هجمه به شورای نگهبان به واسطه توئیت عجیب آقای سخنگو/ از کنایه رئیسی به مردم‌مداری تشریفاتی تا وعده بورسی یک کاندیدا

سیاسی،   4000315009

سخنرانی مقام معظم رهبری و تذکر انتخاباتی ایشان و واکنش‌ها به این قضیه

هجمه به شورای نگهبان به واسطه توئیت عجیب آقای سخنگو/ از کنایه رئیسی به مردم‌مداری تشریفاتی تا وعده بورسی یک کاندیدا
پس از بیانات امروز رهبر انقلاب در خصوص حواشی ایجاد شده در فضای مجازی و ظلمی که به برخی از کاندیدها در افکار عمومی پس از اعلام عدم احراز صلاحیت‌ها شده، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود توئیت عجیبی زد و نوشت:‏ «فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی فصل الخطاب است و حکم ایشان لازم الاتباع. شورای نگهبان با اذعان به اینکه مصون از خطا نمی باشد به زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.» حال آنکه رهبر انقلاب چند روز قبل و به فاصله چند روز پس از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان در سخنرانی خود در دیدار مجازی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم این شورا را تأیید و از افرادی که صلاحیت آنها احراز نشده با رفتار منطقی مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده بودند تشکر مضاعف کردند.

به گزارش فارس، با این حال توئیت آقای کدخدایی زمینه هجمه به شورای نگهبان را فراهم نمود و باعث تعجب دوست‌داران انقلاب و شورای نگهبان شد.

البته لحظاتی قبل شورای نگهبان با صدور بیانیه خود بر اشتباه بودن این موضع‌گیری تأکید کرد.

در متن بیانیه شورای نگهبان آمده: شورای نگهبان ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام صادق علیه السلام و سالگرد رحلت حضرت امام خمینی رحمت الله علیه معمار کبیر انقلاب اسلامی و گرامیداشت سالروز حادثه پانزدهم خرداد ماه و با تقدیر و تشکر از رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی اعلام می‌نماید، در حین بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری و پس از آن، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با استناد به بعضی از گزارش‌های نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبت‌های نادرستی داده شده است.

شورای نگهبان ضمن تاکید بر حفظ حرمت اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانواده‌های ایشان از کلیه رسانه‌ها موکدا می‌خواهد با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیت‌ها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است، از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند.

مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب نیز در توئیتی تأکید کرد:

 


محمد بهادری جهرمی (معاون پژوهش‌های کاربردی شورای نگهبان هم نوشته: سخنان رهبری بر اساس یک تکلیف شرعی یک فقیه عادل بوده و به نظر من با توجه به آنچه روی میز است، احراز صلاحیتی در کار نخواهد بود. قطعا اگر علت عدم احراز به تنهایی یک گزارش تنها باشد، بله می‌شود انتظار داشت که احراز انجام می‌شود. اما تا جایی که من می‌دانم درباره این افراد یک پکیج از مسائل وجود دارد که منجر به عدم احراز شده باشد.

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر دولت اصلاحات هم نوشته که من از فرمایشات رهبری چنین برداشتی نکردم که کسی به انتخابات برگردد، البته ممکن است که اشتباه کنم. اگر این اتفاق قرار بود رخ بدهد دیگر رهبری منتظر سخنرانی نمی‌شدند و در سیستم اجرایی دستور می‌دادند. در این فرمایشات بحث ظلم و جبران ظلم مطرح بود. من فکر نمی‌کنم اتفاق عملی رخ بدهد و صرفا عذرخواهی می‌شود و یا توضیحی درباره بحث‌ها درباره فضای مجازی ارائه شود.

از سوی دیگر علی مطهری نوشته که: رهبری فرمودند مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول این جفا و ظلم را جبران کند؛ به نظر من مفهوم این جمله ایشان این است که شورای نگهبان باید جلسه‌ای تشکیل دهد و حداقل آقای لاریجانی را تایید صلاحیت کند و ایشان وارد رقابت‌ها شود. اگر غیر از این باشد جبران معنی نمی‌دهد.

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی نزدیک به علی لاریجانی هم بیانات رهبری را معادل حکم حکومتی برای لاریجانی دانسته و گفته: شورای نگهبان شرعاً مکلف است مساله را مورد بررسی قرار داده و اعلام موضع و نظر کند.

بسته نوزدهم خط و ربط در ادامه تقدیم حضور مخاطبان می‌شود.
 


برخی از مردم دم می‌زنند اما...

سیدابراهیم رئیسی گفته: خط امام(ره)، خط دلدادگی به خدا و توجه به مردم و رفع دغدغه‌های آنان است.

او تأکید کرده که امروز خیلی‌ها از مردم دم می‌زنند اما نگاه آنها به مردم تشریفاتی است اما تفاوت مکتب امام(ره) با دیگر مکاتب این است که ایشان مردم‌باور بود.

رئیسی همچنین گفته: من هرگز وعده‌ای نخواهم داد که عمل نکنم و برای همین می‌گویم که نباید تصور شود وقتی می‌گوییم برنامه‌ای داریم از فردا همه مشکلات حل می‌شود. اینکه گفته ایم سالانه باید یک میلیون مسکن برای جبران عقب ماندگی در این حوزه بسازیم کاملاً شدنی است.

او تأکید کرده: من اعلام کرده‌ام که مستقل هستم و تعلق به هیچ گروه و بخش خاصی ندارم، ولی بسیاری از گروه‌ها در این ایام از حضورم حمایت کردند.

رئیسی گفته: ستادهای انتخاباتی در واقع آیینه دولت آینده نیستند و دولت بر اساس بررسی عملکرد و سوابق و برنامه های افراد مختلف طراحی شده و شکل می گیرد و کسی که وارد دولت و به نماد دولت تبدیل می شود باید متخصص، کارآمد و انقلابی باشد تا با همکاری همدیگر تلاش کنیم عقب ماندگی هایی که داریم جبران شود.

 


دست دلالان را قطع می‌کنیم

علیرضا زاکانی گفته:  بنده با سیاست گذاری‌های دقیق و قابل پیش بینی و با قطع دست کسانی که در بازار تعارض منافع دارند و با باز کردن میدان برای کسانی که در ورود نهاده‌ها دست دارند به صورت شفاف و با نظارت بر سیستم توزیع، امکانی را فراهم می‌کنم که اگر هر میزان نهاده‌ای بنای ورود داشته باشد این میزان در موقع خودش وارد شود و در توزیع آن هم دقت شود تا کسانی که نیازمند نهاده‌ها هستند بتوانند نهایت استفاده را ببرند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرده که نوع مصرف خوراک دام با توجه به نوع پرورشی که داریم می‌تواند تغییر کند و باید به مزیت‌های جدی کشورمان فکر کنیم و دست مفسده گران و کسانی را که تعارض منافع دارند کوتاه کنیم تا میدان شفاف و نظارت بیشتر شود.
 


سهم ۳ درصدی اختصاص استخدام‌ها به معلولین

 

سعید جلیلی گفته: محدودیت ۵۶۰ هزار نفر جامعه بزرگ ناشنوایان باید با ارائه خدمات از سوی دولت جبران بشود. او همچنین تأکید کرده که در قوانین پیش بینی‌های برای رفع این موضوع شده است که ۳ درصد از استخدام ها به معلولین اختصاص پیدا بشود.

جلیلی وعده داده که سهم این افراد باید محقق بشود و دولت سایه آمادگی دارد تا در این راستا برنامه‌های پیشنهادی جامعه ناشنوایان را به منظور تایید، تصحیح یا تکمیل برنامه نظام سلامت خود دریافت کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته: سخن ما این است که دولت نباید تازه آسیب‌شناسی را شروع کند بلکه باید از قبل انجام داده باشد و بعد از انتخابات، بر اساس آن آسیب‌شناسی‌ها، اقدامات خود را شروع کند. تأکید ما این بوده که چیزی را مطرح کنیم که امکان تحقق آن وجود داشته باشد نه چند جمله قشنگ که مخاطب را جذب کند.
 

 


اگر نگذارند کارم را بکنم به مردم می‌گویم!

همتی در کلاب هاوس گفته: مردم اگر پشت من باشند، تعهد می‌دهم آن کاری که از من می‌خواهند را انجام می‌دهم؛ اگر نگذارند کارم را بکنم و با تعامل کار پیش نرود، آن را با مردم در میان می‌گذارم.

او همچنین تأکید کرده که من با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم؛ مخالفتم را به رئیس جمهور هم گفتم؛ بدترین اقدام اقتصادی در بدترین موقع ممکن بود.

همتی وعده داده که بحث واکسیناسیون عمومی، اولین برنامه من در صورت پیروزی در انتخابات خواهد بود، هم با واردات واکسن، هم تولید واکسن داخلی.

این کاندیدای ریاست جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته که کمک‌های زیادی به کشورهای منطقه کردیم مثل عراق و سوریه، بنابراین باید در جهت منافع اقتصادی ایران، از آنها استفاده کنیم. نتیجه کار میدان و دیپلماسی باید توسعه اقتصادی باشد، یعنی باید نتیجه اش به جیب مردم برود.
 

 


مسکن مهر طرح بدی نبود

محسن مهرعلیزاده گفته که دولت من دولت سوم اصلاحات است. او همچنین وعده داده که برای ۵ دهک پایین درآمدی جامعه یارانه‌ها را ۵ برابر میکنم و یارانه ۳ دهک بالا باید قطع شود.

مهرعلیزاده گفته که مسکن مهر طرح بدی نبود فقط ایراداتی داشت که باید اصلاح شود.

تأکید کرده که اگر ریشه رانت را از بین ببریم می‌توانیم عوارض آن را جلوگیری کنیم. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومان است تولید کننده طعم شیرین اختلاف قیمت زیر زبانش می‌رود به سمت دلالی می‌رود.

مهرعلیزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرده برجام یک قرارداد یک روزه یا چند ساعته نیست. برجام توافقی چند دهه‌ای است و باید از این دستاورد بزرگ دیپلماسی حراست کرد.

او با بیان اینکه ممکن است از افراد ۵۰ یا ۶۵ ساله هم درکابینه استفاده کنم، گفته: ولی جایی که نیاز به جلو رفتن، ریسک کردن و آشنایی با تکنولوژی‌های روز نیاز است، باید از جوانان استفاده شود.

 


نباید ارز ۴۲۰۰ بدهیم اما مردم کالا را با ارز ۲۰ هزارتومانی بخرند

محسن رضایی تأکید کرده که اجازه نخواهیم داد کالایی که با ارز یارانه‌ای به کشور وارد شده به قیمت غیر عادلانه توزیع شود. او تصریح کرده که نباید ارز ۴۲۰۰ بدهیم اما مردم کالا را با ارز ۲۰ هزارتومانی بخرند.

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته: دولت ما هیچ یارانه‌ای را پرداخت نخواهد کرد مگر اینکه نظارت داشته باشد. ما سازمانی را درست می‎کنیم که از ابتدا تا انتها بر این فرآیند نظارت کند. با سپردن همه امور کالاهای اساسی به دست چند نفر تاجر خاص مخالف هستیم. 

کاندیداتوئیت|از وعده بورسی یک کاندیدا تا انتقاد مهرعلیزاده به کاندیدای نظامی

 

 

 

 

 

 

از گوشه و کنار انتخابات

- روابط عمومی رسانه ملی گفته: برخی خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص ساعت برگزاری مناظره‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دقیق نیست. ساعت و موضوع مناظره اول از مدت‌ها قبل مشخص شده، اما امشب به صورت رسمی از رسانه ملی اعلام خواهد شد.

- گفتنی است در برخی از رسانه‌ها مطرح شده بود که طبق برنامه‌ریزی کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، اولین مناظره انتخاباتی فردا ۱۵ خردادماه در ساعت ۱۶ برگزار می‌شود. بر این اساس قرار است کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۵ فردا در محل برگزاری مناظرات انتخاباتی حاضر شوند. قرار است در صورت تغییر نظر شورای نگهبان در خصوص احراز صلاحیت‌ها مناظره انتخاباتی فردا لغو شود.

- عطریانفر برای انتخابات ریاست جمهوری ایران پیش‌بینی کرد که مهرعلیزاده به سود عبدالناصر همتی از رقابت انتخاباتی کنار خواهد رفت.

تلاش قاسمی برای همگرایی بین نامزدها

- شنیده‌های آخرین خبر حاکی از آن است که رستم قاسمی نقش جدیدی بین کاندیدای اصول‌گرا ایفا می‌کند. به نظر می‌رسد وزیر سابق نفت در دولت دهم با دیدارهای چند روز گذشته‌ی خود در تلاش است همگرایی بیشتری در بین نامزدهای انتخابات ایجاد کند.
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  25. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

      2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

      3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

      4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

      5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

      6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

      7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

      8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

      9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

      10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

      11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

      12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

      13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

      14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

      15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

      16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

      17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

      18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

      19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

      20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

      21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

      22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

      آخرین عناوین