همتی: تحریم عامل اصلی همه مشکلات است/ همه می‌گویند همتی اعتماد به نفس دارد

سیاسی،   4000324119 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نقش تحریم‌ها در اقتصاد کشور، گفت: من فکر می کنم سهم تحریم ها بالای ۵۰ درصد است. برخی افراد دانسته یا نادانسته تلاش می کنند نقش تحریم را کم اهمیت نشان دهند. این واقعاً جفا به مردم است؛ تحریم موجب انزوای اقتصادی ما شده است.

همتی: تحریم عامل اصلی همه مشکلات است/ همه می‌گویند همتی اعتماد به نفس دارد
 

به گزارش فارس، برنامه دستخط با حضور عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.
در ذیل متن کامل این برنامه آمده است: 

در برنامه امروز میزبان یکی از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم.

نامزدی که امروز در برنامه ما حضور دارد متولد 1336 در کبودرآهنگ استان همدان است و جامعه ایشان را بعنوان یکی از مدیران ارشد اقتصادی بیشتر می‌شناسد، اما وقتی به سوابق نگاه می کنیم، نخستین مسئولیت هایش را از سال 59 تا 73 در سازمان صداوسیما در مسئولیت های مختلف داشته است.

یکی از معدود مدیران ارشد کشور است که از دولت های پنجم تا دوازدهم تقریباً به صورت مستمر یا متناوب حضور داشته و مسئولتی های مختلفی را تجریه کرده است. مدیر عاملی بانک های مختلف، ریاست بیمه مرکزی، رئیس کلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله مسئولیت های ایشان بشمار می رود و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است، در زمینه اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی شاگردان بسیاری را تربیت کرده و توصیه می‌کنم با ما همراه باشید تا از ایشان بیشتر بدانید.

در خدمت جناب آقای عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم که به برنامه قانونی دستخط آمدند.

*سلام و خیلی خوش آمدید.

سلام خدمت شما و بینندگان عزیز عرض می کنم که این فرصت را دادید تا مردم عزیز صحبت کنم.

*آقای همتی چه شد در این شرایط حساس و تاریخی پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گذاشت؟

من همیشه در مقاطع حساس پا به میدان اجرایی می گذارم. اگر به یاد داشته باشید در بانک مرکزی هم موقعی وارد شدم که شرایط بسیار حساس و خطیر شده بود، الان هم فکر می کنم شرایط جامعه ما و وضعیت معیشتی جامعه، روند متغیرهای اقتصادی در مسیری است که نیاز است حتماً به طور جدی با یک بینش اقتصادی وارد شویم و این مسائل را متوقف کنیم. فکر می کنم فرصت ها از بین می رود و ما زمان نداریم. فکر کردم دوره ای است که باید وارد شوم و با اطلاعی که از دانش اقتصادی و همچنین مشکلات کشور دارم، امیدوارم بتوانم برای بهبود زندگی مردم، رفاه و آسایش مردم، رفاه و آسایش فرزندان آنها مفید باشم.

*به برخی از قابلیت هایتان اشاره کردید و روی اقتصاد تاکید داشتید. آیا فقط همین قابلیت موثر بود؟ یا قابلیت های دیگر نیز بود که تصمیم گرفتید به این عرصه وارد شوید؟

ببینید اگر قابلیت ها را نداشتم، وارد این عرصه نمی شدم. بالاخره در خودم این توانائی را احساس می کنم که به میدان بیایم ولی آنچه بیان کردم اولویت کشور است. ما مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی بسیار زیادی داریم که باید بدان برسیم.

مردم عزیز ما در شرایطی هستند که حتماً باید به مسائل اساسی‌شان توجه کنند و در زمینه انسداد داخلی نظراتی مهمی دارم که باید به آنها توجه شود. در مورد روابط بین الملل و روابط خارجی مسائل مهمی دارم که برای آن ایده و نظر دارم و اعتقاداتی دارم که می توان خیلی از مسائل را حل کرد، ولی الان معتقدم مهمترین مسئله مردم اقتصاد است و من در خودم این توانائی را می بینم که بتوانم برای مردم عزیزمان کاری بکنم. مردم در سختی هستند، مردم در گرفتاری هستند، مردم تحت فشار هستند. عوامل مختلفی این وضعیت را بوجود آورده است، به نظر من قابل حل است و مردم ما واقعاً مردم بسیار خوبی هستند، مردم صمیمیو صبور و تلاشگری هستند، حق مردم این زندگی نیست. با این همه امکانات وسیعی که کشور دارد این حق مردم نیست. ان شالله به طور جدی مسائل را برمی گردانیم.

*آیا اختیارات رئیس جمهور را بر اساس قانون اساسی کافی می دانید که بتوانید مشکلات مردم را بصورت جامع حل کنید یا مثل برخی که ابتدا به میدان آمدند و گفتند اختیارات وجود دارد و در مسیری که رفتند گفتند اختیارات کافی نیست و رئیس جمهور تدارکاتچی است، خواهید گفت؟

اختیارات رئیس جمهور کافی است. به نظر من، اگر بر اساس قانون اساسی کار کنیم اختیارات رئیس جمهور کافی است. اگر بخواهیم قانون اساسی را نقض کنیم رئیس جمهور در اجرای اختیاراتش با گرفتاری مواجه می شود. من با این اطلاع آمدم و با این وضعیت آمده‌ام تا نشان دهم از طریق تعامل با قوای مختلف و نهادهای مختلف در کشور می توانم قانون اساسی را در جهت اجرای دقیق‌تر آن حرکت دهم. موانعی در مقابل اجرای قانون اساسی در کشور وجود دارد، نهادهای مختلفی وجود دارند که به نظر من بیخودی در امور رئیس جمهور دخالت می کنند، محدودیت هایی برای اقدامات رئیس جمهور ایجاد می کنند ولی این رئیس جمهور است که باید بر این محدودیت ها غلبه کند. من برای همه اینها برنامه دارم و معتقدم می تواند و قدرت اجرایی کافی دارد که کشور را از این وضعیت بیرون ببرد.

*به نظر می‌رسد دو نوع نگاه متفاوت در مورد حل مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد. یک نگاه تاکید بر استفاده از توانمندی های داخلی و نگاه به درون دارد و بعدش استفاده از ارتباطات بین المللی که بوجود می آید. یک نگاه هم اولویت نخستی که دارد استفاده از ارتباطات بین المللی و نگاه به بیرون است. شما کدام نگاه را ترجیح می دهید؟

به نظر من این عین همان بحث میدان و دیپلماسی است که مطرح می کنند. من می گویم میدان و دیپلماسی هر دو باید باشند و هر دو باید در جهت توسعه اقتصادی کشور باشند و نهایتاً در جیب مردم برود.

ما می گوییم هدف ما از آمدن بعنوان رئیس جمهور، هدف ما از تصدی مسئولیت ریاست جمهوری چیست؟ ما می خواهیم به زندگی مردم برسیم. در واقع سفره مردم را غنی کنیم. برا یاین کار باید توسعه اتفاق بیفتد. برای این که توسعه اتفاق افتد ما چه ابزارهایی در اختیار داریم؟ من معتقد به درون‌زایی و برون‌نگری هستم. باید برون نگری را داشته باشید والا در یک فضای بسته و انزوا کشور توسعه پیدا نمی کند. اگر فکر می کنید بدون ارتباط با خارج و بدون تعامل با دنیا بتوانیم توسعه اقتصادی و رشد مداوم اقتصادی داشته باشیم این اشتباه است.

کشورهایی که در طول 5 – 6 دهه گذشته این مسیر را رفتند، نتیجه عمل خود را دیدند. مثال های زیادی وجود دارد که کشورهایی که مسیر فقط درون‌نگری را رفتند و خواستند از درون مشکلات را حل کنند، به نتیجه نرسیدند. کشورهایی موفق بودند که به قدرت ، توانائی ها، امکانات و منابع داخلی تکیه کردند و نگاه آنها و توجه به داخل بود ولی از برون‌گرایی غافل نشدند. ما صادرات می خواهیم، باید بتوانیم صادرات داشته باشیم. ما نیاز به تکنولوژی داریم، ما نیاز به سرمایه جهانی و بین المللی داریم، ما نیاز به فاینانس داریم. همه اینها نیازمند یک تعامل جدی با خارج از کشور است اما این به معنای این نیست که از داخل کشور، امکانات و توانائی های ملی غفلت کنیم، حتماً تولید داخلی را در اولویت قرار می دهیم. این نکاتی است که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی آمده و من بر آنها پایبند خواهم بود.

*آقای همتی سهم تحریم ها و سوءمدیریت ها را در مشکلات اقتصادی الان چقدر می‌بیند؟

من فکر می کنم سهم تحریم ها بالای ۵۰ درصد است. برخی افراد دانسته یا نادانسته تلاش می کنند نقش تحریم را کم اهمیت نشان دهند. این واقعاً جفا به مردم است؛ تحریم موجب انزوای اقتصادی ما شده است.

کاری که ترامپ و مدیریت کاخ سفید با جمهوری اسلامی ظرف سه سال گذشته کردند و با این فشار حداکثری و جنگ اقتصادی که راه انداختند خیلی از منابع ما را دچار مشکل کردند، تمام ذخایر خارجی ما را مسدود کردند، منابع درآمدی ما را از بین بردند. منابع ارزی ما تقریباً به یک ششم و یک‌پنجم کاهش یافت. مگر می توان گفت این امر در اقتصاد اثرگذار نبوده است؟ اینهایی که می گویند تورم و نرخ دلار این میزان شد، اگر خودشان بودند می‌توانستند بهتر از این اداره کنند؟

ما نمی‌خواهیم بگوییم خیلی موفق بودیم ولی ما می‌گوییم در شکستن توطئه دشمنان موفق بودیم. ما تلاش خود را کردیم، الان هم تلاش می کنیم و در آینده هم خواهیم کرد که بتوانیم این تحریم ها را برداریم. این تحریم ها در شان ملت ایران نیست. حداقل 80-70 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی ما در سال است. چرا باید 20 درصد هزینه اضافه بابت تحریم و نبودن در FATF بپردازیم؟

این هزینه را پرداخت می کنیم و دو درصد 80 میلیارد دلار حدود 16 میلیارد دلار سالانه هزینه تحریم پرداخت می کنیم، هزینه نبودن در سیستم بانکی بین المللی را پرداخت می کنیم. چرا باید این را پرداخت کنیم؟ چرا باید ملت ایران این هزینه را پرداخت کند؟

من واقعاً فکر می کنم اینها مسئله اساسی کشور است ولی ضعف مدیریت را هم قبول دارم. در خیلی از بخش ها مشکلات جدی در مدیریت داشتیم. کارآمدی ما به حداقل رسیده است. من فکر می کنم اگر دولتی بر مبنای عقلانیت تصمیم بگیرد و بر مبنای کارآمدی مسائل اجرایی را پیش ببرد، مشکلاتی که در گذشته داشتیم تحقق پیدا نخواهد کرد و ما می توانیم با غلبه بر تحریم و خارج شدن از انزوای اقتصادی و از بین بردن انسداد داخلی، به مراحل خوبی از توسعه برسیم و نهایت این است که می گویم توسعه باید در جیب مردم برود.

یک روزی از گورباچف پرسیده بودند برداشت شما از انقلاب سوسیالیستی شوروی چیست؟ گفته بود برداشت مردم از انقلاب کمونیستی وقتی عصر به خانه می روند سکه های ته جیب آنهاست. اگر سکه ها ته جیب آنها زیاد باشد می گویند انقلاب کمونیستی خوب بود ولی الان می بینند چنین چیزی وجود ندارد. من می گویم اگر سیاست هایی اجرا کردیم که شب هنگام مردم وقتی به خانه می روند ته جیبشان پولی نداشته باشند، بدین مفهوم است که سیاست شما شکست خورده است.

*برخی از سوءمدیریت ها به عنوان خودتحریمی نام می برند. اگر شما قبول دارید مصادیقی دارید که درباره آن صحبت کنید؟

خودتحریمی چه چیزی می تواند باشد؟ فرض کنید موانعی که بر سر تولید قرار داده‌ایم. تولیدکننده ما مشکلات جدی دارند. آن قدر مقررات دست و پاگیر برای دادن مجوز و شروع فعالیت اقتصادی داریم، آنقدر مقررات دست و پاگیر برای روند کسب درآمد از بیمه، مالیات، بانک و هرجای دیگر داریم، هر جایی را بگویید مزاحمت هایی برای تولیدکننده ها ایجاد می کنند یا در صادرات یا در گمرکات، چه در صادر کردن و چه در وارد کردن، آنقدر مقررات ایذایی داریم که به نظر من اینها را می توان جزو خودتحریمی گذاشت.

من معتقد هستم فضای کسب و کار ما خیلی بهتر از این می تواند باشد. این دست ماست. فضای کسب و کار در ایران جزء رده های خیلی پائین نسبت به دنیاست. این را می توان اصلاح کرد. کارآمدی اجرایی مدیران دولتی همین بحث است. یعنی ما ساخته نشده‌ایم که در مقابل فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی و مردم مانع قرار دهیم و هی بگوییم ما قیمت تعیین می کنیم و ما مقررات تعیین می کنیم، ما مقررات وضع می کنیم... ما باید قدری به مردم توجه کنیم و بگوییم مردم عزیز شما آماده تولید و فعالیت اقتصادی شوید و من زمینه را بعنوان دولت برای شما فراهم می کنم. دولت باید کالای عمومی فراهم کند، نه خودش کالا تولید کند. من همیشه گفته‌ام دولت نباید خودش را درگیر دانه مرغ و واردات لاستیک و روغن و توزیع روغن کند؛ اینها مصادیق خودتحریمی است. اگر اینها را به مردم و بخش خصوصی بدهیم و خودمان نظارت درست کنیم به نظر من این بخشی از خودتحریمی را رفع می کند.

*در خانواده‌تان بیکار دارید؟

من در خانواده ام بخاطر این که تنها پسرم هست که می تواند کار کند...

*تنها خانواده خودتان منظور نیست، خانواده بزرگتر منظور است.

بله، بیکار داریم.

*وقتی با شما مواجه می‌شوند و درخواست شغل از شما بعنوان مسئول جمهوری اسلامی دارند چه حسی به شما دست می‌دهد؟

حس خیلی بدی است. مهمترین نیاز جوان شغل است، چون شغل پایه ازدواج، زندگی و تشکیل خانواده است و اگر این کار را نکنید امنیت روانی جامعه بهم می‌خورد. الان واقعاً امنیت روانی جامعه ما دچار مشکل شده است. الان خیلی از این اتفاقات و جرم ها و جنایت هایی که در جامعه وجود دارد را ریشه‌یابی کنید به این برمی گردد که امنیت شغلی ندارند، یا شغل ثابتی یا درآمد ثابتی ندارند.

*راهکار آقای همتی اگر رئیس جمهور شوید چیست و اولویت اول شما برای اشتغال چیست؟

اگر بخواهیم اشتغال ایجاد شود، باید سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی را افزایش دهیم. تولید اگر راه نیفتد اشتغال ایجاد نمی شود. در تولید، لازمه کار این است که موانعی که منجر به رشد تولید می شود را برداریم، باید به کارگاه های کوچک و متوسط اهمیت بدهیم. یعنی ثروت ایجادکننده همین نوع فعالیت ها هستند، اینها اشتغالزا هستند، از نظر اصطلاحات اقتصادی کاربر هستند و اگر توجه جدی به اینها کنیم حجم زیادی اشتغال ایجاد می شود.

بخش خدمات الان برای کشور مهم است. 55 درصد ارزش افزوده ما در بخش خدمات است. باید کاری کنیم که بخش خدمات ما بخصوص بر اساس روند جدید و بر اساس شکل جدید که بیشتر در فضای مجازی و با استفاده از نرم افزارها شکل می گیرد، استارت آپ ها و فین تک ها، فعالیت های تجاری از طریق بسترهای فضای مجازی به اینستاگرام، تلگرام و بقیه بسترها؛ به نظر من باید کاری کنیم که مردم در این زمینه راحت بتوانند وارد فضای فعالیت های خدماتی شوند. این خدمات مولد هستند، مثل خدمات غیرمولد نیستند که تنها منجر به واسطه‌گری می شوند و میوه را از این بخرید و به آن بفروشید و قیمت را 10 برابر کنید. کاری که اواخر سال گذشته انجام دادند. منظور من از خدمات اینها نیست. خدمات مفید و پشتیبانی کننده تولید منظور است.

*می دانید سن ازدواج الان چقدر است؟

خیلی بالاست؛ متاسفانه خیلی بالا رفته است.

*آقای همتی فکر می کند سن ازدواج باید چقدر باشد؟

سن ازدواج باید حدود 20 سال باشد خوب است.

*نخستین اولویت شما برای ازدواج جوانان که اثرگذار باشد چیست؟

اولین کاری که می توان کرد در واقع تامین مالی برای کسانی است که می‌خواهند ازدواج کنند که این، امکان خرید کالای مورد نظر برای تشکیل خانواده از طریق کارت اعتباری خرید کالاست. برنامه ای داریم که در آن کار می کنیم و بزودی نهایی خواهیم کرد که بتوان از طریق کارت اعتباری خرید کالا قدرت خرید برای جوانان ایجاد کنیم.

در ادبیات اقتصادی همواره مطرح است که بانک ها به جوانان وام نمی دهند چون می گویند اعتبار بازپرداخت ندارند ولی سیستمی را طراحی کردیم که بتوان این را به صورت جدی برقرار کرد و من مطمئن هستم جوانان عزیز با این طرح هایی که برای تامین مالی داریم، هم برای ازدواج و هم برای تامین نیازهای اولیه تشکیل خانواده...

مشکل اساسی جوانان ما مسکن است. ما به طور جدی باید ساخت مسکن را در کشور که متاسفانه در چند سال گذشته کوتاهی شد، شروع کنیم. حداقل باید سالی 600 هزار واحد مسکونی بسازیم. به نظر من یکی از کارهای مهمی که می توان انجام داد این است که شهرداری ها مسکن بسازند و به صورت اجاره در اختیار جوانان قرار دهند. در خیلی از کشورهای دنیا این بعنوان رسم کمک به جوانان وجود دارد. می توانند واحدهای مسکونی را با امکاناتی و زمینی که در اختیار دارند بسازند و برای آن دیگر هزینه های اضافه تحمیل نمی کنند و به صورت موقت در اختیار جوانان قرار دهند. جوانی که ازدواج کرده دو سال اول را بتواند شکل بدهد، قطعا بعدش می تواند خانه بخرد و آن واحدها در اختیار جوانان دیگر قرار می گیرد. به نظر من ساختن مسکن های استیجاری از طرف دولت و شهرداری یکی از کارهایی است که به صورت جدی برای پیشبرد رفع مشکل جوانان در ازدواج در برنامه خود خواهم داشت.

*دختر و پسرهای شما ازدواج کردند؟

من یک دخترم ازدواج کرده است و یک دختر دیگر و پسرم هنوز ازدواج نکرده اند.

*مهریه را چقدر در نظر گرفتید؟

مهریه را فکر کنم نزدیک 120 سکه طلا بود.

* جهیزیه به چه صورت بود؟ آمار هزینه های تامین جهیزیه را دارید؟

هزینه ها بسیار بالاست. سال 92 ازدواج کردند و در آن زمان هزینه ها خیلی کم بود.

*الان خبر دارید چقدر شده است؟

وحشتناک است! من از اینها خبر دارم ولی باید این مسائل را به آنهایی که برای تحریم هیزم ریختند بگویید؛ همین را باعث شدند. کسانی که الان شعار می دهند و می گویند شما باعث شدید، من می گویم کاسبان تحریم باعث شدند. 20 درصد هزینه مبادله را چه کسی می گیرد؟ چه کسانی هستند که الان وارد شده‌اند و کالا وارد و صادر می کنند و حق حساب در این میان می گیرند. بله، آنها پولدار شدند و جوانان ما بدبخت شدند.

تحریم عامل اصلی همه مشکلات است. پدر کشور را درآورده است. 10 سال است که درگیر این تحریم هستیم. از زمان دولت آقای دکتر احمدی نژاد این تحریم برقرار شد و نوسانات در کشور ایجاد شد. همه مشکلات اقتصادی ما عمده در این 10 تا 12 سال اتفاق افتاده است. از سال 90 تاکنون بوده است. چرا این اتفاق افتاده است؟ ما که داشتیم زندگی می‌کردیم. من می خواهم بگویم این مشکلات و این نوسانات باید اینجا دیده شود. جوان است، می خواهد ازدواج کند، می خواهد زندگی کند می گوید منابع ندارم، امکانات ندارم، قیمت ها افزایش یافته است. ارز را چه کسی افزایش داد؟ ارز چرا بالا رفت؟ ارز را که همتی افزایش نداد، همتی تلاش کرد بیشتر از این افزایش نیابد. چه کسی ارز را افزایش داد؟ چه کسانی باعث شدند به جای این که سالی 100 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته باشیم الان 5 میلیارد دلار درآمد ارزی داریم؟ چرا باید این میزان ذخایر عظیم نفتی داشته باشیم و نتوانیم نفت را بفروشیم؟ چرا باید اینطور باشد؟ به نظر من اینها سیاست های اشتباه است. این سیاست ها باید اصلاح شود.

من این قول را می دهم تحریم برداشته شود که بخول و قوه الهی برداشته خواهد شد، من جزو اولین اقدامات خود قرار می دهم اگر در دولت فعلی اتفاق نیفتد، بعد از آن بلافاصله درآمدی که ایجاد می‌شود مهمترین هدفگیری‌ام اشتغال و رسیدگی به وضعیت جوانان و معیشت طبقات پائین به خصوص سه دهک پائین جامعه است که زیر فشارهای اقتصادی له می شوند.

*آقای همتی از فضای مجازی خبر دارد؟

بله. خبر دارم.

*فرزند که دارید، نوه هم دارید؟

بله.

*فرزند و یا نوه شما بخواهد به فضای مجازی مراجعه کند، خیالتان راحت هستید یا دغدغه دارید؟

من یک سوال از شما می کنم، شما به من بگویید فضای مجازی چیست؟ آیا جز این است که تبلوری از فضای حقیقی ماست؟ همین فضای حقیقی ما در آنجا فضای مجازی را شکل می‌دهد، مسائل را در فضای مجازی تبیین می کند. در فضای حقیقی ظاهرسازی می کنیم برای اینکه طوری جامعه را درست کرده‌ایم که همگی برای حفظ ظاهر یعنی اینجور راه بروید، اینجوری پوشش داشته باشید، اینطور حرکت کنید، این حرف را بیان نکنید یا بیان بکنید، است و در فضای مجازی چون راحت تر و آزادتر هستند همین چیزی که در فضای حقیقی داریم آنجا منعکس می کنیم.

*خب چه باید کرد؟

فضای حقیقی را باید درست کرد. قبل از اینکه فضای مجازی را درست کنیم باید فضای حقیقی را درست کنیم. تعامل را در جامعه راه بیندازیم. بگوییم مشکلات جوانان چیست، چرا جوانان می خواهند به خارج از کشور بروند. خیلی از دانشجویان خوب من دارند می روند و علت را می پرسیم، می گویند ما نمی توانیم اینجا زندگی کنیم، می گویند عرصه بر ما تنگ شده است. چرا باید عرصه را برای جوانان تنگ کنیم؟ مگر اینها جزئی از کشور نیستند؟ چرا عرصه را برای دخترخانم ها تنگ می‌کنیم؟ مگر آنها حق در این زندگی ندارند؟ من چه کاره هستم که درباره آنها تصمیم بگیرم؟ به نظر من، از این حالت و انسداد داخلی که ایجاد کردیم خارج شویم، همه مشکلات حل می شود.

*چون سوال مصوب شده نمی توانم سوالی دیگری بپرسم مگر خود نامزد به من اجازه دهد. اجازه می دهید من سوالی بپرسم؟

بفرمائید.

*آقای همتی پس به نوعی می گوید راهکار، درست کردن فضای حقیقی است. یعنی برای فضای مجازی و ساماندهی آن نباید فکری کرد؟

نه، من چنین حرفی بیان نکردم. من می گویم فضای مجازی باید ساماندهی شود ولی ساماندهی به معنای فیلتر کردن نیست؛ این اشتباه است. برخی گمان می کنند ساماندهی به معنای قطع کردن است. من به صداوسیما هم ایراد می گیرم. فکر می کنید اگر صبح تا شب فقط سخنرانی پخش کنید، مردم کیف می کنند و اینجا دانشگاه عمومی می شود. شما با این کار باعث شده‌اید همگی به شبکه های ایرانی خارج از کشور رفته اند. چرا این کار را می کنید؟ تلویزیون اینترتیمنت در دنیا است. من 13 سال در صدوسیما بودم، بهترین سریال ها و بهترین برنامه ها و بهرتین موسیقی ها در دوره ما تهیه و پخش می شد. الان چرا این کار کردید که کسی تلویزیون نگاه نمی کند؟ فقط اخبار را نگاه می کنند. در دنیا اینترتیمنت اصل است و می‌گویند اینترتیمنت را می گذاریم و مردم تفریح کنند و لابلای آن اخبار هم پخش می کنیم و آن چه می خواهیم به مردم می گوییم. ما برعکس کردیم و اصل را بر خبر و اطلاع رسانی و سخنرانی گذاشتیم و اگر میان آن فرصت کردیم موسیقی هم پخش می کنیم، نمایش و تفریحی هم پخش می کنیم.

من چون اقتصاددان هستم، گفته ام می خواهم در دولتم حکمرانی اقتصادی، ریل‌گذاری که برای اقتصاد شده و اشتباهات آن را اصلاح کنم. من صاحبنظر مسائل فرهنگی هم هستم، کسی نمی تواند بگوید شما فرهنگ را نمی دانید. من 13 سال در خدمت بقیه عزیزان صداوسیما را اداره کردم. من 13 سال مسئول اطلاعات سیاسی و خبری و پخش اطلاعات اخبار کشور بودم. من می دانم جامعه چطور است.

آن زمان به یاد دارم زمانی که معاون سیاسی بودم دوستان رپورتاژ را برای گزارشی از یک مدرسه کلاس اولی ها فرستادم. گفتم از این بچه ها بپرسید که چه رنگی دوست دارید کفش بپوشید و چه رنگی دوست دارید لباس بپوشید. این گزارش یک ربعی را پخش کردم. نمی دانم الان در آرشیو وجود دارد یا خیر. اینها همه بر اساس ذات خودشان رنگ های مختلف اعم از لیمویی، زرد، صورتی و غیره را انتخاب کردند. هیچ کسی نگفت من می خواهم سیاه بپوشم. هیچ کسی نگفت من می خواهم تیره بپوشم. چرا ما جامعه را به این سمت می بریم که به زور برخلاف فطرت مردم کار می کنیم؟

معتقد هستم همه این موارد را می توان اصلاح کرد. من قدرت تعامل را دارم تا این را اصلاح کنم و می توان اصلاح کرد. اگر اصلاح نکنیم این انسداد داخلی و این دستور به مردم که اینطور که ما می گوییم زندگی کنید، کشور را در یک جایی به بن بست می رساند. من آمده ام این بن‌بست را بشکنم.

(بخش دوم برنامه)

*آقای همتی متولد 1336 در کبوترآهنگ است.

من متولد 1337 هستم، در شناسنامه 1336 نوشته شده چون پدرم می خواست زودتر به مدرسه بروم و تحصیل علم را زودتر شروع کنم یک سال بزرگ تر گرفته اند.

*پدر و مادر در قید حیات هستند؟

نه. به رحمت ایزدی پیوستند.

*خدا رحمتشان کند. پدر چه کاره بودند؟

پدرم کاسب بودند. مغازه در کبودرآهنگ داشتند.

*و مادر چطور؟

مادرم خانه دار بودند.

*چند برادر و خواهر بودید؟ در بین برادرها و خواهر شما به لحاظ مسئولیت اجتماعی اوج گرفتید یا کسان دیگری هم بودند؟

هر یک مسئولیت هایی دارند و تخصص های مختلف دارند. ما 7 نفر، یعنی 4 برادر و 3 خواهر هستیم. خواهرها خانه دار هستند. هر یک از برادرها هم دکترای برق و مسئولیت مالی و مدیریت مختلف در بنگاه های مالی داشتند البته سیاسی و اجرایی دولتی من هستم.

*زمانی که مدرسه می رفتید و موضوع انشاء به شما می دادند که دوست دارید چه کاره شوید، آیا به فکر شما خطور می کرد یک زمانی نامزد ریاست جمهوری شوید؟

نه. ولی من همیشه دوست داشتم در مسندی باشم که به مردم خدمت بیشتری کنم. در خودم این را می دیدم که هر جایی بروم کار اساسی کنم. در بیمه رفتم، مهمترین مشکل را خصوصی نبودن بیمه دیدم و طراحی کردم و بیمه خصوصی را راه انداختم یا فرض کنید اوایل ریاست جمهوری آقای خاتمی، خدمت ایشان رسیدم و گفتم نوسان نرخ نفت به دولت آسیب می‌رساند و اجازه دهید طرحی برای صندوق ذخیره ارزی بدهم که اسم آن قبلاً حساب ذخیره ارزی بود که الان صندوق توسعه ملی شده است. ایشان گفت چه طرحی دارید و من طرح را ارائه کردم و همان مبنایی برای تشکیل صندوق توسعه ملی شد. یا مثلا من احساس کردم در بانک مرکزی می توانم کمک کنم با اینکه به چین رفته بودم ولی آقای رئیس جمهور هنوز 10 روز نگذشته بود من را خواستند و گفتند به بانک مرکزی بروید و من با طیب خاطر قبول کردم. با این که خیلی از دوستان من را منع می کردند که الان عاقلانه نیست شما بروید. گفتم برای وطن کار کردن عقل لازم نیست، عشق هم باید داشت.

*قبل از این که سوالات را ادامه دهم، چون آقای همتی دومین بار از صداوسیما گفتند، چون من هم از مجری تلویزیون هستم و مسئولیت دارم، خیلی از پاسخ ها وجود دارد، ولی ما در چارچوب برنامه باید پیش برویم و در همین مسیر باید ادامه دهیم که اینجوری می کنیم.

چه سالی ازدواج کردید؟ با همسر چطور آشنا شدید؟

در سال 1363 ازدواج کردم. پدربزرگ و مادربزرگ همسرم همسایه ما بودند. در خیابان پیروزی تهران بودند و در آنجا آشنا شدیم. خانواده ایشان در کرمان زندگی می کردند. به محض اینکه تصمیم گرفتیم به کرمان رفتیم و خیلی سریع به توافق رسیدیم و همان سال ازدواج کردیم.

*مهریه چقدر بود؟

مهریه را نگوییم چون خانم ها شاید راضی نباشند.

*دوست ندارید بیان نکنید. مشکلی ندارد.

خیلی کم است. من از خانمم خجالت می کشم بیان کنم. البته بعداً گفته ام هر چه در زندگی دارم برای خانمم است.

*خطبه عقد را چه کسی خواند؟

معمولی بود. محضر رفتیم و خطبه را خواندند.

*خاطره ای از روز عقد دارید؟

بله. خاطره داریم.

*خاطره گفتنی ندارید؟

چیز قابل توجهی که برای مردم جذابیت داشته باشد ندارم.

*تحصیلات خانم چیست؟

دکترای مدیریت استراتژیک دارند.

 *کار اجتماعی دارند؟

یک مدتی حدود 8 سال مسئولیت در آموزش و مدرسه داشتند و به دانش آموزان تدریس و مدیریت می کردند ولی بخاطر گرفتاری ها و حجم سنگین کارهای من و بخصوص نوه کوچکمان 3-2 سالی است که خانه هستند و به کارهای خانه می رسند.

*در بخشی اشاره کردید دو دختر خانم و یک پسر دارید.

بله.

*چه می کنند و تحصیلات فرزندان شما چیست؟

دخترم متخصص کودکان است و الان هم تحصیلش را تمام کرده و منتظر است طرحش را شروع کند. در بخش پزشکی فعالیت می کند. پسرم آرشیتکت است و الان هم در دانشگاه استاد است و تدریس در رشته معماری و هنر و سینما می کند. دختر دیگرم دانشجوی سال سوم معماری است.

*همه ایران هستند؟

بله، ایران هستند. من چون تکرار کردم و باز نمی گویم؛ هر روز در فضای مجازی تخریب هایی می کنند که دختر من خارج از کشور است، عکس های دیگران را به اسم من قالب و مطرح می کنند، قدری این مسائل زشت است و من بهترین چیزی که گفتم این بی‌دینی مدرن است. بی دینی مدرن است که در فضای مجازی میلیون ها نفر می بینند اتهام بزنید. یک روزی باید این افراد به خداوند متعال پاسخگو باشند.

*آقای همتی اگر رئیس جمهور شود دایره دخالت فرزندان و خانواده را در امور اجرایی چطور تعریف می‌کند و آیا ممکن است شاهد آقازادگی و این چیزها باشیم؟

من فکر می کنم بانک مرکزی آنقدر قدرت مالی و پولی داشت که اگر فرزندان ما می خواستند آقازادگی کنند، می کردند. پسر من الان در خدمت ایشان هستیم در طول دو سال و نیمی که در بانک مرکزی هستم، یکباره بیشتر بانک مرکزی نیامده و آن هم من کار داشتم که موضوعی غیرکاری را انجام دهند یعنی یک چیزی را باید به ایشان می دادم.

*در کار خانه به خانم کمک می‌کنید؟

بله، هر زمان فرصت کنم. من ساعت 8 صبح می روم و 12-10 به خانه می آیم و حتی جمعه ها هم درگیر هستم، یا پیگیر کارها هستم. برخی پشت پرده را نمی دانند، برخی می گویند واکسن آمد، به موقع آمد و یا نیامد، کالای اساسی آمد یا نیامد. من روزهای جمعه خیلی از این مسائل را پیگیری می کنم. من نمی‌توانم هر روز به مردم این را بگویم. البته پیگیری می کردم چون الان که رئیس کل بانک مرکزی نیستم، ما را برکنار کردند.

چند روز پیش دیدم که یکی از روزنامه ها نوشته است این هم بازی همتی با دولت است. واقعاً نمی دانم چرا هر کاری در این کشور می کنیم بازی محسوب می شود. همتی اهل بازی نیست. همتی سیاسی‌کار نیست. مردم عزیز بدانند که صادقانه با آنها صحبت می کنم و اجازه نمی دهم کسی با من سیاسی‌بازی کند. برای اینکه من مایل نیستم با مردم سیاسی کاری کنم.

*غذا بلد هستید درست کنید؟

بله، البته غذاهای ساده همچون تخم مرغ و نیمرو تمریه را می توانم انجام دهم.

*در کار خانه کمک می کنید در چه کاری است؟

بیشتر در جمع و جور کردن و در ظرف شستن کمک می کنم. هر زمانی احساس کنم فرصت دارم به خانمم کمک می کنم. ایشان هم درک می کند و می داند وقتی کمک نکردم یعنی می‌داند که اعصاب ندارم! چون در سه سال گذشته تحت فشار و استرس بودم، اگر اعصاب داشته باشم کار را خودم انجام می دهم.

*تفریح آقای همتی چیست؟ سفر داخل یا خارج و یا ....؟

سفر بیشتر به شمال می رویم. شمال طبیعت زیبایی دارد و من شمال کشور را دوست دارم البته بیشتر ورزش و پیاده روی را ترجیح می دهم.

*پس اهل ورزش هستید؟

بله، قبلاً کاراته کار می کردم و ورزش اصلی من کاراته است. من در دوره دانشجویی به بعد همیشه در کاراته بودم و مسلط به این ورزش هستم. ولی واقعاً فرصت نمی کنم این ورزش را انجام دهم. البته کار بدی می کنم.

*یعنی اگر رئیس جمهور شوید وزرا باید مراقب باشند. (می‌خندد)

وزرا نه، ولی کسانی که تخلف می کنند باید مراقب باشند. (می‌خندد). من تا مقاطع بالایی از کاراته را آمده ام. ورزش خوبی است و به نظرم اعتماد به نفس به آدم می دهد. برخی می گویند همتی اعتماد به نفس بالایی دارد، درست است. من هیچگاه از شکست نگران نیستم و هیچ موقع پیروزی من را غره نمی کند. برای اینکه هدف من چیز دیگری است. هدف من این است که کار مثبت در کشور انجام دهم. نخواستند خداحافظی می کنم.

در دولت های مختلف بودم. این نشان می دهد تعامل دارم. در دولت آقای احمدی نژاد بودم و تا زمانی که ایشان نخواستند که بروم، ماندم. در دولت آقای خاتمی بودم و افتخار هم می کنم. تمام دوره من رئیس بیمه مرکزی بودم. در دولت آقای هاشمی بودم. با ایشان هم روابط خوبی داشتم و همیشه حمایت می کردند. خدا ایشان را رحمت کند. در دولت آقای روحانی هم بودم. تعامل من خوب است و کار خود را پیش می برم. خود رئیس جمهورها می دانند، هم آقای روحانی، هم آقای خاتمی، هم آقای هاشمی می دانند که در کارم اصولگرا هستم. اصولگرا درستش این است... برخی مواقع اصطلاحات را اشتباه استفاده می کنیم. اصولگرا یعنی در کار خود اصولی باشید. هیچ زمان آن چیزی که تشخیص می دهم درست است عدول نمی کنم. چه رئیس جمهور به من دستور بدهد و چه هر شخصیت دیگری باشد. احساس می کنم کار من درست نیست و غیرکارشناسی است، یا انجام نمی دهم و مقابله می کنم یا خداحافظی می کنم.

*اهل سینما و تلویزیون هستید؟

بله.

*آخرین فیلم و سریالی که دیدید چه بود؟

من آخرین سریالی که دیدم به یاد ندارم. اسم آن را فراموش کردم.

*در ماه رمضان؟

بله.

*حتماً یا احضار، یا بچه مهندس یا یاور بود.

سریال احضار بود. همان سریال ترسناک! (می‌خندد). دو قسمتی از این سریال را دیدم. سینما فرصت نمی کنم بروم. آخرین فیلمی که دیدم «خورشید» بود که در جشنواره رفتم و دیدم. در تلویزیون هم بیشتر شبکه های دیگر که فیلم های تاریخی و اکشن پخش می کنند را تماشا می کنم.

*تا الان به اطراف شهرهای بزرگ سر زده اید که ببینید چه خبر است یا کسانی برای شما خبر آورده اند؟

من خودم می‌روم؛ وحشتناک است! با یکسری از دوستان که خیریه دارند، یکی دو بار سر زده ایم. اخیراً هم رفته ام و واقعاً نگران‌کننده است. مردم به شدت ضعف مالی دارند و در سختی زندگی می کنند.

*برای این معضل باید چه کار کرد؟

راهش همین است؛ بازتوزیع یارانه هایی که پرداخت می شود و هدفمند کردن این برای ما بسیار مهم است و این کار را در اولویت اصلی قرار می دهم. همانطور که بیان کردم شکستن تحریم اولویت اول است، این هم اولویت کمی نسبت به آن ندارد و حتماً به آن توجه خواهیم کرد.

*اگر آقای همتی رئیس جمهور شود قانون واقعی هدفمندی یارانه ها را اجرا می‌کند؟ یعنی آن کسانی که پولدار هستند را مستحق می دانید یارانه دریافت کنند یا خیر؟

کسانی که مستحق نیستند نباید دریافت کنند؛ اصلا معنا ندارد. الان باید متمرکز روی دهک های پائین جامعه شویم. شک در این نکنید که من این را اصلاح خواهم کرد.

*و پول حاصل از این امر را صرف چه کاری می کنید؟

باید بخشی را مستقیم پرداخت کرد، من اعتقاد به پرداخت نقدی یارانه دارم. این که روش های غیرمستقیم باشد، ممکن است به دست افراد نرسد. الان در مضیقه هستند. حداقل با 40-30 خانم‌های سرپرست خانوار در حاشیه شهر تهران صحبت کرده‌ام، شما بگویید درآمد آن در ماه چقدر است شب خوابتان نمی برد. من در دولت گزارش دادم و گفتم خصوصی جمعه رفته بودم و این افراد را ملاقات کردم، خواهشاً فکری برای این افراد بکنید. این طور مسائل را مطرح می کنیم و همه می گویند خیلی بد است و دو روز دیگر همه فراموش می کنند.

حتماً یک معاون مخصوص قرار می دهم که معاون رسیدگی به وضعیت دهک های پائین و کسانی که مشکل جدی معیشتی دارند، باید باشد. باید متمرکز بشود و این افراد را شناسایی کند و دنبال حل مشکلات آنها برود. ما نمی‌توانیم چنین وضعیتی را تحمل کنیم که در حاشیه شهرها و حتی در شهرهای کوچک در استان های حاشیه ای کشور باشد. استان خوزستان، استان کردستان، استان سیستان و بلوچستان مشکلات جدی دارند. در اشتغال مشکلات جدی دارند. اینها را ببینید و من خیلی از اینها را دیده ام. الان خوزستان در روی دریای عظیم نفت است ولی زندگی مردم را ببینید! معلوم است بی عرضه بودیم.

چرا استاندار ما نباید با اختیار این مسائل را در آنجا حل کند؟ سیستان و بلوچستان هنوز در حال گازکشی هستیم. درست است که زحمت کشیده شد ولی هنوز توانستند گار را به خانه های مردم برسانند. این درست است؟ سالانه این میزان صادرات نفت و گاز داریم و جاهایی که نفت و گاز دارند، مثلاً ایلام که مرکز گاز و نفت است وضع زندگی مردم را ببیند، کردستان همین طور. چرا در کردستان کولبری اتفاق می افتد؟ چون اشتغال پایدار نیست. وضعیت طبقات پائین ما زیاد است و ما درگیر سیاسی بازی شده‌ایم. صبح تا شب کار سیاسی می کنیم، کار رسیدگی به مردم و اشتغال و اقتصاد مردم را باید اولویت قرار داد.

*آقای همتی یکی از پایه های ازدواج که اشاره کردید، بحث مسکن است. مسکن یا به صورت اجاره ای یا خرید که در سال های اخیر دیگر کسی به فکر خرید نیست، چقدر رشد قیمت داشته است و چرا این اتفاق افتاده است؟

بله، یک بخشی به دلیل کمبود مسکن است و بخشی هم به دلیل این است انتظارات تورمی که در کشور ایجاد شد و نرخ ارز افزایش یافت و بورس تا حدی بالا رفت و بعد متاسفانه آمد پایین، این انتظارات خودش را منتقل می کند. مسکن هم به عنوان یک دارایی برای حفظ ارزش پول خود مردم سرمایه گذاری می کنند. واقعیت این است ما در مسکن ناموفق بوده‌ایم. در طول چند سال گذشته بطور جدی کمبودهای مسکن تامین نشد. این به طور جدی در برنامه دولت وجود دارد که حداقل باید 600 هزار واحد ساخته شود که بعنوان طرح مسکن ملی است.

*یعنی اولویت اول‌تان هم همین 600 هزار واحد است؟

بله. این باید حتما تحقق یابد. البته مجلس محترم مصوبه ای دارد و حتماً کمک می کنیم این مصوبه اجرایی شود. نکته دوم همانطور که بیان کردم ساخت مسکن های استیجاری توسط نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری ها است. این نهادها باید منابع‌شان را بیاورند، از زمین ارزان قیمت دولتی یا مجانی دولتی استفاده شود. خانه ساخته شود و برای جوانان اجاره دهند تا جوانان بتوانند تشکیل خانواده دهند.

*رئیس جمهور جایگاهی است که همواره تصمیمات آن از سوی بخشی مورد انتقاد است. برخورد شما با انتقاد چگونه است؟ چه پیشنهادی به منتقدین دارید که چگونه نقد کنند؟

ببینید، من در صحنه انتخابات آمدم بیان کردم بعنوان فرد مستقل وارد شدم. در صحبت ها بیان کردم بعنوان صدای سوم در صحنه آمدم و معتقد هستم که می‌توانم دولت هم اصلاح طلب و هم اصولگرا تشکیل دهم و هر دو می توانند در دولت من باشند و دولت تشکیل دهیم. اگر این تعامل را بتوان ایجاد کرد، انتقاد را می توان پذیرفت.

انتقاد برای سازندگی باشد، نه برای تخریب! اگر کسی انتقاد را بر مبنای اهداف سیاسی، گروهی خود قرار دهد پاسخ را باید متناسب با او بدهید ولی اگر نخبه و کارشناسی به شما انتقاد کند که این روش شما اشکال دارد باید با دست باز و آغوش باز بپذیرید و صحبت کنید و ببینید چه می گویند. من روحیه انتقادپذیری خوبی دارم. در عمل هم دیده اید. الان 40 سال است مدیر هستم و 40 سال است با مردم ارتباط دارم، با رسانه ها ارتباط دارم. بیشترین ارتباط را با رسانه ها دارم، بیشترین دوستان من در رسانه ها هستند. همیشه نظرات را بیان می کنند و نظرات را اعمال می کنم. بنابراین امیدوارم در مسند ریاست جمهوری هم انتقاد‌پذیر خوبی باشم.

*در صحبت هایتان گفته بودید در شرایط فشار و تحریم اقتصادی، صحبت های مسئولان باید در چهارچوب استراژی باشد. این به معنای محدودیت نقد است یا معنای دیگری دارد؟

نه، تهدید نقد نیست. من می گویم اگر کسی می داند فرض کنید ذخایر ارزی ما این میزان است، به برخی بیان کردیم و برای این که به مردم بگوید خیلی خوب هستم در تلویزیون بگویید که اینها نمی توانند اداره کنند، اینها نمی توانند به موقع کالا بیاورند، ارز به موقع تحویل نمی دهند. مشخص است الکی بیان می کند.

من گزارش محرمانه ارزی و گزارش محرمانه وضعیت بودجه، گزارش محرمانه پرداخت ها را بدهم و در روز روشن برعکس آن را بیان کنند؛ این سیاسی است، این اغراض سیاسی است تا خودشان حاکم شوند. باید در کشور از این مرحله عبور کنیم که رسیدن به قدرت با هر روش نمایشی و سیاسی‌بازی را کنار بگذاریم و با مردم صادق باشیم. به برخی از دوستان بیان می کنم که کار نمایشی نکنید. کار نمایشی چه چیزی می تواند باشد؟ اینکه بگویید من اینجا را درست کردم و اگر من نبودم این از بین رفته بود. 5 کارخانه را بخواهید اصلاح کنید این میزان شو نیاز ندارد. من می گویم اگر می خواهید برای مردم کار کنیم، برویم کار کنیم، چرا بیان می کنیم؟ برویم و موانع را برداریم. خیلی از کارهایی که انجام می دهم را اطلاع‌رسانی نمی کنم. من خیلی از کارها و رنج‌نامه هایم را خدمت مقام معظم رهبری نوشتم و گفتم چدر تحت فشار هستم ولی من چون تعهدی به کشور کردم بر اساس آن علیرغم این ناملایمتی ها کار خودم را می کنم و کار خودم را ادامه می دهم. باید قدرت تحمل خود را بالا ببریم. مخالفین عزیز هم بپذیرند شوآف نکنند؛ شوآف بد است.

*اگر رئیس جمهور شدید و از اطرافیان و نزدکیان شما مرتکب فساد اقتصادی شدند چه برخوردی می کنید؟

اولاً ان شاالله اطرافیان من این کار را نمی‌کنند، چون کسانی را انتخاب می کنم که روحیه مقابله با فساد را داشته باشند. کسانی را نمی گذارم که دنبال فساد باشند. ثانیاً حتماً برخورد می کنم. من با کسی رودربایستی ندارم. با هیچ کسی تاکنون رودربایستی نداشتم و کسانی که با من کار کردند می دانند. چون می دانند رودربایستی ندارم زیرمجموعه من هم هر کسی باشد و در هر موقعیتی باشم آن را رعایت می کند.

*گفته بودید امروز جایگاه اقتصاد کشور و رفاه و آرامش مردم متناسب با صبوری آنها و بزرگواری مردم نیست. آقای همتی چقدر در مدتی که به خصوص بانک مرکزی بودید تلاش کردید این اتفاق بیفتد و متناسب با صبوری مردم باشد؟

مردم صبور، تلاشگر، ایثارگر و بزرگ کشور ما این وضعیت اقتصادی در شأن آنها نیست. چرا که کشور ما کشور عظیم است، منابع عظیمی دارد، امکانات عظیمی دارد. از نظر نیروی انسانی نخبگان عظیمی داریم. چرا این کشور این گونه باید باشد که وضع تورم اینگونه باشد و وضع تولید این گونه باشد. 10 سال است پشت سر هم رشد اقتصادی ما میانگین نیم درصد بوده است یعنی در طول ده سال کلاً 5 درصد رشد کردیم. یعنی کشور فقیر شده است. چرا باید کشور فقیر شود؟ چرا نمی خواهیم بیینیم علت چیست؟ چرا سعی می کنیم فرافکنی کنیم؟ حکمرانی ما مشکل دارد و باید این را قبول کنیم. چرا باید این همه انزوا داشته باشیم؟ چرا باید در دنیا منزوی باشیم؟

گفته بودند همتی جزو بانیان وضع موجود است. گفتم، من جزو تغییردهندگان و اصلاح‌کنندگان وضع موجود هستم. از لحظه ای که وارد بانک مرکزی شدم در این سه سال، کلاً یک میلیارد دلار از بازار جمع کردم، نه تنها یک دلار هم تزریق نکردم و ارزپاشی نکردم که در طول 15 سال منتهی به 1397 حدود 282 میلیارد دلار از این پول بی‌زبان و ارزشمند کشور را در بازار ریختند، برای اینکه نرخ ارز را ثابت نگه دارند و در نهایت هم نتوانستند، اگر این میزان را که سیاسیون هدر دادند برای مردم خرج کرده بودند این میزان شرمنده مردم نمی شدند.

من الان شرمنده مردم هستم چون آن روش ها را اصلاح کردم و جلوی این را گرفتم. من اگر جلوی آن را نگرفته بودم که الان ذخایری در بانک مرکزی نبود. اینها را من بیان می کنم. وقتی می گویم در شأن مردم نیست این مشکلات است و ان شاالله اینها را اصلاح می کنیم. شما همین الان تصور کنید 282 میلیارد دلار در زیرساخت های کشور می آمد و برای توسعه کشور می آمد بهترین کشور منطقه بودیم.

*مهمترین ویژگی مثبتی که در سوابق خود می بینید که در جایگاه ریاست جمهوری به شما کمک کند چیست؟

من فکر می کنم الان رئیس جمهور بینش اقتصادی می خواهد. من فکر می کنم آن بینش اقتصادی لازم را دارم که مسائل اساسی کشور را درک کنم. بدین مفهوم نیست که سیاست خارجی نظر ندارم و بدین معنا نیست، در مسال فرهنگی نظری ندارم. در این مسائل نظر دارم و اعمال خواهم کرد ولی الان فوری‌ترین و اساسی ترین مشکل کشور در 4 سال آینده این است. اگر من وارد رقابت ناعادلانه یک نفر در مقابل 5 نفر شدم، فقط به دلیل این است که این رویه را اصلاح کنم. اعلام کردم من فقط می خواهم 4 سال رئیس جمهور شوم و دنبال پست و مقام گرفتن نیستم. احساس کردم مدتی لازم است اقتصاددان ها بر بخش اجرایی کشور حاکم شوند. نشان می دهم کشور از این طریق اصلاح می شود. این قول را به مردم می دهم وامیدوارم مردم من را بعنوان صدای اعتراض خود بدانند و کمک کنند و حضور در صحنه انتخابات داشته باشند و ان شاالله که حضور آنها و برداشتن قهر از صندوق رای، باعث شود به رقبای خود پیروز شوم.

*خیلی ممنون حاضر شدید در این برنامه حضور پیدا کنید. آرزو می کنیم 28 خرداد یک حضور پرشور را پای صندوق های رای داشته باشیم.

من خداحافظی می کنم طبق روال برنامه، برنامه با دستخطی که آقای عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می نویسد به پایان می‌رسد.

«به نام خدا.

امروز در حالی به صحنه رقابت انتخابات ریاست جمهوری وارد شدم که زندگی اقتصادی مردم عزیز همتراز صبر، شکیبایی و صداقت و ایثار این عزیزان نیست.

من بعنوان یک اقتصاددان تحت عنوان صدای سوم تلاش خواهم کرد بیانگر بخش عظیم مردم خوب‌مان که خاموش هستند باشم. امیدوارم ملت بزرگ ایران قهر با صندوق رأی را کنار بگذارند و به اینجانب در یک نبرد ناعادلانه یک به پنج یاری کنند.

رقیب من سایر کاندیداها نیستند، رقیب من قهر مردم با صندوق است. حماسه حضور مردم در صحنه انتخابات بهترین پشتوانه اینجانب خواهد بود. همه ما برای عظمت وطن خود، ایران، بکوشیم. خدا با ماست.

والسلام».

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۴۱۴۱۵۲۱:۳۱:۱۱ ۱۴۰۰/۳/۲۴
بلایی که همتی سر ارز و طلا و بورس آورد ، کسی نیاورده . حتی سیف
ناشناس۲۰۴۱۴۲۲۲۱:۳۳:۰۷ ۱۴۰۰/۳/۲۴
نمونه کامل رفقای روحانیه . یعنی مسئولینی که پست میگیرن ، با بی کفایتی همه چیز رو به لجن میکشن ، و بعد میندازن گردن دیگران
ناشناس۲۰۴۱۴۲۳۲۱:۳۳:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۲۴
این الان باید بابت اتفاقاتی که در بورس افتاد ، محاکمه بشه . نه اینکه بیاد کاندید مقام بالاتر بشه .
ناشناس۲۰۴۱۴۳۳۲۱:۳۸:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۲۴
همه میگن همتی هیچی از اقتصاد نمیفهمه و فقط مدافع حقوق دلالهاست
ناشناس۲۰۴۱۴۳۸۲۱:۳۹:۵۹ ۱۴۰۰/۳/۲۴
کسی گه نقش تحریم را 25 درصد در وضعیت فلاکت بار کنونی میداند هیج درکی از اقتصاد ندارد.
ناشناس۲۰۴۱۴۷۴۲۲:۰۰:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۲۴
تحریم خیلی بد است ولی فروش نفت برای واردات بی حساب و تعطیلی تولید داخل بدتر است
ناشناس۲۰۴۱۷۸۵۰۱:۰۹:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۲۵
همتی نماد روحانی . باه اهتماد به نفس تان را در قضیه بودس و دلار و دست کردن در جیب مردم دیدیم .‌
ناشناس۲۰۴۱۸۱۶۰۱:۳۲:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۲۵
دکتر همتی چون باهوش و زیرک و شجاع و عدالت طلب و راستگوست به ایشان رای می دهم . الف جان پخش کن.
ناشناس۲۰۴۲۰۰۷۰۶:۲۵:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۲۵
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم است و 80 درصد مشکلات ناشی از سوء مدیریت دولت است.
ناشناس۲۰۴۲۰۱۲۰۶:۲۸:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۲۵
حرفهای پوچ روحانی را تکرار میکنه همتی همان روحانی است.
ناشناس۲۰۴۲۰۴۰۰۷:۱۵:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۲۵
تحریم خود تو هستی آقای همتی همچون روحانی
ناشناس۲۰۴۲۰۴۹۰۷:۳۳:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۲۵
بله آقای همتی اعتماد به نفس بالایی دارد منتها از نوع کاذبش
ناشناس۲۰۴۲۰۶۴۰۷:۴۷:۰۷ ۱۴۰۰/۳/۲۵
دیگه ملت با حرفای قشنگ کلاه سرشون نمیره توخودت باعث این وضع خرابی حالا میخوای ادم خوبه بشی وهمه چیزودرست کنی چقدر شماها ....
ایرانی۲۰۴۲۰۸۳۰۸:۰۰:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۲۵
انکه درکودکی ونوجوانی وجوانی زجر محرومیت کشیده باشد،دردمردم زحرکشیده وغارت زده،دراین 8سال میداند وان کسی نیست جز رییسی عزیز.رای ما مردم ،رییسی است یار مردم.
ایرانی۲۰۴۲۰۸۶۰۸:۰۳:۱۷ ۱۴۰۰/۳/۲۵
همتی همتی تومانندروحانی
صمصام۲۰۴۲۱۲۸۰۸:۲۶:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۲۵
امیدوارم ایشان بتوانند وضعیت اقتصاد ایران را به سال 84 برگردانند
ناشناس۲۰۴۲۱۷۹۰۹:۰۷:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۲۵
دلار در اولین روز کاری و در اخرین روز کار در بانک مرکزی مقایسه شود و بعد مردم خودشون قضاوت کنند
صادق۲۰۴۲۲۱۱۰۹:۲۳:۳۲ ۱۴۰۰/۳/۲۵
همین جمله غیر علمی و دروغ است. چون علل مشکلات اقتصادی چند متغییره است. اتفاقا عوامل داخلی مهمتر از عوامل خارجی است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین