سخنگوی وزارت خارجه: بعید است این هفته دور نهایی مذاکرات وین باشد

سیاسی،   4000324050

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که گفتگوها در وین به بن بست نرسیده و همچنان در جریان است و هنوز زود است که درباره نتایج آن قضاوت کنیم ولی بعید است که این هفته دور نهایی باشد.

به گزارش تسنیم، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج

خطیب زاده در ابتدای سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه 28 خرداد ماه گفت:‌ بر اساس قوانین ایران تمامی ایرانیان فارغ از اینکه در کجای عالم هستند باید دسترسی به رای دادن داشته باشند. انتخابات علاوه بر ایران همواره در سایر نقاط دنیا برگزار شده است. مسئول برگزاری انتخابات در کشورهای دیگر وزارت امور خارجه بوده است. ما هم ستاد انتخابات را داریم و هم ناظر.

فرآیند حداقل از شش ماه قبل در وزارت خارجه آغاز شده و دستورالعمل‌هایی برای اخذ رای از واجدین شرایط صادر شده است.

بیش از 200 نفر ناظر شورای نگهبان تایید شده و به نمایندگی‌های خارج از کشور معرفی شده‌اند. ما تحقیقا در تمامی کشورهایی که دارای نمایندگی هستیم یک یا دو صندوق رای خواهیم داشت. در مجموع 234 شعبه اخذ رای در خارج از ایران برای اخذ رای هموطنان در نظر گرفته شده است.

به سهولت ایرانیان مقیم خارج می‌توانند رای خود را بدهند. از همه عزیزان دعوت می‌کنم که پای صندوق‌های رای بیایند و مشارکت کنند.

همچنین بیش از 160 ویزای خبرنگاری صادر شده و زمینه برای پوشش گسترده خبری فراهم شده است.

حضور ارتش ترکیه در کردستان عراق

خطیب زاده درباره حضور ارتش ترکیه در کردستان عراق گقت: موضع همیشگی ما احترام به تمامیت و حاکمیت کشورها بوده است. دولت عراق فکر می‌کنم نظرات خود را به صراحت اعلام کرده است. نگرانی‌های دولت ترکیه در این خصوص هم باید به خوبی توسط دولت عراق درک شود. ما هم با عراق و هم با ترکیه در حال رایزنی هستیم. هم نگرانی‌های بغداد و هم نگرانی‌های آنکارا باید درک شوند.

سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس با آمدن یک نفر و رفتن یک نفر دیگر تغییر نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و سرنگونی نتانیاهو از قدرت گفت: برجام ستیزان به این یکی دو (ترامپ، نتانیاهو) شخصیت منفور نظام بین‌الملل محدود نمی‌شوند. ما فکر نمی کنیم سیاست‌های رژیم اشغال گر قدس با آمدن یا رفتن افراد، تغییر کند.

مهمل گویی، میراث مشترک تمامی سران رژیم اشغالگر قدس از روز اول تا الان بوده است. اما طبیعی است که یک چیز در این میان روشن است؛ تمامی بدخواهان ایران می روند و ایران همیشه سربلند و سرافراز می‌ایستد.

برخی تفاسیر از قطعنامه 2231 توسط کسانی که خودشان می‌دانند این قطعنامه ناظر بر چه موضوعاتی است، هم نادرست و هم بسیار بعید است. در هیچ کجای قطعنامه 2231 محدودیت برای برنامه موشکی ایران نیامده است. اینگونه قرائت های بعید از کلمات روشن و واضح قطعنامه 2231 تنها به کسر اعتبار کسانی می‌انجامد که این ادعاها را مطرح می‌کنند. بهتر است سران کشورها به تعهدات به زمین مانده خودشان عمل کنند.

وی در تشریح نشست کشورهای عضو برجام و ایران در پایتخت اتریش گفت: آنچه در وین در حال انجام است، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. نه گفت‌وگوها فرسایشی شده و نه وقت اضافه‌ای داریم.  فکر می‌کنم زمان برای موضوعات باقی مانده کم است. باید در مورد این موضوعات تصمیم سیاسی در پایتخت‌ها گرفته شود، که اگر گرفته شود، بازگشت به برجام ممکن است. حس من این است که وقت کم بوده است. بعید است که این دور، دور آخر باشد.

گفت‌وگوها در وین به بن بست نرسیده و هیچ چیز غیرممکنی هم وجود ندارد. گفتگوها در خصوص برخی ظرایف فنی، سیاسی، حقوقی و اجرایی همچنان در جریان است. هنوز زود است که درباره نتایج آن قضاوت کنیم ولی بعید است که این هفته دور نهایی باشد.

توافق ایران با آژانس فنی است و از زمان اجرایی شدن مصوبه مجلس، دسترسی فراپادمانی به آژانس ندادیم. اگر گفتگوها در وین به نتیجه برسد، تصاویر ضبط شده را در اختیار آژانس قرار می دهیم و اگر هم به نتیجه نرسیدیم، در مورد ادامه شرایط و پاک کردن یا نکردن دوربین‌ها تصمیم داخلی است. اینکه در یک ماه به نتیجه برسیم، بدبین نیستم. البته نباید قضاوت کرد. ان‌شاالله گفت‌وگوها با تضمین منافع ایران به نتیجه برسد.

مهمترین ملاک عمل ما سیاست‌های مشخص اعلام شده توسط مقام معظم رهبری بوده است. وزارت خارجه یک سنجه بیشتر ندارد و درباره برجام مذاکره نمی‌کند. موضع ما اصولی است و موضع ما به تامین منافع مردم ناظر است. در خصوص نحوه اعلام توافق احتمالی هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد و این در چاچوب کمیسیون مشترک برجام است که در سطح معاونین و مدیران کل است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: ما همواره از گفتگو با همسایگان استقبال کرده‌ایم و عربستان مستثنی نیست. زمانی که عربستان تمایل نداشت ما مدام تکرار می‌کردیم که بهترین راه گفتگو است.

در گفتگوهای من در عراق موضوعات مختلفی مطرح شد. پیرو سفر معاون اقتصادی این سفر انجام شده و درباره موضوعاتی مانند راه آهن بصره و شلمچه، و بحث روادید مطرح شد. البته در برخی موضوعات مثل تبادلات تمدنی، فرهنگی و رسانه‌ای احتیاج به کار بیشتری است. ما هیچ مانعی برای گسترش روابط با عراق نمی‌بینیم.

تحولات افغانستان را با دقت، پیگیری می‌کنیم. متاسفانه موج جدید تروریسم و خشونت در این کشور بالا گرفته است. مجددا به مردم و دولت افغانستان در زمینه فجایعی که علیه آن‌ها به ویژه هزاره‌ها که قربانی تروریسم کور شده‌اند، تسلیت عرض می‌کنم.

 جمهوری اسلامی ایران تمامی اقدامات را برای تسهیل گفتگوهای بین الافغانی با تمامی طرف‌های افغانستانی به کار برده است.

گفتگوها برای بازپس‌گیری بازار نفت ایران

خطیب زاده همچنین گفت: حتی در دوران تحریم‌های حداکثری شکست خورده آمریکا هم، تلاش دوستان ما بازپس گیری سهم ایران در بازار نفت بوده است. گفتگوها همواره ادامه داشته است. جزییات را وزارت نفت می‌تواند در اختیار رسانه‌ها قرار دهد

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین