خیز آمریکا برای تسلط بر یمن از دروازه عمان

جهان،   4000320085 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

تحرکات مشکوک آمریکا در جریان مذاکرات مربوط به جنگ یمن و ادعاهایی که در این زمینه منتشر کرده حاکی از تلاش این کشور برای سوءاستفاده از شرایط بحرانی یمن و تداوم اشغالگری در خاک آن است.

 خیز آمریکا برای تسلط بر یمن از دروازه عمان

به گزارش الف، طی روزهای گذشته دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» که از ماه‌ها قبل داعیه اقدام برای پایان دادن به جنگ یمن را دارد تایید کرد که نظامیان این کشور در یمن حضور دارند. هرچند کاخ سفید مدعی شده که نظامیان ایالات متحده با هدف مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در خاک یمن حضور دارند، اما سابقه تحرکات واشنگتن در جنگ یمن و به ویژه اقدامات مشکوکی که در جریان مذاکرات برای پایان جنگ با میانجی گر‌ی عمان از جانب آمریکا دیده می‌شود، حاکی از وجود یک پروژه سازماندهی شده برای حضور نظامی طولانی مدت ایالات متحده در خاک یمن است.

اخیرا «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان با سفر به عربستان سعودی نامه‌ای مکتوب از جانب «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برد. منابع آگاه گزارش می‌دهند که احتمالا محتوای این نامه مربوط به مذاکراتی است که هیئت عمان به عنوان میانجی میان عربستان سعودی و انصارالله طی 5 روز انجام داده بود. آخرین اطلاعات درباره این مذاکرات حاکی از پیشرفت در پرونده بشردوستانه بود که می‌تواند راه را برای بحث درباره سایر پرونده‌ها باز کند. اما با همه این وجود هنوز مسائل مشکوکی وجود دارد.

هم‌زمان با ادامه مذاکرات هیئت عمانی برای پنجمین روز متوالی تلاش‌های مداوم آمریکایی‌ها جهت قانونی کردن حضور نیروهای بیگانه در زمین‌ها و آب های یمن ذهن بسیاری از طرف ها را به خود مشغول کرده و موضوعی است که موجب عصبانیت انصارالله و نگرانی عمان شده است. واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنند در این مذاکرات مسئله حاکمیتی و تسلط بر خاک یمن را تنها محدود به مناطق تحت سیطره انصارالله بکنند و معتقدند که درباره سایر مناطق یمن به شکل دیگری تصمیم گیری می شود. این موضوع کاملا با مواضع و خواسته‌های انصارالله مغایرت دارد؛ چرا که معتقد است انجام هرگونه تلاش بین المللی که موجب آسیب رسیدن به استقلال و حاکمیت یمن شود غیر قابل قبول است.

در همین زمینه شورای عالی سیاسی انصارالله در جریان این مذاکرات تاکید کرد که رفع کامل محاصره، متوقف کردن تجاوزات هوایی و زمینی و دریایی، پایان دادن به اشغالگری در مناطق یمن، خروج همه نیروهای بیگانه و عدم مداخله هیچ طرف خارجی در امور داخلی یمن از جمله اصول اساسی یمنی ها برای پایان جنگ و موفقیت مذاکرات است که نمی توان از آنها منحرف شد و در صورتی که صلح عادلانه محقق نشود نبرد نظامی برای دفاع از حاکمیت و استقلال یمن ادامه خواهد داشت.

منابع سیاسی صنعا گزارش می‌دهند، گفتگوهایی که توسط هیئت عمانی صورت گرفته پیشرفت‌هایی درباره بازگشایی فرودگاه صنعا و رفع محاصره بندر حدیده به وجود آورده و ایده‌ها و پیشنهادهایی که تاثیر منفی بر حاکمیت یمن نداشته باشند و حقوق ملت این کشور را از بین نبرند مورد استقبال انصارالله قرار می‌گیرند. اما با این وجود هنوز وضعیت مبهمی درباره پرونده نظامی وجود دارد و تحرکات مشکوکی از جانب ایالات متحده در این زمینه صورت می‌گیرد.

آمریکا درواقع تاکید دارد که مناطق خارج از سیطره ارتش و کمیته های مردمی یمن خارج از چارچوب این مذاکرات است و اصولی که صنعا برای موافقت با صلح و به سرانجام رسیدن مذاکرات مذکور تعیین کرده تنها باید محدود به مناطق تحت سیطره انصارالله باشد.

در این بین تحلیلگران معتقدند مقصود آمریکا این است که سایر مناطق یمن می‌توانند به راحتی تحت اشغال ایالات متحده یا هر کشوری که واشنگتن بخواهد قرار بگیرند. بر این اساس این موضع گیری آمریکا مانور جدیدی است که در آن آمریکایی ها تلاش می کنند از طریق عمان که رابطه خوبی با صنعا دارد به حضور نیروهای بیگانه در آب ها و زمین های یمن  به این بهانه که استان‌های جنوبی و شرقی و غربی خارج از کنترل انصارالله بوده و تحت سیطره دولت مستعفی یمن قرار دارند مشروعیت ببخشند.

آمریکا مدعی است که دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن از نظر بین المللی به رسمیت شناخته شده و این دولت به تنهایی می تواند درباره مناطق تحت سیطره خود تصمیم بگیرد. این در حالی است که مناطق جنوبی و شرقی و غربی یمن در واقع تحت سیطره امارات و عربستان هستند و دولت منصور هادی هیچگونه نقش اجرایی در این مناطق ندارد. از سوی دیگر سیگنال‌های رسیده از دولت مستعفی یمن نشان می دهد که هیچ گونه تغییر جدی در مواضع این درخصوص مذاکرات با انصارالله دیده نشده است.

در این شرایط سلطان نشین عمان در تلاش برای ایجاد رویکردهایی است که منجر به آتش بس همه‌جانبه و پایان قطعی جنگ یمن شود؛ اما تحرکاتی که عربستان و آمریکا برای کسب دستاوردی از این جنگ انجام می‌دهند احتمال موفقیت مذاکرات مذکور را کاهش می‌دهد. در واقع واشنگتن به دنبال مشروعیت بخشیدن به اشغالگری در استان های جنوبی و غربی و شرقی و به طور کلی مناطق راهبردی یمن است که در این صورت یمنی‌ها اگر بخواهند به این خواسته آمریکا تن دهند در واقع تجزیه کشورشان را پذیرفته‌اند؛ اما همانگونه که انصارالله تاکید کرده به نظر می‌رسد دولت نجات ملی یمن ادامه گزینه نظامی را به هرگونه توطئه جدید علیه استقلال یمن ترجیح می‌دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۳۲۷۹۰۰۱:۲۳:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
ظلم پایدار نخواهد ماند .
ناشناس۲۰۳۳۶۷۰۱۵:۱۴:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
ظالم رفتنی است.
ناشناس۲۰۳۴۲۴۸۲۳:۲۵:۵۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
بله! صهیونیسم و استکبار رفتنی هستند.
ناشناس۲۰۳۲۸۷۷۰۲:۳۹:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا داره میاد یمن چون میدونه جنگهای آخرالزمانی از آنجا کلید میخوره پیشاپیش خودشو آماده کرده
ناشناس۲۰۳۳۰۴۰۰۷:۴۸:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا باید پایگاه هایش را در خاورمیانه گسترش داده و به برقراری آرامش در این منطقه کمک بیشتری کند.
ناشناس۲۰۳۳۴۶۱۱۲:۴۸:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
امریکا عامل اصلی جنگ افروزی و خشونت و تهدید و تحریم و ترور در منطقه و جهان است و باید دست از مداخله در امور داخلی سایر کشورها بردارد.
ناشناس۲۰۳۳۶۳۵۱۴:۵۴:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا خودش عامل ناآرامی ها در نقاط مختلفه جهانه به نظرتون آمریکا برای رضای خدا یا انسانیت می‌ره تو کشورهای دیگه
علیرضا۲۰۳۳۷۴۷۱۶:۱۴:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
باسلام؛عزیزجان شماکه اعتقاد به برقراری آرامش توسط امریکاداری!خوب تمامی سعی خودت رابکاربگیربروامریکا،ولی خیلی مراقب باش که خدای ناخواسته درمدرسه،رستوران،فروشگاه،پیاده رو،خیابان،درخانه ات،بیابان،داخل خودرویا...یکدفعه یک نوجوان۱۴یا۲۰ساله یابالاتربه بهانه نژادیا ژن بد و..بایک اسلحه تهدیدجانی یاقصدکشتنت نکندولی قبل ازآن حتماً به خاطرناحق قضاوت کردن درموردتمامی بیچارگان ومردم مظلوم ودرمانده ای که مستقیماً توسط نظامیان امریکایی موردهتک حرمت،شکنجه،تجاوزوقتل قرارگرفته یاتوسط نیروهای وحشی وشیطان صفتشان مانندداعش ازنوزادتاپیرمردوپیرزنهایشان سر بریده شده وبجای توپ فوتبال ،بازیچه بازی گل کوچیک داعشی هاقرارگرفتند،سلاخی وقطعه قطعه شده ،سوزانده وخاکسترشدند،یادسته جمعی وخانوادگی فرزندان شان مقابل والدین یازنها مقابل شوهریا..(بیحیا یی هارامشاهده مینمایی؟!؟)توسط داعشی هاموردتجاوزقراگرفته می شدند،دست وپاهایشان رابین دوخودرو میبستندوآنقدرمیکشیدندتابدنهایشان ازهم جداوپاره پاره شدند،جگرهاوقلبهایشان توسط داعش ازسینه وشکمهایشان درآورده وخام خام مقابل دوربین خورده میشد،گروه گروه موردتجاوزوزنده به گورمیشدندویا زنهایشان راجداوبرای کنیزی و..به مکانهای دیگرفرستاده میشدندو..حلالیت بگیر،ودرمحضرخداشرم وتوبه واستغفارکن تاموردرحمت خداقراربگیری انشاالله توسط امریکاییهابه آرامش برسی،ولی مادیگرهموطنانتان به عنایت خداوندوطبق فرمایش الهی بطورحتم به دفاع ازمسلمانان دریمن و‌‌..وایران اسلامی درمقابل امریکای خائن وجانی ،صهیونیزم و..خواهیم پرداخت،انشاالله،باتشکر
ناشناس۲۰۳۳۸۲۹۱۷:۰۰:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا چیکاره است که دخالت در خاورمیانه کند.اف بر .. غرب گراها و بی غیرتان. ننگ بر دزدان و اختلاس گران و غربگراها
ناشناس۲۰۳۳۸۴۹۱۷:۱۴:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
هر چی جنگ و شره زیر سر آمریکاست. صلححححح مسخره
یوسف۲۰۳۳۹۲۳۱۸:۱۱:۵۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا منطقه روبه آتش کشیده .. عراق رو نابود کرده تو عراق یک دانشمند زنده نگذاشته که عراق آینده ای نداشته باشه
ناشناس۲۰۳۳۹۹۶۱۹:۱۵:۵۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
امریکا در ویتنام ۳ میلیون کشته برجای گذاشته بعد از اومدن به عراق بیش از ۲ میلیون نفر تا حالا کشته شدن با دخالت در کشور لیبی الان چند سال جنگ داخلی و نابودی و فروپاشی کشور لیبی روبرو شده در کشورهای آفریقایی به صورت مداوم کودتا اتفاق میوفته چه بسیار کسانی که در کشور افغانستان به کشتن دادن و .. بعد یه بی انصافی.. این حرفارو میزنه.
سارا۲۰۳۴۲۰۶۲۲:۵۵:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
چند ساله خوابی فکرکنم بیشتراز صدساله که خوابی . آخه بنده ی خدا خود امریکا باعث ناامنی ودزدی نفت خاورمیانه است
ناشناس۲۰۳۳۰۴۳۰۷:۵۳:۱۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
یمن حیات خلوت عربستان است. آمریکا و عربستان هیچوقت اجازه نفوذ دیگر کشورها را به این کشور نخواهند داد.
ناشناس۲۰۳۳۴۶۷۱۲:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
امریکا شریک جرم آل سعود است و دستش به خون زنان و کودکان یمن آغشته است.
ناشناس۲۰۳۳۵۶۰۱۴:۰۳:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
اون زمان که یمن کشور بود، سعودی ها بیابانگرد و راهزن بودند!
ناشناس۲۰۳۳۰۴۴۰۷:۵۳:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
ما باید به مشکلات کشور خودمان بپردازیم.
ناشناس۲۰۳۳۴۶۶۱۲:۴۹:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۲۱
مشکلات ما زیر سر شیطان بزرگ است.
ناشناس۲۰۳۳۸۳۴۱۷:۰۲:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
پس آمریکائیها از اون بر دنیا تو منطقه ما چکار می کنند؟ آخه ساده تو چقدر ساده ای؟
ناشناس۲۰۳۳۲۰۰۱۰:۱۰:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
خروج نیروهای آمریکا از افغانستان باعث می شود که این کشور روزهای بدتری را در پیش داشته باشد.
ناشناس۲۰۳۳۲۰۹۱۰:۱۷:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
حضور نظامي امريكا در يمن به منظور كنترل حضور ايران وأنصارا.. يمن خواهد بود وهمچنين حمايت از عربستان سعودي كه تهديدي از سمت يمن متوجه آنها نشود
Ehsan۲۰۳۳۴۷۹۱۳:۰۵:۲۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
ول کنید بابا یمنو افغانستان و سوریه،لبنان وغیره رو هیچ کدوم از اینا درمانی برای کشور و ملت عزیزمون نمیشن بچسبد به خاک کشور عزیزمان وملت خودمون که عمرشون تلف صف‌های نان کپسول روغن و...‌ شد
سید۲۰۳۳۴۸۲۱۳:۰۹:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا غلط می‌کند برای یمن تصمیم می‌گیرد نیروهای یمن هم اجازه همچنین اشغالگری به دشمنان بشریت نمیدهند
ناشناس۲۰۳۳۴۹۰۱۳:۱۲:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا خطاب به عربستان:خاک بر سرت! از دست یه کشور فسقلی مثل یمن نمی تونی بربیای.حتما خودم باید پاشم بیام.بی عرضه.حیف اون همه تجهیزات که بهت دادم.
سعید۲۰۳۳۴۹۱۱۳:۱۳:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۲۱
ما خودمون هزار جور بدبختی داریم
عشق۲۰۳۳۴۹۶۱۳:۱۶:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
بخدا رهبر تنهاست گناه داره دلش خونه تنهاترش نکنیم .
سهراب آبادانی۲۰۳۳۴۹۷۱۳:۱۶:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند بأذن الله و دیر یا زود آمریکائی‌ها باید منطقه رو ترک کنند، فقط خداکنه یه دولت انقلابی با رأی بالا تو کشورمون ایران سرکار بیاد تا آمریکا و همه مستکبران حساب کار دستشون بیات و متوجه بشن رأس مقاومت هنوز محکم ایستاده و بفهمند که ملت منطقه علی رغم همه ی مشکلات هنوز هوشیارند و بیدار إن شاءالله
مهدی حیدری فرد۲۰۳۳۵۱۷۱۳:۳۱:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
ما به فکر کشور خودمون باشیم بهتراینقدر مشکل بیکاری بی‌پولی همه جا گرفته فقر بیداد میکنه مردم سفره ندارند هشتشون گره نه شون چقدر اختلاس دزدی مردم به تنگناه در آمدن آخر عاقبت ما رو بخیر کنه .
جابر۲۰۳۳۵۲۶۱۳:۳۸:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
یمن جایی هست که آغاز نبردها آخرالزمانی از آنجا شروع میشود این درقران موجود است و خاخام های یهودی وعده داده اند آنها سعی میکنند پیش دستی کنند ولی آنچه که باید اتفاق بیافتد میافته وکسی نمیتونه جلواین برنامه رو بگیره ما درقسمت کوچکی از اتفاقات هستی میتوانیم تاثیر گذار باشیم برنامه اصلی قابل تغییر نیست تلاش آنها بی فایده است همین طور که نمی‌توانند قدرت امپراتوری مقاومت به محوریت ایران را کنترل کنند
دیپلمات نظامی۲۰۳۳۶۶۵۱۵:۱۳:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
به تروریستهای جنایتکار امریکایی صهیونیستی لحظه ای مهلت ندهید نسل این کثافات را از سرزمین مقدس یمن بحول قوه الهی بردارید یمن یک پارچه و مستقل و مقتدر می تواند به نیرنگهای دشمنان اسلام پاسخی دندانشکن دهد .
یمن۲۰۳۳۷۰۱۱۵:۳۶:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
لطف کنید در مورد مسائلی که هیچگونه اطلاعاتی ندارید نظر ندید و بگزارید کارشناسان و مطلعین در این مورد صحبت کنن آمریکا هر جا ببینه منافعش در خطر اونجا وارد میشه میخواد یمن باشه عراق و سوریه افغانستان و.. یا هرجای دیگه چون نمیخواد جایگاهش از ابر قدرت بودن پایین بیاد
ناشناس۲۰۳۳۷۱۶۱۵:۴۸:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
لطفا در خصوص حضور ما در لبنان و فلسطین و سوریه و عراق و یمن هم بنویسید..
ناشناس۲۰۳۳۷۳۸۱۶:۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
ایران ومقاومت منطقه به هیچ وجه نبایدنظاره گرباشند باید پاسخی مقتدر وکوبنده به تحرکات امارات اسراییل وامریکا داده بشه وباید باحساسیت دنبال کنند وریشه این تروریستهای امریکایی ودگرنوکران ومزدوران خبیث راازیمن قطع کنن از کل منطقه .
Naser۲۰۳۳۹۰۶۱۸:۰۰:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۲۱
لعنت ب آمریکا
مهدی۲۰۳۴۰۱۷۱۹:۴۸:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
بعضی ها میگویند به فکر یمن نباشیم خب الان عراق و سوریه دست داعش بود افغانستانم دست طالبان یمن هم عربستان فکر نمیکنید امنیت ایران چه ؟دور تا دور ایران تروریسم اگر امروز دشمن پیروز بشه فردا برای ثروت ایران به ایران حمله میکنند مگه ما با سوریه و عراق و یمن فرقی داریم ؟ مگه یادتون رفته داعش تا چهل و پنج کیلومتری ایران درعراق رسید نه فقط اون چیزایی رو میدونید که دشمن میخواد
ناشناس۲۰۳۴۰۷۵۲۱:۰۰:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
این جنگها تمامی ندارند تا برافراشته شدن پرچم اصلی ان شالله تعالی.. ـ
ناشناس۲۰۳۴۲۳۶۲۳:۱۹:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
به یاری خدا و دعای همه خدمتگزاران به اسلام و مسلمین دوران امریکا وحامیانشان درحال فرو پاشی و اتمام میباشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین