خداحافظی بنیان‌گذار حزب ا...

سید ابوالفضل هاشمی، گروه تعاملی الف،   4000325011
خداحافظی بنیان‌گذار حزب ا...

جوانانی که شعار نه غزه و نه لبنان را سرد می دادند و شور اصلاح طلبی در سر داشتند، علیرغم اظهار به آگاهی باید کمی مطالعه خود را بیشتر کنند تا به واقعیت‌هایی پی ببرند که تأمل و تفکربرانگیز است.
کمی آشنایی با حزب ا... لبنان نمی‌تواند بدون نام حجت الاسلام سید علی اکبر محتشمی پور باشد کسی که پدرخوانده حزب ا... لبنان محسوب می‌شود؛ پدرخوانده ای که سال 1384 رئیس ستاد انتخاباتی کروبی بود و در انتخابات 1388 نیز رئیس ستاد صیانت از آرای موسوی بود.

برخی از طرفداران اصلاح‌طلبان در سال 1388 شعارهایی بر علیه حزب ا... لبنان و حمایت ایران از فلسطین سر می‌دادند حال آنکه چهره برجسته جریان اصلاحات نه تنها موسس حزب ا... بود بلکه برقراری رابطه با جهاد اسلامی، حماس، حزب الدعوه عراق و ... در پرونده فعالیت‌هایش برجستگی دارد تا بدانجا که اسرائیلی‌ها طرح ترور وی را با نامه‌ای که در آن بمب کار گذاشته بودند، از ناحیه چشم، گوش و هر دو دست آسیب دید.

مرحوم محتشمی پور که زمانی سفیر ایران در سوریه بود در دوره فقدان سفیر ایران در بیروت، برای مدتی سرپرست سفارت ایران در لبنان هم بود. برای آشنایی بیشتر نکاتی از زندگی این چهره اصلاح طلب را بیان می‌کنم؛ محتشمی‌پور سال 1325 در تهران متولد شد، تحصیلات خود را در مدرسه علوی به پایان برد و سپس برای تحصیل علوم دینی، از سال ۱۳۴۰ در حوزه‌های علمیه تهران، قم و نجف به تحصیل اشتغال داشت. 

نخستین بار سال ۱۳۴۱ دستگیر شد و تا سال ۱۳۵۷ بیشتر عمر خود را در خارج از کشور گذراند. از سال ۱۳۶۰ سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه بود. در نسبت خانوادگی فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاج‌ زاده، دخترعموی علی اکبر محتشمی پور است. این روحانی اصلاح طلب وزیر کشور کابینه دوم میر حسین موسوی بود و در دوره های سوم و ششم مجلس شورای اسلامی حضور داشت و در دوره دوره چهارم انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. رئیس فراکسیون دوم خرداد در مجلس ششم در انتخابات مجلس هفتم، پس از رد صلاحیت‌های از کاندیداتوری انصراف داد و ریاست ستاد ائتلاف برای ایران متشکل از هشت گروه دوم خردادی را برعهده گرفت.

محتشمی پور در جریان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از جانب ایران، در قامت یک مخالف ظاهر شد و محمد جواد ظریف (از تنظیم کنندگان متن تنظیمی ایران) را آمریکایی خواند وی همچنین در کنار خلخالی و دیگر نمایندگان جناح چپ مجلس از صدام حسین در جریان حمله به کویت حمایت کرد و خواستار اتحاد ایران با صدام برای جنگ با آمریکا شده بود. البته عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز ۱۵ فروردین ۸۹ دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از قدس بود.

مرحوم محتشمی پور پس از مبتلا به کرونا علیرغم طی درمان، درگذشت که به بیان رهبری امیدواریم سابقه‌ ارزشمند و افتخارآمیز و ذخیره آخرویش باشد تا از فضل الهی بهره مند شود. روحش شاد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین