قیمت داغ کولر در گرم‌ترین تابستان نیم‌قرن

اقتصادی،   4000317053

ارزان‌ترین کولر آبی موجود در بازار درحال حاضر ۱/۵میلیون و ارزان‌ترین کولر گازی دیواری ۹میلیون تومان است درحالی‌که این قیمت‌ها سال گذشته به‌ترتیب ۴۰۰هزار تومان و ۵میلیون تومان بود

قیمت داغ کولر در گرم‌ترین تابستان نیم‌قرن
به گزارش الف به نقل از همشهری آنلاین ، در 2دهه اخیر تهران هم به جمع شهرهای گرم کشور پیوسته و ساکنانش تابستان‌های طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کنند اما امسال قرار است ایرا‌نی‌ها تابستان گرم‌تری را تجربه کنند که گفته می‌شود گرم‌ترین تابستان نیم‌قرن اخیر است. خشکسالی و افت ظرفیت نیروگاه‌های برقابی و جیره‌بندی برق از حالا خبر از روزهای سخت تابستان امسال می‌دهد. تغییرات آب و هوایی باعث شده که امروز در بسیاری از شهرها حتی در نیمه شمالی کشور، کولرهای آبی مثل سابق جوابگو نباشند و حالا بسیاری از خانه‌ها و بیشتر ادارات پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ و کوچک کشور به کولرهای گازی مجهز شده‌اند. اما نکته‌ای که در سال‌های اخیر به‌ویژه از سال گذشته بازار لوازم خانگی و ازجمله کولر را تحت‌تأثیر قرار داده افزایش قیمت دلار و در نتیجه رشد سرسام‌آور قیمت‌هاست. این رشد، چه در اقلام وارداتی و چه اقلام تولید داخل به‌دلیل وابستگی به واردات مواداولیه کاملا مشهود بوده و در تمامی کالاها نیز بدون استثنا قابل مشاهده است، اما در بخش لوازم خانگی بزرگ و اقلامی که مشابه داخلی ندارند بسیار پررنگ‌تر بوده است. یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و البته کولرهای گازی، اقلامی هستند که تولیدات داخلی آنها جوابگوی تقاضای بازار نیست و گرچه آمارها از رشد مناسب تولید خبر می‌دهند اما ناکافی بودن میزان تولید داخلی از یک سو و تقاضای بالا برای برندهایی که به واسطه سال‌ها حضور مستمر در بازار ایران اعتماد مشتری ایرانی را به‌دست آورده‌اند، از سوی دیگر، قیمت‌های سرسام‌آوری را در بازار لوازم خانگی رقم زده است.


افزایش 2برابری تولید کولر آبی

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در فروردین‌ماه امسال ۱۱۱هزارو۸۰۰دستگاه کولر آبی در کشور تولید شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۶۷هزارو۹۰۰دستگاه بوده است. تولید کولرآبی در کشور طی سال99 به‌دلیل محدودیت‌های صادراتی ناشی از کرونا اندکی کاهش یافت اما حالا میزان تولید دوباره افزایش یافته است. مقایسه آمارهای ۱۱ماهه سال۱۳۹۹ با سال۱۳۹۶ نیز نشان می‌دهد از بین ۲۹کالای منتخب صنعت، تولید ۲۳کالا طی مدت یادشده افزایش داشته و در این میان بیشترین افزایش تولید مربوط به کولر آبی بوده که تولید آن طی 4سال با 142.5درصد افزایش بیش از 2برابر شده است. با این حال افزایش چشمگیر تولید به تثبیت قیمت منجر نشده و به‌ویژه از تابستان پارسال تا امروز کولر آبی افزایش قیمتی بیش از 50درصدی را تجربه کرده است.

ارزان‌ترین کولر آبی

قیمت کولرهای آبی مشابه و با ظرفیت یکسان در برندهای مختلف تفاوت معنی‌داری ندارد و بازه‌ای بین یک تا 10میلیون تومانی را بسته به حجم و امکانات کولر در بر می‌گیرد؛ بازه‌ای که نسبت به سال گذشته بسیار وسیع‌تر شده و به سمت رقم‌های بالاتر میل کرده است. سال گذشته کمترین و بیشترین قیمت کولر آبی در بازار بین 400هزار تومان تا نهایتا 4میلیون تومان در ظرفیت‌های 7هزار و بیشتر بود، اما در یک سال اخیر قیمت‌ها بسیار متفاوت شده و دست‌کم 2میلیون تومان افزایش یافته است. امسال به‌طور میانگین قیمت کولرهای آبی دارای حجم 3هزار تا 3500 بین 5/1 تا 3میلیون تومان، کولرهای 4هزار تا 5هزار در حدود 3 تا 4میلیون تومان و قیمت کولرهای 6 تا 7هزار حدود 5 تا 6میلیون تومان است. ظرفیت هوادهی یا حجم کولر به این معناست که هر کولر چه مساحتی را پوشش‌دهی می‌کند. برای مثال کولر 2500برای مساحت 40 تا 50متر، کولر4000 برای مساحت 50 تا 60متر و کولر 6000 برای مساحت 80 تا 90متر مناسب است. برای اینکه متوجه شوید چه کولری برای متراژ ساختمان شما مناسب است باید مساحت مشخص را بر عدد 0.0135 تقسیم کنید تا ظرفیت تقریبی کولر مورد نیاز شما به‌دست آید. آبسال، سپهر الکتریک، آزمایش، برفاب، لورچ، انرژی، موتوژن، نیرو تهویه البرز، ایران شرق، جنرال پویا، ریتون و توان، برندهای کولر آبی در بازارکشور هستند که بیشتر سهم بازار در اختیار برندهای معروف و قدیمی مثل آبسال و سپهرالکتریک است.

کولرهای گازی

اوجنرال، گری، ال‌جی و سامسونگ برندهای شناخته شده و برتر کولر گازی (اسپلیت) در ایران هستند. ایران رادیاتور فعلا تنها شرکت ایرانی است که کولر گازی تولید می‌کند البته این تولید به‌صورت مونتاژ انجام می‌شود و این شرکت براساس آنچه در سایت شرکت آمده، در همکاری با شرکت ژاپنی توشیبا قطعات وارداتی را در ایران مونتاژ می‌کند. اما به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران، شرکت پاکشوما با وارد کردن تمامی تجهیزات مورد نیاز در حال تدارک خط تولید کولر گازی در کشور است. اکبر پازوکی در گفت‌وگو با همشهری در توضیح این خبر می‌افزاید: تا دو سه ‌ماه آینده با راه‌اندازی خطوط تولید این کارخانه صفر تا صد تولید کولر در داخل قابل انجام است، حتی موتور کولر هم در داخل کشور تولید می‌شود و این شرکت می‌تواند به دیگر کارخانه‌ها موتور تولیدی خود را بفروشد. هم‌اکنون برند
جی پلاس هم تولید محصولات خود را در داخل کشور انجام می‌دهد و با ضمانت گلدیران به فروش می‌رساند اما سهم تولیدات داخلی از بازار کولرگازی هنوز بسیار اندک است و بازار در قبضه برندهای خارجی است. ال‌جی و سامسونگ با اینکه در دیگر محصولات به‌دلیل ممنوعیت واردات و تحریم‌های بین‌المللی واردات قانونی ندارند، در زمینه کولر گازی به‌دلیل تولید ناچیز داخلی هنوز محصولاتشان به کشور وارد می‌شود و با ضمانت گلدیران و سام سرویس به فروش می‌رسد. گری و اوجنرال برندهای دیگر این محصول در بازار ایران هستند و البته برند تایلندی جنرال که ضمانتنامه‌ای برای محصولاتش نمی‌دهد.

کدام کولر را بخریم؟

برای انتخاب کولر گازی غیر از برند نکات مهم دیگری هم هست که باید حتما مورد توجه قرار گیرد. کولرهای گازی موجود در بازار انواع پنجره‌ای، پرتابل، ایستاده و اسپلیت را شامل می‌شوند که هرکدام برای محیط خاصی مناسبند. کولرهای پنجره‌ای ساده‌ترین و قدیمی‌ترین انواع کولر گازی هستند که هنوز در منازل ویلایی شهرهای دارای آب و هوای مرطوب جنوب و شمال کشور استفاده می‌شوند. این کولرها کنترل از راه دور ندارند و به‌دلیل نصب داخل پنجره یا دیوار برای منازل آپارتمانی مناسب نیستند. کولرهای پرتابل برای محیط‌های کوچک و اجاره‌ای می‌تواند گزینه مناسبی باشد و کولرهای ایستاده نیز برای رستوران‌ها، سالن‌های پذیرایی و محیط‌های بزرگ مناسب هستند. اسپلیت‌ها هم‌اکنون کولرهای معمول و مناسب محیط‌های مسکونی یا کاری هستند که براساس ظرفیتشان قیمت‌های متفاوتی دارند. برای یک آپارتمان 60 تا 70مترمربعی، یک اسپیلت با ظرفیت تقریبی 16هزار کافی است و درصورتی که مساحت آپارتمان به 80مترمربع برسد باید کولری با دست‌کم 18هزار بی‌تی‌یو خریداری کرد. اما عواملی مثل تعداد پنجره و میزان آفتابگیر بودن اتاق‌ها، ارتفاع سقف و میزان تردد هم بسیار مهم است و ممکن است خرید کولری با ظرفیت بالاتر همیشه به‌معنای بازدهی بهتر نباشد. گذشته از اندازه محیط مورد نظر و ظرفیت کولر این نکته را نیز باید درنظر گرفت که انواع کولرهای گازی خود شامل 2دسته کم‌مصرف و پرمصرف می‌شوند. با توجه به شرایط ویژه کم‌آبی و بحران برق در تابستان بسیار گرم امسال بهتر است اگر قصد خرید کولر دارید، حتما سراغ انواع کم‌مصرف بروید.

رشد 60درصدی قیمت کولر طی یک سال

بازار لوازم خانگی طی یک سال گذشته یکی از پرحاشیه‌ترین بازارهای کشور بود و گرانی سرسام‌آور انواع وسایل به‌ویژه لوازم خانگی بزرگ، تهیه این اقلام را برای بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان غیرممکن کرد. امسال شرکت‌ها هنوز به‌طور رسمی افزایش قیمت محصولات خود را اعلام نکرده‌اند اما نگاهی به قیمت انواع کولرهای موجود در بازار نشان می‌دهد تمامی برندها بدون استثنا بین 30 تا 60درصد گران‌تر شده‌اند. کولرهای 24هزار شرکت داخلی ایران رادیاتور که سال گذشته با قیمت 8میلیون تومان به فروش می‌رسید، امسال بین 13تا14میلیون تومان قیمت خورده‌اند و وارداتی‌ها نیز تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار چیزی نزدیک به 100درصد رشد قیمت داشته‌اند. قیمت کولرهای گازی ایستاده که مخصوص فضاهای بزرگ اداری و سالن‌های پذیرایی هستند درحال حاضر تا حدود 60میلیون تومان بالارفته است. البته انواع ارزان‌تر این کولرها هم در بازار پیدا می‌شود اما متوسط قیمت آنها را می‌توان 40میلیون تومان عنوان کرد. کولر ایستاده سرد و گرم 36هزار برند گری هم‌اکنون بین 30 تا 36میلیون تومان قیمت دارد و همین کولر با ظرفیت 48هزار را در فروشگاه‌ها و همچنین سایت‌های فروش آنلاین از 39میلیون تا 50میلیون تومان می‌توان پیدا کرد. کولر ایستاده 36هزار از برند هایسنس هم بین 26 تا 29میلیون تومان قیمت خورده است.

ارزان‌ترین اسپلیت 9میلیون تومان

کولرهای گازی خانگی ظرفیت‌های کمتر و قیمت‌های پایین‌تری دارند. قیمت کولر با افزایش قدرت موتور و ظرفیت آن، بالاتر می‌رود و انواع کولر گازی در بازار، بسته به حجم، برند و نوع موتور کولر نرخ‌های متفاوتی دارد اما برای اسپلیت‌ها به‌گفته فعالان بازار و فروشندگان، رنج قیمت در محدوده 9تا 32میلیون تومان است. بعضی از انواع اسپلیت‌ها در برخی برندها تا 50میلیون تومان قیمت نیز در بازار وجود دارند اما درصد بالای کولرهای موجود در بازار در محدوده قیمتی گفته شده هستند. پرمصرف‌ترین ظرفیت اسپلیت‌ها بین 18هزار تا 30هزار بی‌تی‌یو است که برای آپارتمان‌های 60 تا حدود 120مترمربعی مناسب هستند. برای متراژهای بالاتر معمولا بیش از یک کولر خریداری می‌شود. نگاهی به قیمت اسپلیت‌ها نشان می‌دهد قیمت کولرهای 18هزار موجود در بازار، حدود 12.5 تا 14میلیون تومان، کولرهای 24هزار، بین 14.5 تا 16میلیون تومان و کولرهای با حجم 30هزار، بین 16.5 تا 20میلیون تومان و در برندهای برتر تا 40 میلیون تومان  است.

ارزانی بی‌علت نیست نخرید

تمام محصولات دارای ضمانت و خدمات پس از فروش قابل اعتمادند و توصیه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران به مردم این است که صرفا به‌دلیل ارزان‌تر بودن، سراغ کولرهای بدون ضمانت نروند. به‌گفته پازوکی، این محصولات اغلب دارای مشکلاتی هستند که خریدار بعد از نصب متوجه آنها می‌شود؛ مشکلاتی از قبیل دست‌خوردگی موتور یا هماهنگ نبودن پنل با موتور، که به‌دلیل برخوردار نبودن از خدمات پس از فروش باعث ضرر و زیان خریدار می‌شود. گرانی لوازم خانگی بسیاری از مردم را به سمت خرید محصولات بدون گارانتی سوق داده است، محصولاتی که به‌صورت قاچاق به کشور وارد و اغلب در فروشگاه‌های آنلاین ارائه می‌شوند اما در بازار فیزیکی هم می‌توان ردی از آنها یافت. این اقلام همه بدون ضمانتنامه و خدمات پس از فروش به فروش می‌رسند و بخش اعظم آنها متفرقه‌هایی هستند که تحت نام برندهای معروف عرضه می‌شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین