کشف سیاره‌ای عجیب که شباهت قابل توجهی به زمین دارد

فناوری،   4000320088 ۰ نظر، ۳ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سیاره‌ای عجیب که به تازگی کشف شده، دانشمندانی که به دنبال حیات فرازمینی هستند را شگفت‌زده کرده است.

کشف سیاره‌ای عجیب که شباهت قابل توجهی به زمین داردبه گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت،  محققان مرکز پیشرانه جت ناسا و دانشگاه نیو مکزیکو سیاره‌ای فراخورشیدی به نام "TOI-۱۲۳۱ b"  کشف کرده‌اند که به دور یک ستاره کوتوله M  یا ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد.

دانشمندان توانستند ویژگی‌های ستاره و شعاع و جرم سیاره‌ی "TOI-۱۲۳۱ b" را به دست بیاورند. این اطلاعات به آن‌ها در اندازه‌گیری چگالی این سیاره و رسیدن به فرضیه‌هایی درمورد اتمسفر آن کمک کرد.

این سیاره اندازه‌ای کوچک‌تر از نپتون دارد و سه برابر از زمین بزرگ‌تر است و طول مدت گردش آن در مدار ۲۴ روز است. نسبت به زمین هشت برابر به خورشید خود نزدیک‌تر است اما دمای آن مشابه سیاره ماست زیرا کوتوله قرمز قدرت کمتری دارد.

دمای جو این سیاره تقریبا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۵۷ درجه سانتی‌گراد) است و یکی از خنک‌ترین سیارات فراخورشیدی کوچک است که می‌توان جو آن را بررسی کرد و ممکن است در ارتفاعات آن ابر وجود داشته باشد و بتوان در سطح آن آب پیدا کرد.

به گفته‌ی جنیفر برت(Jennifer Burt)، دانشمند ناسا و دیانا دراگومیر(Diana Dragomir) دانشیار دپارتمان فیزیک و اخترشناسی دانشگاه نیومیکزیکو، مشاهدات آینده به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چقدر احتمال دارد ابرهایی از جنس آب در سیاراتی با چنین دماهایی تشکیل شود. مطالعات آینده برای درک نحوه‌ی تشکیل آن ضروری است.

دراگومیر می‌گوید: چگالی کم سیاره "TOI-۱۲۳۱ b " نشان می‌دهد که جو قابل توجهی آن را احاطه کرده است و یک سیاره‌ی سنگی نیست. اما ترکیبات و میزان این جو هنوز مشخص نیست.

سیاره‌ی "TOI-۱۲۳۱ b" می‌تواند جوی از هیدروژن یا هیدروژن-هلیوم داشته باشد و یا جو آن از بخار آب تشکیل شده باشد. هرکدام از این موارد منشا متفاوتی را نشان می‌دهند و به ستاره‌شناسان در درک نحوه‌ی تشکیل سیارات نزدیک به کوتوله قرمز و تفاوت آن‌ها با نحوه‌ی تشکیل سیارات نزدیک به خورشید کمک می‌کند.

دانشمندان می‌توانند با بررسی گازهایی که از این سیارات ساطع می‌شوند آن‌ها را بررسی کنند و در این گازها به دنبال نشانه‌هایی از وجود هیدروژن و هلیوم بگردند.

برت می‌گوید: یکی از نتایج جالب این است که در طی دو دهه گذشته، هیچ‌کدام از سیارات جدیدی که کشف کرده بودیم شبیه به سیارات منظومه‌ی شمسی نبودند.

این سیاره‌ی جدید هنوز عجیب است و کمی شبیه به سیارات همسایه ماست. در مقایسه با بیشتر سیاراتی که تاکنون کشف کرده‌ایم که دمای آن‌ها صدها و هزاران درجه فارنهایت بود، سیاره‌ی "TOI-۱۲۳۱ b" تقریبا سرد است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

یکتانتتریبون

1. «زبان آوری» به جای کارنامه؟!

2. حقوق‌های نجومی کماکان پابرجاست/ تصویری از فیش حقوقی ۸۵ میلیون تومانی تاجگردون در پست جدید

3. نامزدهایی به دنبال خواستگار !

4. مناظره به شیوه کابوی های آمریکایی !

5. چیزی از مناظره ها دستگیر مردم شد؟!

6. پیش بینی عجیب عرفات پیش از مرگ درباره فلسطین

7. یک کیک خوشمزه و سهم ناچیز اکثر مردم !

8. کوتاه درباره ماجرای شش‌کلاس سواد!...

9. سردار شما چندکلاس سواد داشتی ...

10. چرا آمریکا «اسد» را دوست ندارد

11. مهریه بالاتر از ۱۴ سکه، بدون گواهی استطاعت مالی را ممنوع کنید

12. فراخوان زاکانی از مردم درباره دولت روحانی

13. سوال بی‌رودربایستی با مردم؛ آیا امسال رأی می‌دهید؟

14. آقای رییسی بگذر !

15. افشاگری وزیر اسبق کشاورزی درباره مدرک تحصیلی مهرعلیزاده / ماجرای حکم‌های آقای کاندیدا برای خودش!

16. روایت سیزدهم| مناظره غیر منتظره/ رکوردشکنی مناظره در تلوبیون/ شوخی کاربران با امضای همتی! / پست معنادار سایت رهبری در اینستاگرام

17. روایت سیزدهم| آب پاکی واعظی روی دست همتی!/ رییسی: تصمیم بنزینی را قبل از جلسه سران قوا گرفته بودند/ توهین فرزند مرعشی به زاکانی

18. حضور سید ابراهیم رئیسی در جمع مردم ورامین

19. آیا مناظره های تلویزیونی را باید جدی گرفت؟!

20. همتی: من هم ۲۰ دقیقه وقت اضافه می‌خواهم

21. برای دختر حاج قاسم نه!

22. قضاوت آشنا درباره مستند زاکانی