رئیسی: باید تمام سازوکار‌های اقتصادی را برای ارتقای فرهنگی جامعه با اولویت در حوزه آموزش و پرورش، به کار گرفت

فرهنگی،   4000313085

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در برنامه «انتخاب و فرهنگ» که با محوریت مسائل فرهنگی و اجتماعی از رادیو فرهنگ پخش شد، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دولت شما چه الگویی را برای اقتصاد فرهنگ مدنظر قرار می‌دهد به دو موضوع «اقتصاد در خدمت فرهنگ» و «فرهنگ در خدمت اقتصاد» اشاره کرد.

رئیسی: باید تمام سازوکار‌های اقتصادی را برای ارتقای فرهنگی جامعه با اولویت در حوزه آموزش و پرورش، به کار گرفت

وی پیرامون اقتصاد در خدمت فرهنگ گفت: باید تمام سازوکار‌های اقتصادی را برای ارتقای فرهنگی جامعه با اولویت در حوزه آموزش و پرورش، به کار گرفت.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: هرچه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم، جا دارد و با این کار به سرمایه خود می‌افزاییم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز مهمرین سرمایه این کشور نیروی انسانی کارآمد است، بیان داشت: فردی که در کودکی فراگیری درستی داشته باشد و در نوجوانی و جوانی هم سیر درستی را طی کند، می‌تواند نیروی کارآمد و اثرگذاری برای جامعه و در حوزه‌های مختلف باشد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید کیفیت آموزش را در آموزش و پرورش بالا برد و عدالت آموزشی را مورد توجه داد.

وی تصریح کرد: مدیران باید در جهت اجرایی کردن سیاست‌ها و سند تحول آموزش و پرورش و ارتقای فرهنگی، آموزشی و پرورشی تلاش کنند.

آیت الله رئیسی از وزارت آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانه‌ای با بیشترین کارمند یاد کرد و گفت: آموزش و پرورش شبکه‌ای گسترده و عمومی‌ترین دستگاهی است که با خانه هر ایرانی در ارتباط است.

وی توجه به معلم، معیشت معلم و نظرات و دیدگاه‌های معلم در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های آموزشی و پرورشی را مورد تاکید قرار داد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش به عنوان یک جایگاه کادرسازی برای کشور و تربیت نیروی انسانی، می‌تواند فرهنگ کشور را رقم بزند.

آیت‌الله رئیسی در بعد فرهنگ در خدمت اقتصاد نیز به بیان نکاتی پرداخت و به نقش مردم و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه اشاره کرد.

وی بیان داشت: تولید بهترین فیلم‌های سینمایی، کالا‌های فرهنگی و فرهنگساز، توجه به گردشگری، ساخت اسباب بازی‌ها و انیمیشن از جمله نکات مهمی است که در اینجا باید دولت راه‌ها را باز و آسان کند تا مردم و سازمان‌های مردم نهاد بتوانند ورود و ایفای نقش کنند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد برنامه‌هایش برای افزایش جمعیت و توسعه بیمه‌های درمان ناباروری، گفت: دولت می‌تواند با برنامه ریزی، مشکل اقتصاد و مسکن را حل کند تا آرامش ایجاد شود و ازدواج‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه حتما باید دولت در زمینه درمان ناباروری هزینه کند و خدمات درمانی ارائه دهد، تصریح کرد: باید بیمه‌ها به کمک بیایند و مراکز درمانی در این زمینه توسعه یابد. از سوی دیگر ترسی که برخی از هزینه‌های زندگی دارند و به این دلیل دارای فرزند نمی‌شوند، باید با کمک جدی و میدانی دولت از بین برود.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: مادری که کارمند است باید مقررات به نحوی از او حمایت کند تا بتواند ضمن حفظ شغل، فرزندش را نیز پرورش دهد.

وی افزود: باید در جهت حمایت حقوقی، مالی و فرهنگی از دانشجویی که می‌خواهد هم درس بخواند و هم صاحب فرزند شود، اقداماتی صورت گیرد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایجاد مهدکودک در ادارات و دانشگاه‌ها را در این زمینه مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: دولت باید ارائه خدمات به زوجین نابارور را ارتقا دهد تا بتوانند مشکل خود را با خیال راحت حل کنند و دغدغه جدیدی در کنار این موضوع نداشته باشند.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سئوالی پیرامون نگاه «کسب درآمد بیشتر در قبال کار و زحمت کمتر» و راهکاری وی برای ترویج و تقویت فرهنگ کار و تلاش، به ارزش ذاتی کار و اشتغال و نگاه‌های ائمه (ع) و امام خمینی (ره) در این زمینه اشاره کرد.

وی ادامه داد: نگاه کسب درآمد بیشتر در قبال کار و زحمت کمتر غلط است و این فرهنگ غلط را رانت خواری و فساد اداری ایجاد می‌کند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با ایجاد روابط سالم اداری و برخورد با رانت و فساد، کار و تلاش را ترویج خواهیم داد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: ان‌شاالله در روز‌های آغازین مسئولیت، پایان رانت خواری و فساد را در کشور اعلام خواهیم کرد به نحوی که همه بستر‌های فساد اصلاح شود.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سئوالی پیرامون برنامه‌های دولت آینده خود به منظور ارتقای فرهنگ کتابخوانی گفت: باید عموما در سازمان اداری کشور و خصوصا در آموزش و پرورش، یک تحرک جدی بوجود آید.

وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد در این زمینه نقش آفرین هستند و می‌توانند در این جهت نقش ایفا کنند و نقش آنها نقشی جدی خواهد بود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم مسئله کتاب و کتابخوانی را نه با مطرح کردن در رسانه‌ها و یک آرمان، بلکه با فراهم ساختن زمینه دستیابی به محصولات فرهنگی و کتاب، برای ارتقاء فرهنگی جامعه ایجاد نماییم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برنامه‌های دولت شما برای استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و سینمایی کشور و تحقق گفتمان امام (ره) و انقلاب اسلامی در این زینه چیست، گفت: گاهی با یک پدیده هنری می‌توان یک پیامی را منتقل کرد که شاید با خیلی از سخنرانی‌ها و کتاب‌ها امکان انتقال آن وجود نداشته باشد.

آیت الله رئیسی بیان داشت: امروز در رابطه با فیلم و تئاتر می‌توان بسیاری از مفاهیم را به جوامع منتقل کرد و در این صنعت هم در کشور کم کار نشده است.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به رویش‌هایی که پس از انقلاب اسلامی در حوزه هنر صورت گرفته و اقدامات در شاخه‌های مختلف هنر از جمله موسیقی اشاره کرد و افزود: امروز باید در دولت زمینه و بستر شکوفایی هرچه بیشتر این فرهیختگان و هنرمندان را فراهم کرد.

وی به نشست خود با تعدادی از تهیه کنندگان و کارگردانان با نگاه به آسیب زدایی در حوزه اجتماع اشاره کرد و ادامه داد: در این نشست تاکید کردم که از طریق مصاحبه با آسیب دیدگان اجتماعی و ساخت فیلم، در جامعه نفرتی نسبت به اعتیاد و دروغ و رذایل اخلاقی و سرقت ایجاد کنید و جامعه را به نیکی ها و پاکی ها گرایش دهید.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این زمینه نباید از انتقاد هم باکی داشته باشیم و مدیران و دست اندرکاران بدانند که در زبان هنر گاهی ممکن است انتقاد نیز باشد که باید این انتقاد را با آغوش باز پذیرفت و اگر اشکالی وجود دارد آن را رفع و اگر اشکالی وجود ندارد هم موضوع را برای مردم تبیین کرد.

وی تاکید کرد که باید قشر هنرمندان را حمایت کرد و گفت: نگاهی در جامعه پیش آمده این است که فکر می‌کنند هنرمندان درآمد سرشاری دارند درحالی که اگر چند نفر از چهره‌ها را کنار بگذاریم بعضی از هنرمندان وضعشان خوب نیست. در اینجا از جایگاه هنرمندان باید دفاع کنم و باید یک نگاه عادلانه داشته باشیم و تصمیم گیری هایمان بر اساس عدالت باشد.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت شما برای سمت و سودهی نظام آموزش و پرورش به پژوهش و نوآوری و همچنین نهادینه کردن این مقوله در مراکز آموزش عالی چیست، گفت: آموزش عالی ما باید متناسب با نیاز‌های کشور نظام بخشی شود به نحوی که نظام آموزشی به ویژه آموزش عالی و پژوهشی کشور بتواند نیاز‌های علمی و پژوهشی تحقیقی و فناورانه کشور را کاملا مرتفع کند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع آمایش سرزمینی گفت: باید رابطه بین دانشگاه و بازار، دانشگاه و کارخانه و صنعت را به نحوی برقرار کنیم که تمام نیاز‌های پژوهشی صنعت را دانشگاه بتواند مرتفع کند.

آیت الله رئیسی بیان کرد: امروز فرهیختگان و نیرو‌های کارآمد در حوزه مسائل صنعتی، نیازمند این هستند که مراکز پژوهشی و اندیشکده‌های ما بررسی و آخرین یافته‌های علمی را به صنعت کشور ارائه کنند.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: عدم ارتباط بین این دو بخش باعث می‌شود که یک پایان نامه در آموزش عالی به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد تهیه شود و به یک کتابخانه برود و خاک بخورد در صورتی که پیشنهادات آن باید به میدان اجرا بیاید و یک نوآوری خلاقیت و ابتکار جدید شود.

وی اظهار کرد: باید رابطه بین توسعه صنعتی و توسعه آموزشی برقرار شود و توسعه دانش بنیان در کنار صنعت قرار گیرد. باید دانشگاه‌های ما در این رابطه حس بگیرند، چراکه در بخش‌هایی که به این شکل عمل کردیم خیلی موفق بودیم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مگر مسئله اصلی ما امروز در کشور تولید نیست، دانشگاه باید حس تولید بگیرد و قوه قضاییه و وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی باید حس تولید بگیرند.

وی ادامه داد: امروز سفیر ما باید آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی را به داخل کشور منتقل کند و خود را موظف به آن بداند چرا که فقط مناسبات سیاسی مطرح نیست؛ بلکه مناسبات علمی و پژوهشی نیز هست.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: به نظر می‌رسد مسئله مهم آن است که در اینجا هم می‌توانیم تامین مالی پژوهشکده‌ها را تضمین کنیم؛ چرا که اگر پژوهش برای صنعت شد صنعت آن را تامین می‌کند. ارتباط بین پژوهش و بخش‌های اجرایی در کشور امری بسیار ضروری است.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در قوه قضاییه یکی از گام‌هایی که برداشتیم این بود که بخش‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌های مختلف را با بخش‌های اجرایی خود در دستگاه قضایی مرتبط کردیم تا روز آمد کردن در حوزه اجرا و عمل کاملا عملیاتی و اجرایی شود.

آیت الله رئیسی در این گفتگو به سایر برنامه‌های فرهنگی دولت خود اشاره کرد و گفت: در دولت مردمی، اینترنت با حداکثر سرعت و با نگاه به عدالت جفرافیایی و تامین زیرساخت‌های لازم گسترش خواهد یافت.

وی ادامه داد: فضای مجازی علاوه بر زمینه اشتغال، زمینه و ابزاری برای شفافیت و نظارت مردم بر عملکرد دولت و دولتمردان خواهد بود.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بیان داشت: در دولت سیزدهم، مردم و تشکل‌های مردم یار و همیار دولت در حوزه فرهنگ خواهند بود.

وی تصریح کرد: ما روی تشکل‌های مردم و سمن‌ها حساب ویژه‌ای باز خواهیم کرد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: در دولت قوی و مردمی به امید خداوند مسئله تولید کاغد مورد نیاز کشور سریعا با توانمندی‌ها و کارخانه‌هایی که در کشور است، حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت مردمی نسبت به فرهنگ و آموزش در کشور هرگز بی تفاوت نخواهد بود، گفت: هزینه کردن در آموزش و تربیت نسل‌ها را یک سرمایه گذاری ضروری می‌دانم نه هزینه کردن، محصول این عرصه جوانان مهندس، پزشک و نخبه در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خواهند بود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: دولت موظف به تحقق آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی‌های سیاسی به موجب قانون اساسی است و باید آزادی‌های لازم را برای آحاد شهروندان ایرانی از هر گویشی و اقلیمی و با هر مذهبی تامین کند. این موضوع را در حد بالا تحقق می‌دهیم.

وی ادامه داد: حد آزادی بیان دلخوری و ناراحتی مسئولان نیست، بلکه مسئولان باید در نظام و در هر لایه‌ای از لایه‌های دولت آستانه تحمل خویش را بالا ببرند و حلیمانه و بردبارانه تمامی نقد‌ها را به عنوان یک نعمت برای خود تلقی کنند نه نقمت.

در پایان مجری برنامه از آیت الله رئیسی خواست نظرش را در مورد کلیدواژه‌هایی که عنوان می‌کند، بیان نماید که به موارد زیر اشاره شد.

آخرین کتابی که خواندید: تاریخ سیاسی ایران.

آخرین فیلمی که تماشا کردید: فیلم خورشید آقای مجیدی به همراه خانواده و چند قسمت از سریال بچه مهندس را نیز دیده‌ام.

جمعیت: جمعیت زیاد از مهمترین مولفه‌های قدرت در هر کشوری است

فضای مجازی: ابزار نظارت ملت بر دولت و دولتمردان است نه بالعکس

گام دوم: بهترین سند گام دوم بیانیه‌ای است که مقام معظم رهبری صادر فرمودند. دولت ما نیز که محور آن تحول است و سند این تحول بیانیه گام دوم خواهد بود.

مسکن: یکی از دغدغه‌های جدی مردم به ویژه زوج‌های جوان مسکن است و برای رفع مشکل مسکن برنامه داریم و از روز‌های آغازین دولت ساخت مسکن را با کمک مردم عزیز دنبال می‌کنیم.

محیط زیست: یکی از حقوق جدی مردم است و باید آن را حفظ کرد. با کسانیکه به محیط زیست دست اندازی می‌کنند و به حق مردم تجاوز می کنند باید برخورد صورت گیرد. باید قبل از هرچیز خود دولت با کمک مردم و قبل از ورود دستگاه قضایی محیط زیست را حفظ کند.

گرانی: بلایی است که امروز در کشور موجب ناراحتی همه مردم است و ما برنامه‌های جدی که در دولت مردمی داریم رفع این دغدغه در میان مردم و تثبیت قیمت‌ها به نحوی است که بشود کاملا زنجیره تامین و تولید و توزیع و مصرف مورد نظارت دولت قرار گیرد تا اجحاف در حق مردم نشود. با افزایش نظارت دولت کاری می‌کنیم که به قیمت‌ها نظارت شود و مردم دغدغه نداشته باشند.

ازدواج: امری ضروری است که به جوانان عزیز می‌گویم کار ازدواج با شما، رفع دغدغه اشتغال و مسکن با ما.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین