتر شدن بار سنگین این بخش از روی دوششان شد. 

جلیلی در ادامه سخنان خود در جمع کادر درمان گفت: اگر بتوانیم در همه عرصه های سلامت سرمایه گذاری کنیم حتما فشار از روی کادر درمان کمتر خواهد شد  توفیقاتی که کشور طی چهل سال گذشته امید به زندگی را از 50 ساله  70 سال برساند و مرگ و میر نوزادان را به صورت چشم‌گیری کاهش دهد حاصل چنین طرح‌هایی است اما این به این معنا نیست که آنچه در عرصه درمان بیماری‌ها صورت می‌گیرد نادیده گرفته شود و به آنها پرداخته نشود. طی یک سال و نیم گذشته شاهد این بودیم که کادر بیمارستان‌های ما یک حماسه آفریدند و نشان دادند حاضرند جانشان را برای سلامت دیگران درمعرض خطر قرار داند. 

وی ضمن اشاره به ادای احترام به شهدای سلامت به ویژه شهید شهرستانی که از بیمارستان شهدای هفتم تیر شهرری بود، خاطرنشان کرد: عرصه بهداشت کشور باید جدی گرفته شود و در میان آنها یکی از مهمترین بحثها هماهنگی بین کادر درمان است  لذا اگر می خواهیم نظام سلامت ما موفقیت کسب کند ایجاد توان و انگیزه است  اگر انگیزه را از بین ببریم یا ان را کاهش بدهیم حتما این موفقیت به دست نخواهد آمد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه کادر درمان کشور رباط نیستند، گفت: کادر درمان ما با همه رشادت ها و توانمندی های خود کار می کنند اینکه ما در هر شرایطی به آنها بگوییم شما باید بیشتر کار کنید طبیعتا شاید آنها همه توان خود را بگذارند اما نتیجه لازم آنطور که باید نخواهد شد. مثلا دستیاری که امروز صبح تا ظهر سرکار می‌آید بعد هم کشیک تا صبح شروع می‌شود باز صبح باید باشد تا فردا ظهر؛ خب این یک انسان است با یک کار سخت شما از این شخص می خواهید که بیش از 36 ساعت یک سره سر کار باشد هرچقدر هم او با انگیزه لازم باشد حتی عرصه نظامی هم اینگونه نیست.

جلیلی ادامه داد: اگر به کادر درمان خود نگاه اینگونه داشته باشیم معلوم است که به سرمایه‌ای که برای آینده کشور است فشار خواهد آمد؛ در بخش پرستاری هم همین است اگر به پرستاران مدام بگوییم که کار کند و به نکاتی که گفتم توجه نداشته باشیم هم به جامعه و هم سلامت آن کمک نکردید و هم به عزیزانی که با تمام وجود در این عرصه کار می کنند  لذا دولت نباید در این خصوص بی تفاوت باشد. 

وی در خصوص کادر درمان اذعان داشت: با یک جامعه انسانی سروکار داریم که اتفاقا موضوع آنها نیز انسان است نه یک ماشین صنعتی و کالا؛ باید امکانات را به نحوی ارتقا دهیم که این نیروی انسانی احساس کند با انگیزه های او را درک می کنیم و شرایط را برایش فراهم کرده ایم. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کار دولت باید این باشد که برای همه بخشهای کادر درمان از پرستاری، پزشکی، پیراپزشکی و ... برنامه داشته باشد. زمانی که معاون وزارت امور خارجه بودم آمریکایی‌ها درخواست داشتند که موفقیت‌های شبکه‌های بهداشت ما را بررسی کنند و از موفقیت های آن الگو بگیرند. خب وقتی که یک طرح خوب باشد همه روی خوب بودن آن اذعان دارند. طرح تحول سلامت انصافا طرح نادرستی بود و ایرادات جدی به آن وارد بود. ما اگر می‌خواهیم به نظام سلامت توجه کنیم فقط افزایش بودجه آن کافی نیست. شما می‌بینید شاید بودجه هم اضافه شود اما نه در نظام سلامت و نه در افرادی که در آن مشغول فعالیت هستند احساس رضایت دیده نمی‌شود. 

جلیلی با اشاره به اینکه ممکن است بعضی از افراد در کادر درمان بگویند دیگر انگیزه کافی برای ادامه خدمات رسانی ندارند، گفت: طرح هایی که برای کادر درمان و نظام سلامت کشور درنظر می گیریم باید دربرگیرنده همه باشد نه فقط یک بخش خاص که همه بتوانند احساس رضایت کنند و این انگیزه را داشته باشند در آن طرح مشارکت جدی و موثر داشته باشند. در این صورت خروجی آن ارتقای نظام سلامت کشور خواهد بود. اگر شما آمدید برای پزشک عمومی احترام قائل شدید و نظام ارتقاء درنظر گرفتید این نشان می‌دهد که همه بار کادر درمان روی بخش تخصص نیست و هم کادر تخصص می‌تواند کارخود را انجام دهد و هم بخش عمومی می‌تواند انگیزه لازم را برای خدمات رسانی داشته باشد.  گروهی که در عرصه سلامت کشور کار می‌کنند پس از شیوع کرونا نشان دادند که در هر حالی خدمات رسان عرصه سلامت هستند و کار آنها یک کار پرمخاطره از لحاظ روحی روانی و جسمانی است و شما نمی‌توانید اینها را نادیده بگیرید. 

وی با اشاره به اینکه جامعه نظام سلامت فقط شامل کادر آنها نمی شود بلکه خانواده آنها را نیز شامل می شود، خاطرنشان کرد: فردی که در کادر سلامت مشغول فعالیت است وقتی می‌تواند اثرگذار باشد که خانواده او نیز آرامش لازم را داشته باشد. به همین خاطر برای برخی امکانات رفاهی آنها باید فکری بشود. ما در همین طرح "سفر" که آن را بررسی کردیم این مسئله را مورد توجه قرار داده‌ایم. وقتی بودجه را سه برابر کنید اما پشت آن فکر نباشد نتیجه لازم را نخواهد گرفت. همه دیدید که بودجه طی سالهای گذشته افزایش پیدا کرد اما مردم از وضع موجود ناراضی هستند. عرض من این است که اگر دولت مدعی است که قصد جهش و ارتقای کشور را دارد این جهش و ارتقا فقط شامل صنعت و فناوری نمی‌شود؛ بلکه یکی از مهمترین جهش ها در ارائه خدمات به مردم است. این است که مردم احساس کنند بخش‌های دولتی مثل بخش سلامت و خدماتی که بخش پیشگیری و درمان به آنها ارائه می‌دهند ارتقای جدی پیدا کرده است. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه بخش‌های کشور باید در موضوع سلامت ماموریت پیدا کنند و هرچقدر بیشتر به این ماموریت‌ها اهتمام داشته باشند فشار از روی نظام سلامت کشور کاسته می‌شود. همچنین در بخش درمان باید همه کادر و همه کسانی که زحمت کش این عرصه هستند درنظر گرفته شود. یک زمانی ما در عرصه فلان کالا دلالی داشتیم و می گفتند دلال‌ها نمی گذارند به دست مردم برسد؛ حالا چیزی تحت عنوان نیروی شرکتی ایجاد شده و اینها شبیه دلالانی شدند که جلوی کادر اصلی درمان که خدمات رسان هستند را می‌گیرند. وظیفه وزارت بهداشت است که برای این قضیه برنامه جدی داشته باشد. ما نیز با کمک خود شما در کارگروه نظام سلامت بررسی هایی داشتیم که چگونه نظام سلامت ما هم ارتقای سطح داشته باشد و هم برای کادر سلامت و مردم عادلانه باشد؛ ان‌شاءالله که این برنامه‌ها بتوانند دنبال شوند و هم مردم از برکات نظام سلامت برخوردار شوند و هم عزیزانی که در این عرصه فعال هستند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین