کرونا و تجربه‌های تلخ و شیرین

اجتماعی،   4000306058

عبور از بحران کرونا در گرو رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی است. به همین دلیل این روزها که شیوع واریانت‌های جهش‌یافته‌ آفریقای جنوبی و هندی در ایران گزارش‌ شده باید بیش از گذشته به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشیم‌؛‌ چرا که بی‌توجهی به این مهم به موج پنجم کرونا منجر خواهد شد.

بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست، در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: «دیروز بیش از ۱۰ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۶۳ نفر نیز به‌ دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست‌ داده‌اند. روز گذشته اما خبر خوشی هم درباره واکسیناسیون منتشر شد و وزارت بهداشت اعلام کرد با تزریق ۱۸۴ هزار دوز واکسن رکورد واکسیناسیون در یک روز شکست‌. با این‌ حال نیاز است این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد؛‌ چرا که تا دیروز ۴۸۵ هزار نفر در کشورمان هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‏‌اند.

بر اساس آمارهای منتشرشده نیز می‌توان گفت موج چهارم ویروس کرونا در حال فروکش است اما واریانت‏‌های جدیدی که در کشور شناسایی‌شده‌ همچنان سبب نگرانی است؛ چراکه می‌تواند به موج پنجم ویروس کرونا منجر شود.

این در حالی است که توجه به تجربه حدود ۱۶ ماه مبارزه با کرونا می‏‌تواند در بهبود شرایط مؤثر باشد. درست است که ابتدا تشخیص و شناسایی ویروس کرونا کار راحتی نبود و حتی کیت‏‌های تشخیصی ویروس کرونا کیفیت خوبی نداشت‌ اما این روزها ما قادر به تولید کیت‏‌های تشخیصی پیشرفته هستیم. حالا می‏‌دانیم راه‏‌های انتقال ویروس کرونا چیست و حتی می‎توانیم اگر کسی به ویروس کرونا مبتلا شد، غربالگری کنیم ‌و نحوه فراگیری و همه‌گیری‌ ویروس را تشخیص دهیم. علاوه بر این در حوزه درمان نیز موفق‌تر عمل می‌کنیم و می‌دانیم باید چگونه ‌روند درمان را پیش برد.

در کنار وزارت بهداشت نهادهای دیگر نیز تجربه‌های خوبی به دست آورده‌اند. مثلا مدارس و دانشگاه‌ها با کمک فضای مجازی و نرم‏‌افزارهای موجود آموزش را دنبال یا این‌ که بسیاری از شرکت‌های خصوصی ‌به‌ صورت مجازی جلسات خود را برگزار می‌کنند.

این روزها در کشور خبرهای خوشی نیز درباره واکسیناسیون شنیده می‏‌شود. در حال حاضر واکسیناسیون با واکسن‎های خارجی در حال انجام است و به‌زودی هم واکسن داخلی وارد چرخه واکسیناسیون ‌می‏‌شود. اینها همه تجربیاتی است که در ۱۶ ماه فراگیری ویروس کرونا در کشور به دست آورده‏‌ایم. البته نباید فراموش کرد که تجربه‌های تلخ نیز کم نداشته‌ایم؛ از کمبود دارو بگیرید تا شلوغی بیمارستان‌ها و داغدارشدن خانواده‌ها و به همین دلیل باید از تجربیات به‌دست‌آمده در این مدت استفاده کرد و دست‌ کم اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. برای نمونه ‌تا به سرانجام رسیدن واکسیناسیون عمومی در کشور همه باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و به شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، توجه نکنیم.‌

یکی از راه‎های مقابله با بیماری کرونا واکسیناسیون است. بنابراین گروه‌های مختلف با توجه به فراخوان‌های وزارت بهداشت باید برای تزریق واکسن اقدام کنند و به شایعاتی که در خصوص ناکارآمدی واکسن‌ها مطرح می‌شود، توجه نکنند.

عبور از بحران کرونا در گرو رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی است. به همین دلیل این روزها که شیوع واریانت‌های جهش‌یافته‌ آفریقای جنوبی و هندی در ایران گزارش‌ شده باید بیش از گذشته به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشیم‌؛‌ چرا که بی‌توجهی به این مهم به موج پنجم کرونا منجر خواهد شد.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین