قیمت برنج ایرانی باز هم بالا رفت

اقتصادی،   4000324101

افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار سبب شده که به تدریج برنج نیز از سفره خانواده‌های ایرانی حذف و امنیت غذایی و سلامتی مردم با خطر روبه‌رو شود. قیمت‌ برنج ایرانی و خارجی آنقدر افزایش یافته که دهک‌های پایین جامعه دیگر توان خرید آن را ندارند.

قیمت برنج ایرانی باز هم بالا رفت

در مقایسه با قیمت‌های سال گذشته، قیمت برنج ایرانی و خارجی در بازار خرده‌فروشی بیش از ۱۵ هزار تومان افزایش یافته و این در کاهش فروش خرده‌فروشی‌های سطح شهر تاثیرگذار بوده است.

پیش از این به علت پایین بودن قیمت برنج خارجی بسیاری از مردم و خانواده‌ها به جای خرید برنج ایرانی، خرید برنج خارجی را مدنظر داشتند، ولی اکنون افزایش قیمت برنج خارجی نیز سبب شده مردم توان خرید آن را نداشته باشند.

بررسی‌های میدانی سایت بازار نشان می‌دهد که هم‌اکنون قیمت هر کیلو برنج هندی ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان و برنج ایرانی ۲۸ تا ۴۲ هزار تومان است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

امسال هزینه‌های برنجکاران نیز بیشتر شده و شنیده‌ها حاکی از این است که قیمت کود چهار برابر شده و این مساله نیز در افزایش قیمت برنج امسال بسیار تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر در مناطق دیگر کشور مثل شهر سده لنجان و استان‌های خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری و کرمانشاه، به‌دلیل کم‌آبی سطح کشت برنج به‌شدت کاهش داشته و همین موضوع نیز روی قیمت تمام‌شده برنج تاثیر داشته است.  برنج مرغوب هم‌اکنون در بین خرده‌فروشی‌های سطح شهر به بیش از ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان رسیده و کارشناسان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند اگر برخی مشکلات برطرف نشود، قیمت برنج امسال  باز هم  افزایش خواهد یافت.

برخی از فعالان بازار نیز معتقد هستند برنج ایرانی در بازار کمبود ندارد، اما برخی از کشاورزان در استان‌های شمالی که توان مالی خوبی دارند برنج خود را نمی‌فروشند و معمولا اعلام می‌کنند که چون قیمت‌ها درحال افزایش است، فروش برنج خود را به بعد موکول کرده‌اند. حتی برخی از برنج‌فروش‌ها برای کاهش قیمت آن، برنج را مخلوط می‌کنند تا به اصطلاح قیمت را بشکنند، مثلا برنج هاشمی را با یک برنج پر محصول به صورت ۵۰ به ۵۰ یا ۷۰ به ۳۰ مخلوط می‌کنند تا قیمت آن را در بازار خرده‌فروشی کمتر کنند. هم‌اکنون برنج در انبار کشاورزان و کارخانه‌دار‌ها در استان‌های شمالی زیاد است، اما به علت بالا بودن قیمت آن فروش بسیار کاهش یافته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین