راننده جدید ماشین ترور اسراییل

گروه جهان الف،   4000309088

با وجود اینکه موساد تحت ریاست «دیوید بارنیا» تغییری در اولویت‌های خود ایجاد نخواهد کرد و ترور شاخصه اصلی این سازمان جاسوسی است، اما شیوه او با یوسی کوهن متفاوت است.

راننده جدید ماشین ترور اسراییل

به گزارش الف، رسانه‌های اسرائیلی روز گزارش دادند که «دیوید بارنیا» معاون کنونی سازمان موساد رسماً به سمت ریاست این سازمان منصوب شده و از هفته آینده کار خود را در سمت جدید آغاز خواهد کرد. رئیس جدید موساد در سال ۲۰۱۹ در همه عملیات های اصلی موساد با «یوسی کوهن» رئیس سابق آن همکاری نزدیک داشته است؛ اما این بدان معنا نیست که به همان شیوه عمل کرده و سیاست‌های کوهن را دنبال کند.

 در همین راستا کارشناسان معتقدند که با انتصاب دیوید بارنیا به عنوان رئیس جدید موساد انتظار می رود که سرویس جاسوسی اسرائیل در برخی موارد دچار تغییر و تحولات شود. البته این تغییرات به شکل ویژه به ماهیت وظایف و عملیات‌ها و اولویت‌های موساد ارتباطی ندارد.

بر همین اساس تغییرات اصلی که در سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی رخ خواهد داد که منعکس کننده شخصیت و ویژگی‌های متفاوت دیوید بارنیا با یوسی کوهن است.  به گفته تحلیلگران، بارنیا قصد دارد موساد را به عنوان یک سازمان مخفی با حداقل سر و صدا و هیاهو و روابط عمومی بسیار محدود زیر رادار نگه دارد؛ در حالی که یوسی کوهن طی ۵ سال و نیم گذشته بر عکس این عمل کرده است.  همچنین موساد تحت نظر رئیس جدید آن تا حدودی از حالت سیاسی بودن خارج می شود  و به ویژه روابط محدودتری با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

 دیوید بارنیا در سال ۱۹۶۵ متولد شد و  در منطقه شمالی تل‌آویو در منطقه شارون زندگی کرده است.   او همانند نتانیاهو خدمت نظامی خود را در نیروی عملیات ویژه «سايرت ماتكال»  گذراند و در سال ۱۹۹۶ بعد از کشته شدن اسحاق رابین، نخست وزیر وقت اسرائیل جذب موساد شد و به عنوان افسر پرونده وی فعالیت می‌کرد. بارنیا یک سال بعد از آن به عنوان مسئول تعیین و جذب جاسوس‌ها به فعالیت خود ادامه داد  و زندگی حرفه‌ای او  در سازمان جاسوسی اسرائیل  از آن زمان آغاز شد.  اما جاسوسی همه زندگی حرفه‌ای او نبود. 

دیوید بارنیا مدت کوتاهی پس از فعالیت در موساد به عنوان مدیر بازرگانی در یک بانک سرمایه گذاری در اسرائیل منصوب شده و برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و امور مالی در دانشگاه نیویورک برای مدتی از موساد جدا شد.

جاسوس‌ها در موساد به شکل عمده و اساسی با هدف انجام عملیات‌ها علیه ایران و حزب‌الله جذب می‌شوند و بارنیا به عنوان معاون موساد در سال ۲۰۱۹ در کنار یوسی کوهن بر بیشتر عملیاتهای این سرویس نظارت داشته است که از جمله  آنها ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران بود که در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ در تهران  ترور شد.

 یوسی کوهن در مدت پنج و نیم سال مسئولیت خود به عنوان رئیس موساد به سیاست ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و مهندسان حماس و رهبران و فرماندهان حزب‌الله افتخار می کرد؛ اما ارزیابی تاکتیکهای کاری و شخصیت رئیس جدید موساد به نظر می‌رسد که او از این روش به عنوان آخرین راه چاره استفاده خواهد کرد.

 باید توجه کنیم که موساد یک سازمان جاسوسی است که ماموریت اصلی آن جمع آوری اطلاعات از طریق  مزدوران و عناصر انسانی است؛ اما طی یک دهه گذشته این سرویس جاسوسی به شکل فزاینده‌ای از فناوری و جنگ الکترونیکی استفاده کرده است و به نظر می رسد استراتژی جدید موساد تحت ریاست دیوید بارنیا به سمت ترکیب انسانی و الکترونیکی در کسب اطلاعات از اهداف مورد نظر حرکت خواهد کرد.

  بسیاری از کارشناسان معتقدند که موساد چیزی جز یک ماشین ترور و کشتار علیه دشمنان اسرائیل نیست؛  اما ممکن است این استراتژی در دوره دیوید بارنیا تغییر کند و موساد تحت ریاست بارنیا جمع آوری اطلاعات و ارزیابی اوضاع پیرامون اسرائیل را در اولویت خود قرار می دهد. اما در هر صورت ترور شاخصه اصلی موساد به شمار می رود و در واقع به این سازمان جاسوسی قدرت می‌بخشد.

 در این میان ارزیابی مقامات ارشد موساد و کل جامعه اطلاعاتی اسرائیل نشان می دهد که دیوید بارنیا موساد را تا حد زیادی از کانون توجهات دور خواهد کرد و استراتژی وی مبتنی بر عملیات‌های محرمانه است. 

برخی تحلیلگران بر این باورند که یکی از وظایف اصلی رئیس جدید موساد ارائه تصویر اطلاعاتی دقیق از شرایط اسرائیل به نخست وزیر این رژیم است.  همچنین اولویت بعدی بارنیا بهبود روابط میان رژیم صهیونیستی و ایالات متحده در دوره «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور خواهد بود تا هماهنگی میان موساد و سیا افزایش پیدا کند.  بر این اساس دیوید بارنیا باید تلاش کند تا تنش هایی که نتانیاهو در رابطه با آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران ایجاد کرده بود را برطرف کند.

 البته عمده ارزیابی‌های کارشناسان بر این اساس است که دستور کار اصلی موساد در زمینه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران تغییر نخواهد کرد و مقابله با تواناییهای تهران در این زمینه همچنان از اولویت‌های اصلی سرویس جاسوسی اسرائیل خواهد بود.  علاوه بر آن ماموریت موساد در خارج از مرزهای فلسطین اشغالی  تا حد زیادی کم رنگ شده و این مسئولیت به ارتش و سرویس‌ اطلاعاتی آن یعنی «امان» و سرویس  امنیت داخلی  یعنی «شاباک» واگذار می‌شود.

برقراری روابط نزدیک با رژیم های عربی نیز می تواند در دستور کار رئیس جدید موساد قرار داشته باشد؛ همانطور که اخیرا اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه  سال گذشته میلادی دیوید بارنیا به همراه بنیامین نتانیاهو و یوسی کوهن به عربستان سعودی سفر کرده و با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین