گفتمان برتر انتخابات كدام است؟

دکتر سامان یوسف‌وند،   4000310083 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
گفتمان برتر انتخابات كدام است؟

همان گونه كه در دوره‌های پیشین رقابت و نزاع گفتمانی بر انتخابات‌ها غالب بوده است، در این دوره نیز میدان انتخابات، عرصه رقابت و نزاع گفتمانی است. در دوره‌های پیشین گفتمان‌های سازندگی، آزادی، عدالت و اعتدال كه برخاسته از خواست و اراده نیروهای اجتماعی بود، توانستند در رقابت با گفتمان‌های رقیب بر سر كار بیاند. پرسشی كه اكنون مطرح است، گفتمان برتر انتخابات سیزدهم ریاست جمهوري كدام است؟ آیا در این انتخابات نامزدهای انتخاباتی مرزبندی های گفتمانی دارند؟

علیرغم اینكه تصور اولیه عموم جامعه در طی روزهای اول تایید صلاحیت‌ها این بود كه گویی یك گفتمان صرفاً طلایه‌دار انتخابات خواهد بود، اما این روزها بخوبی می‌توان نزاع و رقابت گفتمانی بین نامزدها را دید و حتی برخی نیز مصادره گفتمانی را نیز در دستور كار دارند. پس همان­گونه كه اشاره شد، این دوره انتخابات نیز نزاع بر سر گفتمان برتر است.

بانگاهی با سوابق، شعارها و برنامه‌های هر یك از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌توان هر یك از آنها را در یك دسته گفتمانی قرار داد كه در ادامه میدان انتخابات با اتكا به برنامه ­ها و شعارهای كاندیداها در قالب گفتمان ها معرفی می‌شوند:

 

گفتمان اقتصاد- معیشت:

از كاندیداهای حاضر در این دوره كه شعار اقتصادی و معیشتی در سوابق، برنامه و شعارهایشان بیشتر تجلی دارد، آقایان همتی و رضایی هستند. بنابراین اولین عرصه نزاع درون گفتمانی رقابت كاندیداهایی با شعار اقتصاد و معیشت است كه هر یك از آنها راه حل‌های مختلفی را برای توسعه و انسجام ایران اسلامی ارائه می دهند.

رضایی با طرح ایده «اقتصاد فدرالی» و همتی با ایده «دولت تنظیم گر» تلاش دارند گفتمان برتر را در ساحت امر اقتصادی تعریف كنند، و میدان مناظرات را عرصه گفتگوی اقتصادی كنند. به هر میزان كه مناظرات متمركز بر امر اقتصادی باشد این گفتمان بیشتر دیده می‌شود و می تواند ذهن مخاطبین را به خودش جلب كند. این دو نفر بخوبی این موضوع را می‌دانند كه برگ برنده‌شان در طرح ایده‌های پرطمطراق اقتصادی است. زیرا شرایط كنونی جامعه ایران پذیرای ایده های اقتصادی است. كاندیداهای این حوزه خوب می‌دانند سطح مطالبات جامعه کنونی ایران و خصوصاً طبقه متوسط شرکت کننده در انتخابات که در گذشته در یکی از گفتمان‌های اجتماعی و سیاسی معنا می شد؛ اما الان محدود به موضوع "اقتصاد و تامین معیشت" است. بنابراین کاندیداهای با شعارهای اقتصادی (همتی و رضایی) هر یك در پی غیریت سازی رویكرد اقتصادی خود از دیگری هستند در این مسیر این دو با نزاع بر سر ایده‌های خوب تقریباً انرژی همدیگر را تحلیل خواهند برد و هر دو تلاش خواهند داشت نقاط ضعف همدیگر را بیان كنند.

گفتمان توسعه اجتماعی

آقای مهرعلیزاده نیز با طرح ایده «توسعه اقتصاد اجتماعی» هم تلاش دارد كه خود را در این گفتمان با چهره ای جدید جا دهد؛ اما گرایش­های فكر و صحبت­های ایشان به نحوی است كه از عرصه گفتمان فوق فاصله می گیرد و گویی بیشتر نوعی «توسعه اجتماعی و دولت رفاه» در ادبیات ایشان پر رنگ­تر است. از این رو می توان ایشان را پرچم­دار «گفتمان توسعه اجتماعی» تلقی كرد به همین خاطر مهرعلیزاده در دیالوگ درون گفتمان اقتصاد- معیشت چندان نمی تواند میدان داری كند و گفتمان رقیب جدی برای دیگر گفتمان ها محسوب نمی شود.

گفتمان سیاست خارجی واقعی (راه سوم)

سعید جلیلی نیز از جمله كاندیداهایی است كه در گفتمان «سیاست خارجی واقعی» قرار می گیرد، از آنجایی كه در این انتخابات روح غالب نیز نوعی سیاست خارجی متعادل است و همه كاندیداها نیز بر این امر واقف هستند كه حل مسائل كشور را نبایستی به مناسبات با غرب پیوند زد، از این رو، گفتمانی كه آقای جلیلی در طی این سالها آن را پی گرفته است؛ در این میدان انتخاباتی تقریباً منازعه گفتمانی بر سر آن نیست و گویی «دال تهی» است كه برنامه­ریزی كردن درباره آن نمی تواند ایشان را به گفتمان برتر انتخابات نزدیك كند. هر چند در دوره­های پیشین طرح ایده ارتباط با غرب به عنوان راه حل مشكلات كشور از سوی آقای روحانی گفتمان برتر تلقی شد، در این دوره روح حاكم بر گفتگوهای انتخاباتی نه به گفتمان پیشین است و از این نظر تقریباً رقابت گفتمانی جدی در این عرصه شكل نمی گیرد و اگر هم رقابتی ضعیف در این گفتمان نیز ایجاد شود؛ میان دوگانه جلیلی- همتی خواهد بود؛ البته همان­طور كه گفته شد این عرصه بسیار ضعیف است و جای مانور و غیریت­سازی چندانی ندارد.

 گفتمان مبارزه با فساد

مهمترین گفتمان رقیب گفتمان «اقتصاد- معیشت» كه قدرت غیریت سازی قوی در این دوره دارد، «گفتمان مبارزه با فساد» آقایان رئیسی و زاكانی است (البته صحبت­های اخیر آقای قاضی زاده هاشمی نیز در این رویکرد بیان شده‌است، اما اینكه این اظهارات تا چه حد ضریب نفوذ در جامعه دارد چندان روشن نیست) كه ازجمله نشان‌دارهای مبارزه با فساد محسوب می‌شوند. این گفتمان نیز از محبوبیت زیادی از سوی طیف های مختلف سیاسی و نیروهای اجتماعی كه دل در گرو آرمان های انقلاب اسلامی دارند؛ برخوردار است و تقریباً ماهیتی فراجناحی را یدك می كشد.

وجه متفاوت و بارز این گفتمان به دلیل میزان اثرگذاری مسئله فساد در نظام اداری، سیاسی و اقتصادی كشور است و تاكنون چنین ایده ای در میدان انتخابات این گونه روئیت‌پذیر نبود و یا حداقل به عنوان یك گفتمان تلقی نمی شد. تا اینكه اخبار مربوط به اختلاس‌ها، رانت ها، انحصارات، عدم شفافیت ها و غیره در طی این سال ها بستری را فراهم آورده است كه علی رغم تمام مشكلات اقتصادی و اجتماعی كه جامعه را گرفتار و دچار درد و رنج كرده است؛ اما خواستار فسادستیزی و مقابله با بسترهای فسادزا هستند. این در حالی است كه باوجود تلاش ها در قانون نویسی و تاسیس نهادهای نظارتی حاكمیتی و شوراهای عالی، همچنان مسئله فساد و صورت‌های متنوع آن (اعم از فساد سیاسی، اداری، قانونی، اقتصادی، رشوه‌خواری، اختلاس، خویشاوندسالاری و لابی‌گری)، بیش از پیش لایه‌های مختلف جامعه را به خود درگیر کرده است و گویی دامنه و گستره آن بیشتر نمایان شده است.

تنها در یک بررسی از شاخص ادراک فساد (CPI[1]) که سالانه توسط مؤسساتی چون بانک جهانی و سازمان شفافیت بین‌الملل منتشر می‌شود، نمره و رتبه فساد ایران در مقایسه با سایر کشورها از استاندارد بسیار پایینی برخوردار بوده است. به طوری كه جایگاه ایران از 130 در سال 2017 به 149 در سال 2020 در میان 180 کشور مورد بررسی رسیده است. علاوه براین؛ وضعیت برخی از شاخص های اجتماعی کشور از قبیل فاصله 16 برابری دهک های پایین با دهک‌های بالای درآمدی [2]، رسیدن ضریب جینی به واحد 40، قرار گرفتن در جایگاه 98 در میان 152 کشور از نظر شکاف درآمدی [3] و پنداشت منفی نسبت به عدالت و برابری در جامعه[4]، حاکی از وجود نابرابری، فساد و صورت­های گوناگون آن در کشور است. در این زمینه پیمایش‌های ملی نیز نشان می‌دهند كه ادارك مطلوبی از مبارزه با فساد در میان شهروندان وجود ندارد، به‌طوری­كه در حدود 75 درصد افراد جامعه پنداشت منفی از موفقیت نظام در مبارزه با فساد مالی و ارتشاء داشته اند، این در حالی است كه فقط 8 درصد پنداشت مثبت از عملكرد نظام را ذكر كرده اند؛ همچنین این میزان نسبت به سال 1393 كاهش چشمگیری داشته است [5]. به تاسی از این شرایط است كه «گفتمان مبارزه با فساد» در جامعه مورد استقبال و حمایت واقع شده است و نسبت به گفتمان‌های رقیب، وجوهی بارز و برجسته داشته است.

اما آنچه اكنون بیشتر محل بحث و منازعه گفتمانی قرار گرفته؛ رقابت گفتمان های اقتصاد- معیشت و مبارزه با فساد است. این دو گفتمان بسترهای لازم برای پذیرش در جامعه را دارند؛ اما این به این معنا نیست كه هر یك از این دو گفتمان به تنهایی توانایی اجماع جامعه را داشته باشند و گفتمان برتر تلقی شود. زیرا مسائل و چالش های اجتماعی و اقتصادی كشور به نحوی است كه صرف نگاه اقتصادی و یا نگاه اجتماعی فسادستیز نمی تواند به پیكار بحران های جامعه رفت. از این رو پرسش اصلی این است كه گفتمان برتر انتخابات ریاست جمهوری توسط كدام یك از جریان های رقیب ارائه می‌شود؟

 

 گفتمان برتر و منتخب مردم؟

همان گونه كه اشاره شد گفتمان برتر در این دوره انتخابات گفتمانی است كه بتواند، آرمان های انقلاب اسلامی (مبارزه با فقر، فساد و نابرابری) را به خوبی برای جامعه تشریح و برنامه انتخابی خود را بر آن استوار نماید. برنامه‌ای كه هم نگاه ریشه ای به بحران ها داشته باشد به این معنا كه بجای تمركز به عوارض بحران بر ریشه‌ها و بسترهای تولید بحران تمركز كند و هم برنامه منجسم و مشخص در راستای بهبود وضعیت اقتصادی- اجتماعی جامعه داشته باشد. ازاین‌رو، به نظر می رسد كاندیداهایی كه با شعار مبارزه با فساد با به عرصه انتخابات گذاشته اند در صورتی كه بتوانند برنامه منسجمی در حوزه اقتصادی ارائه كنند و مسئله‌مندی فساد را با چالش های اقتصادی و اجتماعی در جامعه تبیین كنند؛ گفتمان برتر، محبوب و منتخب در جامعه تلقی خواهند شد. زیرا جامعه به‌خوبی بر این امر واقف است كه ریشه بحران ها در كشور در مسائلی از قبیل عدم شفافیت ها، نبود نظارت كارآمد، وجود تعارض منافع در نظام تصمیم‌گیری و اجرا و نبود نظام تنظیم‌گر قوی است كه از جمله مهمترین مصادیق تولید فساد در جامعه هستند. برای همین منظور، تمركز بر ارائه «برنامه‌های منسجم و عملیاتی مبارزه با فساد در نظام اقتصادی و اجتماعی» كشور بسیار حائز اهمیت است، از این‌رو، می توان گفت گفتمان برتر این دوره از انتخابات، «گفتمان مبارزه با فساد در نظام اقتصادی – اجتماعی در راستاي احياء عدالت اجتماعي و كاهش شكاف طبقاتي» است.

البته ذكر این نكته نیز بسیار مهم است که در شرایط كنونی برنامه‌ها و سوابق هر یك از كاندیدها حكایت از نوعی مرزبندی گفتمانی دارد و هر یك پرچم گفتمانی خود را در دست دارند، اما به نظر می رسد با شدت گرفتن فضای انتخابات، در طی مناظرات و گفتگوها، شاهد «مصادره گفتمانی» خواهیم شد. به نحوی كه هر یك تلاش خواهند كرد؛ دال‌های مركزی گفتمانی رقیب را به عنوان دال مركزی خود قرار دهند. اینجاست كه بایستی دیدگاه های جامعه را نسبت به چنین مصادره‌هایی آگاه كرد و كاندیداهای با مشی گفتمانی تثبیت شده، بایستی بتوانند در طی چند روز آینده، برنامه منسجم و عملیاتی خود را برای جامعه تشریح كنند كه از این طریق فرآیند «تثبیت گفتمان در برابر مصادره گفتمانی» ایجاد شود.

 

 

منابع:

1.       Corruption Perception Index.

[2]. مرکز آمار ایران، ۱۳۹۶.

[3] . Human Development Report 2019: Beyond income, beyond averages, beyond today: Inequalities in human development in the 21st century, Copyright @ 2019 By the United Nations Development Programme 1 UN Plaza, New York, NY 10017 USA

4. پیمایش ملی سرمایه اجتماعی، ۱۳۹۷.

۵. پیمایش های ملی سرمایه اجتماعی، 1393، ۱۳۹۷.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۱۰۳۷۱۰۹:۲۳:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۱۱
خوده اقای رییسی ریاست محترم قوه قضایه کارش مبارزه با فساد و برقراری عدالته اگه قرار بود مبارزه کنه بهترین جا همون قوه قضایه بود
ناشناس۲۰۱۰۶۲۸۱۱:۱۷:۲۵ ۱۴۰۰/۳/۱۱
ریشه فساد در دولت باید خشکانده بشود ریاست قوه مجریه خیلی مهم است.
ناشناس۲۰۱۱۲۱۱۱۵:۱۱:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۱۱
اونوقت تکلیف فساد در خود قوه قضاییه چه میشود؟
ناشناس۲۰۱۰۸۱۵۱۲:۴۴:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۱۱
رئیسی: در قوه قضاییه بیشترین دادگاهها مربوط به برخورد با قاچاق کالاست اما ریشه قاچاق باید در دولت خشکانده شود.
ناشناس۲۰۱۱۰۱۹۱۴:۰۲:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۱۱
درقوه قضاییه فساد زده میشه اما دوباه ریشه هاش در قوه مجریه رسد میکنه رئیسی اومده ریشه فساد رو بزنه>
ناشناس۲۰۱۱۰۹۴۱۴:۲۸:۳۳ ۱۴۰۰/۳/۱۱
بیشتر پرونده های فساد در قوه قضاییه مربوط به دولت ودولتیان است قوه قضاییه بعد از ارتکاب جرم وارد می شود باید فساد وجرم ازسرمنشا همانجایی که فساد می کنند یعنی قوه مجریه خشکانده شود یعنی پیشگیری از فساد که به مرحله قضا کشیده نشود
اوسای کار۲۰۱۰۴۱۰۰۹:۴۶:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۱۱
چطور ما برای کاندید ها شروط مختلف می گذاریم انتخاب هم باید شرط داشته باشد هیجده سال که بلوغ فکری نیست و خوب و بد را تشخیص نمی دهد بیشتر جنبه احساس و هوچیگری و از این دست مسایل است حد اقل سن برای رای دادن باید ۲۵ سال تمام باشد والسلام
ناشناس۲۰۱۰۴۱۵۰۹:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۱۱
در این چند سال خیلی ضربه خوردیم از اغفال این بچه ها توسط سلبریتی ها بیسوات
ناشناس۲۰۱۰۵۵۴۱۰:۳۸:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۱۱
این 4 سال رو هم با نامزد محبوب شما خواهیم دید چه خواهد شد.
ناشناس۲۰۱۰۶۳۸۱۱:۲۲:۳۳ ۱۴۰۰/۳/۱۱
دولت بی تدبیر و ناامیدی تکرار نخواهد شد.
ناشناس۲۰۱۰۵۶۰۱۰:۳۹:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۱۱
مجلس یازدهم که تماما مطابق میل شما بود در این یک سال چه خروجی و دستاوردی داشته؟
ناشناس۲۰۱۰۶۲۹۱۱:۱۸:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۱۱
رهبر معظم انقلاب: مجلس یازدهم نشان داد که کارآمد است.
ناشناس۲۰۱۰۵۶۲۱۰:۴۰:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۱۱
از کجا معلوم راهی که تو می گویی درست است؟
ناشناس۲۰۱۰۴۱۷۰۹:۵۰:۴۰ ۱۴۰۰/۳/۱۱
مگر ما گفتمان هم داریم؟
ناشناس۲۰۱۰۵۵۸۱۰:۳۹:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۱۱
سن انتخاب کنندگان باید بالا رود کیفیت مهم است و نه کمیت برای اینکار مهم که سرنوشت یک ملت به آن وابسته است
ناشناس۲۰۱۱۲۵۷۱۵:۳۹:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۱۱
اما سال ۸۸ چنین نظری نداشتید !!!
ناشناس۲۰۱۰۴۲۰۰۹:۵۱:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۱۱
هیجان های هشت من نه شاهی جوانان دلخجسته و روان پریش
ناشناس۲۰۱۰۵۶۷۱۰:۴۱:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۱۱
معیار روان پریشی چیست؟ آیا هر کس با تو مخالف است، روان پریش است؟
ناشناس۲۰۱۱۰۰۹۱۳:۵۷:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۱۱
شما عکسش را پیدا کن تا خلافش ثابت شود
ناشناس۲۰۱۰۴۳۲۰۹:۵۶:۴۰ ۱۴۰۰/۳/۱۱
گفتمان باید به ریشه بپردازد.
ناشناس۲۰۱۰۴۳۹۰۹:۵۸:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۱۱
کیفیت باید مهم باشد نه کمیت باید برای آنکه انتخابی آگاهانه صورت بگیرد باید سن انتخاب کنندگان بشدت بالا رود تا انتخابی اصولی انجام پذیرد
ناشناس۲۰۱۰۴۴۱۰۹:۵۸:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۱۱
انتخاب یک مجری چقدر اهمیت دارد؟
ناشناس۲۰۱۰۶۳۵۱۱:۲۱:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۱۱
سرنوشت 8 ساله یک ملت با انتخاب مجری مشخص می شود.
سید۲۰۱۰۶۹۲۱۱:۴۸:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۱۱
آره تاج زاده اومده بود تا مجری بشه
ناشناس۲۰۱۱۰۳۶۱۴:۰۶:۰۷ ۱۴۰۰/۳/۱۱
آمده بود تا جایگاه ریاست جمهوری را مطابق قانون اساسی احیا کند
ناشناس۲۰۱۰۴۴۷۱۰:۰۰:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۱۱
آیا 28 خرداد 1400 یوم الله است؟
ناشناس۲۰۱۰۴۶۷۱۰:۰۸:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۱۱
خشکسالی، فرو نشست زمین، تغییرات آب و هوایی، آلودگی آب، خاک، هوا و مواد غذایی غیر قابل برگشت هستند. خطوط واقعی قرمز اینها هستند که متاسفانه از آنها عبور شده اند.
ناشناس۲۰۱۰۴۷۱۱۰:۰۹:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۱۱
چرا همیشه فقط چند روز مانده به انتخابات بحث گفتمان، آن هم گفتمان یک سویه مطرح می شود؟!
ناشناس۲۰۱۰۴۷۳۱۰:۱۰:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۱۱
رییس جمهور صرفا یک مجری است.
ناشناس۲۰۱۰۶۳۳۱۱:۲۰:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۱۱
مجری نباید قانون را دور بزند.
ناشناس۲۰۱۰۴۸۳۱۰:۱۴:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۱۱
معنی انتخاب چیست؟
ناشناس۲۰۱۰۴۸۷۱۰:۱۵:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۱۱
گفتمان و تعامل باید با دنیا صورت گیرد.
NO ONE۲۰۱۰۴۹۱۱۰:۱۶:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۱۱
گفتمان چیه آخه قیمت اجاره آپارتمان در شهرهای حاشیه تهران از مرز 3 میلیون تومان داره میگذره. نه رای میدهم نه در موردش فکر خواهم کرد .
ناشناس۲۰۱۰۴۹۴۱۰:۱۷:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۱۱
گفتمان برتری که ۸سال بر این کشور حکمرانی کرد و ۲۳ میلیون رای آورد: پخش ربنا تک چرخ زدن دخترها با موتور سیکلت دوچرخه سواری بانوان ورزشگاه رفتن بانوان
ناشناس۲۰۱۰۶۵۴۱۱:۲۴:۵۵ ۱۴۰۰/۳/۱۱
اینا که هیچ کدوم جرم نیست و حرام هم نیست.
ناشناس۲۰۱۰۷۷۸۱۲:۳۰:۲۵ ۱۴۰۰/۳/۱۱
این وعده ها پوپولیستی و عوامفریبانه بود.
ناشناس۲۰۱۱۱۹۰۱۵:۰۱:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۱۱
ولی گفتمان هم نیست، فقط ابزار اغوای مردم است
مهران۲۰۱۰۵۰۴۱۰:۲۳:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۱۱
مهر علیزاده و همتی گفتمانی ندارند کلا برنامه ای ندارند، همتی دقیقا یک سال پیش میگفت اف ای تی اف هیچ تاثیری ندارد اما امروز چون کاندیدا شد از همین الان شروع کرده ما باید اف ای تی اف تصویب کنیم یعنی قشنگ معلومه همفکران روحانی هیچ کاری بلد نیستن جز امضا زدن تعهدنامه ها و پشت میز حرف زدن
ناشناس۲۰۱۱۰۴۲۱۴:۰۹:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۱۱
بنده خدا اگه تا روی کار اومدن دولت بعدی برجام به نتیجه نرسه تازه اونوقت می فهمی مصیبت یعنی چه ؟!!
ناشناس۲۰۱۰۵۱۴۱۰:۲۷:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۱۱
فریب جوانان با سوت و کف و کنسرت توسط سلبریتی های هیچی ندار چه مصیبتی را به کشور تحمیل کرد
ناشناس۲۰۱۰۵۵۹۱۰:۳۹:۲۶ ۱۴۰۰/۳/۱۱
بعد جناب رییسی رییس جمهور شد لیست و میده قوه قضایه میگه اینا با ارز ۴۲۰۰فساد کردن؟
ناشناس۲۰۱۰۶۳۲۱۱:۱۹:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۱۱
گفتمان اقتصاد
ناشناس۲۰۱۰۷۰۷۱۱:۵۵:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۱۱
کرونا چی؟
ناشناس۲۰۱۱۱۹۶۱۵:۰۴:۵۹ ۱۴۰۰/۳/۱۱
محسن رضایی با این طرح اقتصاد فدرالی ایران را تجزیه می کند
باقری نیا۲۰۱۱۲۵۱۱۵:۳۲:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۱۱
درود بر دکتر یوسفوند، مطلب بسیار خوبی بود، استفاده کردیم... به امید سربلندی ایران و ایرانی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین