روایت سیزدهم | مناظره ها دو روز جلو افتاد/ معنای ساده زیستی از نظر همتی/ استعفای فرهاد رهبر

گروه سیاسی الف،   4000312059 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت سیزدهم | مناظره ها دو روز جلو افتاد/ معنای ساده زیستی از نظر همتی/ استعفای فرهاد رهبر

فرایند سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هر روز با حاشیه های زیادی در فضای مجازی و واقعی همراه است. در «روایت سیزدهم»، هر روز مروری خواهیم داشت بر مهمترین اخبار و حاشیه های انتخاباتی.

------------------------------------------------------

زمان پخش مناظره های تلویزیونی دوباره تغییر کرد

پیرو مصوبه جدید مورخ نهم خرداد ۱۴۰۰ کمیسیون تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهارمین نشست خود به ریاست وزیر کشور مبنی بر لزوم تغییر روزهای پخش زنده سه مناظره نامزدهای انتخابات و با توجه به بررسی‌های انجام شده، زمان مناظره‌های مذکور برای روزهای شنبه ۱۵ خرداد، سه شنبه ۱۸ خرداد و شنبه ۲۲ خرداد تعیین می‌شود؛ لذا سازمان صدا و سیما ضمن تمهید و اقدام لازم برای برگزاری این مناظره‌ها فورا مراتب را به نامزدها و نمایندگان آن‌ها اطلاع دهد.

این تغیر با اعتراض همتی مواجه شده و او در توییتر نوشته است:  «‏مناظره‌ها را چرا ۲ روز جلو انداختید؟ آیا این شایعه که برخی نامزدها از تغییر زمان مناظره‌ها اطلاع داشتند صحیح است؟ رقابت نابرابر، ناعادلانه‌تر شد. اما برخلاف تصورتان من آماده‌تر از آن هستم که با این اقدامات صحنه را واگذار کنم.»

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری درباره تغییر زمان مناظره‌های انتخاباتی، گفته است: پیشنهاد وزیر کشور با موافقت اعضای کمیسیون مواجه شد و اکثریت آرا را کسب کرد.

به گفته وی استدلال  برای برگزاری مناظره‌ها در زمان پیشین یعنی روزهای ۱۷، ۲۱ و ۲۵ خرداد یعنی روزهای برگزاری مسابقات مقدماتی فوتبال جام جهانی این بود که با توجه به شب‌هایی که مسابقات فوتبال پخش زنده می‌شد شور و نشاط عمومی میان جوانان و قشرهای مختلف مردم ایجاد می‌شد و آن شور ورزشی با شور سیاسی گره می‌خورد و به افزایش مشارکت در انتخابات کمک می‌کرد.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری در این زمینه تصریح کرده است که اما استدلال دیگر اعضای کمیسیون برای تغییر زمان برگزاری مناظره‌های تلویزیونی نامزدها این بود که این شور باید تفکیک شود و در روز دیگری صرفاً تمرکز همه مخاطبان روی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری باشد.


مجمع روحانیون مبارز از هیچ نامزدی حمایت نمی کند

به نظر می رسد علیرغم تلاش های مهر علیزاده و همتی برای جلب نظر جبهه اصلاح طلبان برای حمایت از خود چنین درخواستی با نظر مثبت اصلاح  طلبان همراه نشده و دستکم نظر واحدی دراین زمینه در اردوگاه اصلاح طلبان وجود ندارد.  بنابر شنیده های رسانه های مختلف همتی در این راستا حتی با سید حسن خمینی نیز دیدار داشته و در این دیدار ۲ساعته برنامه های خود برای مدیریت کشور را در شرایط حساس کنونی ارائه داده است. با این حال تاکنون  تنها کارگزاران رسما اعلام کرده است که از همتی حمایت خواهد کرد و او را به عنوان نامزد خود در انتخابات به رسمیت خواهد شناخت.

دیروز  مجمع روحانیون مبارز نیز با صدور گزارشی انتقادی از نتیجه جلسه خود درباره انتخابات پیش رو  اعلام کرد از هیچک یک نامزدهای موجود حمایت نخواهد کرد و نماینده ای در این دوره از انتخابات نخواهد داشت. 

این مجمع که روز گذشته با شرکت اکثریت اعضا و به ریاست خاتمی جلسه فوق‌العاده تشکیل داد  وضعیت انتخابات ریاست جمهوری را  «دور از انتظار» خواند و تاکید کرد عدم معرفی نامزد انتخاباتی از طرف این جبهه،  اقدامی «سنجیده» است.

واکنش قاضی زاده هاشمی به مستند ضعیف انتخاباتی اش

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی که نخستین مستند تبلیغاتی اش با واکنش های منفی مواجه شده امروز در نشستی با جمعی از روسای ستادهای استانی به شرح جزییاتی درباره مستند تبلیغاتی خود پرداخته و گفته است: فرصت برای ساخت این مستند بسیار محدود بود و در سه روز این کار انجام شد، می‌توانستیم مستند را پخش نکنیم ولی این فرصت را از دست می‌دادیم.

خاطره احمد توکلی از همتی در زمان مسولیتش در معاونت سیاسی  صدا وسیما

این روزها که «همتی» سعی دارد از خود چهره ای مخالف سانسور و مدافع آزادی بیان تصویر کند خاطره ای از احمد توکلی در فضای مجازی دست به دست می شود که چندان هم با این تصویرسازی همتی از خود سازگار نیست. احمد توکلی در یک گفتگو در سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی ضمن بیان برخی ویژگی های مثبت او چنین نقل می کند که : «سال 72 نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدم  و قرار بود دومین نطق تبلیغاتیم پخش شود که آقای محمد هاشمی به من فکس زد و گفت که چون نطق شما حاوی مطالب خلاف مصالح ملی است  به صداوسیما بیایید و نطق را تغییر دهید. من طی فکسی به آقای محمد هاشمی پاسخ دادم که شما صلاحیت قانونی ندارید که تشخیص دهید نطق من حاوی چه مسائلی است، من خودم یک شخص سیاسی هستم و به‌خوبی مطالب خلاف مصالح ملی را تشخیص می‌دهم بنابراین شما به اتکا آئین‌نامه تبلیغ انتخابات چنین حقی را ندارید بلکه کمیسیون ذی‌ربط قادر به توزیع وقت فقط برای نطق‌های انتخاباتی است اما آقای محمد هاشمی اصرار داشت که اگر این نطق عوض نشود نمی‌توان آن را پخش کرد.
من هم با آقای سید ابوالفضل موسوی تبریزی، ناطق نوری، عبدالله نوری و عباسی عضو شورای نگهبان تماس گرفتم و گفتم که کار آقای محمد هاشمی غیرقانونی است و من کوتاه نمی‌آیم بنابراین فکس‌های زیادی صورت گرفت تا آقای همتی معاون سیاسی آقای محمد هاشمی با من تماس گرفت که شما به صداوسیما بیایید و باهم حرف بزنیم، اگر قانع شدید که در صداوسیما استودیو وجود دارد و شما برای ضبط نطقتان تشریف ببرید اگر هم قانع نشدید که هیچ، چون دیگر وقتی نمانده تا ما به دنبال شما بیاییم و جای دیگری نطقتان را ضبط کنیم.

من با یکی دو نفر از همراهانم به صداوسیما رفتم و حرف زدم اما به نتیجه نرسیدیم، به آن‌ها گفتم اگر نطق مرا پخش نکردید من همه شما را به دادگاه می‌کشم، خداحافظی کرده و به خانه برگشتیم. ساعت 9 شب بود اما نطق بنده از تلویزیون پخش نشد و به‌جای آن‌یک موسیقی با سبد گل پخش کردند.» 

به گفته توکلی این نطق نهایتا با تذکر رهبری و توصیه هاشمی رفسنجانی در ساعت 9:40 دقیقه شب پخش شد اما پیش از آن یک بیانیه توسط آقای کرباسچی علیه توکلی قرائت شد بعد نطق انتخاباتی او را پخش کردند.


دعوت از قالیباف برای ایجاد  اتحاد در نیروهای انقلاب

این روزها که تعدد نامزدهای اصول گرا در انتخابات محل بحث محافل سیاسی آنان و طرفداران آنهاست ماجرای کنار رفتن این نامزدها به نفع رییسی از جمله دغدغه های اصلی محافل سیاسی اصول گراست.  بر همین اساس ۲ هزار نفر از جوانان حامی جریان اصل گرایی در نامه ای به محمدباقر قالیباف که دراین زمینه پیشگام بوده است نوشته اند: "ما جوانان گام دومی از شما انتظار داریم همچون برادرتان حاج قاسم سلیمانی جلودار اتحاد نیروهای انقلابی شده و همه دلسوزان را برای حل مشکلات و رفع معضلات گرد هم آورید."

زهرا شیخی، رئیس ستاد سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز از دیدار قاضی‌زاده با رئیسی خبر داده است اما گفته اطلاعی از جزئیات آن ندارم.


معنای ساده زیستی از نظر همتی

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حاشیه ضبط برنامه تلویزیونی اش گفته است: روحیه رئیس‌جمهور باید ساده زیستی باشد و نباید اشرافی باشد. مهم این است وقتی رئیس‌جمهور شد، تمام فکر و ذهنش این باشد که به زندگی مردم برسد، نه به زندگی اشرافی‌گری خود و خانواده‌اش!

 بعضی‌ها فکر می‌کنند ساده‌زیستی یعنی اینکه یک ماشین از پایین‌ترین ماشین‌های کشور را سوار شوند اما تصمیماتی بگیرند که کل کشور را نابود کند.

 رئیس جمهور می‌تواند بهترین ماشین را سوار شود زیرا اعتبار کشور است، اما برای مردم هم باید کار بکند. اینکه ما سوار پراید شویم اما کشور را به جایی برسانیم که بخشی از جمعیت محروم زیر خط فقر بروند، این هنر نیست. من می‌گویم یک نفر ماشین خوب سوار شود اما باعث بشود که ۸۰ میلیون نفر نیز ماشین خوب سوار شوند


 همتی در کنایه ای به جلیلی نیز گفت: بعضی ها فکر می کنند ساده زیستی این است که ساده ترین ماشین را سوار شوند؛ اینها با تصمیماتشان کل کشور را نابود می کنند

 انتقاد علیرضا زاکانی از محسن رضایی و سعید جلیلی 

زاکانی در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان گفته است:  رقابت انتخاباتی بازار مکاره شده و هر کاندیدا می‌گوید من فلان‌مقدار به مردم پول می‌دهم! از کجا می‌دهید؟ به قیمت تشدید تورم؟! می‌گویند یارانه انرژی را برمی‌دارم و به مردم می‌دهم و ولی نمی‌گویند چه بلایی سر تولید می‌آید. 

تیم مذاکره‌کننده سابق [جلیلی] اشکالاتی داشت و به‌دلیل درونگرایی نه مردم را اقناع می‌کرد و نه نخبگان را؛ اما اشکالات تیم‌ مذاکره‌کننده‌فعلی در حد لالیگاست!

مشکی؛ رنگ انتخاباتی محسن مهرعلیزاده

مهرعلیزاده اعلام کرده است که به دلیل همراهی و همدلی با فوت‌شدگان کرونا در ایران رنگ انتخاباتی خود را مشکی تعیین کرده است.

کمبود آب و نامزدهای انتخاباتی

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفته است: بیشتر نامزدهای انتخابات از بهبود وضعیت معیشت صحبت می کنند اما به یکی از نمادهای معیشت که وضعیت منابع آبی است توجه نمی کنند و کمتر از آن صحبت می کنند.

استعفای فرهاد رهبر از ریاست هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری

فرهاد رهبر از سمت رئیس هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، میاندوره‌ای مجلس و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در استان تهران و شهرستان تهران استعفا داده است.

 شورای نگهبان اعلام کرده است، طی حکمی قاسم محمدطهرانی به عنوان رئیس هیات نظارت استان تهران در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و اولین میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری منصوب شد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۱۳۶۱۵۱۸:۲۴:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۱۲
تمام این نامزدها گفته اند که سود سپرده بانکی را کاهش خواهند داد. همگی می خواهند یارانه ها را هم چندین برابر کنند (چطوری؟). به این ترتیب نرخ تورم پیش رو چند برابر نرخ تورم فعلی خواهد شد.
ناشناس۲۰۱۳۶۱۹۱۸:۲۶:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۱۲
این آقایان کاری نمی توانند بکنند. بدتر خواهد شد که بهتر نخواهد شد.
عبد خدای رحمان۲۰۱۳۷۵۰۲۰:۲۷:۳۸ ۱۴۰۰/۳/۱۲
اینکه همتی می گوید رییس جمهور باید ماشین مدل بالا سوار شود چون اعتبار کشور است به یاد .. افتادم که می گفت کاخ نشینی برای اعتبار در مقابل کاخ نشینان روم است و همچنین یاد گاندی افتادم با یک تکه پارچه در تن و یک دمپایی حالا قضاوت با خود همتی
ناشناس۲۰۱۳۷۸۸۲۰:۵۸:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۱۲
در دوران ریاست جمهوری حجت الاسلام هاشمی و تصدی محمد هاشمی در صدا و سیما خفقان شدید سیاسی و رسانه ای در کشور حاکم بود و خاطره دکتر توکلی هم موید این ادعاست.
ناشناس۲۰۱۳۸۰۳۲۱:۰۸:۵۵ ۱۴۰۰/۳/۱۲
افرادی که در برج عاج زندگی می کنند درد مردم را درک نمی کنند و نمی توانند مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین