چند كلمه با سيدحسن عزيز!

محمدكاظم انبارلويي، سیاسی،   4000310077 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند كلمه با سيدحسن عزيز!

جناب حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني در واكنش به رد صلاحيت شماري از داوطلبان و نامزدهاي رياست جمهوري آن‌هم در دفاع از «جمهوريت» نظام مطالبي فرمودند كه قابل تأمل است.

حضرت ايشان فرمودند:
1- هر حركتي كه نافي عنصر جمهوريت باشد، حركت ضدانقلابي است.
2- امروز عده‌اي حق جمهور را محدود كردند.
3- روح تفكر مردم‌گريز و جمهورستيز از جان دشمنان مردم در كالبدها دميده مي‌شود و عده‌اي ناآگاهانه آن را در جان خود مي‌پذيرند.
دغدغه حفظ «جمهوريت» در كلام ايشان قابل تحسين است. اما بهتر بود ايشان يك تعريف درست و مطابق علم سياست آن‌هم با توجه به مباني «فقهي» ، «حقوقي» و «قانوني» از جمهوريت مي‌دادند.
اصل 115 قانون اساسي مي‌گويد؛ «رئيس جمهور بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي كه ايراني‌الاصل ، تابع ايران، مدير و مدبر ، داراي حسن سابقه و امانت و تقوي، مؤمن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي ايران و مذهب رسمي كشور باشد انتخاب شود.»
آيا فهم سيدحسن آقاي عزيز از اين اصل با دفاع ايشان از «مطلق جمهوريت» در تضاد و تناقض نيست؟!
اولين رجل سياسي و مذهبي كشور در اولين انتخابات رياست جمهوري كه از سوي يك حزب كه 5 فقيه در رأس آن بودند و شماري از رجال سياسي و مذهبي كشور در شوراي آن عضويت داشتند فقط به خاطر اين‌كه متولد افغانستان بود رد صلاحيت شد. آب از آب هم تكان نخورد و سران حزب پرچم عزاي جمهوريت بر سر در حزب نزدند. 
نزديك به 600 نفر به عنوان نامزد رياست جمهوري ثبت‌نام كردند اكثر آن‌ها اصلا مصداق «رجل سياسي و مذهبي» نيستند. نه از سياست خبر دارند نه از «مذهب»، اصلا از مباني جمهوري اسلامي خبر ندارند. عدم احراز آن‌ها آیا «نفي جمهور» و «جمهورستيزي» است؟! 
شماري از آن‌ها نه اعتقادي به مذهب رسمي كشور دارند و نه اعتقاد و التزامي به قانون اساسي دارند، آيا رد صلاحيت آن‌ها ناديده گرفتن عنصر «جمهوريت» است؟
اساسا تعريف شما از «مردم» و «جمهوريت» چيست؟
غير از صفات و شرايطي كه در قانون اساسي آمده در قانون انتخابات به لحاظ سني و علمي هم شرايطي در نظر گرفته آيا شما اين شرايط را هم قبول داريد يا نداريد؟ اگر شوراي نگهبان در تطبيق اين شرايط حسب وظيفه قانوني خود اعمال نظارت كرد بايد به تير و تهمت مخالفت با «جمهوريت» بسته شود.
قانون اساسي مي‌گويد؛ رئيس جمهور بايد مدير و مدبر باشد. برخي از اين‌ها يك بقالي را هم ‌نمي‌توانند اداره كنند. چطور شما به عنوان دفاع از جمهوريت رأي به احراز صلاحيت آن‌ها مي‌دهيد؟!
6 فقيه و 6 حقوقدان 10 روز نشسته‌اند براساس قانون اساسي و قانون انتخابات و گزارش رسيده از نهادهاي قانوني و نظارتي شرايط احراز و تطبيق آن بر نامزدها مطالعه كردند و اعلام نظر كرده‌اند شما در چند و چون جلسات آن‌ها نبوديد چطور قضاوت كرديد داوري آن‌ها برخلاف اصول و مباني «جمهوريت» است؟!
آيا اين قضاوت عادلانه و منصفانه است؟!
شوراي نگهبان صلاحيت فردي را كه با ارز 4200 توماني آتش به ذخاير ارزي كشور زده و ارزش پول ملي را 10برابر كاهش داده است و يك كلمه هم پاسخگو نيست. چطور شوراي نگهبان «مدير» و «مدبر» بودن او را وفق اصل 115 تأييد كند؟!
داوطلبي كه دارای سوء‌سابقه امنيتي بوده 7 سال به اين جرم زندان بوده است! چطور شوراي نگهبان شرط «حسن سابقه» در اصل 115 قانون اساسي را ناديده بگيرد و او را تأييد صلاحيت كند؟!
رئيس جمهوري كه رئيس شوراي عالي امنيت ملي است طبق اصل 176 چطور مي‌تواند با سابقه سوء امنيتي در اين مسند بنشيند؟! او در مواضع خود گفته است مي‌خواهم رئيس جمهور شوم تا حكم الهي و قرآني حجاب را به رفراندوم بگذارم. آيا وظيفه رئيس جمهور ستيز با احكام الهي است؟!
شما مي‌گوييد شوراي نگهبان براي صيانت از اصل «جمهوريت» اصل 115 را زير پا بگذارد و قانون انتخابات را ناديده بگيرد و تماشاچي يك سيركي باشد كه سرويس‌هاي امنيتي آمريكا و اسرائيل و دنباله‌هاي داخلي آن‌ها به بهانه انتخابات رياست جمهوري مي‌خواهند راه بيندازند.
جناب سيدحسن آقاي عزيز شما يك بار هم شده فصل نهم قانون اساسي كه در مورد حوزه اختيارات رياست جمهوري و فصل چهارم قانون اساسي كه در مورد اقتصاد كشور است بخوانيد. مردم هم اين اصول و اين فصول را خوانده‌اند. رئيس جمهور مسئول آب و نان مردم و رفاه و زندگي 85 ميليون ايراني است. ايام انتخابات بايد بحث روي اين باشد چه كسي مي‌تواند پاسخگوي مطالبات معيشتي مردم باشد. شما بحث را برديد در حوزه اين‌كه ، يك برانداز مي‌تواند نامزد رئيس جمهوري باشد و اگر رد صلاحيت شود اين ايراد به شوراي نگهبان و ناديده گرفتن عنصر «جمهوريت» و فقد دانش زمان و مكان در اجتهاد است؟!
از آزادي آن برانداز و محكوم امنيتي نمي‌شود در ميدان رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري دفاع كرد. اجازه بدهيد او در كف خيابان دنبال فتنه‌گري خود باشد يا بپيوندد به دوستانش در آلباني يا مراكز سخن‌پراكني در B.B.C و راديو فردا!
البته بنده دفاع شما از «جمهوريت» را تخطئه نمي‌كنم . اما چه خوب بود همين مقدار كه از «جمهوريت» نظام دفاع مي‌كنيد در انتخابات سال 88 وقتي مخالفان «جمهوريت» و رأي مردم 8 ماه دست به آشوب زدند شما از رأي مردم و جمهوريت نظام دفاع مي‌كرديد و دو كلمه عليه مخالفان «جمهوريت» سخن مي‌گفتيد.
شعار مخالفان رأي جمهور در سال 88 اين بود :« انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است.» آنها مي‌گفتند: «مرگ بر اصل ولايت فقيه»! شما به عنوان يك رجل سياسي و مذهبي خوب بود اگر از جمهوريت در آن سال دفاع نكرديد. حداقل دو كلمه در دفاع از «اسلاميت» نظام حرف مي‌زديد. شما يادگار يادگار امام (ره) هستيد، دفاع از اصل ولايت فقيه به عنوان ميراث گرانقدر امام (ره) از وظايف ذاتي شما بود كه نكرديد!!
خوب است در كارنامه سياسي خود به عنوان يك مجتهد دو كلمه در دفاع از جمهوريت و اسلاميت نظام را آدرس مشخص بدهيد. راستي در قرائت شما از «جمهوريت» جايگاه محرومين و مستضعفان و كوخ‌نشينان و زاغه‌نشينان چه جايگاهي دارد كه در نامحبوب‌ترين دولت پس از انقلاب معيشت آن‌ها فراموش شد و مورد بي‌مهري، وزراي هزار ميلياردي قرار گرفتند. دولت مستقر مورد حمايت جنابعالي در دو دوره بود. آيا از باب اعتنا به «جمهوريت» نمي‌خواهيد پاسخگوي تبعات اين حمايت باشيد؟
جناب سيدحسن آقاي عزيز! شما در باب كاركرد شوراي نگهبان و اعلام نظر در مورد صلاحيت نامزدها فقط نظر نداديد بلكه حكم هم صادر كرديد و گفتيد: «اگر من جاي كانديداهاي تأييد صلاحيت شده بودم (بخوانيد به عنوان اعتراض) انصراف مي‌دادم!»
اگر اين جماعت تأييد صلاحيت شده بخواهند به فتواي شما عمل كنند چه اتفاقي مي‌افتد؟! يك اتفاق آن است كه اين جماعت با كساني كه فتنه 88 را كليد زدند همراهي كنند و راه «بغي» را طي كنند و در مسير ياغي‌گري عليه انقلاب و ملت قرار گيرند، اتفاق ساده‌تر آن است كه حكم به «آنارشيسم» و «هرج و مرج‌طلبي» به نفع «اشرافيت» داده‌ايد.
در اين معركه احكام صادره از سوي شما تكليف نوسازي نظام اجرايي كشور ، گردش قدرت و تأمین و تضمین نان و آب مردم چه مي شود؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۰۹۰۰۹۱۵:۱۱:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۱۰
آرزو میکنم خاندان امام را بر راه و خط امام پایدار ببینم
ناشناس۲۰۰۹۰۲۲۱۵:۱۸:۵۹ ۱۴۰۰/۳/۱۰
امام یک اقیانوس معرفت بود . نمیشود تنها یه بخش آن را دید همه را باید دید و شان نزول رفتارهای امام را فهمید .
ناشناس۲۰۰۹۱۹۷۱۶:۳۶:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۱۰
میشه از سید حسن اقای عزیز بپرسید چرا در و دیوار و سقف مقبره امام راحل عزیز که در زمان حیاتشان حاضر نبودند حتی دیوار حسینیه گچ کاری شود اینقدر پر هزینه و زیبا طراحی و ساخته شده .سالهاست به زیارت ایشان نرفته ام با همه عشقی که در دل دارم . انگار انجا خانه امام مستضعفین نیست . لطفا بپرسید .
ناشناس۲۰۰۹۲۷۶۱۷:۲۷:۱۱ ۱۴۰۰/۳/۱۰
سید درست اظهار نظر فرموده اند
کاظم۲۰۰۹۲۸۴۱۷:۳۲:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۱۰
اولا کلی گویی کردی حسن آقادر مورد همه اظهار نظر نکرده آیا از میان آنهمه افراد برجسته فقط این هفت نفر کس دیگری در سطح این نفرات و احیانا بالاتر از اینها وجود نداشت ؟
ناشناس۲۰۰۹۳۵۱۱۸:۰۳:۴۸ ۱۴۰۰/۳/۱۰
هم شما و هم ما خوب می دانیم سید حسن چه گفته و چقدر حق با اوست
ناشناس۲۰۰۹۳۷۳۱۸:۲۳:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۱۰
حالا واقعا این کاندیدا های مورد علاقه شما توانائی مورد نظر را دارند و آیا شما مسوولیت خود نسبت به این اظهارات را در صورت عدم موفقیت آنها در آینده میپذیرید.
عدالت۲۰۰۹۴۴۳۱۹:۰۵:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۱۰
ما حمایت سید حسن را از دولت روحانی فراموش نمی کنیم دولتی که نه تدبیری داشت و نه امیدی بجای گذاشت
سعید امیری۲۰۰۹۵۵۰۲۰:۳۱:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۱۰
هنر آقای انبارلویی و امثال ایشون مغالطه است. کاری که BBC هم می کند. سوال می پرسم که آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم یک نفر بود یا تصمیم سران قوا که یکی از آنها هم عضو شورای نگهبان است؟ همه می دانیم که جهانگیری فقط اعلام کرد و تصمیم جمع بود.یا از این موضوع اطلاع ندارید که بعید است یا صراحتا آدرس غلط می دهید. سوال دوم. هیچ یک از مواردی که گفتید در مورد آقای لاریجانی صدق نمی کرد برای رد صلاحیت وی چه توجیهی دارید؟ مورد سوم مدرک دکتری آقای زاکانی است. طبق قانون کسی که سه ترم مشروط شود باید اخراج شود اما ایشون نشده و مدرک دکتری هم گرفته‌ آدمی مثل این شخص که مدرکش به صورت غیرقانونی دریافت شده آیا باید تایید صلاحیت شود؟ امیدوارم جرات انتشار داشته باشید
امیر۲۰۰۹۵۹۹۲۱:۰۲:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۱۰
جناب انبارلویی عزیز شما فقط این یکی را به بنده توضیح بدهید که یک نفر، برای انتخابات مجلس همین دو سال پیش صلاحیتش احراز نشده و امسال برای انتخابات ریاست جمهوری تایید شده است! در این دو سال چه چیزی تغییر کرده است؟ سوء سابقه‌ای داشته که پاک شده؟!!! مدیر و مدبر نبوده یک دفعه طی این دو سال مدیر و مدبر شده؟!!! دو سال پیش محل تولدش خارج از ایران بوده ولی امسال فهمیده‌اند متولد ایران بوده؟!!! این یک موضوع برای من مشخص شود باز می‌گوییم تابع قانون مشخصی است سیستم تایید صلاحیت! ولی هم من هم شما می‌دانیم که چنین نیست. بماند که خود این «قانون» هم محل بحث است که با همین سیستم تایید صلاحیت‌ها یک عده را می‌فرستیم مجلس، قانون دلخواه دوستان را تصویب کند و بعد همان می‌شود چماق بر سر دیگران! می‌توان مطالب متعدد نوشت و سعی به توجیه کرد ولی امیدوارم قلبا خودتان حداقل این مطالب را باور داشته باشید که حداقل خودتان را فریب نداده باشید.
محمد۲۰۰۹۶۶۱۲۱:۴۰:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۱۰
نتیجه ی این سفسطه ها کاهش رویکرد عمومی به انتخابات است، لازم نیست آسمان ریسمان ببافید فقط منتظر نتیجه باشید، امیدوارم نظام سرمایه ی اصلی خود که حمایت و حضور مردم است را از دست ندهد
حسن۲۰۰۹۶۶۴۲۱:۴۲:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۱۰
حیف است نوه امام سخن لیبرالها را تکرارکند مگر امام نفرمود انروز که لیبرالها حاکم شوند فاتحه انقلاب خوانده است.
ناشناس۲۰۰۹۶۷۷۲۱:۵۱:۰۷ ۱۴۰۰/۳/۱۰
خوب بود ایشان را دعوت به مناظره می کردید تا مغز کلام ایشان فهمیده شود
ناشناس۲۰۰۹۶۸۹۲۱:۵۷:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۱۰
عالي گفتي
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین