راز تحرکات ابوظبی در جزیره میون و سقطری یمن

جهان،   4000309007

امارات در سال ۱۹۷۱ میلادی به عنوان یک کشور در نقشه جغرافیایی شناخته شد؛ اما هم اکنون دخالت‌های پنهان و آشکار آن در امور کشورهای عربی و منطقه و نقش بی ثبات کننده آن بر همگان روشن است.

راز تحرکات ابوظبی در جزیره میون و سقطری یمن
 

به گزارش مهر، امارات متحده عربی عنوان قبل از سال ۱۹۷۱ میلادی با عنوان «امارات متصالحه» و» «امارات ساحل عمان. شناخته شده بود. واژه امارات به معنی شیخ‌نشین یا امیرنشین بوده و عنوان امارات متحده عربی نیز به معنی شیخ‌نشین‌های متحد عربی می‌باشد.

این کشور با مساحتی حدود ۸۳٬۶۰۰ کیلومترمربع در جنوب غربی قاره آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان واقع بوده و از جنوب با قطر و عربستان سعودی، از شرق با عمان و از شمال به خلیج فارس منتهی می‌شود. مؤسس و بنیادگذار حکومت موجود در این شیخ نشین شیخ زائد بن سلطان آل نهیان می‌باشد. امارات در ۲ دسامبر سال ۱۹۷۱ میلادی به عنوان یک کشور در نقشه جغرافیایی شناخته شد؛ اما هم اکنون دخالت‌های پنهان و آشکار آن در امور کشورهای عربی و منطقه و نقش بی ثبات کننده آن بر همگان روشن است.

با شعله‌ور شدن جنگ یمن که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴، مشخص شد که اهداف متجاوزان در این کشور به ویژه امارات بسیار گسترده می‌باشد و ابوظبی چشم طمع و غصب و غارت جزیره مهم و استراتژیک سقطری را دارد.

دخالت امارات در یمن و اهداف سلطه گرانه آن در این کشور هم بر کسی پوشیده نیست. امارات نقش کثیفی در یمن و نابودی زیر ساختهای آن ایفا کرده است و هزاران نفر از مردم بی گناه یمن را به شهادت رسانده است. امارات همچنان به غارت منابع یمنی ادامه می‌دهد و برای تصاحب ثروت‌های یمنی‌ها با سعودی‌ها رقابت می‌کند.

امارات متحده عربی بر خلاف ادعای خود مبنی بر خروج کامل از جزیره سقطری، همچنان به اعزام نیرو و تجهیزات نظامی از جمله موشک‌های دوش پرتاب و توپ‌های متحرک به این جزیره یمن ادامه می‌دهد.

دولت امارات از اردیبهشت ۱۳۹۷ جزیره یمنی سقطری را که صدها کیلومتر با این کشور فاصله دارد، اشغال کرده است، جزیره‌ای که کنترل آن پیش از آن در اختیار دولت‌های مختلف یمن بوده و با آغاز تجاوز ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودی‌ها به این کشور، اقدامات اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه امارات در این جزیره استراتژیک یمنی نیز روز به روز افزایش یافته است.

تا چندی پیش زیاده‌خواهی‌های امارات در یمن و به خصوص در جزیره سقطری با سودای گسترش نفوذ در منطقه تا آنجا پیش رفته بود که در ابتدا ابوظبی فقط درصدد ایجاد پایگاه‌های نظامی در این جزیره به منظور جمع‌آوری اطلاعات نظامی و جاسوسی بود، اما همانگونه که کارشناسان مسایل منطقه در گذشته پیش‌بینی کرده بودند، امارات قصد تسخیر و تصرف جزیره سقطری را همچون دوستان جدید این کشور در سرزمین‌های اشغالی فلسطین دارد.

اقدامات صهیونیستی امارات برای تسلط بر جزیره راهبردی سقطری به حدی رسیده که حتی صدای مقامات یمنی دولت مستعفی و فراری یمن را در نیز درآورده است.

امارات در سقطری چه می‌کند؟

یک مقام دولت مستعفی یمن در گفت وگو با شبکه «الجزیره» از تحرکات و اختلافات امارات و عربستان برای تسلط بر جزیره سقطری در جنوب یمن انتقاد کرده و گفته است که امارات به منظور تقویت حضور خود در سقطری به دنبال تشکیل دولت جدید در جنوب یمن، ۲۵ افسر و ۱۵ کارشناس خارجی (احتمالاً اسراییلی) را به سقطری اعزام کرده و ائتلاف سعودی - اماراتی اصلاً مسئله این جزیره را در مسائل مربوط به تشکیل دولت جدید در جنوب یمن مطرح نمی‌کند.

این مقام دولت مستعفی یمن همچنین گفت که «ما شاهدیم که اماراتی‌ها به شکلی گسترده اقدام به خرید خانه‌ها و مزارع در مناطق راهبردی سقطری کرده‌اند».

راز تحرکات ابوظبی در جزیره میون و سقطری یمن

از چند ماه پیش امارات همچنین برای تغییر ماهیت و فرهنگ مردم جزیره سقطری و اقدام برای تحت کنترل گرفتن این جزیره مهم و راهبردی در اقیانوس هند و همچنین توافق اخیر با رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که ابوظبی اخیراً اجرای بسته جدیدی از اقدامات از جمله شبکه‌های ارتباطاتی و اینترنت در این جزیره را کلید زده است.

منابع یمنی اعلام کرده‌اند که ابوظبی شبکه اینترنت اماراتی را در این جزیره راه‌اندازی کرده تا شبکه اینترنت این جزیره را از مالکیت یمن به مالکیت امارات انتقال دهد.

امارات از طریق تجهیزات الکترونیک و تیم‌های فنی متخصص در زمینه شبکه‌های اینترنت و ارتباطات تلاش دارد، تمام شبکه‌های اینترنتی موجود در این جزیره را از بین ببرد و آنها را به تجهیزات و خطوط ارتباطاتی اماراتی مجهز کند.

این منابع همچنین به حضور کارشناسانی از کشورهای خارجی در زمینه پرورش حیوانات و پرندگان و جستجوی معادن و منابع طبیعی دیگر در سقطری اشاره و تاکید کرده‌اند که یمنی‌ها اعم از جریان‌های حامی ابوظبی و مخالفان آنها در این پروژه‌ها هیچ نقشی ندارند و این پروژه‌ها تنها توسط کارشناسان اماراتی و به صورت ویژه خارجی انجام می‌شود.

امارات در کنار این فعالیت‌ها، اقدامات دیگری را برای تغییر هویت یمنی این جزیره در دستور کار خود قرار داده که از جمله آنها تغییر سنت‌های اهالی جزیره در زمینه ازدواج و لباس سنتی زنان و مسائل دیگر است؛ آنها دوره‌های آموزشی ویژه‌ای نیز برای کودکان سقطری تشکیل داده و به آن‌ها تاریخ امارات را آموزش می‌دهند!.

ساکنان سقطری معتقدند که اقدامات امارات با هدف مجبور کردن آنها به ترک این جزیره و پذیرش پیشنهادهای فریبنده در زمینه فروش دارایی‌های آنها و جایگزین کردن اماراتی‌ها و خارجی‌ها در این جزیره دنبال می‌شود.

اهداف امارات نسبت به عربستان در یمن گسترده‌تر و استعماری‌تر می‌باشد که تصرف جزیره بکر و سرشار از منابع طبیعی سقطری و تغییر بافت جمعیتی این جزیره و خرید زمین‌های آنها در همین راستاست که این مساله با کمک رژیم صهیونیستی در حال انجام است.

نگاه امارات به جزیره سقطری با عینک صهیونیستی یعنی جدا کردن این جزیره از یمن و تغییر موقعیت جغرافیایی آن می‌باشد تا ابوظبی و رژیم صهیونیستی از این طریق مناطق و گذرگاه‌های دریایی راهبردی همچون دریای عمان، اقیانوس هند و دریای عرب تا باب المندب را در رصد اطلاعاتی و جاسوسی خود قرار دهند.

این تنها به جزیره سقطری محدود نمی‌شود بلکه همانطور که گفته شد امارات با کمک آمریکا در دیگر مناطق یمن هم بلندپروازی‌های خود را ادامه می‌دهد.

امارات در جزیره میون یمن

چندی قبل الجزیره گزارش داد: تصاویر ماهواره‌ای حاکی از اقدام امارات در احداث یک پایگاه نظامی هوایی در جزیره یمنی «میون» واقع در تنگه استراتژیک «باب المندب» است.

الجزیره با انتشار یک گزارش تحقیقی در این خصوص نوشت که ساخت‌وسازهای جدید امارات در جزیره میون همزمان با برچیدن پایگاه نظامی «عصب» در اریتره است و امارات کلیه تأسیسات و تجهیزات این پایگاه نظامی را در بازه زمانی ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ تا دوم مارس ۲۰۲۱، از آن خارج کرده است و به دو نقطه انتقال داده است یکی جزیره میون و دیگری پایگاه «سیدی برانی» مصر در نزدیکی مرزهای لیبی.

راز تحرکات ابوظبی در جزیره میون و سقطری یمن

بر اساس این گزارش، تیم تحقیقات پیشرفته با همکاری تیم متخصص در تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای پس از بررسی‌های لازم متوجه شدند که امارات کلیه تاسیسات نظامی خود را از پایگاه عصب خارج کرده است و سامانه پدافندی پاتریون و هواپیماهای نظامی خود را از آن خارج کرده است و همزمان با آن، ساخت‌وسازهایی نظامی جدید را در جزیره میون واقع در باب‌المندب آغاز کرده است.

بنا بر این تحقیق، امارات یک باند فرودگاه به طول ۱۸۰۰ متر در این جزیره احداث کرده و کلیه پهپادهای خود را از بندر عصب اریتره به این جزیزه منتقل کرده است.

روایت آسوشتیدپرس از تحرکات امارات در جزیره میون یمن

طی روزهای گذشته هم خبرگزاری آسوشیتدپرس این موضوع را تایید کرد.آسوشیتدپرس با استناد به برخی تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد که در جزیره «میون» یمن واقع در منطقه باب المندب، یک پایگاه هوایی در دست احداث است که ابهامات زیادی درباره آن وجود دارد.

راز تحرکات ابوظبی در جزیره میون و سقطری یمن

گفته می‌شود که تاکنون هیچ کشوری گزارشی از ساخت چنین پایگاهی ثبت نکرده است اما مسیر حرکت کشتی‌هایی که از سال پیش برای ساخت یک باند فرود بزرگ به طول ۵.۶ کیلومتر در این جزیره در حرکت بوده‌اند، این فرضیه را قوت می بخشد که این پایگاه متعلق به کشور امارات است.

مقامات دولت مستعفی یمن هم می‌گویند که امارات پشت تلاش‌ها برای ساخت این پایگاه قرار دارد. این درحالی است که سال ۲۰۱۹، امارات مدعی شد که نیروهایش را از یمن خارج کرده است.

به گفته برخی کارشناسان، این می‌تواند به منزله یک هدف راهبردی طولانی‌مدت به منظور زمینه‌سازی برای حضور تقریباً دائم امارات در یمن باشد.

تصاویری که خبرگزاری آسوشیتدپرس از شرکت فضایی «پلانت لبز» دریافت کرده و تاریخ آن به اواسط ماه میلادی آوریل بازمی گردد، کامیون‌هایی را در حال تخلیه بار و همچنین زمینه‌سازی برای ساخت یک باند فرود به طول ۱.۸۵ کیلومتر در جزیره میون نشان می‌دهد.

به گفته برخی مقامات دولت مستعفی یمن، طی هفته‌های اخیر، کشتی‌های اماراتی تسلیحات و تجهزات نظامی و نیرو به جزیره میون اعزام کرده‌اند.

آن‌ها همچنین می‌گویند بخشی از تنش اخیر که میان «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن و ابوظبی به وجود آمده، مربوط به خواسته امارات از دولت مستعفی برای امضای توافق اجاره بیست ساله جزیره میون بوده است.

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده بیانگر آن است که امارات و رژیم صهیونیستی یک پایگاه نظامی مشترک در جزیره میون واقع در یمن احداث می‌کنند.

بر اساس این گزارش، این جزیره به تنگه باب المندب مشرف است. اماراتی‌ها یک فرودگاه برای هواپیماهای نظامی در این جزیره در کنار ساختمان‌های نظامی ایجاد کرده‌اند.

جزایر راهبردی و استراتژیک یمن از حیث موقعیت جغرافیایی آنها و نزدیکی به باب المندب محل توجه و طمع‌ورزی های امارات، عربستان و رژیم صهیونیستی است.

واکنش دولت نجات ملی یمن به توسعه طلبی امارات با گدازه‌های آتش

هشام شرف ووزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن در صنعا خطاب به امارات گفت: اگر اراضی و جزایر ما را ترک نکنید، گدازه‌های آتش به زودی به شما خواهد رسید زیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن در صنعا خطاب به امارات گفت: اگر اراضی و جزایر ما را ترک نکنید، گدازه‌های آتش به زودی به شما خواهد رسید.

وی با تأکید بر مخالفت یمن با اقدامات غیرقانونی امارات در اراضی و جزایر این کشور افزود: اقدامات امارات در دو جزیره سقطری و میون مخالف قوانین بین المللی است و نمی‌توان در مقابل آن سکوت کرد.: به حکام ابوظبی توصیه می‌کنیم مراقب اراضی و حکومت خود در محدوده کشور امارات باشند و به آن‌ها هشدار می‌دهیم کشور ما قادر است آنان را به مسیر صحیح بازگرداند.

آنچه در پایان می‌توان گفت این است که اماراتی‌ها تلاش کردند در مناطق ساحلی و جنوب یمن از طریق اشغال دو جزیره راهبردی سقطری و میون نفوذشان را گسترش دهند تا با استفاده از آن حضور خود را در خطوط دریانوردی در خلیج عدن و تنگه باب المدب و مناطقی از شاخ آفریقا تقویت سازند.

امارات به طور اساسی تلاش کرد که در روند رویدادها در جنوب یمن تاثیرگذار ظاهر شود.اماراتی‌ها از شورای انتقالی جنوب که یکی از اصلی‌ترین جریان‌های جدایی طلب در جنوب یمن به شمار می‌رفت، حمایت کردند.

همچنین پس از مرگ «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری سابق یمن در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، امارات از «طارق صالح» فرزند برادر وی حمایت کردند تا بتواند تشکیلات نظامی در ساحل غربی یمن تشکیل دهد.

امارات حدود ۹۰ هزار سرباز در این مناطق آموزش داده است و این نیروها به عنوان ابزاری برای اعمال نفوذ نظامی و سیاسی خود استفاده می‌کند. همچنین امارات در غرب یمن برای متحد کردن نیروهای نظامی از جمله نیروهای مستقر در بندر الحدیده زیر فرماندهی طارق صالح تلاش کرده است. رفتار امارات در غرب یمن نشان داد که مقام‌های این کشور به طور اساسی بر روی مناطق جنوبی و ساحلی یمن تمرکز کرده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین