هشدار دوباره درباره سفرهای مردم/ جولان کرونا در جاده‌های کشور

سلامت،   4000325006

در شرایطی که آمار شیوع ویروس کرونا در کشور روند نزولی دارد، بسیاری از مسئولان حوزه بهداشتی هشدارهایی درباره مسافرت‌های مردم در دوران کرونایی می‌دهند اما به نظر می‌رسد که گوش شنوایی برای آن نیست چرا که سفرها همواره در تعطیلات گذشته تکرار شده است.

هشدار دوباره درباره سفرهای مردم/ جولان کرونا در جاده‌های کشور

به گزارش ایسنا، از ابتدای امسال تا کنون که به تدریج موج چهارم کرونا در کشور روز به روز گسترده‌تر شد، چندین بار شاهد تصویب و ابلاغ ممنوعیت ترددهای برون شهری برای جلوگیری از سفرهای مردم بوده‌ایم و بر این اساس جریمه‌های سنگین ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی هم برای مسافران متخلف در نظر گرفته است.

اما به نظر می‌رسد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی سفرهای مردم را چندان با اختلال مواجه نکرده است چرا که آمارها نشان‌ می‌دهد در ایامی که ممنوعیت‌ها اعمال و اعلام شده، سفرهای مردم نه تنها کاهش نداشته بلکه به مرور روند افزایشی نسبت به یکدیگر داشته است و این مسئله موجب نگرانی مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده است.

چرا که در ایام تعطیلات نوروزی که تقریبا از هفته دوم آن ممنوعیت‌های کرونایی اعلام شد، سفرهای جاده‌ای مردم روند نزولی داشت و متوسط تردد روزانه مردم از ۲۰ اسفند ماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه رسید اما این آمار تردد در هیچ کدام از ممنوعیت‌های تردد اعلام شده در اردیبهشت ماه و خرداد ماه تکرار نشد و همچنان روند صعودی پیدا کرد.

در ایام ممنوعیت‌ تردد اردیبهشت ماه این آمار حوالی یک میلیون ۵۰۰  هزار وسیله نقلیه شد و در ممنوعیت نیمه خرداد ماه به بیش از یک میلیون ۷۰۰ هزار خودرو رسید. نکته دیگر اینکه آمرها و نمودارهای تردد بین‌شهری نشان می‌داد که مردم سفرهای جاده‌ای خود را قبل از آغاز و پس از پایان این ممنوعیت‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند چرا که موج سفرها از یک روز قبل و تا قبل از ساعت شروع ممنوعیت (۱۲ ظهر) آغاز می‌شد و دقیقا در روز و ساعت پایانی ممنوعیت موج بازگشت مردم از سفر به خانه‌هایشان بود و در این دو موج ترافیک‌های سنگین در محورهای مواصلاتی مردم شاهد بودیم.

این در حالی است که بر اساس آمار و ارقام بدست آمده، به ازای هر یک درصد افزایش سفرهای مردم حدود ۱.۹ درصد مبتلایان به کرونا در کشور افزایش یافته است. همچنین دکتر حمید سوری - رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا- اخیرا ضمن تشریح شرایط بیماری کرونا در کشور، به ایسنا گفت: استعداد بروز پیک‌های بعدی بیماری تا افزایش پوشش واکسیناسیون و عدم گسترش پروتکل‌های بهداشتی همچنان هست، بویژه آنکه هنوز نگرانی درباره واریانت‌های جدید بیماری وجود دارد.

وی افزود: اکنون شرایط اپیدمی تابع چند نکته مهم است. بخشی از آن بستگی به سیاست‌گذاری‌ها و ساده‌انگاری در رعایت برخی از آنها همچون آزاد گذاشتن سفرها، عدم رعایت پروتکل‌ها، افزایش پوشش واکسیناسیون، شنایایی طغیان‌های جدید بیماری با واریانت‌های جدید و... دارد و بخشی دیگر نیز مستقیما وابسته به رفتار مردم است. نباید فراموش کنیم تعداد مرگ‌های روزانه ناشی از کرونا چقدر است و باید بدانیم حتی اگر واکسن تزریق کرده باشیم به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست بلکه احتمال مرگ و بستری درصورت ابتلا کاهش می‌یابد بنابراین؛ باید رعایت‌ها ادامه داشته باشد.

حالا کار به جایی رسیده که علیرضا زالی - فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران- در شرایطی که با تعطیلی مدارس ترددهای درون شهری تا حد بسیار زیادی کاهش یافته بود اگر بخواهیم مدارس را باز کنیم باید فکری به حال ترددهای برون شهری و تکانه‌های آن در زمینه گسترش شیوع ویروس کرونا کرد.

حالا باید دید ستاد ملی مقابله با کرونا و دستگاه‌های متولی در این زمینه تدبیری برای پیشگیری و جلوگیری از سفرهای بین استانی مردم می‌اندیشند یا با وجود این همه هشدار باز هم محورهای مواصلاتی کشور به حال خود رها خواهد شد؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین