آیت‌الله «مرتضی محامی» درگذشت/ پیام‌ تسلیت رهبر معظم انقلاب

سلامت،   4000308112 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیت‌الله محامی از علمای مشهد بعد از عمری خدمت علمی به حوزه علمیه در جوار علی بن موسی‌الرضا(ع) دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبودش شتافت.

آیت‌الله «مرتضی محامی» درگذشت/ پیام‌ تسلیت رهبر معظم انقلاب

به گزارش فارس، آیت‌الله مرتضی محامی که در سال ۱۳۱۳ شمسی در خانواده‌ای اهل علم و اجتهاد در مشهد متولد شد. پدر آن مرحوم آیت‌الله شیخ غلامحسین محامی بادکوبه‌ای از علما و ارکان حوزه علمیه مشهد مقدس و ازجمله شاگردان ممتاز و مبرز فقیه اهل‌بیت آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی بود. وی دروس حوزوی را نزد مرحوم والد معظم خود آغاز نمود و پس از اتمام مقدمات و ادبیات  شرح لمعه و قوانین را نزد مرحوم آیت‌الله میرزا احمد مدرس یزدی آموخت و سطوح عالیه( رسایل مکاسب و کفایه) را نزد مرحوم آیت‌الله شیخ هاشم قزوینی به پایان رسانید.

این استاد حوزه پس از اتمام دروس سطح در درس خارج والد خویش حاضر گشت و پس‌ازآن برای استفاده از دیگر اساتید  عازم حوزه علمیه قم شد و از درس خارج آیت‌الله بروجردی و مرحوم امام خمینی(ره) استفاده کرد و بعدازآن نیز راهی حوزه علمیه نجف اشرف شد و از محضر  آیت‌الله خویی استفاده کرد و پس از سه سال خوشه‌چینی از محضر ایشان به مشهد بازگشت و وارد حوزه درسی آیت‌الله میلانی شد و مدت هجده سال نیز در فقه و اصول از محضر این فقیه بزرگوار بهره جست و به مقام اجتهاد رسید.

آیت‌الله محامی هم‌زمان نیز در مشهد از دروس معقول و معارف آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی غافل نبود و در درس  شرح اشارات ایشان حاضر گشت و از مستشکلین خوب این درس بود و موردعنایت خاص این استاد نیز بود.

این استاد حوزه علمیه بااینکه سالیان بسیار زیادی جزو مدرسین خارج مشهد بود، اما بااین‌حال بسیار متواضع خلیق و مهربان  و مهمان‌نواز بود و با شاگردان و مراجعین با صبر و حوصله برخورد کرده و در درس به ایشان میدان می‌داد تا اشکال کنند و فضای مجلس درس وی خاص بوده و روحیه شاگرد پروری خاص داشت.
وی علاوه بر تحصیل و تدریس عالمی بیدار بوده و از امور سیاسی غافل نبود و به‌تبع استاد خود مرحوم آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی که به‌واقع در انقلاب ایشان و شاگردان ایشان سهم و حقی ویژه داشت و نیز همراهی اخوی خویش  وارد صحنه و مبارزات انقلابی شد و در این میدان نیز خوش درخشید.

این عالم ربانی پس از عمری خدمت علمی به حوزه علمیه و تربیت شاگردان زیاد، دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبودش شتافت.

گفتنی است؛ در پی ارتحال آیت‌الله مرتضی محامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مدیر حوزه‌های علمیه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای با اشاره به سجایای اخلاقی و شخصیت علمی این عالم وارسته، درگذشت این استاد حوزه علمیه را به محضر رهبر فرزانه انقلاب، مراجع عظام و حوزه‌های علمیه، شاگردان و بیت مکرم ایشان تسلیت گفتند.

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت پدر نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت پدر حجت‌الاسلام محامی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ مصطفی محامی دامت توفیقاته

درگذشت والد مکرّم را که عالمی پرهیزگار و پارسا بودند به جنابعالی و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم و علوّ درجات آن عالم بزرگوار و بقاء عمر و توفیق جنابعالی را از خداوند مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۸ خرداد ۱۴۰۰

پیام تسلیت مدیر حوزه‌های علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه در پیامی درگذشت آیت‌الله مرتضی محامی از علمای مشهد را به رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و حوزه علمیه مشهد تسلیت گفت.

 متن آیت‌الله علیرضا اعرافی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

جناب مستطاب آیت‌الله آقای حاج شیخ مصطفی محامی دامت توفیقاته

سلام‌علیکم بما صبرتم

ارتحال والد ماجد حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ مرتضی محامی قدس الله نفسه الزکیه را به حوزه‌های علمیه و حوزه علمیه مشهد مقدس و رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام دامت برکاتهم و همه شاگردان و ارادتمندان و بازماندگان و بیت محترم آن فقید سعید و جناب‌عالی تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

طهارت نفس و صفای باطن و حسن معاشرت ایشان ستودنی و زهد و پارسایی و فروتنی و نکته‌سنجی و ادب ورزی و شاگرد پروری و اخلاق محوری و علاقه‌مندی به انقلاب اسلامی و امام راحل (قدس) و رهبری معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در سلوک ایشان نمایان بود و مشتاقان و معاشران را مجذوب می‌کرد و این‌ها، همه نیازهای امروز و فردای حوزه‌های علمیه است و امید می‌رود که حوزه‌های علمیه و به‌ویژه حوزه کهن و سرافراز مشهد مقدس در پرتو عنایات الهی و افاضات رضوی (ع) همچنان پرورش‌دهنده ستارگانی ازاین‌دست در آسمان دین و اندیشه و اخلاق و معرفت باشند.

روح و رضوان الهی را برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی و آرامش و پاداش نیک الهی را برای جناب‌عالی و آقا زادگان گرامی و دامادهای محترم و بستگان و بازماندگان ارجمند از خداوند متعال خواستارم.

عاش سعیدا و مات سعیدا

سجایای اخلاقی آیت‌الله «مرتضی محامی» زبانزد بود

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در پیامی با تسلیت درگذشت آیت‌الله محامی به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام و حوزه‌های علمیه، علاقه‌مندان و شاگردان و بیت مکرم آن مرحوم به‌ویژه حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی نماینده محترم ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام‌جمعه زاهدان، گفت: در کنار مقام علمی و حوزوی، سجایای اخلاقی آن «عالم عامل» فقید، زبانزد بود.

سید عباس صالحی با ابراز تأثر از خبر درگذشت این عالم ربانی از خداوند منان رحمت و رضوان الهی برای ایشان و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت کرد.

وی، آیت‌الله مرتضی محامی را «عالم عامل» توصیف کرد و یادآور شد: آن عالم فقید پرورش‌یافته حوزه‌های علمیه مشهد، قم و نجف بود و از محضر درسی بزرگان آن مراکز دینی بهره وافر برد و در تربیت شاگردان و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) کوشید و در کنار مقام  علمی و حوزوی، سجایای اخلاقی ایشان نیز زبانزد بود.

دیدگاه کاربران

شهروند۲۰۰۶۰۲۷۰۰:۲۶:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۹
روح شاد و یادش گرامی قرائت فاتحه برای آن عزیز گران قدر و پر برکت و دعا کردن روح آن مرحوم به در الهی برای ما مردم ایران
نازنین۲۰۰۶۲۶۷۰۶:۳۱:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۹
خدا رحمتش کنه
ناشناس۲۰۰۶۲۹۵۰۷:۲۵:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۹
خداوند ایشان را با اولیا ا.. محشور گرداند انشاا...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین