رئیس سازمان نظام پرستاری: در رأس وزارت بهداشت فردی قرارگیرد که تضاد منافع نداشته باشد

سلامت،   4000308095

 رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه دو مشکل عمده پرستاران کمبود نیرو و نبود عدالت در نظام پرداخت است، گفت: دولت آینده باید عدالت در پرداخت، تامین نیروی انسانی مناسب و اجرای قانون تعرفه گذاری را در نظر داشته و اجرا کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری: در رأس وزارت بهداشت فردی قرارگیرد که تضاد منافع نداشته باشد

به گزارش فارس، محمد میرزا‌بیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران با اشاره به کمبود نیروی پرستار در کشور، گفت: کرونا به ما نشان داد کمبود نیرو چه تاثیری در مرگ و میر بیماران دارد. هرجا که نیروی زبده و کافی داشتیم آمار مرگ و میر پایین بود و در مقابل آن هرجا نیروی متخصص کم بود ضربه آن را مردم متحمل شدند؛ به ویژه در دوره پسا کرونا باید از بحث پرستار به تخت عبور کرده و بحث پرستار و جمعیت را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: چون بحث بیماری‌های نوپدید و بیماری‌های مربوط به سالمندان در آینده هم وجود خواهد داشت؛ به همین دلیل یکی از چالش‌های اساسی در آینده کمبود پرستار است.

 رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: برنامه هفتم توسعه همزمان با دولت سیزدهم آغاز می‌شود. توقع نداریم استانداردهای کشورهای غربی را داشته باشیم ولی باید نیروی پرستار در حدی باشد که بین کشورهای منطقه و حتی بدتر از خودمان بتوانیم سرمان را بالا بگیریم. قاعدتاً باید به ازاء هر 1000 نفر جمعیت حداقل 4 پرستار داشته باشیم که در حال حاضر کمتر از یک نفر است.

میرزابیگی بر لزوم ایجاد انگیزه نیروی انسانی به ویژه برای پرستاران تاکید کرد و گفت: برای بیماری کرونا نه واکسنی بود و نه دارویی. برای این بیماری مراقبت هنوز تنها چاره راه نجات بیماران است. پرستاران باید جرأت و رغبت ورود به مکان هایی که بیماران کرونایی درآن حضور دارند را داشته باشند.

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان داشت: یکی از مهمترین موارد انگیزه بخشی به پرستاران قانون تعرفه گذاری است که قانونی ترین قانون نام گرفته است. به جز این قانون سه قانون دیگر هم هستند که بر اجرای آن تاکید دارند. ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم بر اجرای این قانون تاکید فراوان دارند.

وی تصریح کرد:اراده ای در مسئولان برای اجرا وجود ندارد. در مجموعه تصمیم گیرندگانی که نوعاً بالینی کار می کنند و صرفا یک قشر را منبع درآمد در بیمارستان‌ها می‌دانند انگیزه‌ای وجود ندارد.

میرزابیگی ابراز داشت: به همین دلیل شورای عالی بیمه باید حوزه تصمیم گیری را از چنگ پزشکان متخصص و مسئول دربیاورد. در شرایط کرونا دیدیم بسیاری از کارها حتی بدون پزشک متخصص هم پیش می‌رود؛ به همین دلیل همه کادر درمان مثل پرستاران، پیراپزشکان، ماماها، متخصصان علوم آزمایشگاهی و پیراپزشکی هم باید از تعرفه برخوردار شوند.

رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: لذا تاکید من به دولت آینده این است که در رأس وزارت بهداشت فردی قرارگیرد که تضاد منافع نداشته باشد و اقتصاد سلامت مردم برایش مهم باشد و حقوق متوازن و عادلانه‌ای برای مجموعه نظام سلامت در نظر گیرد و قانون تعرفه‌گذاری را اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: عمده بحث ما نیروی انسانی و عدالت در نظام پرداخت است تا تمامی گروه‌های کادر درمان از محل درآمد خود دریافت داشته باشند.البته می‌گویند نظام پرداخت به سمت نظام گلوبال خواهد رفت. پرستاران قطعا از نظام پرداخت جدید استقبال زیادی خواهند کرد.حدود 10 سال است که این حرف ها را می شنویم اما تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه بیماران مزمن، سرطانی، صعب العلاج، روانی و مسن نیازی به بستری در بیمارستان ندارند، اظهار داشت: با بستری کردن این بیماران در بیمارستان ها هزینه را به شدت افزایش داده‌ایم. در 8 سال گذشته بودجه نظام سلامت بیش از 10 برابر رشد داشته است.

میرزابیگی متذکر شد: اگر ما خدمات را بین گروه‌های مختلف نظام سلامت به صورت عادلانه  توزیع کنیم اولین گروهی که بهره مند خواهد شد مردم هستند. دیگر نیازی نیست مردم برای دریافت خدمات در بیمارستان بستری شوند بلکه ما خدمات را بالای سر آنها می‌بریم. لذا دولت آینده باید عدالت در پرداخت و سلامت، تامین نیروی انسانی مناسب و اجرای قانون تعرفه گذاری را در نظر داشته و اجرا کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین