یک کیک خوشمزه و سهم ناچیز اکثر مردم !

گروه سیاسی الف،   4000320066 ۱۰۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

 رییس جمهور در جلسه اخیر هیات دولت برای بار چندم و این بار با انتقاد شدید از نامزدهای انتخابات گفته است چرا در مناظره ها هیچکس از جنگ اقتصادی و شرایط جنگی چیزی نمی گوید؟ 

معاون ارتباطات دفتر رییس جمهور نیز در این زمینه با مقایسه این دوران با زمان جنگ تحمیلی پرسیده است که مگر می شود ایران سال59 تا 67 را بدون صدام و جنگی که به ایران تحمیل کرد به یادآورد؟!

هر چند ظاهر این سخنان درست به نظر می رسد و هیچ یک از منتقدان نیز هیچگاه منکر این واقعیت نبوده اند اما چنانکه بارها گفته شده همه ماجرا در این زمینه آن نیست که آقای رییس جمهور مایل است به آن اشاره کند. آقای روحانی و معاون ارتباطات دفترشان  باید پیش از انتقاد به دیگران مقایسه تاریخی خود را کامل کنند و بگویند آیا مدیران و مدیریت این دولت هم شباهتی با مدیران و مدیریت دهه جنگ تحمیلی دارد؟!  این قیاس را می شود فراتر از دولت در کل حاکمیت و حتی در خود جامعه به عنوان محل بروز پیامدهای مدیریت دولتمردان نیز به تماشا نشست: آیا جامعه دوران جنگ تحمیلی تا بدین حد که در جامعه امروز تفاوت طبقاتی دیده می شود شاهد تبعیض های شدید بود؟!

دولتمردان و طرفداران شان مانند آقای همتی که در مناظره به این موضوع اشاره کرد، همواره از بزرگ شدن «کیک اقتصاد» ایران  به عنوان لازمه بهتر شدن اوضاع معیشتی مردم سخن می گویند و این امر را هم مستلزم بهتر شدن روابط خارجی کشور ( مشخصا آمریکا) می دانند و نتیجه می گیرند که نارضایتی معیشتی ریشه در این موضوع دارد اما فراموش می کنند - یا شاید بهتر است بگوییم گاهی خود را هم به ندیدن این واقعیت می زنند- که در زمان جنگ تحمیلی کیک اقتصاد این کشور به مراتب کوچک تر ازامروز بود اما نارضایتی عمومی هم به مراتب کمتر از امروز بود. 

بنابراین عامل اصلی که باعث نارضایتی عمومی شده را در درجه اول نباید خارج از مرزها جستجو کرد. این نارضایتی عمومی صرفا با اقدامات ترامپ و به صورت دفعی پدید نیامده بلکه چنانکه بارها از سوی کارشناسان بیان شده حاصل سالها ناکارامدی و شکل گیری ساختارهای غلط و بی ارادگی در  اصلاح آن هاست. 

بیایید فرض کنیم از همین فردا  مشکل تحریم ها حل شود و کشور به دوران پیش از ترامپ برگردد؛ آنچه به جای خود باقی است یک اقتصاد غیر مولد، رانتی و به شدت غیرشفاف است که با بی ارادگی در اصلاح آن که گاه توام با تعارض منافع تصمیگیران نیز بوده دیر یا زود سطح نارضایتی ها را دوباره افزایش می داد. 

بهتر است رییس جمهور و حامیانشان ضمن بیان دشواری های ناشی از تحریم به جای جوالدوز زدن دایم به منتقدانشان گاهی  یک سوزن هم به خودشان بزنند . آنچه برای افکار عمومی امروز ایران آزاردهنده است، اهتمام کافی نداشتن به حل مشکلات و تقسیم نابرابر همین کیک موجود اقتصاد است.

با این ساختارهای غلط اقتصادی و فرهنگ مدیریتی زیاده خواهانه و شکاف طبقاتی روزافزون  حتی اگر کیک  اقتصاد ایران بزرگ تر شود کام مردم همچون گذشته از آن شیرین نخواهد شد! 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۳۳۱۳۹۰۹:۳۹:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
مایه خجالت مسئولین که سفره مردم خالی است و، دم از سهم کیک آنان میزنند.
ناشناس۲۰۳۳۱۸۱۱۰:۰۰:۳۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
مایه خجالت آنانی است که دم از راستی و درستی می زنند.
ناشناس۲۰۳۳۱۸۴۱۰:۰۲:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
تا 2-3 سال دیگر، ایران مانند بنگلادش و کنگو و سومالی می شود.
ناشناس۲۰۳۳۵۵۴۱۳:۵۹:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
پایان شب سیه سفید است
ناشناس۲۰۳۳۸۸۴۱۷:۴۰:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
از نظر تورم و کاهش ارزش پول که سال‌ها است از همه ی این ها داغون تر هست
ناشناس۲۰۳۳۱۸۶۱۰:۰۳:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
مردم برای هیچی چرا سفره پهن می کنند؟
ناشناس۲۰۳۳۱۹۲۱۰:۰۶:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۲۱
غصه نخورید. می خواهند یارانه ها را 10 برابر کرده، وام 500 میلیونی ازدواج وسبد 2500 کیلو کالری به مردم دهند.
رضا۲۰۳۴۱۲۶۲۱:۳۸:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
سالیانه ۲ میلیون خانه هم بسازند یعنی معادل کل خانه های طهران
ناشناس۲۰۳۳۲۰۲۱۰:۱۲:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
تمام مسئولان، کارگزاران، قوا، نهادها و اولیای امور در بوجود آمدن شرایط کنونی مقصر هستند.
ناشناس۲۰۳۳۷۹۵۱۶:۴۱:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
تمام آقایان و خانم های مسئول در چند دهه گذشته بدون استثناء .
ناشناس۲۰۳۳۲۱۴۱۰:۱۸:۳۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
مردم چوب سادگی خودشان را می خورند. خودشان مقصر هستند.
ناشناس۲۰۳۳۵۶۵۱۴:۰۶:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
من موندم الان آقا حسن خیلی خودش گل کاشته که دیگه از اوناهم انتقاد میکنه.. احمدی نژاد چی بود که تو باشی.. یا بعدی که میخواد بیاد..
ناشناس۲۰۳۳۶۵۸۱۵:۰۸:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
نه عزیزم مردم دارن چوب این رو می‌خورند که اعتماد کردند. یادتونه جهانگیری در مناظرات ۹۶ چی می‌گفت؟! الان هم قطاران ایشون اومدند و می‌گن نمی‌شه کار خاصی کرد. تازه رقیب رو هم متهم می‌کنند شما داری پرت و پلا می‌گی! درختی که ۸ سال میوه نداده دیگه میوه نمی‌ده. ان‌شاءالله در این انتخابات ریشه‌ی تفکر غربگرا رو می‌خشکنیم. خیلی هم به مثبت و منفی‌ها دل خوش نکنید. رفقا وقتشون رو بجای صرف کردن در اینجا دارن صرف روشنگری می‌کنند! فردای انتخابات دارمتون!
ناشناس۲۰۳۳۲۱۵۱۰:۱۹:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
شکم خالی به مردم قدرت فکر کردن خواهد داد!؟
ناشناس۲۰۳۳۲۹۴۱۱:۱۷:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
در شرایط فعلی دشمن به سیم آخر زده است و از هر اقدامی علیه ایران کوتاهی نمی‌کند و تا سرحد ناجوانمردی و ظلم، ملتی را در تحریم قرار داده است. تنها راه شکست تحریم‌ها مقاومت است و اگر با دشمنان مذاکره کنیم نشان از تأثیرگذار بودن تحریم‌ها دارد و تقاضاهای دیگری از ما خواهند داشت. اگر دشمنان بدانند تحریم‌ها در مواضع جمهوری اسلامی ایران تغییری نداشته پیشنهاد مذاکره می‌دهند و شرایط ما را می‌پذیرد
ناشناس۲۰۳۳۵۲۱۱۳:۳۴:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
مردم نون خوردن ندارند شما دنبال دشمن نفس از جای گرم بلند میشه
ناشناس۲۰۳۳۵۲۷۱۳:۳۸:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
راستی یه سوال.. واسه چی تحریمیم؟
ناشناس۲۰۳۳۹۸۶۱۹:۰۵:۲۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
خودتون رو به ندونستن میزنید
ناشناس۲۰۳۴۰۵۴۲۰:۲۹:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
امیر حسین سلطان/تهران۲۰۳۳۴۳۹۱۲:۳۸:۴۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
رویکرد و کارکرد همه دولت ها در 42 سال اخیر یکسان نبوده است و بنابراین منطق و استدلال نهفته در این مقاله قابل خدشه و جدا محل تردید است! یعنی گویی در نظر نویسنده و تحلیلگران این مقاله دوران 8 ساله ماقبل و منجر به برجام به کل نادیده گرفته شده است! بله اگر دوران هشت ساله تعریف شده طی سالهای 1384 الی 1392 را می شد به نحوی از کل دوران این 42 سال حذف نمود چه بسا ارزش این مقاله در حد نمره 20(بیست تمام!) قابل ارزیابی بود اما متاسفانه آنچه برآمده از دوران سالهای مذکور(1384 - 1392) است حالا حالاها قابل فراموشی و قابل صرفنظر کردن نبوده و نیست و نخواهد بود و لذا انتقادات به دولت های جناب آقای دکتر روحانی ولو در برخی بخش ها هم وارد تشخیص داده شوند اما در کل و من حیث المجموع با توجه به آنچه گفته شد جناب رئیس جمهور و دولت های یازدهم و دوازدهم هرگز مستحق این حجم از انتقادات و ایرادات نیستند و از اینرو شکوه و شکایت ایشان از آقایان نامزدهای محترم هم کاملا قابل درک و فهم و هضم و پذیرفتنی است. و من الله التوفیق
ناشناس۲۰۳۳۴۴۸۱۲:۴۲:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۲۱
از تورم 49 درصدی هاشمی تا تورم 52 درصدی روحانی راهی است که همتی ها راهساز آن بوده اند و اینچنین سهم کیک مردم را کوچک کرده اند.
ناشناس۲۰۳۳۴۸۸۱۳:۱۲:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
روحانی گفته چرا میگین دولت کاری نکرده است ؟! آقای روحانی کی گفته شما کار نکردید ! شما خیلی کار کردی قیمت ارز را 10 برابر قیمت مسکن را 8 برابر قیمت خودرو و لوازم خانگی و مواد غذایی را 7 برابر کردی. کاری کردیکه دیگه نه میشه خونه خرید نه میشه ماشین خرید نه میشه ازدواج کرد.
آریابان۲۰۳۳۸۵۹۱۷:۲۱:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
وجود این دو طبقه یعنی اونهائیکه دارند کیک می خورند !!!!! و اون طبقه ای که دهها سال است که دیگر هیچ کیکی نخورده و فقط عادت کرده که کیک را در دست دیگران ببیند !!!!!! در اینست : خون همۀ مردم دنیا اساسا از 4 گروه خونی تشکیل شده ولی در ایران ، یک گروه خونی ممتاز پنجمی هم وجود دارد که فقط و اختصاصا در یک قشر ممتاز وجود داره ، اونهائیکه ^خونشون رنگین تره ^ !!!!!؛ تا زمانی که این تبعیض وجود داره و .. ، همین آش است و همین کاسه !!!!
ناشناس۲۰۳۳۱۵۲۰۹:۴۸:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
کیکی وجود ندارد. عده ای کیک را منفجر کرده اند.
ناشناس۲۰۳۳۱۷۸۰۹:۵۹:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
نگاهی به حقوق های نجومی و ثروت های افسانه ای بینداز اونوقت می بینی کیک وجود داره اما دست من و تو بهش نمی رسه
ناشناس۲۰۳۳۲۱۹۱۰:۲۰:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
چه کسانی این ثروت ها را در اختیار دارند؟ گرگ های والستریت!
ناشناس۲۰۳۳۲۲۲۱۰:۲۲:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
منظورش این است که کشور را ویران کرده اند.
ناشناس۲۰۳۳۲۸۴۱۱:۱۴:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
واقعیت‌ها می‌گوید که دشمنان ما پوسیده‌اند، ناتوانی در عمل دشمن موج می‌زند اما در عملیات روانی همچنان خود را مهیب جلوه می‌دهد و مردم ایران به خوبی این فاصله را تشخیص داده اند.
ناشناس۲۰۳۳۶۵۶۱۵:۰۷:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
دشمنان ما بیش از 70 درصد جمعیت خودشان را واکسن کرونا زده اند!
ناشناس۲۰۳۳۲۹۰۱۱:۱۶:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا غلط می‌کند فکر کند می‌تواند رزق ما را دهد، آمریکا اگر می‌تواند ۵۰ میلیون مردم گرسنه خود را سیر کند.
ناشناس۲۰۳۴۰۰۵۱۹:۲۵:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
گرسنه تو امریکا یعنی خانوار 4 نفره ماهانه کمتر از 2500 دلار که دو برابر حقوق رئیس جمهور ماست
ناشناس۲۰۳۳۹۲۰۱۸:۱۰:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
هموطن ساده دل ، در ظاهر طوری رفتاری کردند که تو باور کنی عده ای کیک را منفجر کرده اند و سراغ سهمت را نگیری اما در واقع کیک را چنان بین خودشان تقسیم کردند که تا کانادا و آمریکا و .. هم رسید .
ناشناس۲۰۳۳۱۵۵۰۹:۴۸:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
سهتا نکته وجود داره.اول اینکه اولین ناقص برجام ،دولت اوباما بود.اونم تنها دو یا سه روز بعد از توافق نهایی.تحریم هایی که دولت با گفتن این جمله که تحریم های جدید برای راضی کردن مردم آمریکا اعمال شده.حالا ما نفهمیدیم پس برجام چه سودی داشت یا مگه اصلا ظریف برای رضای دل مردم آمریکا داشت مذاکره میکرد.نکته دوم اینکه انتخاب ترامپ یا هم فکر این آدم دست ما نیست.چه تضمینی وجود داره چهارسال دیگه دولت بایدن بازیرو به آدمی مثل ترامپ ببازه و دوباره ملت چند سال مجبور بشن رنج بکشنو و جواب بشنون که اگر فلانی رفت ما میتونیم براتون کاری کنیم.نکته سوم اینکه خیلی از مشکلات کشور ربطی به آمریکا و تحریم نداره.پارسال تو همین روزها دولت مردمو ترغیب کرد تو بورس سرمایه گذاری کنن.و بعد با ول کردن بورس باعث شد مردم سرمایشونو از دست بدن.افتضاح بورس چه ربطی به تحریم و ترامپ داره؟اتفاقی فقط برای استفاده از دارایی های مردم تو بورس افتاد و مردم سرمایشونو از دست دادن
ناشناس۲۰۳۳۱۹۵۱۰:۰۸:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
کسی که سرمایه اش را در بورس از دست داده، حقش است. بعد از این یاد می گیرد که بدون فکر و تحقیق کاری نکند.
ناشناس۲۰۳۳۲۶۹۱۱:۰۴:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
حق با شماست باید سکه و دلار می خریدیم ! ما 400 میلیون از ارث پدر داشتیم و به توصیه رئیس جمهور و بقیه بردیم در بورس و الان 70 درصد ضرر کرده ایم حالا شما می گی نباید به مسئولان رده بالا اعتماد می کردیم؟؟!! سخنرانی ها و توصیه های همگی موجوده و کسی نمی تونه انکار کنه شما بگو چرا در این مملکت به حرف بزرگان اعتمادی نیست ؟؟ علنا جیب مردم را زدند و همه ساکت هستند چون با این دزدی موافق بودند ؟
رضا۲۰۳۴۱۳۲۲۱:۴۲:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
نه برادر شما به طمع ۱۰ برابر شدن ثروتت در چند ماه این کار را کردی که در طلا و دلار خریدن ناممکن است حالا ادعای وطن پرستی می کنی
ناشناس۲۰۳۳۲۸۳۱۱:۱۳:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوء مدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۲۰۳۳۴۴۴۱۲:۴۰:۳۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
دولت چرا کسری بودجه اش را از طریق افزایش نرخ ارز و خالی کردن جیب مردم در بورس و مالیات تامین کرد ؟!
ناشناس۲۰۳۳۶۵۵۱۵:۰۶:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
عجب.با وجود آدمهایی مثل تو فکر کنم همتی از سرمونم زیاده.اردیبهشت پارسال دولت سرمایه زیادی وارد بورس کردو و مردم ترغیب شدن تو بورس سرمایه گذاری کنن.سیاستی که همه جای دنیا دولت ها برای رونق این بازار استفاده میکنن.اما درست مرداد ماه بعد از اینکه مردم سرمایه گذاری زیادی تو این بازار داشتن ،دولت بورسو رها کرد.نتیجه چی شد؟کسایی که دارای یکم و پالایشی یکمو خریدن پولشونو دودستی دادن به دولت.گر دوست دشمن شد،دیگر چه میتوان گفت.دولت وقتی جوری برنامه ریزی میکنه تا پول ملتو به چنگ بیاره،به این دولت چی میشه گفت؟جز دولت ...
ناشناس۲۰۳۳۷۴۵۱۶:۱۴:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
اونایی که به روحانی وکدخدا اعتماد کردند ضرر کردند
ناشناس۲۰۳۳۲۸۷۱۱:۱۶:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
امروز تمام برخورد آمریکایی‌ها در تشدید تحریم و خروج از برجام خلاصه می‌شود اما با توجه به تجربیات انقلاب اسلامی، تحریم‌ها نتوانستند خللی در حرکت ما ایجاد کنند. ایران واقعیت‌های وجود خود را بر اساس آمریکا تنظیم نکرده است.
ناشناس۲۰۳۳۲۹۶۱۱:۱۸:۳۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
متاسفانه برخی از مردم حریص هستند. خانه و اتومبیلشان را می‌فروشند و دلار می‌خرند و علی‌رغم وفور نعمت، مرغ و برنج و حبوبات در منزل انبار می‌کنند که این شایسته نیست.
ناشناس۲۰۳۳۳۰۴۱۱:۲۱:۴۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
بالا رفتن قیمت ارز و به سراشیبی افتادن اقتصاد، حاصل یک یا دو تصمیم و کار امسال و پارسال نیست. بلکه حاصل چند دهه پیگیری سیاست های اشتباه.. است.
ناشناس۲۰۳۳۳۱۰۱۱:۲۳:۳۷ ۱۴۰۰/۳/۲۱
درست است که در تحریم‌ هستیم اما این چیز جدیدی نیست باید از تجربه‌ها استفاده کرد و آنها را به کار بست
ناشناس۲۰۳۳۳۲۰۱۱:۲۶:۱۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
شرايط امروز كشور شرايط بسيار حساس و پراهميتي است. همه چه از زواياي داخلي و چه از زواياي بين المللي اين شرايط حساس را درك كنند.
ناشناس۲۰۳۳۱۵۷۰۹:۴۹:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
یکی از وظایف رییس جمهور این است که همه مشکلات مملکت به پای او نوشته شود.
ناشناس۲۰۳۳۲۸۵۱۱:۱۵:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا بیش از این هیچ غلطی نمی‌تواند بکند پس نباید نگران باشیم،ممکن است التهابات ارزی ما را لحظاتی دچار نگرانی کند اما جامعه ما سرشار از ثروت است.
ناشناس۲۰۳۳۳۰۰۱۱:۱۹:۳۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
اگر تهدید یا تحریم‌مان کنند، حتی اگر لب تشنه جان دهیم ، قطعا سازش نمی‌پذیریم
ناشناس۲۰۳۳۳۰۶۱۱:۲۲:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
دشمن و سرکرده آن آمریکا باید بداند ایران از حق مسلم خود در هیچ زمینه‌ای کوتاه نخواهد آمد.
ناشناس۲۰۳۳۳۴۰۱۱:۳۷:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
از حسن و اسحاق هر دو ملولیم نه فقط حسن
ناشناس۲۰۳۳۴۵۳۱۲:۴۴:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم است و 80 درصد مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولت است.
ناشناس۲۰۳۳۱۵۸۰۹:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
دولت سایه، مقصر است.
ناشناس۲۰۳۳۲۸۲۱۱:۱۳:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
وقتی ملت ایران صبر کرده و در برابر افزایش قیمت‌ها نجابت به خرج داده و سختی‌ها را تحمل کند، دشمنان‌ را ناامید می کند.
ناشناس۲۰۳۳۲۹۸۱۱:۱۹:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
باید باور کنیم که جنگ اقتصادی است و باید تمام عیار در مقابل دشمنان ایستادگی کرد. نظام اشتباه مدیریتی در مباحث اقتصادی ندارد و باید با ایستادگی و مقاومت از این جنگ نیز سرافرازانه خارج شویم
ناشناس۲۰۳۳۳۴۸۱۱:۴۰:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
دولت میگه اگه ما نبودیم قحطی میشد منظورش اینه مثل عکس تصویر کفش کهنه هم در دولت ما قنیمته
ناشناس۲۰۳۳۴۴۶۱۲:۴۲:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
برای چی دولت سایه مقصر است؟ اگر همین دولت سایه نبود الان روحانی و دارو دسته اش. دیگر از. ایران. چیزی باقی نمی گذاشتند
ناشناس۲۰۳۳۱۵۹۰۹:۵۰:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
وقتی منافع ملی معنی نداشته باشد، مردم از کیک بهره ای نمی برند.
ناشناس۲۰۳۳۳۰۲۱۱:۲۰:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
وضعیت حال حاضر کشور، یادآور حکایت فرزندی است که والدینش اسم او را رستم گذاشتند و بعدها می ترسیدند وی را صدا کنند
ناشناس۲۰۳۳۳۱۲۱۱:۲۴:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا و ایادیش باید بدانند که دود اقدامات ناشایست و خلاف قانونشان در مسئله تحریمها به چشم خودشان می رود
ناشناس۲۰۳۳۳۱۷۱۱:۲۴:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
در شرایط کنونی، دشمن با همه توان وارد میدان شده تا دسترسی جمهوری اسلامی به این منابع و نقاط قوت را کاهش دهد
ناشناس۲۰۳۳۳۲۱۱۱:۲۶:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
اين انقلاب ميراث و مقدمه تکميل رسالت انبياست و به همين دليل روشن است که سينه به سينه همه مستکبران عالم و درگير با جبهه کفر خواهد بود.
ناشناس۲۰۳۳۵۱۸۱۳:۳۲:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
هیچکس به فکر مردم نیست. مسئولین فقط وعده‌های توخالی و دروغین میدن و دقیقاً مخالفش رو عمل می‌کنند.
ناشناس۲۰۳۳۱۶۰۰۹:۵۱:۱۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
کیک مال مردم ایران است و آنها باید آن را تناول کنند.
ناشناس۲۰۳۳۱۶۳۰۹:۵۳:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
دنبال کیک در باستی هیلزها و در قصرهای آقازاده ها و ژن های خوب در ایران و در کانادا و انگلیس و...... بگردید.
ناشناس۲۰۳۳۱۷۲۰۹:۵۷:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
کیک؟ مردم بیسکویت هم نمی توانند بخورند. امروز بیسکویت ساقه طلایی را 6000 تومن خریدم.
ناشناس۲۰۳۳۱۹۰۱۰:۰۵:۱۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
رای من به عقلانیت است.
ناشناس۲۰۳۳۳۰۳۱۱:۲۰:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
باید بپذیریم که فرهنگ ما در خیلی از زمینه ها پایین است و متاسفانه با گذشت زمان، بهبودی و پیشرفت محسوسی در این زمینه ها دیده نمی شود.
ناشناس۲۰۳۳۳۱۵۱۱:۲۴:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
که آنهم وجود ندارد!
ناشناس۲۰۳۳۴۱۸۱۲:۲۹:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
عقلانیت خوبه اما متاسفانه بعضیها هنوز دست چپ و راست خود را نمی دانند مدام شعار عقلانیت سر می دهند اما آنقدر مغزشان پوک است که برای بر داشتن بار خود به جای تکیه بر بازوان خود چشم امید به بیگانگان دوخته اند .
ناشناس۲۰۳۳۴۵۹۱۲:۴۵:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
درود بر زاکانی
ناشناس۲۰۳۳۴۹۳۱۳:۱۵:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
عقل می گوید که از یک سوراخ نباید چندین بار گزیده شد
ناشناس۲۰۳۳۲۶۰۱۰:۵۶:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۲۱
بهترین فرصتها در ۱۶ سال گذشته درجهت اصلاح زیرساختهای اقتصادی وهمچنین سرمایه گذاری در راستای تولید ، از بین رفت . دوران طلایی احمدی نژاد با درآمد نفتی ۷۰۰ میلیارد دلاری می توانست توسعه تاسیسات زیربنایی کشور را درجهت فقرزدایی و احیای شغل برای میلیونهانفر ایجاد کند که با کمال تاسف از بین رفت . با این روند که کشور در پیش گرفته و با توجه به نگرش مصرف انرژی در جهان در ۲۰ تا ۳۰ آینده در جهت کاهش مصرف انرژی های کربنی ، کشور ایران به یکی از کشورهای فقیر دنیا تبدیل خواهد شد .
سید۲۰۳۳۳۰۷۱۱:۲۲:۲۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
فقط خامه های رنگین که روی کیک است نصیب قشرهای ظعیف میشود آنهم به بواسطه اینکه از ما بهتران آن را دور میریزند ..
ناشناس۲۰۳۳۳۱۸۱۱:۲۵:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
برای بدست آوردن انرژی هسته ای باید پی همه چیز را به خودمان بمالیم. ملت ایران باید با صبوری و وحدت این برهه حساس از زمان را با سربلندی پشت سر بگذارد. این انتقادها و شکایتها اگرچه صحیح و وارد است، اما انعکاس آن هیزم ریختن در تنور دشمن است
ناشناس۲۰۳۳۳۱۹۱۱:۲۵:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
چرا اینقدر از کیک حرف می زنید. منابع محدود است. کار در این کشور معنی خودش را از دست داده. کار کاذب و دلالی بی داد می کند. از کدام کیک حرف می زنید. وعده کیک به که می دهید. تمام کسانی که از حقوق نجومی گله می کنند یا خود حقوق نجومی می گیرند یا دوست دارند در آینده بگیرند و یا اصلا تو باغ نیستند. حقوق هر فرد در ساختار یک جامعه سالم باید بر گرفته از تلاش و اثر گزاری آن فرد باشد. مدیری که باعث بهبود ساختار و صرفه جویی و اشتغال می شود باید حقوق نجومی بگیرد. مدیر هم که بود و نبودش فرق نمی کند اصلا نباید حقوق بگیرد. مدیری هم که ضرر می زند باید بازخواست شود این تنها راه نجات کشور است ولا غیر
ناشناس۲۰۳۳۳۲۲۱۱:۲۶:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آرزوی دشمنان این است که ما در اصول سازش کنیم و دست از شعارهای اصولی انقلابی بر داریم اما ملت ایران به پیروی از قرآن کریم، ذره‌ای در اصول خود کوتاه نخواهد آمد.
ناشناس۲۰۳۳۳۲۹۱۱:۳۳:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
خلایق هرچه لایق!
ناشناس۲۰۳۳۳۵۳۱۱:۴۳:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
خود روحانی قبل رئیس جمهور شدن گفتن همه مشکلات تقصیر تحریم نیست ولی حالا که رئیس جمهوره گفت مشکلات تقصیر آمریکاست که ما رو تحریم کرده
ناشناس۲۰۳۳۳۵۹۱۱:۴۶:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
متاسفم نسبت به تورم شدید اجناس در این هشت سال
ناشناس۲۰۳۳۳۹۰۱۲:۰۲:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
الان تنها راه نجات کشور انتخاب صحیح میباشد
ناشناس۲۰۳۳۳۹۹۱۲:۱۱:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
در دهه 60و جنگ عراق با ایران ،مسئولین همه سرگرم جنگ و امور داخلی بودند و اوضاع بهتر از امروز بود . اما امروز بخش زیادی از سرمایه های ایران به جای سرمایه گذاری در امور داخلی در جاهایی هزینه میشه که سودی برای مردم ندارن.
رضا۲۰۳۳۴۰۰۱۲:۱۱:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
چندین سال است که وضع کشاورزی خوب نیست چند روز قبل برای پول نان مانده بودم تا دیشب حسن آقا با کلیدش درب گاو صندوق باز کردن
ناشناس۲۰۳۳۴۱۵۱۲:۲۵:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
مقایسه دولتمردان زمان جنگ و امروز را خیلی قشنگ بیان کردید . جا داشت از شهیدان خرازی ، باکری ، همت و دیگر سرداران انقلابی یادی میکردید و وضعیت مالی آنها را هم با مدعیان انقلابی و حزب الهی امروز مقایسه می کردید
ناشناس۲۰۳۳۶۷۸۱۵:۱۷:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
بعد از بازپس گیری خرمشهر، ادامه جنگ کار اشتباهی بود.
ناشناس۲۰۳۳۴۳۸۱۲:۳۷:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
چرا از نجات دولت با بورس نمیگویند
ناشناس۲۰۳۳۴۴۹۱۲:۴۲:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
متاسفانه برخی ها نمی‌خوان قبول کنند که مقصرند. وتصمیمات اونها زندگی امروز مردم رو رقم زده، که شاهد صفهای متعدد مرغ، تخم‌مرغ، روغن، پوشک بچه... باشیم
امیر۲۰۳۳۴۷۳۱۲:۵۷:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۲۱
درد مردم زیاد است یکی دوتا نیست دولت مردم را بیچاره کرد تحریم هم بهانه است از قیمت زمین که هیچ ربطی به تحریم و هزینه ساخت ندارد و انرا گروگان گرفته اند و با سودهای نجومی کلان به مردم تحمیل میکنند که قطعا دست دشمن در کار است و دنبال عدم تشکیل خانواده و فرزند آوری و انقراض نسل ایران است تا بقیه موارد معیشتی مردم خدا لعنت کنه آنهایی که آب به اسیاب دشمن ریخته اند
ناشناس۲۰۳۳۴۷۶۱۳:۰۲:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
احسنت به این مقاله.
رضایی۲۰۳۳۶۶۱۱۵:۱۰:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
سختی ها یک طرف زخم زبانهای اقای رئیس یک طرف اقای روحانی گویا اراده کردند بقول خودشان دراین جنگ اقتصادی سر تک تک مارا .. فراموش کردند خود جنگ برده راباختند
dayani۲۰۳۳۴۹۹۱۳:۱۷:۱۷ ۱۴۰۰/۳/۲۱
درکار اقتصادی هزاران فاکتور حضور دارد، در نظر گرفتن یک فاکتور آنهم دوران جنگ که هنوز منابع کشور از همه جهات غنی بود ، بی معناست. شما هم دارید همان کاری میکنید که نامزد ها میکنند، بد گفتن از شرایط امروز . این را که همه بیشتر از همه شما لمس میکنند و دلایلش را هم خیلی بهتر از شما میدانند.
بینام۲۰۳۳۵۰۸۱۳:۲۲:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
درکالبددولت دولتی هاسلیقه ای عمل میکنن ودراین هشت سال خلافهاورانتهاشون چندین برابرشده وبطورعلنی وبدون هیچ ترسی کارشون رامیکنن مردم هم بی پناه ماندندچون .. جایی وجودنداره که به دردمردم رسیدگی کنه
ناشناس۲۰۳۳۵۳۲۱۳:۴۳:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۲۱
من از شهدا و امام شهدا و خانواده محترمشون شرمنده ام که چنین ..هایی در مسند دولت نشسته اند، و ایضا اشخاص نالایق و مقام دوست .. پست اشغال نمودند. نفرین بر.. نالایقان و نااهلان و منافقین که بدجوری چنبره .. به بیت المال و سرزمین ایران..
ناشناس۲۰۳۳۵۵۸۱۴:۰۲:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آقای روحانی شما مرد میدان جنگ نبودی
ناشناس۲۰۳۳۵۶۴۱۴:۰۵:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۲۱
کیک قند داره و برای سلامتی مضره. مسئولان هم چون خیلی به فکر مردم هستند، تصمیم گرفته‌اند خوردن کیک اقتصاد توسط مردم رو قدغن کنند تا سلامتی مردم به خطر نیفته.
ناشناس۲۰۳۳۵۶۷۱۴:۰۷:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
مردم رنجیده اند چون رنج برده اند نه از کشورهای دیگر بلکه از بی برنامگی و بی مسئولیتی و خالی بندی دکتر مهندسان دانشگاه نرفته ، شعار های خوشمزه و خوشبو دیگه پاسخ نمیده .
علی رضا۲۰۳۳۵۷۹۱۴:۱۶:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
والا زمان جنگ خیلی او ضاع مردم بهتر بود چون همین مردم مستضعف بودن که جلوی توپ و گلوله وایستادن اقا و اقازاده همون زمان هم بود اما خارج از کشور بودن وای به دولت روحانی با تمام وزیرو وزرا شرم کنین از خون شهدا که یه روزی باید تقاص پس بدین ..
ناشناس۲۰۳۳۵۹۴۱۴:۲۷:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۲۱
سلام قربان شرمنده منظور کیک است یا کتک
ناشناس۲۰۳۳۵۹۷۱۴:۲۸:۰۷ ۱۴۰۰/۳/۲۱
خدایا خودت مردم ازدست سودجویان وریاست طلب ها نجات بده مردم چه گناهی کردن که همش حرف ومتلک بشنون
ناشناس۲۰۳۳۶۰۳۱۴:۳۰:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۲۱
کیک پیشکش نون مردم ازسرسفره هاشون برندارین
شیدرخ۲۰۳۳۶۱۷۱۴:۳۸:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
آمریکا گفته بود واردات بی رویه کن با ارز4200 یاروحانی؟ کارگرا روبا واردات بی کارکردن. آمریکابود؟ حقوق های نجومی. تاجگردون50میلیون حقوق میگیره. آمریکا واسرائیل این کارو کردن
حامد۲۰۳۳۶۶۴۱۵:۱۲:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۲۱
اون دوست بی‌خردی که پیام زیر رو گذاشته: «کسی که سرمایه اش را در بورس از دست داده، حقش است. بعد از این یاد می گیرد که بدون فکر و تحقیق کاری نکند.» فقط اینقدر بگم که روحانی از مردم دعوت کرد و چقدر زیبا هم دولت جیب مردم رو در بورس زد. اگه حضرتعالی جزء همین ..ها هستی دعا می‌کنم که این سودی که از جیب مردم کردی خرج دوا دکتر کنی که اینقدر راحت به شعور ۴ میلیون نفری که به دعوت مسئولین نظام اومدن در بورس، توهین نکنی.
مسلمان شیعه .۲۰۳۳۷۳۴۱۶:۰۴:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
من رای نمیدم .
ناشناس۲۰۳۳۷۵۷۱۶:۲۰:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۲۱
من هیچکدام از دولت مردان فعلی یا قبلی را سالم و مصلح نمیبینم
ناشناس۲۰۳۴۱۱۰۲۱:۲۸:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۲۱
ما مردم ایران تقاضا میکنیم همه نامزدها با آقای روحانی یک مناظره داشته باشند واثبات کنند که میتوانند به وعده هایشان عمل کنند نگذارید مردم باز فریب بخورند
ناشناس۲۰۳۴۲۱۶۲۳:۰۴:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۲۱
قاضي زاده هاشمي: به هر جوان پانصد ميليون مي دهم. محسن رضايي: يارانه را چهارصدوپنجاه هزار تومان و به زنان خانه دار حقوق مي دهم. رييسي: با فساد مبارزه مي كنم. همتي: تورم را به هشت در صد مي رسانم. نميشه همشون رئیس جمهور بشن؟ حیفه فقط یکیشون بشه
ناشناس۲۰۳۴۲۳۰۲۳:۱۸:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۲۱
۱۰۰ در صدِ صفر میشود صفر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین