حاشیه‌هایی که کارنامه موفق مجلس یازدهم را به حاشیه می‌برد

 رضا توکلی، سیاسی،   4000312057

مجلس یازدهم پس از یک سال پر فراز و نشیب،  پنج شنبه هفته گذشته به دیدار رهبر انقلاب رفت و در این بین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی  در این دیدار تصویری کارنامه فعالیت یک ساله مجلس درحوزه های مختلفی همچون نوسازی نظام مالیاتی و بانکی کشور، اصلاح بودجه ۱۴۰۰، رونق تولید و.... ارائه کرد. کارنامه ای که مورد تحسین رهبر انقلاب قرار گرفت و حضرت آیت الله خامنه ای مجلس دوازدهم را مجلسی کارآمد ، پرتلاش، باهمت و مجلس عزیز عنوان کردند. 

در این بین اگرچه نقاط قوت مجلس یازدهم بر نقاط ضعف آن غلبه داشت و از رئیس مجلس گرفته تا سایر نماینده گان با اقداماتی چون سفر های استانی و دیدار و گفت وگو با محرومان و حل مشکلات آنان حس امید را در دل مردم زنده می کردند؛  اما در بعضی مواقع شاهد آن بودیم  که اظهارات بدون تامل و ناپخته یک نماینده در پشت تریبون مجلس و یا در شبکه های مجازی همچون توئیتر، تا مدت ها عملکرد مثبت دیگر نمایندگان و خانه ملت را به حاشیه می‌کشاند. 


یکی از این موارد اظهارات ناشایست تعدادی از اهالی خانه ملت در انتقاد از عملکرد دستگاه اجرایی و سایر نهادها بود. گاه شاهد بودیم که نماینده‌تی بدون در نظر گرفتن منطق، سخن از اعدام رئیس جمهور می‌کرد و نماینده دیگر از لعنت روحانی سخن می‌گفت! موضوعی که رهبر انقلاب همان زمان نیز به آن واکنش نشان دادند و با تاکید بر اینکه این کار غلط است تصریح کردند که اهانت و هتک حرمت به رئیس جمهور جائز نیست.

رهبرانقلاب همچنین نسبت به زمزمه های مجلس نسبت به  استیضاح رئیس جمهور آن هم در سال آخر حضور دولت واکنش نشان داده و تصریح کردند که با آن مخالف هستند. مسئله ای که آن طور که شاید و باید جدی گرفته نشد و موضوع « استعفا رئیس جمهور» علی رغم تاکید رهبر انقلاب توسط برخی نمایندگان مطرح شد.


از دیگر مواردی که بهارستان را به حاشیه می‌برد  طرح مسائل خام و حلاجی‌نشده به بیرون مجلس بود. گاه می‌دیدیم که یک نماینده نظر خود را نسبت به موضوعی بدون آنکه از کمیسیون و نماینده مسئول و یا حتی دیگر نمایندگان سوال کند و زوایای مختلف آن را مورد بررسی قرار دهد به ناگاه در فضای مجازی و توئیتر منتشر کرده و پای آن را به رسانه ها می‌‌کشاند. مواردی از این قبیل که رهبر انقلاب در خلال سخنان هفته گذشته خود و درکنار تحسین عملکرد این دوره مجلس شورای اسلامی، متذکر آن شده و با اشاره به اینکه عدّه‌ای پیوسته در مجلس برنامه‌ی خودشان را این قرار دادند که یک تصویر منفی از مجلس نشان بدهند؛ خطاب به نمایندگان خاطر نشان کردند: «در فضاهای رسانه‌ای گوناگون که امروز در اختیار همه است، اظهاراتی می‌کنند که انسان بوی دلسوزی را از این اظهارات نمی‌شنود. یک وقت کسی انتقاد میکند به قصد اصلاح و تکمیل؛ یک وقت نه، بر اساس احساسات یا نظرات خاص و بدون دلسوزی انتقاد میکند... توصیه‌ای که من میخواهم بکنم، این است که شما مراقب باشید که با عمل خودتان یا با گفتار خودتان به مخالفین خودتان کمک نکنید.»