قاضی‌زاده هاشمی: ریال باید ناموس دولت باشد

سیاسی،   4000324107

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حفظ ارزش ریال نیاز به ساماندهی حکمرانی دارد، گفت: ریال خلاف آن چیزی که تاکنون انجام شده باید ناموس دولت باشد.

قاضی‌زاده هاشمی: ریال باید ناموس دولت باشد

به گزارش ایسنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه‌ تلویزیونی امروز (دوشنبه) خود که از شبکه چهار سیما پخش شد درباره اینکه ریاست جمهوری یک سیستم و مکتب فکری است و جریان فکری است، گفت: به غلط تصور شده که رئیس جمهور باید دانای کل و خودش طراح سنارویهای اجرایی باشد. رییس جمهور از منظومه فکری کسانی که با او کار می کنند شناخته می‌شود. 

وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای تقویت پول ملی چیست؟، تصریح کرد: ریال خلاف آن چیزی که تاکنون انجام شده باید ناموس دولت باشد. حفظ ارزش ریال نیاز به ساماندهی حکمرانی دارد. ما الان متاسفانه یک سامانه مشخص حکمرانی برای ریال در کشور نداریم، یک مسئول مشخصی که ارزش پول ملی به او برگردد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: مجموعه مولفه‌هایی که باعث خلق پول و ایجاد تورم است در جاهای مختلف در حال سازماندهی است و عملا هیچ جایگاهی حتی بانک مرکزی پاسخگو نیست.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای کنترل ارزش پول ملی حتی نمی‌شود به بانک مرکزی مراجعه کرد، اظهار کرد: این تصور که بانک مرکزی به تنهایی می‌تواند جریانی که باعث تضعیف ارزش پول ملی می شود را کنترل کند منتفی است. 

وی یادآور شد: در خصوص ارزش پول ملی نیاز به اصلاح سیاست‌های مالی و پولی کشور و همچنین تقویت تولید در کشور و هدایت نقدینگی در کشور است.

مشاور قاضی زاده هاشمی هم که در جلسه حضور داشت در پاسخ به این سوال مجری گفت: بحث پول هر نظام اقتصادی اگر می خواهد اصلاح بشود نمی‌تواند بدون اصلاح نظام پولی باشد. در دوره‌های گذشته متاسفانه یکی از آسیب‌های اقتصادی ناشی از عدم تدبیر مناسب در حوزه پولی بوده است.

وی ادامه داد: شما نگاه کنید در 50 سال گذشته بیش از 70 هزار برابر نقدینگی کشور اضافه شده است. یعنی یک گسست بخش پولی و واقعی وجود دارد تا این اصلاح نشود هیچ اصلاحی در نظام کسب و کار و نظام بودجه ای ایجاد نمی‌شود.

مشاور قاضی زاده تأکید کرد: شاید خود تقویت پول ملی آنچنان اصالتی نداشته باشد. اما نه به این معنا که ما تنزل روزانه و سالانه پول را بخواهیم در تاریخ حکمرانی پولی خودمان تجربه بکنیم. 

وی افزود: همواره دعوایی تاریخی بین چین و امریکا سر مقوله تنزل یوان و دلار وجود دارد. بنابراین حفظ ارزش پول یکی از وظایف بانک مرکزی است که باید انجام بگیرد اما اینکه تقویت بشود یا مقوله این نوسان را در ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها داشته باشیم به سایر سیاست ها از جمله سیاست تجاری مان بستگی دارد.

امیرحسین قاضی زاده  در این باره گفت: برنامه‌هایی که در دولت سلام پیش بینی می کنیم ایجاد یک مرکز فرماندهی و یا مدیریت حکمرانی است، چیزی شبیه وزارت خزانه داری باید ایجاد شود که بتواند مجموعه سیاستگذاری‌ها و حفظ ارزش پول ملی را تقویت کند و این فرماندهی کل باشد، نه اینکه بانک مرکزی یک جا و بسته مالی در سازمان برنامه و بودجه باشد، اینها باید در یک مجموعه قرار گیرد.

این کاندیدای ریاست جمهوری در نقش بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال و امنیت غذایی، گفت: منظور از امنیت غذایی غذای کافی و بسته غذایی متناسب است. بسته غذایی متناسب یعنی کالری داشته باشد و سوء تغذیه در سطح سلولی نداشته باشد. ما دو نوع گرسنگی داریم؛ یک گرسنگی ظاهری و یکی گرسنگی سلولی. الان حدود 30 درصد جامعه مان به یک ترتیبی از متاسفانه گرسنگی سلولی رنج می برند یعنی یا گرسنه مطلق است یا نان دارند بخورند یا همان یک نان هم ندارند بخورند. تراز تجاریمان در بخش کشاورزی منفی است و منهای 6 میلیارد دلار واردات داریم.

وی تصریح کرد: این برای ما وابستگی ایجاد کرده است، بازی های مرغ و گوشت و تخم مرغ را که می بینید بر سر میزان وابستگی است. ما از یک طرف باید سامانه بخش کشاورزی را مدیریت کنیم که این نیاز مردم از بین برود، کار دوم این است که این وابستگی را از بین ببریم نه تنها از بین ببریم بلکه تراز تجاری مثبت هم کنیم. ما تأمین کالا را به مجموعه زنجیره تامین می‌سپاریم، کالاها به بورس کالا می‌روند. در کالاهای اضطراری باید خرید تضمینی ایجاد کنیم. 

قاضی زاده هاشمی افزود: جای دومی که دولت برای حمایت می ایستد محل حمایت از مصرف کننده به عنوان یارانه مصرف کننده است، یعنی به کدام مصرف کننده نهایی یارانه بدهیم. اگر مالیات و بیمه را بتوانیم برقرار کنیم به مصرف کننده نهایی می‌دهیم، اگر الان امکانش را نداشته باشیم یارانه را به حلقه آخر یعنی در مورد گندم به نانوایی می‌دهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جای سوم که دولت باید بایستد تعرفه است، گفت: بقیه امور به مدیر زنجیره تامین سپرده می شود. حفاظت و تسهیلات نیز از طریق مدیر زنجیره تامین انجام می‌شود، یعنی او باید کالای کشاورز را خریده باشد و ما از مدیر زنجیره تامین حمایت می‌کنیم.

قاضی زاده هاشمی درباره قاچاق نیز، گفت: از 130 هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق یک درصد تبدیل به مجازات می‌شود این خنده دار است. در جایگاهی باید کار مدیریتی انجام شود و دستگاه‌های زیر مجموعه گلوگاه‌های قاچاق را ببندند اما این کار را نمی‌کنند. به خاطر سامانه جامع گمرک 40 درصد درآمد ما افزایش یافته است، اگر به سامانه جامع وصل بشود خیلی بیشتر می شود کار کرد.

وی در خصوص موضوع فرار مالیاتی نیز یادآور شد: ما دنبال نظام یکپارچه مالیاتی و حمایتی و بیمه ای هستیم. کاری که سازمان بیمه ای و مالیاتی می کند در یک سامانه یکپارچه می‌آید که نوع و ترکیب مالیات ستانی تجمیع می‌شود. بخشی که فرار مالیاتی می کند انشاءالله دیده می‌شود.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی در مورد بازار بورس نیز خاطرنشان کرد: بازار سرمایه یکی از تمیزترین و شفاف ترین بازارهای دنیاست. اصل بازار سرمایه همراه با ریسک و نوسان است. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقتصاد صددرصد دولتی است به طوریکه بنگاه های بزرگ اقتصادی ما هم دولتی هستند و عدم رقابت واقعی انحصاری شکل می‌گیرد.

وی افزود: شورای بورس را نگاه بکنید همه اطراف میزش دولتی است. بازار 90 درصدش دولتی است. ناظر دولتی است. مجازات کننده دولتی است. این نظام را بهم می زند. باید بگوییم در چه سامانه اقتصادی از بازار سرمایه صحبت می کنیم؟ بازارهای موازی و تالارهای موازی و بعد امکاناتی که این فعالان بتوانند در یک شرایطی که بتوانند رقابت بکنند فراهم نیست. 

قاضی زاده تأکید کرد: وظیفه ذاتی دولت ها در حفاظت و مراقبت از مردم ها مهم است وقتی مردم دچار خطری می شوند باید از آنها مراقبت بشود. اینکه ما در قضیه بورس تماشا کردیم این پذیرفته شده نبود. باید هم نظام مدل سرمایه را تغییر بدهیم هم مکانیزم مدل فعالان و سهم دولت در بازار سرمایه را تغییر بدهیم. 

وی همچنین گفت: اینکه ما تحت عنوان خصوصی سازی خصولتی سازی کردیم غلط بود. اینکه قدرت دولت را در مدیریت بازارها حفظ کنیم و بعد دولت از منافع خودش حفاظت بکند به ضرر مردم و حتما غیر عادلانه است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در نقدینگی که فقط هشت سال گذشته ایجاد شده به ازای هر نفر 400 میلیون تومان ایجاد کرده‌ایم، گفت: در 8 سال به ازای هر ایرانی 400 میلیون تومان نقدینگی ایجاد شده است. سهم دهک اول از این مجموعه تسهیلات دهک اول اقتصادی 65 درصد است یعنی 10 درصد مردم 65 درصد این پول را گرفتند با 4 دهک بعدی می شود 55 درصد، 4 درصد مردم 5 درصد گرفتند. وقتی می گویم که به خانواده ها 500 میلیون تومان بدهیم جیغ عده ای در می آید.

وی ادامه داد: حتی آنهایی که دنبال خروج رکود توسط خلق پول هستند می گویند که این را هلیکوپتری پخش بکنید. شکاف ایجاد نکنید. هفتاد درصد تسهیلات کشور در استان تهران است. اگر استان‌های برخوردار را اضافه کنیم می شود 70 درصد. این شکاف رشد ایجاد نمی‌کند؟ یک جا می‌شود یک نظام آموزشی قدرتمند درست می‌کنیم در شمال شهر تهران بچه هایشان دو زبان به آنها یاد می‌دهیم، سفر خارجی می‌روند، رشد می‌کنند، قدرتمند می‌شوند و حکمرانی دست اینها می‌افتد و طبقه مظلوم هرمزگانی و سیستانی همچنان کارگر می‌مانند نه آموزش درستی دارند نه خدمات درمانی درستی دارند. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی ساختارها استضعاف‌گر باشند عوض کردن آدم‌ها مسئله ای را حل نمی‌کند؛ چه چپ بیاید سر کار یا راست بیاید سر کار. ریش‌دار بیاید یا بدون ریش بیاید سر کار چیزی را عوض نمی‌کند. دولت سلام حرفش این است که نظام حکمرانی باید تغییر بکند.

قاضی زاده تأکید کرد: من برنامه دارم اما مسئله من برنامه نیست. برنامه مسکن و کشاورزی دارم شاید هم عمیق باشد گروه‌هایی که اینها را نوشتند 10 سال است که نوشتند. مدل حکمرانی مشکل دارد و این نهادهای استضعافگر است که نمی‌گذارد کشور رشد بکند و انقلاب به هدفش برسد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: گفتمان دولت مردم را  مطالعه کنید در آن به نظام تحول اشاره کردیم. یکی از مشکلات ما پرداختن به معلولهاست. آن تحلیل عامی که می کنیم عوامل اولیه باید اصلاح بشود تا پایین دست اصلاح بشود.

قاضی زاده خطاب به مجری گفت: پرسیدید قاچاق کالا و ارز را چطور مدیریت می کنید؟ این شامل ارز و تمام کالاهاست شما رصد می کنید اگر در بازار رسمی خریداری شده باشد قاچاق نیست اگر از جایی که منشاء آن معلوم نیست قاچاق محسوب میشود. باید بگوید رسما واردش کردم این اجازه ترخیص نامه من است مسیر واردات رسمی یا تولید کردم. ارز هم به این شکل است. ما تولید اطلاعات می کنیم. افرادی که وارد می کنند مشخص است چه مقدار توسط کی؟ این اطلاعات تمامش موجود است و باید به سامانه جامع گمرک این اطلاعات وصل بشود.

وی ادامه داد: برای بحث هایی مانند اصلاح نظام بانکی، پولی و بانک مرکزی، موضوع خلق پول و منابع طبیعی یک سازوکار به نام صندوق ملی طراحی کردیم که سازوکار انفال در آن تغییر می کند. 

قاضی زاده هاشمی افزود: بیمه مبتنی بر هویت شغلی اشخاص است نه هویت شخصی. اما حدود 35 درصد از جمعیت ما تحت هیچ بیمه ای نیستند. خود بیمه یک جور مالیات از کسب و کارها گرفته می‌شود و هم حق بیمه میدهند ما مجموعه این را برای اینکه کل ایرانیان تحت پوشش بیمه جامع قرار بگیرند ذیل این ساختار می‌بریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک سامانه جامع بیمه ای و حمایتی ایجاد می‌شود، گفت: مردم به سه گروه تقسیم می‌شوند یک گروه کسانی هستند که درآمدهایشان بیشتر از هزینه هایشان است یک عده هستند که کمتر از هزینه هایشان است انهایی که بیشتر است به همان میزان که بیشتر مالیات بیشتری میدهند آنهایی که کمتر است به همان میزان که کمتر است به همان میزان کمتر مالیات پرداخت می‌کنند. 

وی گفت: ما قله ها را می‌تراشیم و دره ها را پر می کنیم تا فاصله طبقاتی کم شود. اگر پول ارزان قیمت را که زیر نرخ تورم است به نظام تولید ندهیم مشکل ایجاد می‌شود. 

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: در این طرح 500 میلیونی حرفمان این است شمایی که می خواهید وام بگیرید برای تاسیس بگویید کی را به کار می گیرد؟ کسی که به کار می گیرد از زوج‌های جوان باشد و تا زمانی که بازپرداخت تسهیلات را انجام می‌دهی حق بیمه او باید پرداخت بشود. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: یا باید نرخ پول را واقعی کنیم که این باعث کاهش تولید می‌شود یا وقتی رانتی می دهیم می گوییم به ازای این رانت اشتغال موثر ایجاد بشود این را به هم وصل کردیم. این وام برای خرید کالای ایرانی و جهیزیه و ازدواج و مسکن اینهاست. کار این صندوق یک کار مدیریت منابع و توزیع بین اقشار متوسط و پایین کشور است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین