لطفاً سهم تان را در کاهش مشارکت بپردازید!

بیژن مقدم،   4000307063 ۱۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
لطفاً سهم تان را در کاهش مشارکت بپردازید!

باید اعتراف کنیم که ما هم در قبال نتایج بررسی صلاحیت ها دچار  شوک شدیم هر چند چنین امری با درجه پایین‌تری از حساسیت در گذشته هم رخ داده بود .

آنچه باعث شد تا اردوگاه اصولگرایان هم نتوانند خیلی صریح و بدون لکنت از اقدام شورای نگهبان دفاع کنند بیشتر به شرایط کشور و انتخابات و ضرورت مشارکت بیشتر مردم برمی‌گشت.

 برخی گفته‌اند و نوشته‌اند که شورای نگهبان مسئول مشارکت مردم نیست که بخواهد با این نگرش به تایید یا رد نامزدهای مشارکت آفرین اقدام نماید .

در صورتی که چنین فرضی را بپذیریم باید قبول کنیم که اساساً این شورا مخاطب رهبر معظم انقلاب که فرمودند میزان مشارکت مردم، ایران را قوی خواهد ساخت نبوده و این صرفاً وظیفه دیگران است که دنبال تحقق اصرار همیشگی رهبر انقلاب مبنی بر «مشارکت حداکثری و پرشور» مردم باشند .به عبارت دیگر شورای نگهبان هیچ سهم و نقشی برای خود در مشارکت مردم قائل نیست! 

به نظر نگارنده این تفسیری ناصواب است. از سوی دیگر برخی افراد فرصت طلبانه پس از اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده، برآنند تا مسئولیت کاهش مشارکت مردم را کلاً به دوش شورای نگهبان منتقل کنند و بگویند اگر مردم نیامدند برای این بود که نامزد ما تایید صلاحیت نشد!

 برای اینکه بدانیم چنین سخنی تاچه حد سست و باطل است لازم است به چند نکته اشاره کنیم

 ۱-  بدون اینکه بخواهم از نقش شورای نگهبان در مشارکت و شور انتخاباتی بکاهم میگویم ، مسئول اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات دولتی است که دارد انتخابات را برگزار می‌کند.

 اگر این دولت توانسته باشد با مردم صادق باشد ،همدرد آنها بوده باشد، به وعده هایش عمل کرده باشد ،معیشت و کسب و کار مردم را رونق داده باشد، با فساد و تبعیض و رانت مبارزه کرده باشد و ... یعنی توانسته «امید اجتماعی» را افزایش داده و مردم را نسبت به آینده ای بهتر خوشبین کند. در این صورت است که مردم با انگیزه‌ای بیشتر و پر نشاط تر از قبل پای صندوق های رای می آیند چرا که تاثیر رای خود را به عینه می بیند .

در این صورت آنها به وعده های نامزدهای جدید به عنوان «تله‌های فریب» نگاه نمی کنند. فکر نمی‌کنند که رئیس‌جمهور بعدیشان به جای حضور در میان مردم از پشت شیشه های دودی اتومبیل ریاست جمهوری با نگاه کردن به چهره مردم نظرسنجی می کند!

اگر مردم امیدشان به دولت تدبیر و امید از دست نرفته بود امروز انتخابات بهتری داشتیم و واجدین رای با انگیزه‌ای بیشتر در پای صندوق های رای حاضر می‌شدند تا به فرد دلخواهشان رای بدهند و نه تنها خود بلکه دیگران را هم به حضور در پای صندوق های رای فرا می خواندند. حال که چنین نیست دولت محترم آقای روحانی باید پاسخ دهد نه این که طلبکار باشد.

 ۲-  اصلاح طلبان به دلیل همین شرایط برجای مانده از ناکارآمدی دولتشان از ماه ها قبل در جلسات خصوصی و عمومی ضمن اعتراف به پیروزی اصولگرایان اساساً انگیزه زیادی برای شرکت در این انتخابات نداشتند.چون ارتباطشان با بدنه اصلی خود و  مردم  به دلیل سرخوردگی عملاً قطع یا غیر موثر شده بود و معتقد بودند مردم از آنها روی گردانده‌اند. به همین دلیل ناامیدانه و سلانه سلانه به میدان آمدند .

از سوی دیگر این جریان هیچ نامزد شاخص و با احتمال برد بالا نداشت و ممکن بود نهایتاً به جهانگیری یا پزشکیان برسند. در این صورت، جهانگیری که همان روحانی است را باید با رایی ضعیف می‌دیدیم و پزشکان هم ضمن برخورداری از ویژگی های فردی خوب ، شخصیت غیر تشکیلاتی و نه چندان جذاب سیاسی برای رای دهندگان داشت .

بنابر مجموعه این عوامل، برای جریان اصلاحات فرش قرمزی پهن نشده بود.

نکته مهم دیگر آنکه اصلاح طلبان از نظرسنجی های معتبر در کشور نیز آگاهی داشتند که بر اساس آن همواره یکی از نامزدهای اصلی اصولگرایان در صدر جدول بود و بهترین کاندیداهای آنها در قعر جدول.

 این نکته را از این بابت یادآوری کردم که دولت و اصلاح طلبان بدانند نمی‌توانند کاهش احتمالی‌ مشارکت در این دوره را صرفاً به شورای نگهبان و یا آرایش نامزدها نسبت دهند و باید سهم خود و دولت خود را نیز محاسبه و پرداخت نمایند .

با این حال معتقدم نباید از آزمودن فردی مانند مهرعلیزاده صرف نظر کنند البته اگر بتوانند اعتماد  طرفداران خود را جلب کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۰۳۹۹۸۰۹:۲۵:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۸
من شخصا اگه نیام دلیلش فقط بی کفایتیو گرونی بی سابقس نه چیز دیگه
ناشناس۲۰۰۴۰۲۱۰۹:۴۴:۳۶ ۱۴۰۰/۳/۸
رییس جمهور فقط یک مجری است.
ناشناس۲۰۰۴۰۶۷۱۰:۰۳:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۸
مجری که تمام گناهان پای او نوشته می شود!
ناشناس۲۰۰۴۰۸۵۱۰:۱۱:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۸
نامزدی که می خواهد یک ساله بی کاری را درمان کند، نامزدی که می خواهد یارانه را 10 برابر کند، نامزدی که می خواهد وام 500 میلیونی ازدواج بدهد،..... آیا می تواند مردم را به مشارکت بالا ترغیب کند؟
ناشناس۲۰۰۴۱۱۵۱۰:۲۵:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۸
مدتها است که مردم با معنی «پوپولیسم» آشنا شده اند.
ناشناس۲۰۰۴۲۳۳۱۱:۱۰:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۸
نامزدی که قرار بود صف ها را جمع کند نیاز به یارانه را برطرف نمایید 100 روزه اقتصاد را متحول نماید ..... هم اکنون: دلار 3 هزار به 23 هزار ایجاد رانت های متعدد تعطیلی گسترده کارخانه ها بدلیل بی تدبیریهای گسترده ایجاد صف مایحتاج اساسی به باد دادن خزانه ، ذخایر طلا و ارز ......
ناشناس۲۰۰۴۲۴۱۱۱:۱۴:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۸
وقتی با پوپولیسم آشنا شدیم که یکنفر پشت تریبون و در یک ورزشگاه به دروغ به مردم گفت که یه عده ای هستند که اگر رای بیاورند تصمیم گرفته اند در پیاده روهادیوار بکشند و پیاده روها را زنانه - مردانه کنند
ناشناس۲۰۰۴۳۰۳۱۱:۴۴:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۸
چرا احمدی نژاد اصولگرا معترض است؟
ناشناس۲۰۰۴۳۰۸۱۱:۴۵:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۸
صحت و سقم این گفته در 4 سال آینده معلوم می شود.
ناشناس۲۰۰۴۰۹۳۱۰:۱۵:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۸
رییس جمهور مجری بی اختیار نیست بلکه رییس قوه مجریه با اختیارات فراوان است . اگر از اختیاراتش استفاده نکرد یعنی ناکارآمد و بی عرضه است
ناشناس۲۰۰۴۲۰۹۱۱:۰۲:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۸
فراموش نکن که این رییس جمهور از صافی شورای نگهبان عبور کرده است.
ناشناس۲۰۰۴۲۱۵۱۱:۰۵:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۸
خاتمی، احمدی نژاد، روحانی.... همه بی عرضه بودند؟
ناشناس۲۰۰۴۲۳۱۱۱:۰۹:۲۶ ۱۴۰۰/۳/۸
بر طبق قانون، رییس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است. آیا رییس جمهور می تواند اخطار قانون اساسی بدهد؟
ناشناس۲۰۰۴۱۰۲۱۰:۱۹:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۸
مجری که قوانین را دور می زند
ناشناس۲۰۰۴۲۱۷۱۱:۰۵:۲۵ ۱۴۰۰/۳/۸
کدام قوانین؟
ناشناس۲۰۰۴۳۳۹۱۲:۰۳:۲۶ ۱۴۰۰/۳/۸
خیلی از قوانین با دادن لایحه توسط دولت به مجلس اجرایی می شود
ناشناس۲۰۰۴۵۰۵۱۳:۱۰:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۸
مجلس باید تصویب کند. چرا مجلس لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را تصویب نکرد؟ وزارت بازرگانی که برای سامان بخشی به بازار بسیار مفید بود.
ناشناس۲۰۰۵۰۴۹۱۶:۵۴:۳۶ ۱۴۰۰/۳/۸
وزارت بازرگانی مفید بود!! چند سال قبل جدا بود عزیزم چقدر شما دیگر پرتی! درضمن دولت قانون فعلی را اجرا کند نمیخواد زیاد دنبال نخود سیاه برای تو درست کند!
ناشناس۲۰۰۴۱۶۷۱۰:۴۳:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۸
فقط در موقع انتخابات مردم به حساب می آیند؟
ناشناس۲۰۰۴۳۰۰۱۱:۴۳:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۸
کاهش مشارکت احتمالی مردم در انتخابات بدلیل یک دهم شدن ارزش پول ملی و تورم 1000درصدی مسکن و خودرو و موبایل و لوازم خانگی و غیره و بیکاری و رکود و فقر و شکاف شدید فاصله طبقاتی است.
ناشناس۲۰۰۴۲۲۷۱۱:۰۷:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۸
مجری اگر درست عمل کند به پایش نوشته می‌شود و اگر هم بد عمل کن باز به پایش نوشته می‌شود و دروغ هم به خودتان نگویید و ادبیات همین افراد را تکرار که یواشکی...!
ناشناس۲۰۰۴۲۹۲۱۱:۴۰:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۸
عملکرد مجری محبوب شما را هم در طی 4 سال آینده خواهیم دید!!!
ناشناس۲۰۰۴۳۱۷۱۱:۴۸:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۸
مجری نباید قانون را دور بزند.
ناشناس۲۰۰۴۳۱۴۱۱:۴۸:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۸
وای به روزی که مولا فرمان جهادم دهد تحریم گر انتخابات نتواند جوابم دهد
ناشناس۲۰۰۴۴۴۱۱۲:۴۶:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۸
رای دادن امری است شخصی
ناشناس۲۰۰۴۴۹۳۱۳:۰۵:۱۷ ۱۴۰۰/۳/۸
در همه جای دنیا هینطوریه
ناشناس۲۰۰۴۸۹۶۱۶:۰۶:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۸
همه جای دنیا پارلمان تصمیم میگیرد و دولت اجرامیکند مجری بی عرضه و رانت ساز نمیخواهیم
ناشناس۲۰۰۶۴۴۴۰۹:۳۲:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۹
بعد از پایان ریاست جمهوری روحانی و تیمش باید در دادگاه به اشد مجازات محاکمه بشن ،بیخودی هم مجری مجری نکنید
ناشناس۲۰۰۴۱۳۷۱۰:۳۲:۳۸ ۱۴۰۰/۳/۸
من یادم نمی یاد به یه مجری رای داده باشم . و یادم نمیاد آقای روحانی موقعی که میخواست رای بگیره گفته باشه من مجری و تدارکاتچی هستم .
ناشناس۲۰۰۴۱۷۲۱۰:۴۸:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۸
در طول کار مشخص می شود نه در ابتدای کار!
ناشناس۲۰۰۴۲۷۶۱۱:۳۱:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۸
حراج بیش از 50 میلیارد دلار 4200 تومانی و 62 تن ذخائر طلای بانک مرکزی نشان داد که دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه ندارد.
یوسف۲۰۰۴۶۸۴۱۴:۲۸:۵۴ ۱۴۰۰/۳/۸
خوب تو نمیدونی عزیزم، مشکل از منتخب شما نیست. رئیس جمهور، رئیس قوه مجریه است و وظیفه اش اجرای قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. بنابراین رئیس جمهور طبق قانون مجری است نه قانون گذار
ناشناس۲۰۰۵۱۸۴۱۷:۵۱:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۸
مجلس محترم طرح ممنوع الخروجی دولت و مدیرانش را کلید بزنند تا هر گاه نیاز شد برای ادای توضیحات در دسترس باشند
ناشناس۲۰۰۴۱۵۴۱۰:۳۶:۵۴ ۱۴۰۰/۳/۸
اصلاح طلبان باید به مردم توضیح بدهند که چرا مردم را تشویق کردند به یک مجری (روحانی) رای بدهند
ناشناس۲۰۰۴۱۸۵۱۰:۵۳:۳۸ ۱۴۰۰/۳/۸
روحانی وعده داد تحریم را بر دارد که در این امر موفق شد. به سوال تو باید آنانی جواب دهند که در کار دولت سنگ اندازی کرده و تحریم ها را برگرداندند. و این شائبه را برای مردم جا انداختند که رییس جمهور صرفا یک تدارکاتچی است.
حسامی۲۰۰۴۲۵۵۱۱:۲۱:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۸
شما تو ایران زندگی میکنید ؟ فکر کنم از نیویورک پیام گذاشتین . میشه بفرمایید کدوم تحریم ها لغو شدن .در دولت آقای روحانی نه تنها تحریمی لغو نشد بلکه چند برابر هم شده
ناشناس۲۰۰۴۲۸۱۱۱:۳۴:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۸
روحانی نه تنها موفق نشد تحریم ها را بردارد بلکه سبب افزایش تحریم ها شد. عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود. سیف: دستاورد برجام تقریبا"هیچ بود.
ناشناس۲۰۰۴۳۵۲۱۲:۰۷:۳۷ ۱۴۰۰/۳/۸
جان سنگ اندازی؟ حالت خوبه؟ بگو کجا سیر می کنی ما هم بیاییم!
راتبی۲۰۰۴۱۹۹۱۰:۵۸:۴۸ ۱۴۰۰/۳/۸
جالبه دولت با این همه کم کاری و ناکارآمدی و ضعف تازه میخواست جهانگیری رو هم بفرسته نامزد بشه . و قرار بود اصلاح طلبا باز از مردم بخواهند به رای بدهند
مهران۲۰۰۴۱۹۶۱۰:۵۶:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۸
بله رئیس جمهور مسئول اجرایی کشور که دخل و خرج کشور و زندگی مردم دستش هست بیخودی هم با این حرفا توجیه گندکاری دولت ها رو نکنید
ناشناس۲۰۰۴۲۰۴۱۱:۰۰:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۸
بله درسته مجری قانون اساسی است . رییس قوه مجریه و رییس الوزرا و صاحب بزرگترین اقتصاد دولتی و مدعی قویترین تیم مذاکرات . اینم از نتایج عملکردشون
ناشناس۲۰۰۴۶۱۰۱۳:۵۳:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۸
خوب میشه بفرمایید چرا برای مجری بودن این هم سر و دست می شکنید؟؟ می شود بفرمایید جرا برای مجری بودن نارحت می شوید و می خواهید انتخابات را تحریم کنید؟؟
ناشناس۲۰۰۴۰۲۴۰۹:۴۵:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۸
مثلا رییس جمهور شخص دوم مملکت است!
ناشناس۲۰۰۴۱۵۰۱۰:۳۵:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۸
تورم افسار گسیخته و خیانت دولت در بورس نسبت به مردم یکی از علل کاهش مشارکت است لطفا پس از پایان دولت برای رسیدگی به بسیاری مسایل برای آقایان دادگاه ویژه تشکیل دهید
ناشناس۲۰۰۴۰۴۹۰۹:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۸
وقتی عرصه محدود می شود، انتخاب مشکل می شود. شما اصل را ول کردی رفتی دنبال فرع.
ناشناس۲۰۰۴۰۶۱۰۹:۵۵:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۸
توانایی ها و عملکرد این نامزدها مانند کف دست برای مردم روشن هستند.
ناشناس۲۰۰۴۰۶۴۰۹:۵۹:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۸
آیا یک کدام از این 7 مرد برنامه مشخص و قابل پیاده شدن دارند؟ آیا یک مجری می تواند برنامه ارائه کند یا اینکه باید طبق دستورالعمل انجام وظیفه کند؟
ناشناس۲۰۰۴۳۸۱۱۲:۱۸:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۸
مگ روحانی شما برنامه داشت!!!؟؟؟ بله آقا آقای رئیسی و جلیلی هیچ کاری رو بدون برنامه انجام نمیدن 32سال کشور دست اصلاح طلبا بود چ کردند ک اینقد طرفشون رو میگیرین یکم وجدان داشته باشید و بزارین انقلابيون کار رو دست بگیرن بعد خواهید فهمید ک چه نیرویی سالها بی استفاده کنار گذاشته شده
ناشناس۲۰۰۴۹۱۱۱۶:۱۰:۰۲ ۱۴۰۰/۳/۸
این ۳۲ سال رو لطفا توضیح دهید . ۱. دولت موسوی ۸سال در شرایط شروع انقلاب و شرایط جنگی زیر نظر رهبر انقلاب (رییس جمهور وقت ) و با تایید و همراهی امام کارنامه قابل قبولی را در دوران دفاع مقدس داشته اند ۲. اگر دولت هاشمی را اصلاح طلب میدانید باید گفت یا مطالعه شما یا سن شما ویا انصاف شما کم است ۳. دولت خاتمی دولت واقعا اصلاح طلب بوده و اگر منصفانه و بدور از تعصب و برمبنای عدد و رقم و با احتساب قیمت پایین نفت قضاوت کنیم دولت نسبتا موفقی بوده ۴. دولت احدی نژاد کاملا به اصولگرایان و طیف مصباح یزدی بر میگردد با بالاترین قیمت نفت و..‌ ۵.دولت روحانی دولت استیجاری اصلاحطلبان بوده و همه میدانند که روحانی دلبستگی شدیدی به جناح راست سنتی دارد . اما این نافی مسئولیت اصلاحطلبان نیست .ولی علاوه بر پذیرش ضعف های دولت روحانی باید شرایط تحریمی را هم در نظر گرفت . بنابر این گفتن اینکه ۳۲ سال اصلاحطلبان بر سر کار بوده اند یک فرافکنی فوق حرفه ای از سوی اصولگرایان برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت خود می باشد
ناشناس۲۰۰۵۲۳۶۱۸:۱۱:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۸
عزیز انقلابی تر و اصولگرا تر از احمدی نژاد در دوران ۸ سال ریاست جمهوریش سراغ داری؟ چه کرد که حالا خود اصوگراهای منقلب هم قبولش ندارند؟!
ناشناس۲۰۰۴۰۷۸۱۰:۰۷:۲۲ ۱۴۰۰/۳/۸
به نظرم صلاحیت را مردم باید تعیین کنند. وظیفه حکومت صرفا اطلاع رسانی صحیح و بی طرفانه و همینطور برگزاری انتخابات بی طرف هست. وقتی انتخابات مردم محور باشد هیچ وقت مشارکت کم نمیشود. مشارکت کم میشود وقتی مردم رایشونو تعین کننده ندونند! همین اقایونی که امروز روی کار بودند جزو تعداد انگشت شماری بودند که چهار سال گذشته از فیلتر شورای نگهبان رد شدند! اگر قرار باشه که هر دفعه فقط شش هفت نفر صلاحیت پیدا کنند و آخر هم بگن آقایون خودشون پاسخگو باشند پس شورای نگهبان کی باید پاسخگوی تصمیماتش باشد؟
هادی۲۰۰۴۲۲۶۱۱:۰۷:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۸
نه عزیزم مشارکت وقتی کم می شود که گروه قبل ناکارآمد بوده باشه. از نگاه قطبی شده به مسئله نگاه نکن. مردم اگه مشکلاتشون حل بشه یا رو به حل شدن باشه امیدوار میشن و در فرآیندهایی مثل انتخابات شرکت میکنن
ناشناس۲۰۰۴۳۳۶۱۲:۰۱:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۸
لابد دور اول روحانی که مشارکت بالا بود از کارآمدی احمدی نژاد بود!
امیر۲۰۰۴۳۳۸۱۲:۰۳:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۸
اگر مردم مشکلاتشون حل شده باشه و یا همین فرمون خوب باشه که اتفاقا انگیزه‌شون باید کمتر باشه چون خیالشون راحته که اوضاع داره خوب پیش میره. مثلا الان تو سوئیس که درصد مشارکت پایینه ناشی از دلسردی مردم از عملکرد دولتشونه؟!
ناشناس۲۰۰۴۶۶۸۱۴:۱۷:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۸
اتفاقا برعکس وقتی گروه قبلی ناکارامد باشه مردم تلاش می کنند تا گروه منتقد ومخالف اون رو بیارن سرکار نه این که با انتخابات قهر کنند شخصا تنها دلیلم برای رای ندادن این است که کاندید مورد نظرم را بین این کاندیدها نمی بینم .
ناشناس۲۰۰۵۱۷۹۱۷:۴۷:۳۶ ۱۴۰۰/۳/۸
جوک میفرمایید. اگر گروه قبل ناکارآمد باشه و مردم امیدی به بهبود داشته باشن مردم باید مشارکتشون بالا بره
ناشناس۲۰۰۵۵۵۶۲۰:۴۸:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۸
اگر فقط انتخاب بین مصیبت و فلاکت باشد، نتیجه اش همین وضعیت حال حاضر ایران خواهد بود.
عمران۲۰۰۴۲۷۳۱۱:۳۱:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۸
اگر کُنش سیاسی شما صرفا متاثر از معیشتتان باشد تا ابد اوضاع معیشتی شما بهتر نخواهد شد.
ناشناس۲۰۰۴۳۶۸۱۲:۱۳:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۸
این دولت حامی ثروتمندان و دشمن فقرا و محرومان است.
ناشناس۲۰۰۴۴۱۵۱۲:۳۶:۰۷ ۱۴۰۰/۳/۸
کسی که خوابیده رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده هرگز!
ناشناس۲۰۰۴۹۶۰۱۶:۲۳:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۸
این نشون میده جامعه ناامیده اتفاقا اگر دولتت بی کفایت باشه، انگیزه برای مشارکت باید بالا بره، اگر مردم نشااط، امید و اعتماد داشته باشند
ناشناس۲۰۰۴۰۱۰۰۹:۳۹:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۸
با سلام. اگر عملکرد بد دولت مستقر باعث کاهش مشارکت مردم میشود، در این صورت دولت دوم هاشمی رفسنجانی که عملکرد ضعیف و فاجعه بار داشت ولی انتخابات 3 خرداد 76 بسیار پر شور برگزار شد.
ناشناس۲۰۰۴۰۳۸۰۹:۴۷:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۸
انتخاب بین بد و بدتر کارایی خودش را از دست داده بود.
ناشناس۲۰۰۴۱۴۲۱۰:۳۳:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۸
از نظر شما بد بوده اما مردم راضی بودن
ناشناس۲۰۰۴۳۱۳۱۱:۴۷:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۸
با رد صلاحیت حجت الاسلام هاشمی در سال 92 مشارکت مردم در انتخابات به 73 درصد رسید.
ناشناس۲۰۰۴۳۵۳۱۲:۰۸:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۸
با رفتن روحانی هم مشارکت مردم در این دور انتخابات بالای 70 درصد پیش بینی می شود.
ناشناس۲۰۰۴۴۶۵۱۲:۵۵:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۸
البته تا ببینیم و تماشا کنیم! خیلی از جامعه دورید!
ناشناس۲۰۰۴۸۰۶۱۵:۲۷:۰۰ ۱۴۰۰/۳/۸
نه ما از اونها دور شدیم خودشون مشارکت رو بالا 70 میزنند کی به کیه
ناشناس۲۰۰۴۵۵۹۱۳:۳۳:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۸
آخه دولت های قبل از عمد کاری نمی کردن که مردم را عصبانی کنند ولی این دولت از عمد... ولی با این حال مشارکت بالای 55 درصد خواهد بود
ناشناس۲۰۰۴۶۷۴۱۴:۲۰:۱۸ ۱۴۰۰/۳/۸
و این دفعه البته تا ببینیم و تعریف کنیم! خیلی از جامعه دورید!
امیر حسین سلطان/تهران۲۰۰۴۳۴۰۱۲:۰۳:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۸
آفرین به منطق شما هموطن گرامی که این نظرتان در واقع منطق نویسنده محترم را به شدت دچار چالش می کند!(باطل می کند) مضافا اینکه هر دوره شور و حال خاص خودش را باید داشته باشد. در ضمن باید این را هم خیلی رک بگویم در سال 76 کاندیدایی به نام آقای سیدمحمد خاتمی از دست شان در رفته بودند! و اصلا فکرش را نمی کردند که به آن حد مورد اقبال مردم قرار بگیرند! از اینرو خطابم به نویسنده محترم مطلب یعنی جناب بیژن مقدم این است که اعتراف به این واقعیات تاریخی مسلما نه تنها از ارزش کار شما هم کم نخواهد کرد بلکه بر آن هم به طور محسوسی خواهد افزود. لطفا اینقدر کارکرد دولت مستقر را در میزان مشارکت عمومی برای دولت بعدی پراهمیت و پارامتر اساسی تلقی نکنید. و من الله التوفیق
ناشناس۲۰۰۴۰۱۱۰۹:۳۹:۲۲ ۱۴۰۰/۳/۸
احسنت متنتون خیلی خوب و دقیق بود
ناشناس۲۰۰۴۰۴۰۰۹:۴۸:۲۶ ۱۴۰۰/۳/۸
چون مطابق سلیقه تو بود خوب بود؟
ناشناس۲۰۰۴۳۸۷۱۲:۲۰:۰۴ ۱۴۰۰/۳/۸
سلیقه تو که ضد ایرانی است و کشور فروشی
ناشناس۲۰۰۴۰۲۰۰۹:۴۳:۵۴ ۱۴۰۰/۳/۸
چرا عده ای همیشه اصرار دارند که گناه را بر سر دیگران بیا ندازند؟ آیا خودشان پاستوریزه هستند؟
ناشناس۲۰۰۴۰۹۵۱۰:۱۶:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۸
پاستروریزه‌نیستند‌استرلیزه‌هستند
ناشناس۲۰۰۴۰۴۳۰۹:۴۹:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۸
روحانی جزیی از یک کل است .
ناشناس۲۰۰۴۱۰۶۱۰:۲۱:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۸
او بیشتر از هر کسی با قانون و سیستم آشنایی داشته و دارد . از او پذیرفته نیست که انتهای دوره 8 ساله بگوید من صرفا مجری بودم یا اختیاری نداشتم
ناشناس۲۰۰۴۰۵۵۰۹:۵۳:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۸
سال دیگه این موقع مردم با فانوس دنبال روحانی می گردند. هر سال دریغ از پارسال.
ناشناس۲۰۰۴۲۳۶۱۱:۱۱:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۸
بله دنبالش میگردیم بیاد و به مردم توضیح بده چرا این بلاها رو سر مردم آورد
ناشناس۲۰۰۴۲۸۶۱۱:۳۷:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۸
دولت روحانی رکورددار تورم و رشد اقتصادی منفی و اختلاس و کاهش تولید برق است همچنین دولتی نوبر بود.
ناشناس۲۰۰۴۴۴۴۱۲:۴۷:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۸
عامل قطع برق مجتمع های استخراج بیت کوین است حالا کی استخراج می کنه نمی دونم
ناشناس۲۰۰۴۵۶۲۱۳:۳۴:۵۷ ۱۴۰۰/۳/۸
اول سطح معلومات از علت برق و رمز ارز بالا ببر تا سوتی ندهی
ناشناس۲۰۰۴۵۶۶۱۳:۳۶:۳۲ ۱۴۰۰/۳/۸
یادش بخیر تا قبل احمدی نژاد در تابستان هر روز یک ساعت برق می رفت ولی در زمان دولت دهم برقی قطع نمی شد تا این که دوباره اینها آمدن..!
ناشناس۲۰۰۵۵۶۵۲۰:۵۱:۳۶ ۱۴۰۰/۳/۸
هر سال ایران دریغ از پارسال است.
ناشناس۲۰۰۵۸۶۱۲۲:۵۸:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۸
در ایران، هر دولتی، رکورد ناکارآمدی دولت ناکارآمد قبلی را میزند.
صمصام۲۰۰۴۰۵۷۰۹:۵۳:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۸
خدا رو شکر در این که دولت فعلی کارنامه ای کاملاغیر قابل دفاع بر جای گذاشته و باعث بسیاری از مشکلات شده است شکی نیست و همه قول داریم ... اما باید مراقب نکته ای بود همان نکته که دولت فعلی در سال 92 با استناد به ان و کوبیدن دولت قبلی موفق شد از مردم رای بگیرد مبادا کوتاهی ها و سوء مسئولیت های دولت فعلی وسیله ای برای کسب رای در انتخابات 1400 باشد توضیح انکه کاندیدا ها بجای انتقاد از دولت فعلی باید با در نظر گرفتن همه جوانب و وضعیت فعلی اقتصاد ایران و مشکلات و تنگناها و محدودیت های ان چه در داخل و چه در عرصه بین المللی ایده ها و طرح ها و برنامه های قابل دفاع و باور پذیر و شدنی به مردم ارائه بدهند
ناشناس۲۰۰۴۰۵۹۰۹:۵۴:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۸
برنامه این 7 نامزد برای ریاست جمهوری چیست؟ به جز یک مشت شعار، چیز دیگری بیان می کنند؟
ناشناس۲۰۰۴۳۰۹۱۱:۴۶:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۸
زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرده است.
ناشناس۲۰۰۴۰۶۲۰۹:۵۶:۳۷ ۱۴۰۰/۳/۸
دقیقا مردم به خاطر عملکرد ضعیف دولت فعلی تمایلی به شرکت در انتخابات ندارن ولی اگر یقین پیدا کنند که فردی که قراره رییس جمهور بعدی بشه می تونه وضعیت کشور را بهتر کنه حتما شرکت می کنند
زنده رود۲۰۰۴۰۶۵۰۹:۵۹:۵۹ ۱۴۰۰/۳/۸
با سلام بحث میزان مشارکت واقعا ربطی به شورای نگهبان ندارد(ببینید که اینها 92 و 96 با چنین مصلحت سنجی هایی روحانی و جهانگیری را تائید کردند ...) اما موضوعی که عملکرد شورای نگهبان را غیر قابل دفاع میکند توضیح ندادن به جامعه یا افراد در مورد عدم احراز صلاحیتهاست!! شفافیت! اینکه لاریجانی بخاطر اقامت(تابعیت) دخترش در آمریکا رد بشه کاملا قابل قبول و اتفاقا مورد تائید ملت است. اما چرا این اعلام نمیشه یا اینکه چرا ضرغامی یا پزشکیان یا محسن هاشمی با وجود سوابق مثبت و عدم سوء سابقه(حداقل در ظاهر) تائید نشده اند؟؟! این قضیه صرفا با نوعی از شفافیت برای همیشه قابل حل است و نیازی به بازی با کلمات هم نیست(رد صلاحیت، عدم احراز ، عدم تائید و ......)
علی کریمی۲۰۰۴۰۷۹۱۰:۰۷:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۸
جناب آقای بیژن مقدم 1- امیدوارم به آنچه در این نوشتار مرقوم فرموده اید قلبا" باور داشته باشید. 2- برگزاری انتخابات پرشور و حداکثری زمانی اتفاق می افتد که اکثریت مردم کاندیدای مورد نظر خود را در بین لیست نهایی داشته باشند. 3- حداقل حضور آقای لاریجانی که احتمالا از طرف اصلاح طلبان مورد حمایت قرار می گرفت و آقای احمدی نژاد به همراه آقای رئیسی می توانست نوید یک انتخابات پرشور باشد. 4- در حال حاضر آقای رئیسی با حداقل آرا پیروز قطعی این انتخابات است و همین مسئله باعث گردیده سردترین فضای انتخاباتی در 40 سال گذشته را شاهد باشیم.
ناشناس۲۰۰۴۱۴۹۱۰:۳۵:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۸
ببخشید ! آقای لاریجانی چجوری و با کدام محبوبیت میتوانست شور انتخاباتی ایجاد کند؟
ناشناس۲۰۰۴۱۷۸۱۰:۵۱:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۸
با همان میزان محبوبیتی که رئیسی داره !!!
ناشناس۲۰۰۴۲۸۹۱۱:۳۸:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۸
لاریجانی در بین اصلاح طلبان و اصولگرایان طرفدار ندارد اما رئیسی در بین توده های مردم محبوب است.
علی کریمی۲۰۰۴۶۰۵۱۳:۵۲:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۸
به پشتوانه حمایت اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل
ناشناس۲۰۰۴۱۲۵۱۰:۲۸:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۸
اگر خدای ناکرده نعوذ بالله همین عکس این اتفاق می افتاد و هیچ یک از اصولگراها انتخاب نمی شد باور کنید همین شماها مملکت را شخم می زدید
ناشناس۲۰۰۴۳۹۶۱۲:۲۵:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۸
اصلاح طلبان آشوب گر و ضد منافع کشور اصلا جایی در حکومت نباید داشته باشند
ناشناس۲۰۰۵۱۶۴۱۷:۴۱:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۸
شما مطمینی فقط یک گروه ضد منافع ملی عمل میکند.
ناشناس۲۰۰۵۲۰۲۱۷:۵۸:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۸
لیست امید یادت رفته ؟!
ناشناس۲۰۰۴۱۴۶۱۰:۳۴:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۸
اگر مشارکت مردم کم شود دلیل آن شورای نگهبان نیست . دلیل آن این است که در هیچ دولتی از هر دو جناح ، در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته باوجود فرصت وزمان کافی ، زیر ساختهای اقتصادی اصلاح نشده است و وضعیت امروز ما که سردرگم ومبهوت عملکردافرادی هستیم که ثروت این کشور را در قالب رانت ، لابی وآقازادگی به تاراج برده اند .
ناشناس۲۰۰۴۱۴۷۱۰:۳۵:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۸
جالبه که اصولگراها هنوز به قدرت نرسیده شروع به انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل کرده اند !! اما از این نکته غافلند اگر مردم از دولت روحانی ناامید و ناراضی هستند( به دلیل نا توانی در عمل به وعده ها که تنها شامل موارد اقتصادی هم نبود ومسائلی مثل آزادی بیان را هم در بر می گرفت ) پس باید امروز از روی کار آمدن دولتی مقابل دولت روحانی خرسند باشند وبرای به قدرت رسیدن آن از شرکت در انتخابات استقبال کنند اما چرا این طور نیست ؟!! چون نارضایتی امروز مردم طیف وسیعتری از دولت روحانی را شامل میشود وکلا شیوه ی حاکم را نمی پسندند ومی بینند همان تفکری که به امید ضعیف شدن آن به روحانی رای دادند الان بی رقیب وارد میدان شده وقطعا هم پیروز انتخابات است وسکان دار ریاست جمهوری !!.
ناشناس۲۰۰۴۲۵۳۱۱:۲۱:۰۲ ۱۴۰۰/۳/۸
درست است. مردم یک زمانی فکر می کردند که اگر به اصلاح طلبان رأی بدهند، مسیری که کشور در آن قرار دارد تغییر می کند. اما دیدند اینطور نشد. حالا که معلوم شده در هر حال همان مسیر طی می شود، دیگر برای کسی فرقی ندارد که یک اصلاح طلب پشت فرمان بنشیند یا اصولگرا. همگان فهمیده اند که اگر اصلاح طلب و اصولگرا اختلافی هم داشته باشند، بر سر شیوه حفظ وضع موجود و سهم بری از قدرت و ثروت است. دعوای آنها ربطی به منافع مردم ندارد.
ناشناس۲۰۰۴۳۰۶۱۱:۴۵:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۸
دار و دسته شما اگر غیرت داشتن اکنون وضع اقتصاد کشور و معیشت مردم این نبود که شرمنده زن و بچه خود باشند.
ناشناس۲۰۰۴۳۷۵۱۲:۱۶:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۸
زمان دولت فخیمه احمدی نژاد غیر امثال شمارو هم دیدیم... مردم برند اشکنه بخورند یادتون هست؟؟؟؟
ناشناس۲۰۰۴۴۲۱۱۲:۳۷:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۸
شما اصلا شرمندگی سرتون میشه؟!
امیر۲۰۰۴۳۳۰۱۱:۵۹:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۸
بسیار موافقم
ناشناس۲۰۰۴۳۵۹۱۲:۱۰:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۸
بی رقیب خخخه خوب بروید به مهر علیزاده رای بدهید که از قماش خودتونه
ناشناس۲۰۰۴۵۷۶۱۳:۳۹:۵۵ ۱۴۰۰/۳/۸
عزیزم هنوز نمیدونی وقت رای انتخابات است و باید از دولت قبل گفته شود؟
ناشناس۲۰۰۴۱۷۴۱۰:۴۹:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۸
ناکارامدی یک دولت منسوب به اصلاح طلبان موجب کاهش مشارکت طرفداران انها می شود. به هرحال اگر هم مشارکت می کردند به کاندیدای اصولگرا رای نمیدادن بنابراین کاهش مشارکت ناشی از عملکرد دولت یا ناشی از حذف نامزدهای اصلاح طلبان به نفع اصولگراهاست
ناشناس۲۰۰۴۲۱۸۱۱:۰۵:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۸
آقای نویسنده توضیح بده که من به عنوان یه اصلاح طلب اگه بخوام بر فرض محال رای بدم به کی رای بدم؟ و اینکه هیچ اصلاح طلبی تو تایید شده ها نیست و در نتیجه برای اصلاح طلب ها انگیزه رای دادن نیست تقصیر کیه؟؟؟
ناشناس۲۰۰۴۳۹۵۱۲:۲۳:۱۷ ۱۴۰۰/۳/۸
مهر علیزاده یا همتی که اصلاح طلب هستند
ناشناس۲۰۰۴۴۳۵۱۲:۴۳:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۸
از نظر کی اینا اصلاح طلب حساب میشند؟؟؟؟
ناشناس۲۰۰۴۶۱۶۱۳:۵۶:۱۱ ۱۴۰۰/۳/۸
اصلاح طلب خودش هم نمی‌داند چی هست
ناشناس۲۰۰۴۳۹۷۱۲:۲۵:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۸
32 سال کشور دست همین تفکر اصلاح طلب بوده چ گلی سر مردم کاشتن ول کن بابا این حرفارو دنبال یه تفکری باش ک به فکر خدا و خدمت به خلق خدا باشه
ی ایرانی۲۰۰۵۵۱۲۲۰:۲۸:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۸
داداش برو ب دوستان اصلاحطلبت بگو فتنه انگیزی ،دزدی و بی تدبیری در مدیریت رو بزارن کنار ما همه اصلاح طلب میشیم و علیه شورای هر ردصلاحیت بی موردی بلند میشیم ولی با این شرایط ممنونیم از شورای نگهبان
حسام۲۰۰۴۲۱۹۱۱:۰۶:۱۱ ۱۴۰۰/۳/۸
الان طلبکار هم هستن کجای کاری!!!!!!
علیرضا۲۰۰۴۲۲۵۱۱:۰۷:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۸
این یک شیوه نا جوان مردانه است که تیر پیکانی را که حتی خود اصول گرایان به سمت شورای نگهبان نشانه رفته ،به سمت دولت پرتاب کنید.هرکسی باید مسولیت خودش بپذیرد
هادی۲۰۰۴۲۴۲۱۱:۱۵:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۸
من به صورت کامل موافق عملکرد شورای نگهبان هستم/ بسیاری از موارد موجب رد صلاحیت هیچ وقت برای مردم روشن نمیشه (و البته این به معنای لزوم کنکاش و تجسس نهادهای اطلاعاتی در زندگی خصوصی نامزدها نیست) مثلا مردم نمیتونن پیدا کنن که مثلا 20 تا نامزد در 40 سال اخیر چه حرف هایی زدن و چه مواضعی داشتن و چه عملکردی داشتن. برای همین باید اون هایی که مشکل دارن یا مدیریتشون ضعیفه به وسیله نهادی مثل شورای نگهبان حذف بشن و بعد بین بقیه (که آدم های سالم و توانمندی هستن) مردم انتخاب کنن.
ناشناس۲۰۰۴۳۱۵۱۱:۴۸:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۸
خب کاری نداره، بیان اون دلایلی که میخوان باش رد صلاحیت کنند رو به مردم بگن، ولی رد صلاحیت نکنن، مردم خودشون انتخاب کنند
ناشناس۲۰۰۴۳۹۸۱۲:۲۶:۳۲ ۱۴۰۰/۳/۸
کسانی که علیه کشور هستند نباید در حکومت جایی داشته باشند
ناشناس۲۰۰۴۳۷۴۱۲:۱۶:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۸
این دیدگاه با نظرات سیاسی امام خمینی کاملا مخالفه.
ناشناس۲۰۰۴۶۶۰۱۴:۱۵:۳۲ ۱۴۰۰/۳/۸
امام فرمود نگذارید کشور به دست نااهلان و نامحرم ها بیفتد
ناشناس۲۰۰۵۰۶۳۱۷:۰۱:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۸
خطاب به مردم گفت
ناشناس۲۰۰۵۶۸۸۲۱:۴۰:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۸
همه مردم یعنی همه نکنه فکر کردی مدیر نامحرم و یا وزیر هم مردم باید برکنار کنه؟!!!
ناشناس۲۰۰۵۰۸۹۱۷:۰۹:۱۷ ۱۴۰۰/۳/۸
تشخیص اهل ونا اهل با مردمه
وحید۲۰۰۴۲۵۶۱۱:۲۲:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۸
گنه کرد در بلخ آهنگری به ششتر زدند گردن مسگری
حرف حق۲۰۰۴۲۵۷۱۱:۲۲:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۸
خيلي جالبه رهبر مردم را دعوت به راي دادن مي كنه در عوض نماينده مجلس اقاي مصري حضور پر شكوه را خطرناك مي داند آيا جاي تعجب نداره ؟
علی۲۰۰۴۲۶۸۱۱:۲۸:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۸
گویی فراموش شده که قبل از دولت کلید ۸ سال دولت آقای دکتر احمدی نژاد و اصول گرا ها روی کاربوده.
ناشناس۲۰۰۴۲۹۵۱۱:۴۱:۱۸ ۱۴۰۰/۳/۸
ما با شما همه جوره را دیدیم و‌ امتحان کردین، شما هیچکدوم ‌اینکاره نیستین دست از سر کچل شده ما بردارین
ناشناس۲۰۰۴۳۰۷۱۱:۴۵:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۸
سهم شما چیست؟
ناشناس۲۰۰۴۳۲۰۱۱:۵۱:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۸
نخیر برادر من. تک تک مسئولین این نظام، متناسب با سطح و زمان مسئولیتشون مسئول نارضایتی مردم هستند. تا وقتی درد را درست تشخیص ندید درمان هم به هیچ دردی نخواهد خورد.
ناشناس۲۰۰۴۳۴۳۱۲:۰۵:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۸
بنده به عنوان یک فرد ۳۷ ساله که دکتری دارد به این نتیجه رسیده ام که تا زمانی که مشکلات ساختاری و عوامل بحرانزای داخلی برطرف نشود هیچ رییس جمهموری قادر به بهبود قابل ملاحظه شرایط موجود نخواهد بود.
ناشناس۲۰۰۴۳۸۶۱۲:۱۹:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۸
تنها در صورتی شاهد مشارکت حداکثری خواهیم بود که مردم احساس رقابتی بودن انتخابات رو بکنند.
حميد۲۰۰۴۴۰۳۱۲:۳۰:۰۷ ۱۴۰۰/۳/۸
خوب اگه آقايان جهانگيری و پزشکيان رای نمی آوردن چرا ترسيديد و رد صلاحيت کرديد؟؟!!
ناشناس۲۰۰۴۴۰۸۱۲:۳۲:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۸
کاش آقای نویسنده چند سال بعد اگر دولت مورد نظرش موفق نبود بیاید از حرفهایش عذر خواهی کند.
ناشناس۲۰۰۴۴۱۶۱۲:۳۶:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۸
عملکرد بد دولت باید در انتخابات نتیجه معکوس داشته و باعث افزایش مشارکت شود ولی انچیزی که باعث کاهش مشارکت است این است که مردم میبینن با این افراد تغییری در وضعییت فعلی ایجاد نمیشود رای دادن و ندادن مردم ارتباط مستقیم با افراد تایید صلاحیت شده دارد
ناشناس۲۰۰۴۴۶۰۱۲:۵۳:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۸
اگر نظر نگارنده این است که بدلیل عملکرد ضعیف دولت مردم ناراضی هستند و این نارضایتی از اصلاح طلبان است. خب اجازه می دادین نماینده اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کند و مردم به آنها رای ندهند
ناشناس۲۰۰۴۵۰۴۱۳:۰۹:۴۳ ۱۴۰۰/۳/۸
شورای نگهبان چه کسی را باید تایید میکرد جهانگیری را که 8 سال معاون رئیس جمهور است و اوضاع فعلی دستپخت آنها ست یا احمدی نژاد را که هشت سال با بالاترین در آمد نفتی مملکت را به کام تورم شدید برد ؟ یا لاریجانی را که مدتها نبض مجلس را در دست داشت ؟ به کدام کارنامه درخشانی باید این افراد را تایید می کرد؟ کمی هم واقع بین باشیم
ناشناس۲۰۰۵۰۵۹۱۶:۵۹:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۸
موضوع اشخاص نیستن موضوع عدم شفافیته در ضمن انتخاب با مردمه نه شورای نگهبان بقول امام خمینی مردم اگر به ضرر خودشون هم رای دادن شما قیمشون نیستین
ناقدی۲۰۰۴۵۳۶۱۳:۲۶:۴۸ ۱۴۰۰/۳/۸
من معتقد به اصلاحات هستم ولی نه معتقددبه اصلاح طلبان. ولی حتی اکر تاجزاده هم تایید صلاحیت می شد، رای نمی دادم. مشکل این دولت وآن دولت نیست. همه مدل آزموده شده اند. تنها الگوی نسبتا با ثبات و موفق دوره خاتمی بود که همه رانت ها و چند نرخی ها حذف شدند. دوره اول روحانی هم بد نبود.
علی۲۰۰۵۰۵۷۱۶:۵۸:۴۸ ۱۴۰۰/۳/۸
بحث بر سر این نیست که سهم هر کس در کاهش مشارکت چیست، بحث بر سر این است که انتخاب زمانی معنا دارد که شما کسی را نزدیک به دیدگاه ها و علایقتان ببینید. وقتی تنوعی نیست یعنی شما در حساب نیستید
ناشناس۲۰۰۶۰۱۰۰۰:۱۵:۵۵ ۱۴۰۰/۳/۹
کدوم دولت تاحالاخوب کارکرده،توکشورمادولت کاره ای نیست 3ریس جمهورآخرگفتن تصمیم گیرنده جای دیگه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین