نسخه رسمی شبکه اجتماعی محبوب روی فروشگاه گوگل قرار گرفت ورود کلاب‌هاوس به جهان اندروید

فناوری،   4000301022

حدود یک سال پس از راه‌اندازی شرکت سازنده اپلیکیشن کلاب‌هاوس که این روزها در ایران هم بسیار مورد بحث است نسخه اندرویدی این برنامه را عرضه کرده است. این اپلیکیشن که طی چند ماه اخیر بسیار رشد کرده حالا با تجربه چندماهه نسخه اندرویدی خود را عرضه کرده که باعث رشد گسترده استفاده از آن خواهد شد.

ورود کلاب‌هاوس به جهان اندروید

کلاب‌هاوس حالا برای بسیاری از کاربران کاملا شناخته شده است، برنامه‌ای برای ایجاد اتاق‌های گفت‌وگو و گردش بحث که امکانات مناسبی برای مدیریت اتاق‌ها را هم ارائه کرده است. هرچند در ماه‌های نخست استفاده صرفا برخی سرمایه‌گذاران استارت‌‌آپی از این پلت‌فرم استفاده می‌کردند اما به تدریج تکنولوژیست‌ها و اخیرا حتی سیاسیون علاقه زیادی به این شبکه نشان داده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، کلاب‌هاوس توسط یک سرمایه‌گذار مشهور استارت‌‌آپی تامین مالی شده و بی‌سبب نیست امروزه ارزشی برابر با ۴ میلیارد دلار دارد. براساس آخرین آمارها هرچند از سرعت رشد این برنامه کاسته شده اما همچنان یک استارت‌‌آپ موفق و مورد توجه به‌شمار می‌رود که توانسته با دیزاین ساده فضای گفت‌وگومحوری شکل دهد که پیش از آن پیام‌رسانان مختلف عملا در آن ناموفق بودند.

درحال‌حاضر نسخه اندرویدی کلاب‌هاوس روی فروشگاه نرم‌افزار گوگل در آمریکا در دسترس قرار دارد و به گفته مدیران شرکت به‌زودی این نسخه (که نسخه بتا هم هست) در فروشگاه‌های نرم‌افزار گوگل در سایر کشورها هم در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. به گفته مدیران این شرکت در اتاقی که هر هفته خودشان تازه‌ترین اطلاعات مربوط به این برنامه را در آن ارائه می‌دهند قرار است طی هفته‌های آتی بازخورد نسخه بتای اندرویدی کلاب‌هاوس جمع‌آوری شده و سپس نسخه کاملی شامل سرویس پرداخت و ساخت گروه در آن عرضه می‌شود. آمارهای سایت‌های تحلیلگر مانند AppMagic نشان‌دهنده افت رشد سریع کلاب‌هاوس طی ماه‌های اخیر است و به‌نظر می‌رسد ارائه نسخه اندروید در این زمان تلاشی برای بالابردن رشد دانلود آن باشد. البته کلاب‌هاوس از ابتدای امسال اعلام کرده بود که درحال کار روی توسعه نسخه اندرویدی است اما زمانی برای رونمایی آن مشخص نکرده بود.

این شرکت در زمانی نسخه اندرویدی خود را عرضه می‌کند که رقبای بزرگ‌تری چون فیس‌بوک، توییتر، دیسکورد، اسپاتیفای و ردیت و حتی مایکروسافت به‌دنبال ارائه مدلی مشابه و قابلیتی شبیه به این اپلیکیشن هستند. برخی از آنها مانند توییتر عملا این سرویس را راه‌اندازی کرده‌اند هرچند استقبال از آن عملا به اندازه کلاب‌هاوس نبوده و تجربه کاربران نیز نشان‌دهنده این است که کاربران آن شبکه‌های اجتماعی- که دیگر مملو از امکانات و ویژگی‌های متنوع است- چندان استقبالی از آنها نکرده‌اند.

توییتر به خصوص یکی از مهم‌ترین رقبای کلاب‌هاوس را با عنوان اسپیسز اخیرا راه‌اندازی کرده که هم روی اندروید و هم ‌آی‌اواس کار می‌کند. کلاب‌هاوس تلاش می‌کند با افزودن امکانات زبانی و توسعه اپلیکیشن میلیون‌ها کاربر جدید را به این شبکه جذب کند اما تجربه چند ماه اخیر نشان داده لزوما در همه دنیا استقبال از کلاب‌هاوس یکسان نیست. نسخه اندروید کلاب‌هاوس که به تازگی عرضه شده به کاملی نسخه‌ آی‌او‌اس این شرکت نیست. به عنوان مثال نمی‌توان یک موضوع یا تاپیک را دنبال کرد یا ترجمه داخل اپلیکیشن لینک به توییتر و اینستاگرام در پروفایل و پرداخت را ندارد.

   کلاب‌هاوس محبوب ایرانیان

محبوبیت کلاب‌هاوس در ایران نیز مانند دیگر کشورهای دنیا به صورت انفجاری رشد کرد، هرچند آغاز این محبوبیت با چند ماه تاخیر نسبت به کشورهایی مانند آمریکا رخ داد. دلیل اصلی این تاخیر را می‌توان در دسترس نبودن نسخه‌ این اپلیکیشن برای کاربران سیستم‌عامل اندروید دانست. به‌طوری‌که پس از ایجاد نسخه‌ غیررسمی این اپلیکیشن برای کاربران اندرویدی در ایران، آمار نصب این اپ به سرعت رشد کرد و تنها نسخه اندروید غیررسمی این اپلیکیشن بیش از چند صد هزار نصب دریافت کرده است.

شروع فعالیت ایرانیان در کلاب‌هاوس معطوف به بحث و گفت‌وگو پیرامون موضوعات تکنولوژی بود؛ حضور ایرانیان مقیم آمریکا و دیگر کشورها که در کمپانی‌های معروفی مانند گوگل، اپل، تسلا و ... مشغول فعالیت بودند، یکی از جذابیت‌های این شبکه اجتماعی جدید برای نسل جوان بود زیرا از این طریق می‌توانستند با جدیدترین تغییرات و فرهنگ روز این کمپانی‌ها آشنا شوند و حتی شبکه‌سازی‌های مناسبی برای هم‌افزایی میان فعالان و متخصصان حوزه‌های مختلف شکل گرفت.

با این‌حال داستان کلاب‌هاوس در ایران به اینجا ختم نشد و این شبکه اجتماعی خیلی زود تبدیل به محلی برای گفت‌وگوهای سیاسی اجتماعی شد؛ این گفت‌وگوها عموما با حضور وزرا و چهره‌های سیاسی شناخته‌شده در اتاق‌های گفت‌وگوی این اپلیکیشن برگزار می‌شدند. جنجال حضور برخی از چهره‌ها در کلاب‌هاوس به قدری بود که گفت‌وگوهای انجام شده در این اتاق‌ها به اخبار روز دیگر رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های سنتی در روزهای بعد تبدیل می‌شدند. یکی از پرمخاطب‌ترین گفت‌وگوهای سیاسی ماه‌های اخیر را می‌توان حضور فائزه هاشمی در یکی از اتاق‌های گفت‌وگوی کلاب‌هاوس به‌شمار آورد. سقف مجاز برای حضور کاربران در هر اتاق این اپلیکیشن ۸ هزار نفر است. اما درخواست برای پیوستن به این گفت‌وگوی زنده صوتی به قدری بالا بود که به سرعت اتاق اول پر شد و اتاق دیگری صرفا برای پخش زنده گفت‌وگوهای اتاق اول تشکیل شد. اما بعد از مدت کوتاهی ظرفیت پیوستن به اتاق دوم که محدود به شنیدن گفت‌وگوهای اتاق اول بود و امکان شرکت اعضای آن در گفت‌وگوها وجود نداشت نیز پر شد و این فرآیند تا تشکیل اتاق‌های سوم و چهارم نیز برای شنیدن این گفت‌وگوها ادامه یافت. این گفت‌وگو حدود ۶ ساعت بدون وقفه ادامه داشت و در نهایت مدیران اتاق از فرط خستگی ناچار به تعطیلی و توقف گفت‌وگو پس از ۶ ساعت شدند.

   فیلترینگ بی‌سروصدای کلاب‌هاوس در ایران

ظرف مدت کوتاهی از اوج‌گیری محبوبیت کلاب‌هاوس در ایران، برگزاری برخی گفت‌وگوهای سیاسی چنان حساسیت برخی سیاستمداران را برانگیخت که در فروردین ماه، دسترسی کاربران به این شبکه اجتماعی در سه اپراتور اصلی یکباره و بدون هیچ اطلاع قبلی با اختلال همراه شد. پس از چند ساعت کاربران متوجه شدند اتصال به این اپلیکیشن تنها با اتصال به فیلترشکن یا از طریق VPN امکان‌پذیر است. کاربران اپراتورهای مخابرات و همراه اول اولین کاربرانی بودند که با این اختلال مواجه شدند و خیلی زود این اختلال به کاربران ایرانسل نیز رسید. درحالی‌که از همان ابتدا کاربران بر فیلتر شدن این شبکه اجتماعی از سوی حاکمیت تاکید داشتند، آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، قویا شایعه فیلتر این شبکه اجتماعی را رد کرد و گفت هیچ دستوری مبنی بر اعمال فیلتر کلاب‌هاوس در هیچ نهادی صادر نشده است.  این وضعیت در هاله‌ای از ابهام ادامه یافت و اپراتورها نیز درپاسخ به پیگیری‌های خبرنگاران رسانه‌های مختلف اعلام کردند هیچ دستور کتبی مبنی بر فیلتر این شبکه اجتماعی صادر نشده و خود آنها هم اختلالی عمدی در این شبکه ایجاد نکرده‌اند اما اختلال همچنان پابرجا بود و کسی مسوولیت آن را بر عهده نمی‌گرفت تا اینکه وزیر ارتباطات وارد عمل شد. او رگولاتوری را موظف کرد منبع این اختلال را پیگیری کنند. وی ضمن هشدار به اپراتورها تاکید کرد، در صورتی که ریشه این اختلال در سمت اپراتورهای سرویس‌دهنده شناسایی شود و این بخش به سرعت نسبت به رفع اختلال اقدام نکنند، به ازای هر روز تداوم اختلال، موظف به پرداخت جریمه مبلغ ۵۰ میلیارد تومان خواهند بود.  وزارت ارتباطات اولتیماتوم به اپراتورها را به صورت یک مصوبه هیات دولت به اپراتورها ابلاغ کرد با این حال اپراتورها باز هم تغییری در این شرایط ایجاد نکردند تا آنکه دیوان عدالت اداری با صدور حکمی دستور هیات دولت مبنی بر جریمه اپراتورها را متوقف کرد به این ترتیب عملا اختلال در اپراتورها ادامه یافت و جریمه اختلال در کلاب‌هاوس هم کنار گذاشته شد.  به‌رغم فیلترینگ، کلاب‌هاوس همچنان به یک شبکه اجتماعی مهم در فضای اجتماعی و سیاسی ایران تبدیل شده و نمایندگانی از تمام طیف‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روز و شب مشغول بحث و گفت‌وگو درباره موضوعات مختلف هستند. با توجه به‌وجود اختلال به نظر می‌رسد وضعیت کلاب‌هاوس مشابه تلگرام شده است؛ شبکه‌ای که به‌رغم فیلترینگ همچنان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی مورد استفاده ایرانیان است.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین