واکنش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به قطعی برق / بی‌برنامگی در وزارت نیرو بیداد می‌کند‌

اقتصادی،   4000306078

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مهمترین عامل قطعی برق عدم سرمایه گذاری جدید دولت در حوزه صنعت برق و متناسب با نیاز کشور است.

واکنش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به قطعی برق / بی‌برنامگی در وزارت نیرو بیداد می‌کند‌

محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به قطعی‌های اخیر برق در کشور و استان کرمان اظهار داشت: عوامل زیادی در این قطعی‌ها دخیل بودند و عوامل متعددی چون افزایش دمای هوا، کاهش نزولات آسمانی، کاهش ذخیره سدها و روان آب‌ها، اورهال نیروگاه‌ها و استخراج رمزارزها مطرح شده است که مشکلات زیادی را در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل و دلیل اصلی این خاموشی‌ها عدم سرمایه گذاری جدید در حوزه صنعت برق است گفت: به طور توسط سالی بین 8 تا 10 درصد مصرف برق خانگی ما افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر حوزه صنعت در استان کرمان به شدت در حال توسعه است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان کرمان با سرمایه‌گذاری که بخش خصوصی انجام داده تا حدی تعادل بین مصرف و تولید برق ایجاد شده است تصریح کرد: توسعه صنعتی که در استان کرمان در حال انجام است به طور قطع در سال‌های آینده استان را با تراز منفی در حوزه برق مواجه می‌کند.

وی با طرح این سؤال که چرا وزارت نیرو که متولی راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید است در 5 سال گذشته هیچ سرمایه گذاری در این حوزه نکرده است گفت: بزرگترین مشکل ما این است و بنده در جلسه سران قوا که رئیس جمهور هم حضور داشت این گزارش را ارائه کردم که در 5 سال اخیر هیچ گونه سرمایه گذاری جدیدی در نیروگاه‌های کشور انجام نشده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه در سال‌های نخست دولت روحانی سرمایه‌ گذاری‌هایی در این حوزه انجام شده اما در برنامه ششم نه و دلیل آن مشخص است افزود: از متولیان صنعت برق در کشور سؤال کنید که چه رفتاری را با بخش خصوصی تولید برق داشتند.

نیروگاه‌ها بیش از 32 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند 

وی به قیمت‌های دستوری، قیمت‌های تمام شده بالا و مطالبات سنگین اشاره کرد و گفت: گزارشاتی داریم که بیش از 32 هزار میلیارد تومان نیروگاه‌های کشور از دولت طلبکار هستند و اگر سیاست دولت این گونه باشد این شرکت‌ها نمی‌توانند ادامه حیات دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چه کسی حاضر است در این فضا در صنعت برق سرمایه ‌گذاری کند افزود: بزرگترین معضلی که داریم عدم سرمایه‌گذاری در حوزه برق متناسب با نیاز کشور است و در صورت ادامه این روند شرایط بدتری را در سال‌های بعد خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه براساس آمار بین 58 تا 60 هزار مگا وات برآورد تولید برق واقعی ما در کشور است و مصرف ما هم بیش از 55 هزار مگا وات نبوده تصریح کرد: سوءمدیریت و بی‌برنامگی وزارت نیرو در کشور را شاهد هستیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه دولت باید برای حل این معضل در کشور کارهای پایه‌ای انجام دهد گفت: مسائلی چون گرم شدن هوا، اورهال نیروگاه‌ها، بارش کم نزولات آسمانی، کم شدن ذخایر آبی پشت سدها و استخراج رمزارزها قطعاً در این وضعیت موثر است اما هیچ کدام عامل اصلی نیست.

وی با بیان اینکه شکی نیست که استخراج رمزارزها هم در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است افزود: باید با استخراج غیرمجاز رمزارز برخورد شود و نباید اجازه داد تاراج اموال عمومی کشور اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع تصویب قانون رمز ارزها در دستورکار بود بیان کرد: در حال بررسی طرح جامع هستیم که اجرای آن می‌تواند ضابطه مندی در حوزه ارزهای دیجیتال در کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه براساس گزارش رسمی بانک مرکزی در ارتباط با میزان برق مصرفی رمز ارزها که وزارت صمت هم آن را تایید کرده است مجموع برق مصرفی ماینرهای مجاز در کشور 300 مگاوات است افزود: برآورد بانک مرکزی از مصرف برق ماینرهای غیرمجاز نیز چیزی در حدود 300 مگاوات است که وزارت اقتصاد آن را تایید کرده است.

مجموع برق مصرفی رمزارزها فقط یک درصد از کل برق مصرفی کشور را شامل می‌شود 

پورابراهیمی با اشاره به اینکه مجموع برق مصرفی مجاز و غیرمجاز این حوزه حدود 600 مگاوات است که فقط یک درصد از کل برق مصرفی کشور را شامل می‌شود عنوان کرد: کل برق مصرفی ماینرها در دنیا براساس گزارش بانک مرکزی 5 درصد مصرف برق جهان در این حوزه است.

وی با بیان اینکه سوءمدیریت و بی‌برنامگی وزارت نیرو در تامین برق مهمترین عامل این مشکلات است گفت: هر چند با توجه به شرایط حادی که در کشور داریم استخراج رمز ارز در اولویت ما نیست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مزارع ارز دیجیتال حاضر هستند خودشان نیروگاه زده تا برق مورد نیاز استخراج خودشان را تامین کنند و به برق شبکه متصل نشوند تا به میزان مصرف برق فعلی کشور لطمه‌ای وارد نشود اما بی‌برنامگی در وزارت نیرو بیداد می‌کند.

وی با بیان اینکه در بحث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به دلیل عدم پرداخت تعهدات کلیه فعالیت‌های این بخش متوقف شده و سرمایه گذاری در این بخش با چالش مواجه شده است افزود: بزرگترین اقدام ترغیب سرمایه گذار برای ورود به صنعت برق است که امکان پذیر نمی‌شود مگر با تغییر رفتار وزارت نیرو در قراردادها.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در همین قرارداد موجود به سرمایه گذاران بخش خصوصی اجازه داده شده برق خود را به قیمت برق صادراتی در شبکه قرار دهند و از مسیر صادرات استفاده کنند گفت: اما دولت صادرات برق به دیگر کشورها را انجام می‌دهد اما نحوه تسویه آن با بخش خصوصی را به قیمت ریالی و غیرصادراتی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین