«ماه تی تی و کلاغ سرگردان»T لیدا طرزی، کتاب نیستان جهان حیرت انگیز خیال

لیدا طرزی،   4000301099

«ماه تی تی و کلاغ سرگردان»  عنوان نمایشنامه ای است که برای کودکان سالهای پایان دبستان نوشته شده است. این نمایشنامه در فضای واقعی و آشنای خانه ای روستایی آغاز میشود و بعد ناگهان، مانند همه داستانهای کودک، وارد جهان حیرت انگیز خیال می‌شویم.

«ماه تی تی و کلاغ سرگردان»

نوشته: لیدا طرزی

تصویرگر: فرهاد جمشیدی 

ناشر:کتاب نیستان، چاپ اول 1399

48 صفحه، 35000 تومان

 

****

 

«ماه تی تی و کلاغ سرگردان»  عنوان نمایشنامه ای است که برای کودکان سالهای پایان دبستان نوشته شده است. این نمایشنامه در فضای واقعی و آشنای خانه ای روستایی آغاز میشود و بعد ناگهان، مانند همه داستانهای کودک، وارد جهان حیرت انگیز خیال می‌شویم.

ماه تی تی دختر کوچکی است که با مادر و مادربزرگش زندگی میکند. او که هر شب در پایان قصه های شبانه ی مادربزرگ از او می شنود کلاغه به خونه اش نرسید، کنجکاو میشود بداند چرا کلاغه به خانه اش نمی رسد. از قضا روزی کلاغ سرگردان عالم قصه ها را می بیند و تصمیم می گیرد با کمک  دوست خوب اش، پادشاه بادها، کلاغ را به لانه اش برسانند.
آنها به ناچار به عالم قصه ها سفر میکنند ولی در آنجا کلاغ سرگردان به درک جدیدی از زندگی می رسد. او که تا آن روز فکر میکرد سرگردانی و گم شدن اش بخاطر این است که  آدمها  می گویند کلاغه به خونه اش نرسید،  درمی یابد هیچ لانه آماده ای در انتظارش نیست بلکه باید خودش  لانه اش را بسازد...

"کلاغ(خطاب به ماه تی تی و پادشاه بادها): من بخاطر این گم میشدم که اصلا لانه ای برای خودم نساخته بودم که بخواهم به آن برسم. اول باید خانه ام را می ساختم و بعد به آن می رسیدم."


هر داستانی که برای کودکان نوشته  یا نقل میشود پیامی دارد (از بحث داستانهای سرگرم کننده می گذریم که آنها هم برای خودشان کارکردی دارند). جان کلام قصه ماه تی تی و کلاغ سرگردان دو چیز است: اول اینکه، کودکان از همان خردی بفهمند که خودشان باید قصه زندگی شان را بنویسند. اگر بدانند نباید منتظر کسی یا چیزی بمانند بلکه باید خودشان زندگی شان را بسازند، بی شک در بزرگسالی موفق تر خواهند بود. برای همین است که فرشته عالم قصه ها می گوید: 

"فرشته: همه موجودات برای خودشان قصه ای دارند. تا یک جای قصه هایشان را قصه گو برایشان می نویسد. ولی از یک جا به بعدش را خودشان باید بنویسند. قصه گوی آقا کلاغه به او همه چیز داده بود ولی لانه اش را گذاشته بود خودش بسازد. آقا کلاغه این را نمی دانست  ولی الان که فهمید باید ادامه قصه اش را خودش بنویسد دارد خانه اش را می سازد."

دوستی و مهرورزی و وفاداری هم لطیفه دیگر داستان است. ماه  تی تی مهربان است، پادشاه بادها مهربان و وفادار است و آقا کلاغه با دیدن مهر و محبت آن دو، در پایان دست به کار عجیبی می زند...


اما اینکه چرا قالب نمایشنامه را برای این کار برگزیدم به این علت است که این قالب به نوعی مهجور است و  ناشران و نویسندگان کمتر به آن اقبال نشان میدهند و در نتیجه به دلیل  کم بودن نمایشنامه کودک، حتی کودکان کتابخوان هم با این قالب  آشنایی و انس چندانی ندارند.

شاید برای همین است که بسیاری از بزرگترها هم خواندن نمایشنامه را سخت و دشوار می دانند. اگر خواندن نمایشنامه را از کودکی آغاز کنیم و از همان کودکی نمایشنامه های ساده و قابل فهمی در اختیار کودکان قرار دهیم قطعا خواندن نمایشنامه به اندازه داستان برایشان آسان و لذتبخش خواهد بود.

خوشبختانه انتشارات کتاب نیستان این لطف را انجام داد و در این وضعیت بازار کتاب، نمایشنامه ماه تی تی و کلاغ سرگردان را برای کودکان منتشر کرد.

این نمایشنامه مانند سایر آثار مختص گروه سنی کودک، مصور است و تصویرگری آن را جناب آقای فرهاد جمشیدی از هنرمندان پرسابقه کشورمان انجام داده اند.امیدوارم کودکان عزیز وطنم نمایشنامه ماه تی تی و کلاغ سرگردان را بخوانند و بیش از آنچه من فکر می کردم و  آرزو داشتم  از آن برداشت کنند و لذت ببرند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین