در نشست خبری مطرح شد؛ همتی: توسعه اقتصادی نیازمند تعامل جدی با دنیاست

سیاسی،   4000325041

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید براینکه با تهاتر نمی‌شود کشور را اداره کرد، گفت: ما نیاز به تعامل با دنیا داریم.هیچ کشوری در دنیا به رشد و توسعه اقتصادی مناسبی نرسیده مگر اینکه تعامل جدی با دنیا داشته باشد.

همتی: توسعه اقتصادی نیازمند تعامل جدی با دنیاست

عبدالناصر همتی روز سه‌شنبه در نشست خبری در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اظهار کرد: علت ورود من به انتخابات این بود که احساس کردم روند امور اقتصادی کشور و شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در مسیر توسعه پایدار نیست. ما عقب ماندگی‌های جدی اقتصادی داریم و ملت ایران سزاوار این شرایط با منابع عظیم نیست. 

به گزارش ایرنا، نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید استراتژی، تاکتیک و روش‌های رسیدن به هدف را اصلاح کنیم، خاطرنشان کرد: حکمرانی اقتصادی در کشور نامطلوب بوده و به نفع مردم و توسعه نیست. سال‌ها سیاسیون برای کشور تصمیم گرفتند و نتیجه اش این شد که هم اکنون شاهد آن هستیم. حالا اجازه بدهند اقتصاددانان اداره کننده امور باشند و باید در این مدت اصلاحات اقتصادی انجام دهیم. 

همتی در بخش دیگری از این نشست درباره توافق هسته ای گفت: برجام مسئله مهم و مورد تایید نظام هست و مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی هم هست و ایشان هم فرمودند که ما مصمم هستیم برجام اجرایی شود.دولت فعلی هم دنبال آن هست و من امیدوارم آمریکا همانطور که از برجام خارج شده مجدداً برگردد و تعهداتش را اجرا کند و تعهدات آمریکا راستی‌آزمایی شود و ایران هم به تعهداتش پایبند خواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر در دولت فعلی هرچه زودتر حل شود و تحریم‌ها برداشته شود، در مورد توجه و استقبال من است و امیدوارم این اتفاق هر چه سریعتر بیفتد اگر هم در این دولت نشود حتماً جزو اولویت‌های اول من هست که موضوع را پیگیری کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره تاثیرات برجام در مروادات اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی گفت: مشکل کشور ما باید به طور جدی حل شود. ما نیاز به تعامل با دنیا داریم.هیچ کشوری در دنیا به رشد و توسعه اقتصادی مناسبی نرسیده مگر اینکه تعامل جدی با دنیا داشته باشد. ما به سرمایه خارجی، تکنولوژی خارجی و بازارهای صادراتی نیاز داریم.

با تهاتر که نمی‌شود کشور را اداره کرد

همتی تصریح کرد: چیزی که بعضی از دوستان مطرح کرده و می‌گویند با تهاتر کشور را اداره کنیم با تهاتر که نمی‌شود کشور را اداره کرد. در شرایطی که فشار حداکثری دشمن بود ما مقاومت کردیم و تحریم‌ها را خنثی کردیم چون آنها دنبال فروپاشی اقتصاد بودند برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد همه حرف‌هایی که زده می‌شود درست است. بله وظیفه ما بود و ما هم ایستادیم. من خودم در بانک مرکزی بیشترین فشارها را تحمل کردم که این اتفاق نیفتد و خوشبختانه ما پیچ اصلی فشار حداکثری را رد کردیم. ولی اینکه فکر کنیم توسعه با این روش و فقط خنثی کردن تحریم و با تهاتر اتفاق می‌افتد، اشتباه محض است .

وی ادامه داد: کشور در یک شرایط رقابتی با کشورهای مشابه خودمان و کشورهای دیگر در منطقه قرار دارد و ما نمی توانیم با سرنوشت ملت بازی کنیم. بعضی‌ها فکر می‌کنند ملت توسعه و رفاه و آرامش نمی‌خواهند، زندگی نمی‌خواهند. ما نیامدیم فقط صبح تا شب به مردم فشار تحمیل کنیم. اگر قرار بود مردم فشار تحمل کنند که دیگر ما را انتخاب نمی‌کردند.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من می‌گویم اگر می‌خواهیم کشور به شرایط مطلوب وارد شود، باید تعامل داشته باشند شعار من هم تعامل از خانه در خارج است همانطور که با بچه‌هایمان نمی‌توانیم دیالوگ و گفت و گو بکنیم و در داخل جامعه در گفتگو باشیم، در دنیا هم در گفت و گو مشکل داریم.

همتی در ادامه از FATF گفت و گفت: FATFمی‌گوید مبادلات مالی، بانکی و پولی شفاف باشد و وقتی خودمان طرفدار مبارزه با پول شویی و تروریسم هستیم، جای تعجب است که با FATF مخالف می کنیم.ما طرفدار مبادلات اقتصادی جدی با کشورهای همسایه هستیم. 

وی در پاسخ به سوالی که مبنی بر اینکه پیام شما برای بایدن چیست، ادامه داد: سیاست های کلی نظام در ابتدا توسط شورای عالی امنیت ملی به ریاست رییس جمهور  و مقام معظم رهبری تعیین می شود. ابتدا باید ببینیم در ارتباط با برجام و راستی آزمایی چگونه رفتار می کنند. تمام اقدامات آمریکا زنجیره وار در تصمیمات ما تاثیر گذار است. برخورد، نحوه و استراتژی آمریکا با ایران و منطقه را باید مورد سنجش قرار دهیم و اگر در راستای همزیستی با ایران و منطقه باشد ارتباط با آنها مشکلی ندارد.
 
زاکانی یک چهارم نامه افزایش قیمت بنزین من را منتشر کرد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره نامه او برای بنزین ۵ هزار تومانی گفت: دوستانی که در برابر من بودند، پوششی هستند و تا روز آخر همه چیز مشخص می‌شود. دوستانی که نامه را منتشر کردند بهتر است همه آن را منتشر کنند نه یک چهارم آن را، این نامه را به مقام معظم رهبری نوشتم و توسط دولت در زمان لازم اجرا نشد و  اگر می توانند متن نامه را به طور کامل منتشر کنند.

وی تصریح کرد: هدف من رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم و جلوگیری از تورم بود و چون درخواست من را اجرا نکردند نتوانستم تورم و ... را کنترل کنم. من در این نامه گفته بودم با افزایش قیمت بنزین باید یارانه ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند ولی این قسمت اجرا نشد. در این نامه تاکید کرده بودم این نوع مسائل امنیتی و سیاسی است و باید با تدبیر عمل شود ولی اصلا با تدبیر اجرا نشد. دوستان نامه من را کامل منتشر کنند تا مردم بخوانند و قضاوت کنند.

همتی ادامه داد: بخش های زیادی از مردم به سمت صندوق ها آمده اند تا مشارکت کند و رای من جهش کرده است و مردم در حال آمدن به سمت انتخابات هستند تا جریان خاصی نتیجه انتخابات را تعیین نکند. 

وی گفت: امیدواریم نتیجه انتخابات توسط کسانی که سعی کردند نتیجه را از قبل تعیین کنند، مشخص نشود.

همتی ادامه داد: من تاکنون صحبتی با مهر علیزاده نداشته ام. همان روز اول تعهد دادم به مردم که تا آخر انتخابات در صحنه باقی بمانم. من محکم ایستادم تا سرنوشت انتخابات را فردی با بینش اقتصادی تعیین کند. خوشحال می شوم مهرعلیزاده در کنار من بایستد.

وی افزود: دوستان اصلاح طلب گفتند در انتخابات شرکت می کنیم ولی مشخص نیست به چه کسی رای می دهیم . من همان روز اول گفتم مستقل وارد شدم و آمده ام که صدای سوم باشم. بخش عظیمی از اصلاح طلبان در ستادهای من حضور دارند و خوشحال می شوم که جبهه اصلاحات از هم حمایت کنند. افراد شاخصی از اصلاح طلبان از من حمایت کرده اند و هر کس به من کمک کند کمک به آینده کشور کرده است‌ من نگفتم علی دایی و عادل فردوسی پور به من رای دهند من گفتم که این افراد و این نوع تفکر را  قبول دارم. نظر من راجع این دو عوض نمی شود حتی اگر به من رای ندهند. من خواستم بگویم چرا عادل فردوسی پور و بر نامه نودش با هزار نفر  طرفدار چرا باید بخش نشود و حتی صدا و سیما جلوی بخش برنامه های دیگر او را بگیرد. 

مردم از ما رفاه و آزادی و توسعه می‌خواهند

همتی ادامه داد: ما می خواهیم با کشورهای مهم شرق  غرب رابطه داشته باشیم. مردم از ما رفاه و آزادی و توسعه می خواهند.  

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره اصلاح ساختار بودجه گفت: مسئله بودجه مهمترین مسئله کشور ما است و تورم به ساختار بودجه کشور برمی گردد. دو سال پیش رهبر معظم انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه تذکر دادند که توجهی به آن نشد. سال ۱۴۰۰ دولت ۷۰ درصد بودجه را افزایش داد و مجلس ۳۰ درصد آن را افزایش داد. ۵۰ درصد درآمد ناخالص ملی ما تحت پوشش مالیات نیست‌. سال گذشته مالیات ما ۲۵۰ هزار میلیارد بود در حالی که باید ۵۰۰ میلیارد می بود. صادرات انجام می شود ولی ارزش بر نمی گردد. رئیسی گفت همتی به من لیست بدهکاران ۱۰۰ دلاری و ۵۰ دلاری را داده است بله من لیست کامل دادم و رقم های فوق العاده بالاتری هم در این لیست وجود دارد. اسامی ۳۰ درصد ارز برنگشته به کشور توسط صادر کنندگان را به قوه قضائیه دادم چرا پیگیری نمی کنند؟ سامانه نظام جامع مالیاتی ما عملیاتی نشده و کاسبان تحریم سالانه ۱۶ میلیارد سود می کنند و دهک ۱،۲ و ۳ در حال له شدن هستند. 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: این پول ها به سمت برخی افراد خاص می رود و می گویند ما درحال مبارزه با فساد هستیم. دستور رهبری را اجرا می کنم و ساختار تورم را دو ساله اجرا می کنم چون به کسی بدهکار نیستم و با کسی تعامل نکرده ام که در انتخابات پیروز شوم. 

همتی ادامه داد: من مشکلی ندارم با بایدن ملاقات کنم ولی باید به عملکرد آنها هم نگاه کنیم و اگر قرار باشد روند فعلی را داشته باشد اصلا حاضر به ملاقات نیستیم ولی اگر تغییر رویه دهند در چارچوب منافع ملی من مانعی برای ملاقات با بایدن نمی بینم. 

نازمد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برنامه من برای ریاست جمهوری مشخص و تدوین شده است و امروز منتشر می شود. تیمی از متخصصان در زمینه های مختلف در تدوین برنامه های من مشارکت داشته اند. من اعضای کابینه  ام را معرفی نکرده ام و اسامی که اعلام کرده ام سمبلیک و نشانه همکاری بود. نمی دانم چرا از آنها به عنوان اعضای کابینه من نام برده شد. 

اگر اف ای تی اف را تصویب نکنیم سیستم بانکی آسیب می‌بیند

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: حجاب در کشور ما قانون است و وظیفه من اجرای قانون اساسی است. زنان کشور ما اعتقادات و باورهای عمیقی دارند و نباید در زندگی خصوصی و نحوه تعاملات مردم دخالت کنیم. چون باور داریم که زنان از قوه تشخیص برخوردار هستند نباید در امور آنها دخالت کنیم. مورد انتقاد قرار گرفتم که چرا گفته ای به زنان بی حجاب پیامک داده اید، اصلا حق این دخالت ها را نداریم و نباید با اعصاب و روان آنها بازی کنیم. حجاب قانون است و باید رعایت شود و این که دیگران تعیین کنند زنان چگونه بپوشند را اصلا قابل ندارم. نباید تا مقداری حجاب عقب تر رفت به آنها تذکر بدهیم و احضارشان کنیم. شاید با محرم خود و همسر خود در خودرو باشد نباید در حریم خصوصی آنها دخالت کنیم. 

همتی گفت: ذی صلاح ترین فرد برای تعیین مسائل اقتصادی رئیس بانک مرکزی است و اصلا به تصمیمات او توجهی نمی شود. اگر اف ای تی اف را تصویب نکنیم قطعا سیستم بانکی ما آسیب می بیند. حتی در جلسه ای حاضر شدم و دفاعیات خود را بیان کردم و رهبر معظم انقلاب هم از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند این مورد را بررسی کنند ولی آقایان گوش ندادند. ما با کشورهای داریم تحریم را دور می زنیم که خودشان عضو اف ای تی اف هستند. 

همتی گفت: برای تعیین اعضای کابینه ام یک اصل داریم و آن این است که مسئولیت هایی که واگذار خواهیم کرد بر اساس شایستگی خواهد بود و نه بر اساس وابستگی حزبی، من به همین دلیل هنوز اعضای کابینه را انتخاب نکرده ام چون باید روند دموکراتیک را طی کنیم. زنان و برادران اهل سنت می توانند در کنار من در دولت سیزدهم باشند. از دوستان اصلاح طلب خوب و خوش فکر و اساتید دانشگاهی متخصص استفاده خواهم کرد. 

همتی ادامه داد: شایستگی، لیاقت و عدم وابستگی به رانت خوران سه اصل مورد تاکید من برای انتخاب اعضای کابینه آن خواهد بود. 

دوست دارند مردم با اذیت به فضای مجازی وارد شوند

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امنیت و اقتدار منطقه ای یکی از مولفه های قدرت ما است ادامه داد: تاکنون دولت سه بار مذاکره  با عربستان داشته و با تفاهم با همسایگان می توانیم جلوی تفکر و رژیم صهیونیستی را بگیریم. در دوره ترامپ که فشار های آن و سیاست های رژیم صهیونیستی آنها توانستند در منطقه تاخت و تاز کنند ولی این اجازه را بیش از این به آنها نمی دهیم‌. 

همتی ادامه داد:  فضای مجازی بیشتر از اینکه برای سرگرمی باشد بیشتر فضای کسب و کار است. ما باید فضای حقیقی جامعه را درست کنیم و نباید محدودیت اینترنت استفاده کنیم. همه دارند فیلتر شکن استفاده می کنند ولی سوال این است پول استفاده از این فیلتر شکن ها توی جیب چه کسی می رود؟ دوست دارند مردم با اذیت به فضای مجازی وارد شوند.

وی افزود: الحمدالله در انتخابات کسانی که موافق فیلتر بودند مخالف شده اند. جیره بندی کردن اینترنت اصلا معنی ندارد. فضایی ایجاد کرده ایم که باعث بازی با اعصاب و روان مردم شده است. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تلاش من برای تقویت جمهوریت است و به جوانان فقط در حد حرف عمل می کنیم. از نظر اقتصادی در یک دهه گذشته به دلیل تحریم ها سرمایه گذاری در کشور منفی بوده و رشد اقتصادی سالی نیم درصد بوده است. فرصت شغلی نتوانسته ایم برای جوانان ایجاد کنیم. جوانان ما نیاز به اوقات فراغت دارند و وقتی ساعت ۱۱ شب جلوی جوانی را می گیریم که کجا می روی تعجب برانگیز است. هیچ جای دنیا این خبرها نیست. 

همتی گفت: از نظر فضای کسب و کار پایین هستیم، از نظر اجتماعی به مردم فشار می آوریم و چطور باید به مردم امیدوار باشیم. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین