اصلاح قانون انتخابات، پایانی بر حاشیه سازی ها در ماجرای احراز صلاحیت

گروه سیاسی الف،   4000311111 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
اصلاح قانون انتخابات، پایانی بر حاشیه سازی ها در ماجرای احراز صلاحیت

حاشیه‌های اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان هنوز ادامه دارد. در روزهای اخیر برخی از افرادی که در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند عنوان داشته بودند که تاکنون دلایل عدم احراز صلاحیت به آن‌ها اعلام‌نشده و از شورای نگهبان خواسته بودند رسماً دلایل را اعلان عمومی کند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز سه‌شنبه 11 خردادماه در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی درباره بحث رد صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در حوزه انتخاب ریاست جمهوری عبارت رد صلاحیت نداریم بلکه شورای نگهبان صلاحیت افراد واجد شرایط را احراز می‌کند؛ البته این نکته طبیعتاً به مفهوم این نیست که افرادی که صلاحیت آن‌ها احراز نشده است، شرایط نامناسبی دارند یا صلاحیتی برای مسئولیت‌های دیگر ندارند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: چون ما رد صلاحیت نداریم، قانون‌گذار هم هیچ مرحله‌ای را برای اعتراض در این بخش در نظر نگرفته و طبیعتاً اعتراضی هم وجود ندارد. بررسی مجدد هم به‌هیچ‌وجه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

کدخدایی: تأثیر بررسی صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت بسیار اندک است

با توجه به سخنان سخنگوی شورای نگهبان به نظر می‌رسد ضرورت دارد تغییراتی در قانون انتخابات ریاست جمهوری در راستای شفاف شدن بیشتر فرایند بررسی صلاحیت‌ها صورت گیرد.

 به‌عنوان‌مثال با توجه به این‌که مطابق ماده ۵۷ ‌قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان ظرف پنج روز به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و در موارد ضرورت بنا به تشخیص مدت مذکور حداکثر تا ۵ روز دیگر تمدید و به وزارت کشور اعلام می‌گردد، ضرورت دارد که این فرصت زمانی افزایش یابد تا شورای نگهبان فرصت بیشتری جهت بررسی صلاحیت داوطلبان داشته باشد. به‌ویژه آن‌که در انتخابات تعداد زیادی از افراد ثبت‌نام می‌کنند که لزوم زمان بیشتر جهت حداکثر دقت را موجه می‌سازد.

البته می‌توان در قانون سازوکاری را نیز پیش‌بینی کرد که تعداد افراد کمتری ثبت‌نام نمایند. مثلاً در کشورهای مختلف دنیا راه‌هایی چون معرفی احزاب، جمع‌آوری حد مشخصی از امضای مردم، پرداخت هزینه و ... در پیش‌گرفته شده است. بررسی تجربیات دنیا دراین‌باره و انتخاب بهترین مورد با توجه به شرایط سیاسی کشور حتماً کمک‌کننده خواهد بود.

همچنین ضرورت دارد در صورت نیاز زمینه‌ای جهت توضیح درباره شبهات و ابهامات توسط نامزدها برای اعضای شورای نگهبان فراهم شود که قطعاً به افزایش دقت و صحت تصمیم آن‌ها کمک‌کننده خواهد بود.

از صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان این‌گونه برداشت می‌شود که تعیین صلاحیت بر اساس رأی‌گیری با توجه به مجموعه‌ای از شواهد و نظرات کارشناسی صورت می‌گیرد و در نهایت دقیقاً مشخص نمی‌شود که مبنای عدم احراز چه دلیلی بوده که حتماً این مسئله موجبات اختلاف را فراهم می‌آورد و ممکن است حاشیه‌هایی درباره نظر شورای نگهبان پدید بیاید. به همین دلیل است که قانون‌گذار نیز مرحله اعتراضی به نظر شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت‌های انتخابات ریاست جمهوری پیش‌بینی نکرده و لذا بررسی مجدد نیز محلی از اعراب ندارد.

ناگفته پیداست همان‌گونه که سخنگوی شورای نگهبان گفته‌اند به دلیل اهمیت جایگاه ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران، توجه رسانه‌ها و افکار عمومی هنگام اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها بسیار بالاست به همین دلیل می‌باید به لحاظ قانونی مراحل رسیدگی به پرونده‌های داوطلبان به‌گونه‌ای باشد که کمترین شک و شبهه در آن به وجود آید.

اگرچه برخی دراین‌بین معتقدند با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته ادعاها درباره کاهش چشمگیر میزان مشارکت متأثر از نظر شورای نگهبان صحیح نیست اما همان درصد اندک نیز می‌باید از بین برود و فرایند بررسی بهبود یابد. عرصه انتخابات، رویدادی ملی است که می‌باید با کمترین اختلاف و بیشترین اجماع درباره فرایندهای نظارتی و اجرایی برگزار شود تا حداکثر مشارکت و اعتماد عمومی درباره آن پدید آید.

از سوی دیگر قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز باید به شیوه‌ای تغییر یابد تا نامزدهای احراز صلاحیت نشده دقیقاً به دلایل این امر آگاه شوند و فرصت اعتراض برای آن‌ها فراهم شود. شرایط نباید به‌گونه‌ای باشد که برخی جریانات و گروه‌های سیاسی به نادرستی زمینه‌ای فراهم کنند که انتظار اجتماعی هرچند به‌صورت حداقلی پدید آید که رهبر انقلاب اسلامی به این امر ورود نمایند و از اعتبارشان برای این موضوع هزینه کنند. بنابراین اگرچه همگان می‌باید به خروجی و نتیجه نظر شورای نگهبان احترام بگذارند و به آن تمکین کنند اما خود شورا می‌باید در قبال آن، حداقل به نامزدها پاسخگو باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۱۴۳۸۸۱۰:۰۱:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۱۳
متاسفانه احراز صلاحیت ها ؛سلیقه ای ..؟
ناشناس۲۰۱۴۴۵۲۱۰:۵۸:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۱۳
یعنی سلیقه شما با کسی که دوتابیعتیه یا پرونده مالی سنگین داره مشکل نداره؟
ناشناس۲۰۱۵۰۴۶۱۹:۲۹:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۱۳
ممنوع الخروجی و محاکمه دولت و مدیرانش از روز بعد از پایان کار باید با قاطعیت اجرایی شود
ناشناس۲۰۱۴۴۶۹۱۱:۰۶:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۱۳
رد صلاحیت شده ها باید فرصت اعتراض و دفاع از خود را داشته باشند در مرجعی ثالث
ناشناس۲۰۱۴۵۴۹۱۱:۳۵:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۱۳
سن رای دهنده ها هم حد اقل باید ۲۵ سال باشد تا از احساسات جوانان سو استفاده نشود و رای دهنده پختگی لازم را داشته باشد متاسفانه سلبریتی های بیسواد در دوره قبل با سو استفاده از ظرفیت جوان کشور..
ناشناس۲۰۱۵۰۶۶۲۰:۰۲:۴۸ ۱۴۰۰/۳/۱۳
آره مثل رای دهندگان سال ۸۸که باعث روی کار آمدن مجدد احمدی نژاد شدند!
ناشناس۲۰۱۴۷۳۸۱۳:۲۴:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۱۳
حسن روحانی چرا از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شد ؟!
ناشناس۲۰۱۴۹۴۶۱۷:۰۲:۰۷ ۱۴۰۰/۳/۱۳
وفق قانون اساسی انجام میشه و بقیه کشورها هم بعضا همین رویه رو دارند
ناشناس۲۰۱۴۴۵۸۱۱:۰۰:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۱۳
همه تائید شده ها ؛ رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر و دارای حسن سابقه و امانت و تقوی هستن ؟!!!
ناشناس۲۰۱۴۴۶۸۱۱:۰۶:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۱۳
قوانین یکطرفه است یعنی آنکه اگر در مجلس بعدی بخواهند این قانون را عوض کنند قطعا شورای نگهبان مخالفت میکند
ناشناس۲۰۱۴۴۸۰۱۱:۱۲:۳۷ ۱۴۰۰/۳/۱۳
یه مرجعی باید باشد که شکایت افراد در آنجا مطرح و رسیدگی شود.. نیاز به اصلاح قانون داریم
ناشناس۲۰۱۴۵۰۴۱۱:۱۸:۰۲ ۱۴۰۰/۳/۱۳
دلایل رد صلاحیت ها باید اعلام شود . ‌چیزی که همه رد صلاحیت شده ها خواستار آن هستند
ناشناس۲۰۱۴۵۱۲۱۱:۱۹:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۱۳
اگه قرار بود من احراز صلاحیت کنم ؛ صلاحیت ۵ نفر از ۷ نفر رو قاطعانه رد میکردم با ذکر دلایل قانع کننده
ناشناس۲۰۱۴۵۳۹۱۱:۳۲:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۱۳
چرا قانون ما نباید مرجعی را تعیین کرده باشد برای رسیدگی به اعتراض نامزدان ریاست جمهوری رد صلاحیت شده ؟!!!! این یک نقص در قانون ماست .
ناشناس۲۰۱۴۶۹۳۱۲:۵۸:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۱۳
بر اساس کدام نظرسنجی ها؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین