اسماعیلی: صدور قرار تامین برای برخی متهمین پرونده فایل صوتی ظریف

سیاسی،   4000325042

سخنگوی قوه قضائیه در چهل و پنجمین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های جمعی، آخرین جزئیات دستگاه قضا را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران در این حوزه پاسخ داد.

اسماعیلی: صدور قرار تامین برای برخی متهمین پرونده فایل صوتی ظریف

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در ابتدای این نشست گفت: دهه کرامت تداعی کننده عزم، اراده، قاطعیت و تحول آفرینی زنان بزرگ و بانوان آسمانی در حمایت از حق و حقیقت در جهان بشریت است.

به گزارش مهر، وی گفت: انتخابات یعنی احقاق حق و ستاندن حق خویش، عدم حضور در انتخابات خواست دشمن و ضرر و خسارت محض است؛ اما مردم ایران نشان دادند که در نا امید کردن دشمن حماسه ساز هستند و ید طولانی در نا امید کردن دشمنان نظام و انقلاب دارند و ان شاء الله در جمعه این هفته مردم با حضور حماسی و آگاهانه خویش حماسه‌ای دیگر خلق و دشمنان را ناامید می‌کنند.

اسماعیلی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر دعوت مردم برای شرکت در انتخابات افزود: اینجانب به عنوان کسی که ممکن است برخی از افراد جامعه برای کلامم ارزش قائل باشند، مصرانه از تمام شهروندان دعوت می‌کنم در انتخابات ۲۸ خرداد ماه حضور پیدا کنند.

سخنگوی دستگاه قضا ضمن تبریک هفته قوه قضائیه به تشریح عملکرد شوراهای حل اختلاف پرداخت و گفت: در سال ۹۹ حدود ۴ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۱۸۳ پرونده را رسیدگی کردند که این عدد نسبت به پرونده‌های سال گذشته با رشد ۱۶ درصدی مواجه بوده است، یعنی عملکرد شوراهای حل اختلاف در سال ۹۹ چیزی حدود ۱۶ درصد بیشتر از عملکردشان در سال ۹۸ بوده است.
وی ادامه داد: قریب به یک میلیون پرونده منتهی به صلح و سازش شده است و از مجموع پرونده‌های مطروح حدود ۳۱.۵ درصد از پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شده است که این پرونده‌ها حدود ۲.۵ درصد افزایش داشته است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: برای ۱۳ هزار و ۸۹۰ نفر از پرسنل شورهای حل اختلاف پوشش بیمه‌ای برقرار شد و ۷ هزار نفر از پرسنل شوراهای حل اختلاف تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به تدوین قانون جدید شوراهای حل اختلاف گفت: با جلسات متعدد این قانون تدوین و به دولت و بعد به مجلس ارسال و در نهایت به تصویب رسید که شورای نگهبان نسبت به برخی از بند و ماده‌های این قانون ایراد گرفت که اصلاحیات انجام شده است.

وی با اشاره به عملکرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: از مهمترین ویژگی‌های این معاونت این است که معاونتی مردم محور است و در ارتباط با مردم و نهادهای مردمی فعالیت می‌کنند. مردم در سامانه سجام که متعلق به این معاونت است ۶۱ هزار و ۷۲۲ گزارش به ثبت رسانده‌اند همچنین هزار و ۷۰۰ هسته تخصصی ارتباط مردمی را ساماندهی کرده و ۳۷۵ نهاد مردمی و سمن جذب همکاری با این معاونت شده‌اند.

اسماعیلی افزود: برای ۳۹ هزار و ۵۷۹ نفر از اعضا این سمن‌ها بانک اطلاعاتی تشکیل شده است؛ همچنین ۱۲۷ هزار و ۱۴۱ نفر را به عنوان دیده‌بان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در کشور جذب و شناسایی کرده تا بتواند با اتکا به این بدنه مردمی پیشگیری از وقوع جرم را قوی‌تر کند.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: هزار و ۱۵۶ مشاور در دادگاه‌های اطفال و نوجوانان حضور پیدا کردند و ۷ هزار و ۵۸۰ مشاوره در پرونده‌های قضائی به قضات ارائه دادند، همچنین با پیگیری این معاونت صلح و سازش و بازگشت مجدد به زندگی در ارتباط با ۴۱۱ زوج طلاق انجام شده است.

وی ادامه داد: ۵۸۸ پرونده مربوط به اطفال و نوجوانان به صلح و سازش رسیده است؛ همچنین معاونت اجتماعی قوه قضائیه در ۲ هزار و ۹۳۷ پرونده میانجی‌گری شده است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دیگر دادگاه‌های مفاسد اقتصادی علنی نیست، خاطرنشان کرد: رسیدگی به این پرونده‌ها در اولویت فعالیت‌های ما است، هیچ تغییری در روند رسیدگی‌ها انجام نشده و با قاطعیت انجام می‌شود؛ یک بخشی از دادگاه‌ها تحت‌الشعاع انتخابات قرار گرفته است اما این امر با قوت در حال انجام است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در پرونده مربوط به مؤسسه ولیعصر و توسعه البرز رسیدگی‌ها انجام و حکم نهایی صادر شد؛ در پرونده مؤسسه ولیعصر حسن قربانی و مهدی بهرامی حسن آباد و محسن حاتمی نژاد به جرم مشارکت در اخلال نظام اقتصادی محاکمه شدند.

وی با اشاره به بخش دوم پرونده کیمیا خودرو گفت: دلینا فتاحی نیا، مهدی فتاحی نیا و مرتضی فتاحی نیا محکوم شدند. دلینا فتاحی نیا به ۲۰ سال حبس، جزای نقدی و محرومیت از خدمات دولتی، مهدی فتاحی نیا به ۲۱ سال حبس، مرتضی فتاحی نیا به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

اسماعیلی با اشاره به پرونده صدرا نفت سپاهان با داشتن ۱۷۰۰ شاکی گفت: رسیدگی به این پرونده انجام شد و فردی که با تشکیل یک صندوق سرمایه‌های کلانی را جلب کرده بود و به تحمل ۲۰ سال حبس، ضبط اموال محکوم شد و از محل اموال ابتدا مطالبات مردم پرداخته خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: دادگاه پرونده حسن رعیت هم در حال برگزاری است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توسط برخی از کاندیداها در مناظرات گفته شد علت تعطیلی واحدهای دولتی که توسط قوه قضائیه بازگشایی شدند احکام قوه قضائیه بوده است، گفت: بارها گفته‌ایم به لحاظ وظیفه حاکمیتی و اجابت رهنمودهای مقام معظم رهبری حمایت از واحدهای تولیدی در دستور کار ما است و ادعایی که گفته شد خود واحدهای قضائی آن‌ها را تعطیل کردند درست نیست و ۱ درصد واحدها پرونده قضائی داشتند و در همین پرونده‌ها هم ما به سراغ تعطیلی نرفتیم بلکه مدعیانی داشتند و نظام بانکی علیه آن‌ها طرح دعوا کرده است و قوه قضائیه در مقام رسیدگی بانک‌های طلبکار وارد عمل شده است.

اسماعیلی ادامه داد: حدود ۹۹ درصد واحدهای تولیدی رأی قبلی قضائی نداشتند، قوه قضائیه ۲ هزار واحد تولیدی را راه اندازی کرد؛ در ایلام ۵۶ واحد، تهران ۵۲ واحد تولیدی با ۶ هزار و ۴۱۴ کارگر، در خراسان رضوی ۱۷۳ واحد، در فارس ۱۳۵ واحد، قزوین ۶۲ واحد و در گیلان ۷۸ واحد تولیدی راه اندازی شدند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به این واحدها گفت: سبلان پارچه اردبیل، شیر وارنا ورامین، آلومینیوم پارس ساوه، ایران ترانسفو، شرکت سیلندر امید فردا گیلان، کشتارگاه مرغ مانشت، کلوچه شاداب مهر از جمله این واحدها بودند.

وی ادامه داد: در سفر به استان فارس از برخی از واحدها بازدید شد و اینها واحدهایی هستند که از طریق بانک‌های طلبکار تعطیل شدند و ریاست قوه قضائیه دستور داد این واحدها بازرسی شدند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی ادامه داد: سازمان قضائی نیروهای مسلح اعلامیه رسمی داده است که حکم صادر شده و حکم در دیوان عالی کشور تأیید شده است اما من تعجب می‌کنم چرا برخی از افراد اظهار می‌کنند از این احکام بی خبر هستند!

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت انتشار فایل صوتی وزیر خارجه خاطرنشان کرد: از افراد متعددی تحقیق شده است، برخی از افراد ممنوع‌الخروج شده‌اند و برای برخی از افراد قرار تأمین صادر و با قید این قرار آزاد هستند، به محض اینکه پرونده نهایی شود نتیجه گیری های کلی را اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره حکم پرونده ۱۱ متخلف بانک مرکزی و شهرداری سابق اظهار کرد: من درباره تمام این ۱۱ نفر توضیح دادم که قوه قضائیه برای آن‌ها اقدامات خوبی انجام داده و برخی از محکومین آن‌ها در زندان هستند و مطالبات بانک‌ها وصول شده است در مجموع با پیگیری قوه قضائیه بالغ به ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها وصول شده قوه قضائیه بیکار ننشسته و گفتم این‌ها اقداماتی است که توسط قوه قضائیه انجام گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره رأی دیوان عالی کشور و وقف جنگل‌های آق مشهد گفت: این پرونده رسیدگی شده بود و با گزارش رئیس دادگستری اعاده ماده ۴۷۷ شد و رأی موقوفه بودن این جنگل نقض شد و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد و هنوز رأی ابلاغ نشده است.

اسماعیلی درباره پرونده تعاونی فرشتگان گفت: این پرونده کثیر الشاکی است و به شعبه ویژه رسیدگی اخلال در نظام اقتصادی ارسال شده و خوشبختانه به موازات کار قضائی سعی می‌کنیم اموال را شناسایی کنیم و استرداد طلب طلبکاران را انجام دهیم و بانک مرکزی همکاری‌های خوبی داشته و خط اعتباری ۵ هزار میلیارد تومانی تخصیص داده است و از محل این خط اعتباری تسویه مطالبات طلبکاران انجام شده و تقریباً ۱۹۰ مورد از طلبکاران بزرگ باقی مانده و نسبت به تسویه مطالبات این افراد اقدام می‌شود.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مربوط به پرونده هواپیمایی اوکراین افزود: در ارتباط با این پرونده و آن چیزی که از اعلام موضوع دولتمردان کشور اوکراین نقل شده است مجدد اعلام می‌کنم که مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع مراجع قضائی جمهوری اسلامی است، یکی از رسیدگی‌های فنی، دقیق، کارشناسانه و همه جانبه انجام شده، کیفرخواست پرونده به دادگاه ارجاع داده شده و ان شاء الله به زودی جلسات دادگاه برگزار می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به موضوع پرداخت غرامت که زودتر از رأی دادگاه در حال انجام است، گفت: این از خوبی دستگاه قضائی ما است که قبل از حکم طلب طلبکاران را پرداخت می‌کنیم؛ در قوانین پیش بینی شده است در برخی از حوادث و سوانح قبل از اینکه رأی دادگاه صادر شود، در همان ابتدای امر ۵۰ درصد و در برخی موارد صد در صد دیه یا غرامت پرداخت شود.

وی ادامه داد: مایه تأسف است کشورهایی از حقوق بشر و دموکراسی می‌زنند هم وطنان ایرانی مقیم کانادا را که حدود ۵۰۰ هزار نفر هستند را از حق طبیعی خود که رأی دادن است محروم می‌کنند و آنها را مجبور می‌کنند که بروند در کشورهای همجوار رأی بدهند این یک اقدام غیر حقوقی است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح مجازات در طرح تحول قوه قضائیه و تدابیر دستگاه قضا در این امر بیان کرد: در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته به موجب طرح نمایندگان مجلس و کاهش مجازات حبس بخشی از دغدغه‌ها کاهش یافت و بخشنامه قوه قضائیه در استفاده حداکثری مجازات حبس بود و در خصوص مجازات‌های جایگزین در سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بودیم.

وی ادامه داد: توسعه پابندهای الکترونیک از جمله اقدامات دیگر بود و به حدود ۳ هزار نفر افزایش یافته است و با تأمین اعتبار صورت گرفته ۲۰ هزار پابند الکترونیک در خط تولید قرار دارد و در جهت حمایت از خانواده زندانیان در لایحه بودجه پیش بینی‌هایی انجام شده و با راه اندازی سامانه حمایت برای خانواده‌های زندانیان با دستگاه‌های مختلف اقداماتی صورت گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد شکایت انتخاباتی در سامانه سجام ثبت شده است، گفت: هزار و ۳۷۳ گزارش مردمی در ارتباط با تخلفات انتخاباتی در سامانه سجام ثبت شده است، اقدامات مؤثری در مورد این گزارشات انجام شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برخوردی با تبعه چینی که اقدام به انتشار عکس و فیلم‌های دختران ایرانی کرده است می‌شود، گفت: بعد از حادثه‌ای که رخ داد و فیلم‌هایی که در فضای مجازی در ارتباط با این موضوع منتشر شد، قوه قضائیه با همکاری ناجا ورود کرد و موفق شدیم این فرد شناسایی کنیم و یکی از همدستان او را هم شناسایی و دستگیر کنیم، این پرونده دو متهم دارد و در چارچوب ضوابط قانونی در حال اجرا است، برای اینکه این افراد قبل از رسیدگی از کشور خارج نشوند -چون که با قید وثیقه آزاد هستند- ممنوع‌الخروج شدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز جمعه انتخابات ریاست جمهوری است و آیا در زندان‌ها صندوق رأی فرستاده می‌شود و آیا زندانیان حق رأی دارند یا خیر گفت: شرکت در انتخابات هم حق همه ایرانیان و تکلیف آن‌ها است و تفاوتی نمی‌کند این هم وطن کجا است تعدادی از هموطنان در زندان هستند و حق رأی دارند و تمهیدات لازم اتخاذ شده و از آنجایی که شرکت در انتخابات نیازمند اصل شناسنامه است به زندانیان ابلاغ شده تا شناسنامه آن‌ها به زندان بیاید و بتواند در انتخابات شرکت کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که احراز هویت رکن اصلی است و این احراز هویت توسط برخط انجام می‌شود مقدمات لازم این کار صورت گرفته است و هماهنگی لازم برای اعزام صندوق به زندان‌های سراسر کشور انجام شده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره هزینه انتقال سند اظهار کرد: در املاک هم این موضوع وجود دارد و هزینه‌هایی که در دفاتر گرفته می‌شود شامل مالیات، عوارض و موارد مختلف است و طبیعی است قیمت در مالیات تأثیر دارد و پیش بینی شده در بسیاری از مشاغل حق التحریر و مشاغل هم درصدی از کالا گرفته می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه آخرین موضع دستگاه قضا در ارتباط با ترک فعل در موضوع قطع برق و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن و برخی کم کاری‌ها در حوزه تأمین برق مورد نیاز کشور را تشریح کنید، اظهار کرد: این موضوع ترک یکی از مهم‌ترین مباحث در دوره تحول است، معمولاً مجرمین تحت تعقیب قرار می‌گرفتند اما در این دوره قوه قضائیه برای افرادی و مدیرانی که ترک فعل کرده‌اند هم قرار صادر می‌شود و تحت تعقیب قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: از نمونه تحت تعقیب قرار گرفتن مدیران می‌توانم به حادثه سیل شیراز اشاره کنم که در این پرونده حتی برای مدیران متخلف قبلی هم قرار صادر شد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: قرار است تا در کنار دادسرای کارکنان دولت یک دادسرا هم تشکیل دهیم برای افرادی که باید به دلیل ترک فعل به جرم آنها رسیدگی شود، با تشکیل این دادسرا قطعاً اقدامات خوبی در زمینه ترک فعل انجام می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه به بازرسی سازمان بازرسی کل کشور در موضوع قطع برق اشاره کرد و گفت: پرونده قطع برق به بازرسی کل کشور ارجاع داده شده است، هنوز نتیجه بررسی‌های این سازمان نهایی نشده است، اگر خروجی این سازمان مستلزم تعقیب برخی از مدیران باشد قطعاً این کار انجام می‌شود و اگر خروجی این سازمان چیز دیگری باشد به سایر احکام قضائی بسنده می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قوه قضائیه در جهت همکاری با دولت راهکارهایی برای حمایت از تولید داشته است یا خیر اظهار کرد: ما معتقد به همکاری بین بخشی هستیم و در جلسات سران قوه و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اقدامات خوبی در راستای هم افزایی انجام گرفته و قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰ هم اقدامات خود را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ما در سال ۱۴۰۰ به همدان سفر کردیم و کارخانه کلوچه کیوان همدان با ورود قوه قضائیه رفع موانع شد و در تمامی واحدهای قضائی حمایت از تولید در حال انجام است.

اسماعیلی تصریح کرد: ان شاالله قرار آینده ما نه در هفته آینده بلکه روز جمعه و پای صندوق‌های رأی خواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین