افزایش مجازی قیمت خودرو در عین رکود معاملات

اقتصادی،   4000324088

گزارش میدانی همشهری از قیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی در آگهی فروش فضای مجازی بیانگر افزایش ۲ تا ۹ میلیون تومانی قیمت این خودروها نسبت به ۳ هفته پیش با وجود تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو و فضای انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات سیاسی است.

افزایش مجازی قیمت خودرو در عین رکود معاملات
قیمت‌سازی‌ مالکان خودروهای صفر کیلومتر در فضای مجازی و عرضه قطره چکانی محصولات خودروسازان به بازار موجب شد تا با رشد نسبی قیمت ارز، نرخ انواع خودروهای پرتیراژ داخلی در آگهی‌های فروش اینترنتی، افزایش ۲ تا ۹ میلیون تومانی نسبت به ۳ هفته پیش را تجربه کند.

به گزارش همشهری، فعالان صنفی و متقاضیان خرید و فروش خودرو در حالی از افت شدید میزان معاملات و نبود مشتری برای خودرو به‌دلیل نتایج مبهم مذکرات سیاسی و انتظار نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری خبر می‌دهند که طی ۳ هفته گذشته، افزایش نسبی نرخ ارز و خبرهای منتشر شده در مورد روند مذاکرات سیاسی، زمینه سیر صعودی قیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی را در آگهی‌های خرید و فروش فضای مجازی فراهم کرده است.

این افزایش قیمت در حالی است که محدود طرح‌های پیش فروش محصولات ایران خودرو برای عرضه ۳ خودرو و سایپا برای پیش فروش ۵ محصول از طریق قرعه کشی به‌دلیل اختلاف زیاد قیمت مصوب کارخانه و حاشیه بازار این خودروها باز هم با اقبال خریداران مواجه شد؛ به‌نحوی که در طرح پیش فروش و فروش فوق‌العاده خردادماه ایران خودرو برای عرضه ۱۱ هزار دستگاه خودرو از ۳ محصول پژوپارس سال، پژو  ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک توربو شارژ، بیش از ۳میلیون و ۱۰۰ هزار متقاضی و برای عرضه ۲۵ هزار خودرو شامل ۵ محصول سایپا (تیبا صندوق‌دار، تیبا۲، ساینا دنده‌ای،کوئیک. اس و ساینا. اس) ۳۰۸ هزار و ۶۹۰ نفر شرکت کردند که ۳۰۴ هزار و ۱۹۲ نفر واجد از این متقاضیان واجد شرایط شناخته شدند. اقبال مشتریان به مشارکت در محدود طرح‌های بخت آزمایی فروش فوق‌العاده و پیش فروش محصولات ۲‌ خودروساز بزرگ کشور به‌دلیل اختلاف قیمت ۵۰ تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی نرخ کارخانه و حاشیه بازار این خودروها در شرایطی است که به‌گفته فعالان بازار اکنون تقاضای مؤثری برای خرید در بازار بی‌رمق خودرو وجود ندارد.

علاوه بر آن بازار خودروهای کارکرده و دست دوم خارجی متأثر از تداوم ممنوعیت واردات، کاهش قدرت خرید مردم و نوسان نرخ ارز بی‌مشتری شده و این روزها تنها کسانی اقدام به فروش خودرو می‌کنند که به‌دلیل احتیاج به پول، خودروی خود را زیر قیمت اعلام شده عرضه می کنند.

دنده معکوس پرتیراژها برای گرانی

بررسی قیمت انواع خودروهای پر تیراژ داخلی در آگهی‌های خرید و فروش فضای مجازی مانند دیوار بیانگر افزایش قیمت اغلب خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر داخلی است؛ به‌نحوی که قیمت خودروهای صفرکیلومتر رشد ۲ تا ۹ میلیون تومانی را تجربه کرده و قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۱۳۳ میلیون، پراید ۱۳۱ با رشد ۴ میلیون تومانی به ۱۱۹ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با افزایش ۹ میلیون تومانی قیمت به ۲۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین قیمت سایپا ۱۳۲ مدل ۹۸ با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۱۲۰ میلیون تومان، ساینا با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۱۴۵ میلیون تومان و کوئیک دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ با رشد ۳ میلیون تومانی قیمت به ۱۵۱ میلیون تومان رسیده است. قیمت سمند LX ساده مدل۱۴۰۰ با ۸ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان افزایش به ۱۹۳ میلیون، تیبا ۲ با رینگ فولادی با افزایش قیمت ۸ میلیون تومانی به ۱۳۷ میلیون، تیبا صندوق دار با رشد ۲ میلیون تومانی به ۱۲۷میلیون، پژو ۴۰۵با رشد ۹میلیون تومانی به ۱۹۸ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش ۳ میلیون تومانی به ۲۵۸ میلیون تومان رسیده. قیمت پژو پارس نیز به ۲۳۲ میلیون، پژو ۲۰۶ صندوق دار V۸ با رشد ۲ میلیون تومانی به ۲۶۱ میلیون، پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک با افزایش ۹ میلیون تومانی به ۳۹۷ میلیون، دنا معمولی با افزایش ۸ میلیونی به ۲۷۵ میلیون و رانا ال ایکس با رشد ۴ میلیون تومانی قیمت به ۲۰۲ میلیون تومان افزایش یافته است، اما در بازار خودروهای مونتاژ داخلی قیمت‌ هایما اس۷ توربو در بازار ۶۶۰ میلیون تومان اعلام می‌شود که تغییر چندانی نداشته و قیمت کیا سراتو ۲۰۰۰ آپشنال به ۷۸۵ میلیون، تندر ۹۰ مدل E۲ به ۳۳۳ میلیون، تندر پلاس اتوماتیک به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است.

کاهش شدید عرضه، عامل قیمت‌سازی خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با همشهری با اشاره به رشد قیمت خودروهای پرتیراژ در فضای مجازی عدم‌عرضه خودرو جدید به بازار به بهانه دعوای خودروسازان با شورای رقابت را عامل این گرانی دانست و گفت: واقعیت آن است که از ابتدای امسال حجم تحویل خودرو از طریق طرح‌های فروش فوری و پیش فروش خودروسازان بسیار کم شده است چرا که حجم خودروهایی که در قالب طرح فروش فوری عرضه شده و سند آزاد داشته باشند بسیار کم شده است؛ این در حالی است که اکنون در بازار خودرو عملا معامله‌ای انجام نمی‌شود و قیمت‌های اعلام شده در فضای مجازی نیز فقط در حد پیشنهاد است.

فربد زاوه افزود:‌ اگر دیدگاه علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت در مورد دپوی ۴۵۰ هزار خودرو از سال گذشته در پارکینگ‌ها را بپذیریم، این امر بدان معناست که از مجموع تولید حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سال گذشته تنها حدود ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو مصرف‌کننده داشته است و اینگونه نبوده که کمبود خودرو در بازار عامل گرانی باشد. او افزود: به بیان دیگر حجم واقعی بازار خودرو ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو بوده و اگر این آمار را مبنا قرار دهیم نیازی به تولید خودرو در سال‌جاری نداریم و با این روند باید قیمت‌ها ریزش کرده و خودروسازان ورشکست شوند. زاوه افزود: سند بسیاری از خودروهای پیش فروش شده سال گذشته که سند آن آزاد نبوده است، امسال آزاد می‌شود و عملا محصولات جدید کارخانه‌های خودروسازی نمی‌توانند با محصول قبلی خود که سال گذشته به پارکینگ‌ها رفته رقابت کنند؛ مثلا ایران خودرو که پژو ۲۰۶ تیپ دو را به قیمت ۶۰ میلیون تومان در سال گذشته تولید کرده و اکنون این خودرو در پارکینگ موجود است نمی‌تواند خودروی تولید شده را با هزینه و قیمت جدید در بازار به فروش برساند.

تشدید رکود و سونامی انصراف خودرو

کارشناس صنعت خودرو با بیان این که اگر عرضه خودرو در بازار به‌دلیل رشد تولید و فروش خودروهای جدید و سرازیر شدن خودروهای مانده در پارکینگ به بازار افزایش یابد نیز کسی از ایران خودرو یا سایپا خودرو نمی‌خرد، گفت: با این روند مشتریان ترجیح می‌دهند خودرو را از بازار آزاد بخرند که قابل به نام شدن و نقل و انتقال است.

به‌گفته زاوه، اگر این آمار درست باشد بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، خودروسازان با فاجعه فروش محصولات خود مواجه خواهند شد و سونامی انصراف و عدم‌امکان فروش در بازار خودرو در راه است. او افزود: اگر بپذیریم که برای ۲۰۶ با قیمت حدود ۲۰۰ میلیون تومانی در حاشیه بازار حداکثر تقاضا ۵۰۰ هزار دستگاه وجود دارد با افزایش عرضه این خودرو به‌دلیل فروش محصولات تولیدی ایران خودرو در سال جدید، مردم ترجیح می‌دهند تا خودروهایی را که دارای سند آزاد هستند از بازار خریداری کنند.

او تأکید کرد: به‌نظر نمی‌رسد که این آمار وزیر صمت از تیراژ تولید و عرضه خودرو در سال گذشته درست باشد چرا که درصورت صحت این آمار معضل اصلی بازار امسال خودروهای پرتیراژ داخلی، نبود امکان فروش توسط خودروسازان و سونامی انصراف از خودروهای ثبت نامی خواهد بود چرا که خودروهایی که قبلا مردم خریداری کرده و اکنون با گذشت یکسال سند آن آزاد شده قابل عرضه به بازار خواهند بود و بدیهی است که در چنین شرایطی مشتریان ترجیح می‌دهند خودروهایی را در حاشیه بازار خریداری کنند که سند آن آزاد است و می توانند به آسانی به نام بزنند تا این که بخواهند خودرو صفر کیلومتری را خریداری کنند که تا یکسال دیگر امکان نقل و انتقال و به نام زدن سند آن را ندارند.

یکتانتتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. وقتی نقشه شوم تجزیه ایران توسط مزدوران لندنی و سعودی آشکار می‌شود

  2. ناکارآمدی یک شورای عالی ۲۰ ساله !

  3. بار مسئولیتی سنگین بر دوش دولت آینده

  4. واقعیتی تلخ به نام مدیران مرکزنشین

  5. یک سؤال پیرامون حاشیه سفر اختصاصی ۳ نماینده مجلس

  6. نامه ۲۱ اندیشکده اقتصادی و سیاست خارجی به آیت‌الله رئیسی/ضرورت تحول ساختاری و سازمانی در وزارت امور خارجه

  7. معاون اول رئیس جمهور: از زخم زبان‌ها، ذره‌ای ناراحت نمی‌شویم/ آنچه مردم ایران را رنج می‌دهد، تبعیض است

  8. روحانی: مشکلات خوزستان باید طبق دستور رهبری حل و فصل شود

  9. در جلسه رئیس بنیاد شهید با رئیس جمهور منتخب چه مسائلی مطرح شد؟

  10. رهاسازی آب سد کرخه، از سوسنگرد تا هورالعظیم

  11. جهانگیری: طعم تلخ مشکلات را چشیده‌ایم /در مقابل فریادهای مردم کاملاً بی‌پاسخ هستیم / این تعهد را می‌دهیم که خسارت مردم پرداخت خواهد شد

  12. المپیک توکیو| نخستین مدال برای کاروان ایران/ فروغی طلایی شد

  13. جزئیات کمیاب‌ شدن تنها داروی کرونا و فروش و تزریق آن در بازار آزاد/ رمدسیویر دوزی چند؟

  14. نگاهی به بازار انرژی / ۳ سه پروژه ای که زنگنه از آنها غافل شد

  15. شهادت چهار تن از رزمندگان قرارگاه قدس در درگیری با اشرار

پربحث‌های هفته

  1. مشفقانه ای کوتاه با رئیس جمهور منتخب

  2. تاکید رییسی بر رفع دغدغه خانواده ایثارگران

  3. وقتی نقشه شوم تجزیه ایران توسط مزدوران لندنی و سعودی آشکار می‌شود

  4. خوزستان و آسیاب پر آب مدعیان!

  5. حداقل و حداکثر حقوق دریافتی اعضای هیات علمی پس از همسان‌سازی اعلام شد

  6. احمد توکلی: باید هم از کوپن خوشتان نیاید، سیر که از گرسنه خبر ندارد!

  7. پارک یا توالت عمومی سگ‌ها

  8. پشت پرده طرح ربایش مسیح علینژاد

  9. اعتراض؛ حقی که باید از آن محافظت کرد

  10. ناکارآمدی یک شورای عالی ۲۰ ساله !

  11. صحبت‌های تند رئیس جمهور آذربایجان به وزیر نیروی کشور خود درباره قطعی برق

  12. روزهای سخت پاسخگویی عاقلانه برای مدیران

  13. چرا صهیونیست‌ها نگران پیامدهای امنیتی بحران لبنان هستند؟!

  14. ماجرای پرواز اختصاصی نمایندگان به عتبات چیست؟/ لغو سفر به دنبال اطلاع از اختصاصی بودن

  15. راه حل مشکل آب از آسمان نمی آید/حل مشکل به شیوه شیخ بهایی

  16. دستگیری ۱۷ وکیل و ۱۳ کارمند متخلف قوه قضائیه در هفته گذشته

  17. در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچگاه درکشور تجربه نشده است!

  18. ماهیت حقیقی طالبانِ کنونی چیست؟

  19. تصمیم پسندیده مداح سرشناس/ می‌رویم خوزستان

  20. بار مسئولیتی سنگین بر دوش دولت آینده

  21. روحانی: مردم حق دارند بدانند که چه گردنه ها و تکانه هایی موجب بروز چه مشکلاتی برای کشور شده است

  22. از رنج های خوزستان بکاهیم ...

  23. واقعیتی تلخ به نام مدیران مرکزنشین

  24. کاروان‌ جدید تانکرهای آبرسان سپاه به خوزستان رسید

  25. پیش‌بینی ذوالنوری از ادامه مذاکرات برجام در دولت رئیسی/ توضیحات حدادعادل درباره ادعای دخالت در انتخاب شهردار تهران/ نظر مردم درباره وضعیت تحریم ها در دوره رئیسی

ابر آروان

آخرین عناوین