چیزی از مناظره ها دستگیر مردم شد؟!

سیاسی،   4000317129 ۱۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چیزی از مناظره ها دستگیر مردم شد؟!

دو مناظره هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری تا کنون برگزار شده است. این مناظره ها عمدتا به مسائل و موضوعات اقتصادی اختصاص داشت و هر نامزد به سؤال اختصاصی و جداگانه خود پاسخ داد.

البته برخی از نامزدها طی مناظره به سؤالات مطرح‌شده جواب ندادند و به موضوعات و مسائل دیگر پرداختند یا نوشته‌های از پیش آماده‌شده خود را قرائت کردند و علیرغم تذکر مجری برنامه نیز اتفاق خاصی رخ نداد و نامزدها به رویه خود ادامه دادند.

بعید است که مردم با دیدن این دو مناظره به  شناخت کافی درباره نامزدها دست پیداکرده باشند. چیزی که در مناظره دوم مورد اشاره خود نامزدها نیز قرار گرفت.  به‌واقع این مناظره ها دستکم تا کنون نتوانست برای انتخاب نهایی آن‌چنان به کمک رأی‌دهندگان بیاید. به همین دلیل بود که در روزهای گذشته انتقاداتی نسبت به سبک برگزاری مناظره‌ها مطرح‌شده بود.

بدون شک چگونگی برگزاری مناظره بین هفت نامزد به دلایل متعدد دارای دشواری‌های بسیار زیاد است. اولین موضوع به تعداد نامزدها برمی‌گردد که برای برگزاری یک مناظره منطقی و منصفانه بسیار زیاد هستند. درواقع مناظره واقعی می‌باید با تعداد کمتری برگزار شود. شاید به همین دلیل بود که قبلاً صداوسیما در چنین مواقعی به سراغ مناظره‌های دونفره رفته بود. اگرچه به نظر می‌رسد به دلیل حجم بالای تهمت‌ها و فرافکنی‌ها مناظره‌های دونفره کنار گذاشته شد اما آن مناظره کمک شایانی به شناخت از نامزدها می‌کرد.

دومین مسئله‌ای که موجب شده برگزاری مناظره‌ها سخت باشد به انتشار نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی برمی‌گردد که بخش قابل‌توجهی از مردم هنوز تصمیم خود را درباره این‌که به کدام‌یک از نامزدها رأی بدهند نگرفته‌اند و آرای سرگردانی وجود دارد که حتی می‌تواند تعیین‌کننده نتایج انتخابات نیز باشد. از این بابت مشخص است که کار صداوسیما در برگزاری مناظره‌ای که همه راضی شوند بسیار سخت است. از سوی دیگر وقتی حساسیت‌ها بالا می‌رود بالطبع کوچک‌ترین اقدام و کلمه‌ای نیز می‌تواند حساسیت‌ها و واکنش‌ها را افزایش دهد. چنانچه یکی از نامزدها به پیشوند اضافه‌ای که حتی پیش از آغاز مناظره خطاب به یکی از نامزدها بکار برده شده بود اعتراض کرد و معتقد بود تبعیض صورت گرفته است.

 در برگزاری مناظره‌ها فضا و فرایند انتخابات و تبلیغات آن باید به‌گونه‌ای باشد که این زمینه برای عموم مردم فراهم شود تا بتوانند برنامه‌های نامزدها را مقایسه کنند و میزان تسلط، اطلاعات و دانش آن‌ها را قیاس نمایند تا بتوانند به یک جمع‌بندی معقول و منطقی دست پیدا کنند.

در مناظره‌های انتخاباتی ادوار قبل، سؤالات یکسان از نامزدها پرسیده می‌شد اما در این دوره به بخش نقد برنامه نامزدها زمان جداگانه اختصاص داده شد و فرصتی برای نامزدها فراهم نشد که به‌صورت جدی پاسخ رقبای خود را تحلیل و ارزیابی کنند.

ضعف‌های مناظره ها به خصوص از نظر محتوایی و اخلاقی  در حالی بر همگان عیان شده که رهبر انقلاب در تاریخ 6/3/1400 در بیاناتی که در ارتباط تصویری با نمایندگان ایراد شد بر برگزاری مناظره‌های منطقی و اخلاقی تأکید داشتند. ایشان فرموده بودند: «انتخابات را صحنه‌ی جنگ قدرت قرار ندهید. نگاه نکنید به آن چیزی که در آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی معمول است که برخوردهای اهانت‌آمیز آبرویشان را برد. ما درگذشته هم هر وقتی‌که نامزدها در مناظرات تلویزیونی و غیره روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی از انحاء ضرر کرد؛ در گذشته هم این‌جور بوده. این‌جوری نباشد که مردم را از رقیب بترسانیم که اگر او بیاید چنین خواهد شد، چنین خواهد شد. میدان انتخابات، میدان مسابقه‌ی خدمت است».

با این توضیحات شاید منطقی باشد تغییراتی هرچند جزئی در برگزاری مناظره صورت گیرد تا مردم بتوانند تصمیم و انتخاب بهتری در پایان مناظره‌ها بگیرند. مثلاً شاید بهتر باشد یک سؤال مهم و کلیدی از همه نامزدها پرسیده شود، مجری بتواند میکروفون نامزدهایی که کاملاً خارج از موضوع صحبت می‌کنند قطع نماید، همچون گذشته مناظره‌هایی بین نمایندگان نامزدها به‌صورت زنده پخش شود و ... . اگر قرار باشد مناظره‌ها نیز حالت مونولوگ گونه به خود بگیرد که صرفاً نامزدها به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند یا حداکثر به همدیگر طعنه، کنایه و تهمت بزنند در این صورت نباید انتظار داشت مردم بر اساس شناخت و آگاهی به نامزدها رأی دهند.

به‌طورکلی به نظر می‌رسد برای این‌که عقلانیت بیشتری بر فرایند انتخابات حاکم شود می‌باید از چند ماه قبل از روز انتخابات فهرست نامزدهای مورد تائید منتشر شود تا زمان بیشتری برای تبلیغات برای هرکدام از نامزدها وجود داشته باشند تا بتوانند بهتر برنامه‌ها و سیاست‌ها خود را در حوزه‌های مختلف ارائه دهند و مردم نیز تصمیم بهتر و معقول‌تری بگیرند. در حال حاضر در این فرصت اندک برخی نامزدها به فکر این هستند تا با تکه‌پرانی بتوانند رأی بیشتری جمع‌آوری نمایند.

دیدگاه کاربران

تبریزی۲۰۲۵۶۷۴۰۹:۲۲:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
من اونقدر راضی ام که روز انتخابات با سرعت نور میرم رای میدم و برمی گردم ولی چون سرعت نور خیلی زیاده کسی نمی تونه رای دادنم رو ببینه.
ناشناس۲۰۲۵۷۴۴۰۹:۴۶:۰۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
هیچ کدام از این نامزدها برای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید برنامه ندارند که هیچ همگی می خواهند با دادن یارانه های بیشتر عکس آن عمل کنند.
ناشناس۲۰۲۶۰۹۱۱۱:۴۲:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
آقای رئیسی برای جهش تولید و اجرای اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی و رفع تحریم ها برنامه مدون دارند.
ناشناس۲۰۲۶۲۸۱۱۲:۲۷:۵۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
مدون بودن مهم نیست . مهم این است که قابل اجرا باشد .. اگر قابل اجرا بود تیم روحانی بهتر از اینها اجرا میکردند چون لا اقل تیم روحانی خیلی ذهن متفاوت تر و سازگار تری با این وعده ها دارند .
ناشناس۲۰۲۶۲۸۷۱۲:۲۹:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
دکتر توکلی: نامزدهای اصلاح طلب با نامردی کامل به جریان مقابل حمله می کنند.
ناشناس۲۰۲۶۵۹۰۱۳:۴۶:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی سرمایه گذاران بازار بورس را به خاک سیاه نشاند و باید محاکمه بشود.
ناشناس۲۰۲۷۱۰۵۱۵:۴۸:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
اصلاح طلبان 8 سال مملکت را به قهقرا بردند و فقر و محرومیت را در کشور توسعه دادند و خون مردم را توی شیشه کردند حالا دو قورت و نیم شون هم باقی است !
ناشناس۲۰۲۷۲۲۱۱۶:۱۷:۳۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
خنثی سازی تحریم یعنی چی وقتی درآمدی نداری وقتی با دنیا در ارتباط نیستی ؟
ناشناس۲۰۲۶۱۰۵۱۱:۴۷:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
روحانی چرا در 8 سال گذشته هیچ برنامه ای برای جهش تولید و اجرای اقتصاد مقاومتی نداشت و باعث تعطیلی بیش از 2000 کارخانه شد ؟!
ناشناس۲۰۲۶۲۹۶۱۲:۳۲:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
گندی که اینها زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
ناشناس۲۰۲۶۷۰۴۱۴:۱۵:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
رييس جمهور بعدي را خواهيم ديدكه چه خواهد كرد!
ناشناس۲۰۲۶۹۶۷۱۵:۱۸:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
پایان شب سیه سفید است.
ناشناس۲۰۲۷۰۱۹۱۵:۳۲:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
دولت روحانی رکورددار تورم و رشد اقتصادی منفی و اختلاس و کاهش تولید برق و کاهش 86 درصدی سرمایه گذاری خارجی است همچنین دولتی در 42 سال اخیر نوبر بود.
ناشناس۲۰۲۷۰۹۰۱۵:۴۴:۳۷ ۱۴۰۰/۳/۱۹
به قول سعید لیلاز حتی با چوب خشک هم اوضاع اقتصادی اینقدر داغون نمی شد !
ناشناس۲۰۲۶۸۰۹۱۴:۳۹:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
روحانی امروز در مورد مناظره ها حرف جالبی زدن. « به شعور مردم توهین نکنید»
ناشناس۲۰۲۶۱۳۱۱۱:۵۴:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۱۹
دقت کردید رئیسی وقتی می خواهد از تهمت هایی که بهش می زنند از خودش دفاع کنه صدایش آرومه ، اما وقتی می خواهد از درد مردم دفاع کنه صدایش بلند میشه این آخر اخلاق است به خدا.
ناشناس۲۰۲۶۳۱۱۱۲:۳۵:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی کاندیدای روکشی است و آمده تا افتضاحات دولت در بورس و بازار طلا و ارز و مسکن و خودرو و موبایل و لوازم خانگی و غیره را ماله کشی نماید.
ناشناس۲۰۲۶۶۰۸۱۳:۴۹:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی پاسخگو باشد چرا 90 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی در دست 11 نفر از نورچشمی هاست ؟!
ناشناس۲۰۲۷۰۰۸۱۵:۳۰:۳۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
روحانی برعکس عمل می کرد در برخورد با منتقدین صدایش را بالا می برد و با الفاظ بیسواد و بی شناسنامه توهین می کرد و آنها را به جهنم حواله می داد و اما در دفاع از حقوق مردم ساکت بود.
ناشناس۲۰۲۵۷۴۷۰۹:۴۶:۳۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
رای من به عقلانیت است.
ناشناس۲۰۲۵۸۳۷۱۰:۱۷:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
یافت می نشود!!!
ناشناس۲۰۲۶۱۴۸۱۱:۵۸:۵۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی و دار و دسته دولت 8 ساله به مملکت گند زدند حالا منتقد دیگران شده اند !
ناشناس۲۰۲۵۸۵۲۱۰:۲۵:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی اگر بلده به روحانی یاد بده چطوری قیمت مرغ را کنترل کنه !
ناشناس۲۰۲۶۱۱۶۱۱:۵۰:۴۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی ، روحانی دیگر است. رای به او فاجعه ای بدتر است.
ناشناس۲۰۲۶۴۱۸۱۲:۵۷:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۱۹
اگر همتی رئیس جمهور بشه باید فاتحه اقتصاد و مملکت را بخوانیم.
ناشناس۲۰۲۶۶۳۹۱۳:۵۷:۱۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی و مهرعلیزاده روی هم 500 هزار رای هم ندارند.
ناشناس۲۰۲۷۰۸۳۱۵:۴۳:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی همان روحانیه آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
ناشناس۲۰۲۵۸۵۷۱۰:۲۷:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۱۹
مناظرات صدا و سیما من را یاد مسابقه «از کی بپرسم» با اجرای مرحوم نوذری می اندازد!
ناشناس۲۰۲۶۴۵۸۱۳:۱۱:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
اسمش مسابقه هفته بود
ناشناس۲۰۲۶۹۲۰۱۵:۰۸:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
ياد « مسابقه هفته » و نيز « مسابقه نام ها و نشان ها » بخير !! انگاري ديروز بود !! ......هي ي ي ي ي ي ي ي روزگاااااااا ررر !!
ناشناس۲۰۲۵۷۶۴۰۹:۵۲:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
رای دادن یا رای ندان امری شخصی است. همه مختار هستند بر اساس میل و خواسته خودشان عمل کنند. این از بدیهیات حق شهروندی است.
ناشناس۲۰۲۶۰۴۶۱۱:۳۰:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
مگه اروپا یا امریکا هست ؟!
ناشناس۲۰۲۶۵۱۷۱۳:۳۱:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
اروپا رای اجباری هم داریم. اگه نمی دونید بدونید. در ضمن رای دادن علاوه بر وظیفه اجتماعی نشان از مدنیت و شعور و فهم مسائل و راه حل آنهاست.
ناشناس۲۰۲۵۸۱۴۱۰:۰۷:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
از حسن و اسحاق و دو کاندید روکشیشون ملولیم
ناشناس۲۰۲۵۹۵۷۱۰:۵۶:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی میگه ارزش پول ملی ما با حمله به سفارت عربستان کم شد ! آقای همتی حمله به سفارت عربستان سال 94 بود و تا سال 96 قیمت دلار ثابت بود از وقتی شما در سال 97 به بانک مرکزی آمدی قیمت دلار 4 برابر گران شد.
ناشناس۲۰۲۶۹۲۱۱۵:۰۸:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
در زمان حمله به سفارت بریتانیا قیمت دلار 1200 تومن بود. بعد دو ماه شد 3600 تومن
ناشناس۲۰۲۷۰۶۹۱۵:۴۱:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
من خیلی قبول ندارم ولی عزیز از موقعی که همتی اومد یکم ثبات پیدا کرد اونی که میگی سیف بود نه همتی
ناشناس۲۰۲۶۴۷۱۱۳:۱۶:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۱۹
توئی که نمیخوای رای بدی، بیجا میکنی اظهارنظر کنی و بدتر از اون، به کارت افتخار کنی .
فرهاد۲۰۲۶۸۱۷۱۴:۴۱:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۱۹
آقا.. مودب باش ولی در خور شخیصتت به شما جواب میدیم.
ناشناس۲۰۲۷۲۳۴۱۶:۲۰:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
رای دادن یا رای ندادن کسی به هیچ فرد دیگری مربوط نیست بفهمیم
ناشناس۲۰۲۵۶۸۷۰۹:۲۸:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
بله. اینکه کاندید ها هیچ فرقی با هم ندارن و هیچ کدام هیچ برنامه ای هم ندارن برای اداره کشور.
ناشناس۲۰۲۵۷۳۹۰۹:۴۴:۱۸ ۱۴۰۰/۳/۱۹
شاید تو خود همتی هستی. با این اعلام نظر.
امیر حسین سلطان/تهران۲۰۲۵۸۰۴۱۰:۰۴:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۱۹
مگر می شود هر دو انسانی تفاوت های فردی و دیدگاهی و فکری با هم نداشته باشند؟! پنچ انگشت یک دست هم با هم یکی نیست تا چه برسد به انسانها که دارای افکار و عقاید و خصوصیات معنوی و مادی بسیارند. اتفاقا در همین مناظره ها با همه نقصان ها و کم و کاستی ها به خوبی تفاوت دیدگاه های این هفت نامزد محترم مشهود است و می توان بنا به خواست و انتظارات فرد مورد علاقه مان را انتخاب نماییم ضمن اینکه گرچه به مرحله احراز صلاحیت ها ایرادتی وارد است اما انصافا این 7 نامزد احراز صلاحیت شده افراد ناشناخته ای نبوده و نیستند و لذا در این چند مناظره آنانی که حتی کمتر شناخته شده هستند نیز فرصت شناخت از خودشان را به مخاطبین می دهند. فرضا قبلا بنده خیلی کمتر جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی را می شناختم اما درهمین دو مناظره تا حدی توانسته ام با نظرات و دیدگاه ها و مهمتر شخصیت ایشان آشنایی نسبی پیدا نمایم. و من الله التوفیق
ناشناس۲۰۲۵۸۵۸۱۰:۲۸:۱۸ ۱۴۰۰/۳/۱۹
تنها توضیح کاندیدها این بود که برنامه دارن برای اداره کشور، برنامه دارن برای جهش اقتصادی، برنامه دارن برای رایانه 450 هزار تومنی و سبد کالای 300 هزار تومنی و... اما هیچ کدام توضیح نمیدن که برنامه شون چیه؟ فقط برنامه رو دارن. نمیگن منابع این یارانه و این سبد از کجا قراره تامین بشه. نمیگن این کمک ها چه تاثیری روی تورم میزاره. فقط برنامه رو دارن. روحانی هم این برنامه رو داشت
ناشناس۲۰۲۵۹۴۶۱۰:۵۴:۰۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
جوانان شغل ندارند که ازدواج کنند بعد همتی و مهرعلیزاده به سبک 92 و 96 با گشت ارشاد و آب بازی توی پارک میخواهند عوامفریبی کنند آقایان تمام کنید این بازی های نخ نما شده را .
ناشناس۲۰۲۶۵۶۷۱۳:۴۲:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
این جمله آقای رئیسی عالی بود که فرمودند: ما گشت ارشاد نداریم بلکه گشت ارشاد مدیران داریم .
بیگی29۲۰۲۵۹۸۶۱۱:۰۴:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
با محدودیت های فراوان و خط قرمز ها،از شیر بی یال و کوپال و دم انتظار بیشتری نباید داشت.
ناشناس۲۰۲۵۶۹۱۰۹:۲۹:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
نمایندگان مجلس باید تفحص از بانک مرکزی را حتما اجرایی کنند
ناشناس۲۰۲۵۷۳۵۰۹:۴۲:۳۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
اگر تفحص اجرایی شود برای همه بد می شود. حتی دوستان تو!
ناشناس۲۰۲۵۷۳۷۰۹:۴۳:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
یکی باید از خود مجلس تفحص کند.
ناشناس۲۰۲۵۸۱۷۱۰:۰۸:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
مجلس نشان دهد که در راس امور است
ناشناس۲۰۲۵۸۶۳۱۰:۲۸:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
ریشه فساد و مافیای واردات در دولت باید خشکانده بشود.
ناشناس۲۰۲۵۸۰۸۱۰:۰۴:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
نمایندگان باید تحقیق و تفحص از صدا و سیما رو اجرایی کنن
ناشناس۲۰۲۶۰۷۵۱۱:۳۹:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۱۹
خخخه تحقیق از صدا و سیما!!!! حالت خوبه؟
ناشناس۲۰۲۵۷۰۹۰۹:۳۵:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
انشالله با تصویب طرح ممنو الخروجی دولت و به اصطلاح مدیرانش در آینده نزدیک شاهد محاکمه انها خواهیم بود
سالم۲۰۲۵۷۱۰۰۹:۳۵:۱۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
نمی شود گفت مناظره . تقریبا" بیشتر کاندیدا ها فقط از دولت به حق و ناحق انتقاد میکردند .
ناشناس۲۰۲۵۸۴۳۱۰:۲۱:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی آمده تا گندکاری های دولت در 8 سال گذشته را پوشش بدهد.
ناشناس۲۰۲۵۹۰۷۱۰:۴۱:۲۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
روحانی: مهمتر از انتخابات اخلاق است
ناشناس۲۰۲۶۰۹۸۱۱:۴۵:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۱۹
روحانی چرا بیش از 50 بار به منتقدین دلسوز کشور با الفاظ زشت توهین کرد ؟!
ناشناس۲۰۲۶۱۵۴۱۲:۰۰:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی و مهرعلیزاده با توهین و تهمت به رقیب بازنده اخلاق شدند.
ناشناس۲۰۲۵۷۱۵۰۹:۳۶:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
هر سال میگیم دریغ از پارسال .
ناشناس۲۰۲۵۷۲۶۰۹:۴۰:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
هیچی دستگیر مردم نشد.از ماهیان خورد این جویبارمنخبین هرگز نهنگی برای کشور و ملت زاده نخواهد شد.
ناشناس۲۰۲۵۷۳۱۰۹:۴۱:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
کدامیک از اینها کاربلد هستند؟ کدامیک از اینها از خودشان اختیار دارند؟
ناشناس۲۰۲۵۸۵۵۱۰:۲۷:۲۵ ۱۴۰۰/۳/۱۹
آیا روحانی کار بلد بود ! و در حد و اندازه ریاست جمهوری کشور ایران بود ؟!
ناشناس۲۰۲۵۸۶۸۱۰:۲۹:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
کاندید هایی که بعد از 40 سال پست مدیریتی هنوز نتونسته برای خودش ماشین خوب بخره و یا خونه خوب بخره چطور میخاد مردم رو خوشبخت کنه؟ چطور می تونه مشکلات اقتصادی رو حل کنه وقتی نتونسته مشکلات اقتصادی خودش رو حل کنه؟
ناشناس۲۰۲۶۹۸۰۱۵:۲۳:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
کاندیداهایی که در 40 سال گذشته فقط بفکر منافع شخصی و جناحی شون بودند و تو برج عاج زندگی می کنند درد مردم را درک نمی کنند و نمی توانند مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کنند.
ناشناس۲۰۲۶۹۸۴۱۵:۲۴:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی اگر راه حل مشکلات کشور را بلد بود ! چرا به روحانی نگفت ؟!
ناشناس۲۰۲۵۷۵۶۰۹:۵۰:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
دولت روحانی افتضاح بود ولی با این نامزدها ۸ سال دیگه مردم میگن ای کاش میشد ۸ سال برگردیم عقب. مثل الان که احمدی‌نژاد شده آرزو برای بعضیا.
ناشناس۲۰۲۵۸۴۸۱۰:۲۳:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۱۹
در ناامیدی بسی امید است / پایان شب سیه سفید است
ناشناس۲۰۲۵۷۵۸۰۹:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
سال آینده این موقع مردم فانوس به دست دنبال روحانی، ظریف و.... می گردند. هر سال دریغ از پارسال!
ناشناس۲۰۲۵۷۶۷۰۹:۵۳:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۱۹
رای دادن از من پز دادن به آن از دیگران چرا؟
امیر۲۰۲۵۷۷۱۰۹:۵۴:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
این نوع مناظرات هیچ کمکی به مردم در انتخاب نمیکند و در نهایت حتی باعث دلزدگی نسبت به انتخابات میشود .
ناشناس۲۰۲۵۷۸۴۰۹:۵۷:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۱۹
خیلی زیاد
علی۲۰۲۵۷۹۰۰۹:۵۹:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
نه والله . نه برنامه مناسبی برای مناظره طراحی شده ، و نه کاندیداها حرف جدید و متفاوتی باری گرفتن دارند. متاسفانه
ناشناس۲۰۲۵۷۹۷۱۰:۰۲:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
کاندیداها کافی است در مبلغ رقابت کنند هرچه مبلغ بالاتر رود رای دهنده بیشتر هرکه بام بیشتر برفش بیشتر
ناشناس۲۰۲۵۸۴۱۱۰:۱۹:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
اسم این مناظره نیست
بنده خدا. اصل۲۰۲۵۸۷۷۱۰:۳۲:۴۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
سطح دانش و آگاهی به مسائل روز کاندیداها پایین است.و انسان تعجب میکند آیا واقعا ایران از داشتند نخبگان و رجل سیاسی و مدیر ومدبر تهی شده است؟!!
ناشناس۲۰۲۵۹۱۲۱۰:۴۳:۴۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
سیستم مناظره در سیما : ابتدا یک سووال کلی پرسیده میشود که مثلا برای اشتغال چه برنامه ای دارید: پاسخ در دو بخش است ابتدا یک دقیقه صرف متلک انداختن به دیگرکاندیداها میشود سه دقیقه هم به این امر پرداخته میشود که متاسفانه در دولت روحانی به این مساله توجه نشد ( فارغ از اینکه دولت روحانی 3 ماه دیگه تموم میشه) یک دقیقه هم شعار میدهد که ما باید برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم وگرنه جامعه به تباهی میرود و من این کار را میکنم و میشود ولی هیچ کدامشان نمی گوید خودش قرار است چطوری و با چه روشی این کار را بکند. آقایان میخواهند رییس جمهور شوند ولی هیچ کدامشان تفاوت برنامه اجرایی را با اهداف و آرزو ها را نمی داند و بجای اینکه روش کار و راه حل ارایه دهند همان آرزوی مردم را تکرار میکنند
ناشناس۲۰۲۵۹۱۴۱۰:۴۳:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۱۹
به هر حال از قديم و نديم گفته اند : « سنگ بزرگ ، نشانه نزدن است » !!
ناشناس۲۰۲۵۹۲۲۱۰:۴۶:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۱۹
مناظره یعنی همه درباره یک موضوع اظهار نظر کنند. من نمی دونم مهم ترین مسائلی که سوال مردم و مبنای تصمیم گیری هست چرا مطرح نمی شه. مسائل مثل بحث هسته ای، محدود کردن فضای مجازی، آزادی های اجتماعی و .. این که چند نفر را بیاری و از هر کسی به تصادف سوال بپرسی که نشد مناظره
علی 671۲۰۲۵۹۵۸۱۰:۵۶:۵۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
هر چند منا ظره ها تا به حال چنگی به دل هیچ کس نزده ولی تنها می شود به تقوای بعضی ها توجه کرد که بهتر هستند .نماینده اصلاح طلب ها فقط یک ماموریت دارند و آن کوبیدن آقای رییسی است تا اورا به خشم آورده و بگویند بله ولی خوشبختانه سید عالی مقام عاقلتر از این حرف ها است و با بزرگی که لایق خودش است صحبت می کند و خنثی .راستی چرا این افراد فقط از بغض و غرض عمدا توهین می کنند و از خدا هم ترسی ندارند .مخصوصا ..
ناشناس۲۰۲۵۹۷۹۱۱:۰۲:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
شاید با همین هدف هم مناظرات بدین صورت انجام شد یعنی کسی چیزی از آن دستگيرش نشود
ناشناس۲۰۲۵۹۸۴۱۱:۰۳:۳۸ ۱۴۰۰/۳/۱۹
برای درست شدن همه چیز اول باید خرابش کرد و بعد افراد شایسته ان را بسازند
ناشناس۲۰۲۶۴۰۸۱۲:۵۶:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
افغانستان و عراق و لیبی و لبنان و سوریه رو دیدی؟ چند ساله خرابن؟
ناشناس۲۰۲۷۸۰۵۱۹:۳۰:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
شما خرمشهر رو دیدی ؟ اون چندسال خرابه؟
ناشناس۲۰۲۵۹۸۹۱۱:۰۵:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۱۹
وقتی صحبتهای این اقایون رو گوش میکردم افسوس میخوردم از این که چه کسانی قرار است سکان اداره این مملکت را بدست گیرد.
ناشناس۲۰۲۸۲۶۸۲۲:۲۹:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
به ویژه و خصوصاً صحبتهای همتی و مهرعلیزاده .
ناشناس۲۰۲۶۰۱۵۱۱:۲۱:۴۸ ۱۴۰۰/۳/۱۹
چه توقعی دارین وعده اقتصادی میدن حمله میکنن از کجا میارین .این دولت واون دوتا کاندید دولتی که برن .. کم بشه پول برای همه هست .وعده کار ومسکن میدن میگین دولت اختیار نداره .مثلا اون دفعه مناظرات خیلی خوب بود سوال مشترک پرسیده شد از توش روحانی دراومد.امسال ربنای شجریان برای مردم دم افطار مهم بود یا صف مرغ برای سحری وافطاری .هرکی ریز برنامه های این 7 نفرو میخواد تمام برنامه های تبلیغاتی نامزدها تو همه شبکه های سیما ورادیو هست .توسه ساعت 7 نفر فقط میتونن سر فصل برنامه رو بگن
ناشناس۲۰۲۶۰۹۲۱۱:۴۳:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتى رييس جمهور اينده
ناشناس۲۰۲۶۴۰۹۱۲:۵۶:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی رقیب آراء باطله خواهد بود.
ناشناس۲۰۲۶۴۲۳۱۲:۵۸:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی اگر سواد داشت این وضع اقتصاد کشور و معیشت مردم نبود.
ناشناس۲۰۲۷۲۰۱۱۶:۱۲:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی جزو بانیان وضع موجود است و باید در مورد تورم افسارگسیخته و قیمت های سرسام آور مسکن و خودرو و موادغذایی و کوچک شدن سفره های مردم پاسخگو باشد فرافکنی نکند.
محمدرضا۲۰۲۶۱۱۰۱۱:۴۸:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۱۹
مناظره نبود ، مباحثه بود. وقتی در مورد یک سوال همه نامزدها نظر ندهند و مشخص نشه هر کدام در موضوعی مشخص چه نظری دارند ، مناظره محسوب نمیشه
ایران۲۰۲۶۱۹۲۱۲:۰۹:۱۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
ایران به یک مدیر مدبر برای اجرای قوانینی که همیشه وجود داشتن نیاز داره... فقط رئیسی
عباس۲۰۲۶۱۹۴۱۲:۰۹:۱۸ ۱۴۰۰/۳/۱۹
تا با دنیا آشتی نکنیم وعده دادن پوچ است
ناشناس۲۰۲۶۵۸۰۱۳:۴۵:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
در دنیا 200 کشور وجود دارد که میتوانیم با آنها تعامل کنیم امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی همه دنیا نیستن !
ناشناس۲۰۲۶۹۲۶۱۵:۰۹:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
نمیدونی همه دنیا روی دست همونها می چرخه این دویست کشور اینده و رفاه خودشونو فدای تجارت با ایران نمی کنند درکش سخته برات؟
ناشناس۲۰۲۶۹۳۲۱۵:۱۰:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
دانشمند. همه اون 197 کشور روی انگشت آمریکا و اسرائیل می چرخن. تا حالا از خودت پرسیدی چرا روسیه و چین به ایران هواپیمای جنگی نمی فروشن؟ چون اجازه ندارن
ناشناس۲۰۲۷۶۸۹۱۸:۴۲:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۱۹
هر وقت پول برق صادراتی که به کشور دوست و برادر عراق صادر کردی را گرفتی از این حرفا.. بزن!
ناشناس۲۰۲۷۹۱۶۲۰:۱۳:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
فعلن گیر همه پولهای بلوکه شده ما در کشورهای دیگه امضا همینارو کم داره حالا شما برو با ۱۹۷تای دیگه تعامل کن
ع ز۲۰۲۶۲۰۱۱۲:۱۰:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
تجربه نشان داده مناظره های دو نفره یا چند نفره با هم جواب نداده و منجر به هنجار شکنی میشود . همین روش خوبست اگر در هر بخش سوال یکسان از همه شود . در اینصورت ما بهتر نتیجه میگیریم.
ناشناس۲۰۲۶۲۰۹۱۲:۱۲:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
مناظره بايد دو بدو باشد ومجري سوالهاي مشابه را از هردو بپرسد ومردم ببينند كدام يك اطلاعات جامع تري دارد ويا براي رفع مشكلات كداميك برنامه عملي تري دارد روش فعلي مناظرات فقط حرف وشعار هايي مطرح ميشود كه پشتوانه علمي وعملي ندارد
ناشناس۲۰۲۶۲۲۲۱۲:۱۵:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
چند تا از نامزدا که کاملا مشخصه خودشونم فکر نمیکردن تایید شن برای همین هیچ راهکار و برنامه ای ندارن بقیه هم به کلی گویی و تکرار مشکلاتی که مردم دارن با تمام وجود لمس میکنن اکتفا میکنن. یعنی در یک کلام (هیچ).
ناشناس۲۰۲۶۲۲۵۱۲:۱۵:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۱۹
بهتر بود هر سوالی مطرح میشد همه به همان سوال جواب میدادند تا بتوان نظرات کاندیدا ها را مقایسه کرد
ناشناس۲۰۲۶۳۰۸۱۲:۳۴:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
اگر بین این هفت نفر متوجه شوم که یکی از انها از همه لحاظ نسبت به خودم ارجحیت دارد حتما به او رای میدهم
موسی۲۰۲۶۳۷۱۱۲:۴۵:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
مناظره ..باید یک سوال از همه پرسیده بشود تا همه کاندیداها موظف به پاسخگویی شوند و در نداشتن برنامه به حاشیه نرن و مردم بتوانن بسنجن و انتخاب کنن. آخه با 3 یا 5 دقیقه میشود برنامه کلان کشور را تشریح کرد؟ در ضمن سوالات برای خیلی ها نامفهوم بود سوالات باید واضحتر و ملموس تر باشند.
ناشناس۲۰۲۶۴۱۴۱۲:۵۷:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
سابقه امثال همتی و مهرعلیزاده نشان میدهد همه چیز را به گرانترین وجه ممکن و با بیشترین آسیب و خسارت به مردم تحمیل می کنند و در آخر می گویند اگر ما نبودیم قحطی می شد.
ناشناس۲۰۲۶۴۵۴۱۳:۰۹:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
همتی روحانی دومه..مهرعلی زاده هم فقط اومده گیربه رئیسی بده انگارخخخخ به نظرم آقای قاضی زاده ازهمه بااخلاق ترهستن
ناشناس۲۰۲۶۴۷۰۱۳:۱۵:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۱۹
بهترین کار طرح حدود 100 سئوال از طرف هر کاندیدا و خواهان پاسخگویی دیگر کاندیدا ها به آن شود و با این کار مردم با توجه به طراح سئوال و جوابهای نامزدها بهتر می توانند فرد اصلح را انتخاب کنند اگر صداقتی باشد.البته هر رسانه یا حزبی هم می تواند سئوالاتی را مطرح کند و از نامزدها بخواهد با کمک یا بدون کمک به آنها جواب بدند.
ناشناس۲۰۲۶۵۲۸۱۳:۳۳:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۱۹
سابقه امثال همتی و مهرعلیزاده نشان میدهد همه چیز را به گرانترین وجه ممکن و با بیشترین آسیب و خسارت به مردم تحمیل می کنند. و در آخر هم با منت می کویند اگر ما نبودیم قحطی می شد. پس باید رای داد ولی نه به این بانیان وضع موجود.
ناشناس۲۰۲۶۵۸۵۱۳:۴۶:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
به جز همتی و مهرعلیزاده ، بقیه نامزدها یک روز هم سابقه اجرایی ندارند ، از این بدتر ، پوششی بودن نامزدهاست ،. اما بازهم از برنامه های مدون صحبت می کنند ، البته امیدوارم که تا روز رای گیری باقی بمانند و میزان رای و محبوبیت خود را در نزد مردم ببینند و درک کنند ،
ناشناس۲۰۲۶۷۶۹۱۴:۲۸:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۱۹
طراحان سوالات مناظره.. کاندیداهای ریاست جمهوری را با مسابقه هفته اشتباه گرفته اند
ناشناس۲۰۲۶۷۹۷۱۴:۳۶:۲۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
عدم اجازه به دولت برای دفاع از خود آیا جوانمردانه است؟ نمی خواهم از روحانی دفاع کنم.‌بلکه واقعیات کشور را در نظر بگیریم سیل ها و زلزله هایی که در خوزستان ،شمال کشور و سیستان و شیراز آمد و به اندازه یک جنگ خرابی ببار آورد ، رییس جمهور شدن ترامپ و بد عهدی این کشور در خصوص برجام. معظل بزرگ کرونا که باعث شد صنایع بدبخت شوند و میراث شومی که از دوره احمدی نژاد به جا ماند و ظاهرا یادمون رفته قیمتها ساعتی در دوره احمدی نژاد بالا می رفت و در چهار ساله اول روحانی کنترل شد و اوضاع خوب بود و در چهار ساله دوم بدبیاری آورد.
ناشناس۲۰۲۶۹۶۳۱۵:۱۸:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۱۹
اگر قرار بود چیزی دستگیر مردم بشود که اینگونه مناظره برگزار نمی کردند ، .. صدا و سیما صرفاً با برگزاری مناظرات به این شکل به دنبال رفع مسئولیت از خود میباشند
ناشناس۲۰۲۷۴۵۵۱۷:۲۲:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۱۹
نه متاسفانه سخن دندانگیری برای ارائه نداشتند
ناشناس۲۰۲۷۷۷۳۱۹:۱۹:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۱۹
والا چیزی که دستگیر ما شد، این بود که بورسو میشد سه روزه درست کرد، تورم را یکماهه یک رقمی کرد، تولید را یکساله جهشی بالا برد، همه بیکارها رو سرکار گذاشت، تو جیب همه مردم مفتکی ماهی ۵۰۰ تومان گذاشت، سبد غذایی به همه مردم داد، کشاورزی را بدون آب به قله رساند، تحریم ها هیچ اثری روی ما ندارد حتی اگر درآمد مملکت صفر! باشد، نصف GDP مالیات نمیدهد، مالیاتهای نداده و معاف شده و در رفته از کسری بودجه دولت بیشتر است و دیگران زحمت مالیات دوستان را میکشند، نمیتوان بدهکاران بانکی را شناخت و پولها را پس گرفت، و .. و همه نامزدها کارنامه درخشانی! دارند که از روشن شدن آن در ملاء عام اصلا نگران نیستند! و ... چی بگم دیگه! بی خیال!
ناشناس۲۰۲۷۸۳۱۱۹:۴۳:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۱۹
چرا من نظر سنجی نمی بینم؟ میشه بفرمایید باید چگونه ودر کجا در نظر سنجی شرکت نمایم ؟
ناشناس۲۰۲۷۹۴۶۲۰:۲۵:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۱۹
آنچه به وضوح عیان بود عدم وجود برنامه ای مدون برای اداره ی کشود توسط این افراد بود این ها می خواهند کشور را با انشاالله و ماشاالله اداره کنند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین