از افزایش قیمت تا نبود مرغ در خرده‌فروشی‌ها | هشدارها به جایی نرسید

اقتصادی،   4000302062 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هشدارهای تولیدکنندگان درباره احتمال افزایش قیمت مرغ به جایی نرسید و قیمت مرغ دوباره در حال افزایش است. ضمن اینکه برخی خرده‌فروشی‌ها مرغ برای عرضه به خریداران ندارند.

از افزایش قیمت تا نبود مرغ در خرده‌فروشی‌ها | هشدارها به جایی نرسید

اواسط فروردین ماه امسال و درحالی که هنوز بازار مرغ با تصمیمات متولیان بازار از جمله افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ تنظیم بازاری، متعادل نشده بود که تولیدکندگان مرغ با توجه به افزایش قیمت جوجه یک روزه نسبت به بی سامانی دوباره این بازار هشدار دادند. این هشدارها همچنان ادامه داشت و کمبود نهاده های دامی هم به آن اضافه شد تا اینکه از مدتی قبل زمزمه های افزایش قیمت دوباره مرغ آغاز شد. حالا این روزها مردم از نبود مرغ و افزایش قیمت آن در خرده فروشی ها خبر می دهند.

به گزارش همشهری آنلاین، مشاهدات میدانی همشهری آنلاین از افزایش قیمت مرغ در خرده‌فروشی ها، حکایت دارد. قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ، ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

در مناطق جنوبی شهر تهران، تعدای از خرده‌فروشی‌های مرغ، اصلا مرغی برای عرضه ندارند. برخی دیگر تنها مرغ قطعه شده برای عرضه دارند. در این میان خرده فروشی هایی که مرغ کامل دارند هر کیلوگرم آن را با قیمت ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان عرضه می‌کنند. این قیمت با نزدیک شدن به مناطق شمال شهر تهران افزایش می یابد.

 
یکی از خریداران در جنوب غرب تهران در این خصوص به همشهری آنلاین گفت: بعد از عید فطر، عرضه مرغ کم شده است و گاهی مجبوریم کل یک خیابان را برای پیدا کردن مرغ، زیر پا بگذاریم.

وی افزود: در این میان اگر مرغی هم پیدا کنیم، قیمت هر کیلوگرم آن بالاتر از نرخ مصوب یعنی ۲۴ هزار و ۹۰۰ است.

 
به گزارش همشهری آنلاین، بازار مرغ از اواخر سال گذشته با نزدیک شدن به سال ۱۴۰۰ وضعیتی پرتنش را سپری کرد و این وضعیت تا امسال ادامه پیدا کرد. مهم‌ترین تصمیم مرتبط با بازار مرغ را در همان روزهای ابتدایی سال جاری را می توان افزایش قیمت مصوب آن از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان اولین تصمیم قرارگاه ساماندهی مرغ کشور عنوان کرد.

اجازه واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ به شرکت پشتیبانی امور دام از سوی هیات دولت، ‌ واگذاری تمام فرآیندها از جوجه‌ریزی و تامین خوراک گرفته تا عرضه و توزیع مرغ در بازار به وزارت کشاورزی و تشکیل کمیته‌ای تخصصی برای ساماندهی بازار مرغ و تخم مرغ از دیگر تصمیمات در این حوزه است. همچنین در این زمینه عرضه مرغ قطعه‌بندی شده از سوی واحدهای صنفی نیز ممنوع شد و صرفاً واحدهای صنعتی منتخب، مجاز به بسته بندی مرغ قطعه شده شدند. همچنین به گفته مسئولان برخورد با متخلفان  تشدید شد تا بازار مرغ تنظیم  شود.

هشدارهایی که داده شد
با این حال، هشدارها درخصوص احتمال دوباره افزایش مرغ با بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی به عنوان خوراک مرغداری‌ها و همچنین افزایش قیمت مصوب جوجه یک روزه از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت مصوب آن، از اواسط فروردین ماه آغاز شد و از ابتدای اردیبهشت ماه به اوج خود رسید.

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ۲ اردیبهشت ماه امسال در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به قیمت مصوب مرغ گفت: در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده درب کارخانه ۱۷ هزار و ۱۰۰ و هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف‌کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

حبیب اسدالله‌نژاد ادامه داد: ما امیدواریم با ثبات در قیمت مولفه‌های تولید افزایشی برای بازار مرغ نداشته باشیم. اما در عمل شاهد افزایش قیمت مولفه‌های تولید هستیم؛ به طور مثال قیمت مصوب جوجه یک‌روزه ۴۲۰۰ تومان هست ولی مرغداران حتی قادر به تهیه و تامین آن با قیمت ۶ هزار و ۲۰۰ تومان به بالا تر هم نیستند.

وی افزود: متاسفانه کمبود عرضه جوجه یک‌روزه و نهاده‌های دامی نگرانی‌ها را برای بالا رفتن قیمت مرغ افزایش می‌دهد. ما انتظار داریم دولت جدی‌تر با تسریع در تخصیص ارز این نگرانی‌ها را برطرف کند.

وی همچنین هفته گذشته، ۳۰ اردیبهشت ماه، بار دیگر در گفت و گو با همشهری آنلاین، نسبت به گرانی دوباره مرغ و کاعش عرضه آن با توجه به کاهش جوجه‌ریزی‌ها هشدار داد.

اسدالله‌نژاد گفت: قیمت جوجه یک روزه در بازار بیش از دو برابر نرخ مصوب به فروش می رسد و با افزایش ۱۴ درصدی ذرت و افزایش قیمت سویا از سه هزار و ۲۰۰ به سه هزار و ۴۰۰ تومان  و همچنین افزایش ۳۰ درصدی قیمت حمل و نقل توسط دولت و در عین حال افزایش قیمت جوجه یک روزه از از چهار هزار و ۲۰۰  تومان به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، امکان افزایش قیمت مرغ وجود دارد.

وی افزود: اگر دولت در یک تصمیم آنی و اجرایی نرخ جوجه یک روزه را به سمت قیمت مصوب سوق دهد و یا قیمت مولفه های تولید را کاهش دهد، می توان از افزایش دوباره قیمت مرغ جلوگیری کرد.

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با توجه قیمت بالای مرغ در بسته‌بندی گفت: اگر دچار کمبود مرغ در بازار بشویم باید نظارت کافی روی خرید و فروش مرغ های بسته بندی صورت بگیرد تا مرغ های خریداری شده فقط به دست مصرف کننده برسد و سر از بخش های خصوصی مانند تالارها و بیمارستان ها در نیاورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۸۷۹۰۱۱۶:۱۱:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۲
فردا برای حل مشکل اعلام می شود قیمت رسمی مثلا 20% افزایش یافت و با گران فروشان برخورد می شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین